hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Foringsplan
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Foringsplan
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Tone_

Skrevet - 23/09/2005 :  14:35:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, jeg er klar over det med kalsium/fosfor-balansen og at denne kanskje ikke blir helt optimal dersom man tilsetter havre til pelletsen.

Men allikevel er min foringsfilosofi slik at å kun fore med pellets (og grovfor) heller ikke vil være helt optimalt.

Personlig foretrekker jeg å fore mest mulig med rene fortyper. Mye helhavre, da dette er det reneste foret du kan gi en hest. (Evt bygg dersom hesten har behov for det.) Men jeg ser fordelen av å fore med kun pellets ift balanse og at hesten skal få i seg det der trenger. Derfor velger jeg å gi pellets som "grunnfor" (bruker selv ikke felleskjøpet sitt, foretrekker fiskå mølle sitt hestefor)... og spe på med helhavre og bygg.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 23/09/2005 :  15:39:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Altså, nå har jeg sett gjennom hele greia her. Skjønner ikke alt da, men mye skjønte jeg. Men jeg lurer på hvor mye kraftfôr en hest skal ha om dagen pr. 100kg hest. Og hvor mye grovfôr?

Jeg har tenkt å måle brystomfanget, så lurte jeg på om dere kunne fortelle meg etterpå, hvor mye hun veier? (har forskjellige bøker, men de skjønner jeg ikke stort av)

Men akkurat nå har jeg tenkt ut denne forplanen:

Morgen:
1 ss salt
2 kg høy
1 l Komplett

Kveld:
1 ss salt
2kg høy
1 1/2 l Komplett
3 kg høy
(1 dl soyaolje? Er usikker på om jeg trenger gi det, kanskje dere har skrevet det før, men da kan jeg ikke ha forstått det.)

Å så kan jeg kanskje bytte fôr, jeg er absolutt ikke sikker, men vi får nå se hvor mye hun kommer til å bli brukt og om det er greit for eieren osv. Men da blir det nok slik tror jeg:

Morgen:
2 kg høy
1 l Champion Energi (vurderer å bytte til det, men det kommer an på flere ting f.eks om det er greit for eieren)
1 l Champion havre
1 ss salt

Kveld:
3 kg høy
1 1/2 l Champion Energi
1 ss salt
1 ss tran
1 l havre
1 dl soyaolje

Hva hørtes best ut? Eller hva burde jeg forandre?

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 23/09/2005 :  16:07:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja, jeg er klar over det med kalsium/fosfor-balansen og at denne kanskje ikke blir helt optimal dersom man tilsetter havre til pelletsen.

Men allikevel er min foringsfilosofi slik at å kun fore med pellets (og grovfor) heller ikke vil være helt optimalt.

Personlig foretrekker jeg å fore mest mulig med rene fortyper. Mye helhavre, da dette er det reneste foret du kan gi en hest. (Evt bygg dersom hesten har behov for det.) Men jeg ser fordelen av å fore med kun pellets ift balanse og at hesten skal få i seg det der trenger. Derfor velger jeg å gi pellets som "grunnfor" (bruker selv ikke felleskjøpet sitt, foretrekker fiskå mølle sitt hestefor)... og spe på med helhavre og bygg.

Ja men hvorfor i alle dager kan man ikke da benytte et kraftfôr som er ment å supplementeres med havre? Jeg fôrer bare rent selv, men det krever ganske mye mer innsikt og interesse enn å fôre med pellets og evt havre. Men om man vil fôre med pellets + havre så skjønner jeg ikke helt hvorfor det beste da ikke er å bytte til f.eks Energi, som faktisk er laget for det. Energi er ikke et fôr bare til løpshester

Sikter da til følgende kommentar fra deg
Kopi av melding:
Personlig ville jeg heller foretrukket å gi ren helhavre som tilleggsfor, istedet for å bytte kraftfortype.
som indikerer at du anbefaler komplett + havre

Så til Maxi&Mathilde: Igjen, totalt umulig for NOEN å komme med seriøse råd før man vet hestens omtrentlige vekt, samt kvalitet på grovfôr. Råder deg og til å tenke i kilo, ikke liter (ser du blander litt)når du regner. På den ene kvelden der har du forresten skrevet både 2 og 3 kg høy, men regner med du mener 3 kg. Forresten kjempemye lettere å lese om du ikke deler opp i morgen og kveld men skriver dagsrasjonen som en helhet, altså 5 kg høy, 1 kg havre etc :)

I det siste innlegget ditt så har du to veldig forskjellige fôrplaner hva fôrenheter anngår. Du har jo som anbefalt ikke noe havre når du gir komplett, men gir samme mengde energi som du gir komplett og ender dermed opp på forslag nummer 2 med 2 liter havre nærmest i tillegg sett i forhold til forplan 1. Altså istedenfor 2 1/2 liter komplett har du skrevet 2 1/2 liter energi + 2 liter havre. Det blir dermed vesentlig mer energi i forplan 2 enn i forplan 1.

Kort oppsummert og enkelt forklart om soyaolje; soyaolje gir over 3 ganger så mye energi som havre (kg for kg), altså er det konsentrert energi. Det er en fin energikilde til hester, men man må regne på hvor mye energi (altså feh) hesten din trenger før man bare legger på en dl med soyaolje. Energi som hesten ikke bruker blir lagret akkurat som hos mennesker, og hesten vil øke i vekt (veldig forenklet fortalt). Hesten din TRENGER ikke å ha soyaolje som en del av sin fôrplan, men dersom du ønsker så kan du gi det, men må da tenke på at du nok må minske litt i mengde på andre ting. Olje i moderate mengder er fint som fôrmiddel, og man får ikke hete hester av det slik man kan få av havre (stivelse)

Anbefaler deg å informere eier pent om hva FK sier om komplett, og deretter sjekke opp grovfôr og vekt før dere kanskje søker hjelp til fôrplan, eller regner litt på det selv. Å regne selve fôrenhetene er ikke så vanskelig. Selvsagt er det mange andre ting som skal stemme i en fôrplan også, og her er det kanskje greit å søke hjelp.
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 23/09/2005 :  17:22:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Så til Maxi&Mathilde: Igjen, totalt umulig for NOEN å komme med seriøse råd før man vet hestens omtrentlige vekt, samt kvalitet på grovfôr. Råder deg og til å tenke i kilo, ikke liter (ser du blander litt)når du regner. På den ene kvelden der har du forresten skrevet både 2 og 3 kg høy, men regner med du mener 3 kg. Forresten kjempemye lettere å lese om du ikke deler opp i morgen og kveld men skriver dagsrasjonen som en helhet, altså 5 kg høy, 1 kg havre etc :)

I det siste innlegget ditt så har du to veldig forskjellige fôrplaner hva fôrenheter anngår. Du har jo som anbefalt ikke noe havre når du gir komplett, men gir samme mengde energi som du gir komplett og ender dermed opp på forslag nummer 2 med 2 liter havre nærmest i tillegg sett i forhold til forplan 1. Altså istedenfor 2 1/2 liter komplett har du skrevet 2 1/2 liter energi + 2 liter havre. Det blir dermed vesentlig mer energi i forplan 2 enn i forplan 1.

Kort oppsummert og enkelt forklart om soyaolje; soyaolje gir over 3 ganger så mye energi som havre (kg for kg), altså er det konsentrert energi. Det er en fin energikilde til hester, men man må regne på hvor mye energi (altså feh) hesten din trenger før man bare legger på en dl med soyaolje. Energi som hesten ikke bruker blir lagret akkurat som hos mennesker, og hesten vil øke i vekt (veldig forenklet fortalt). Hesten din TRENGER ikke å ha soyaolje som en del av sin fôrplan, men dersom du ønsker så kan du gi det, men må da tenke på at du nok må minske litt i mengde på andre ting. Olje i moderate mengder er fint som fôrmiddel, og man får ikke hete hester av det slik man kan få av havre (stivelse)

Anbefaler deg å informere eier pent om hva FK sier om komplett, og deretter sjekke opp grovfôr og vekt før dere kanskje søker hjelp til fôrplan, eller regner litt på det selv. Å regne selve fôrenhetene er ikke så vanskelig. Selvsagt er det mange andre ting som skal stemme i en fôrplan også, og her er det kanskje greit å søke hjelp.

Opprinnelig postet av xxxoooxxx

Okei, hvis dere vil ha min utregnede ca vekt, så ble det 490kg. Kan dette stemme? Nei... Jeg tror ikke det hvertfall. Så derfor må jeg ha gjort noe feil med regninga, så lurte jeg på om du visste noen annen metode for å regne ut vekta? Isåfall hadde det vært fint, for da hadde jeg hatt svar i morgen på hvor mye hun veier.

Ja det ble en del rot når jeg skrev fôrplan. Jeg er ganske forvirra nå så...

Så lurer jeg på 4 ting:

- Hvor mye grovfôr pr 100kg hest?
- Hvor mye Kraftfôr pr 100kg hest?
- Hvor mye eventuelle andre forslag pr. 100kg hest?
- Hvordan analyserer jeg høyet? Koster det noe? Hvor mye?

Jeg prøver å forstå her nå altså, så hvis jeg får hjelp til å finne ut hvordan jeg analyserer høyet og hvor og hvordan jeg regner ut vekta til hesten, så blir det lettere ;-)

Bustetrollet

Skrevet - 23/09/2005 :  17:35:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vekt = Brystomfang*2*lengde : 11.900

Om hesten blir brukt hardt, så skal den få 55 - 65 % Grovfôr og 35 - 45 % Kraftfôr..

Gå til toppen av siden

akj

Skrevet - 23/09/2005 :  22:39:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Grovfôranalyser koster fra 250-500 kroner, litt avhengig av hva du ønsker å få svar på.

Prøven kan sendes til AnalyCen, se mer info på www.analycen.no
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 23/09/2005 :  22:50:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja men hvorfor i alle dager kan man ikke da benytte et kraftfôr som er ment å supplementeres med havre?

Jeg benytter et hestefor som er beregnet at skal suppleres med havre. Gir Fiskå Hestefor fra fiskå mølle, dette er litt svakere enn felleskjøpet sitt.

Kopi av melding:
Jeg fôrer bare rent selv, men det krever ganske mye mer innsikt og interesse enn å fôre med pellets og evt havre.

Mye mer innsikt og interesse enn hva jeg har, mener du.......?

Kopi av melding:
Men om man vil fôre med pellets + havre så skjønner jeg ikke helt hvorfor det beste da ikke er å bytte til f.eks Energi, som faktisk er laget for det. Energi er ikke et fôr bare til løpshester

Jeg har faktisk aktiv løpshest. Jeg forer med Fiskå mølle sitt for, da hesten fungerer veldig bra på dette. Ser ikke poenget med å forandre på noe som er bra. Dessuten liker jeg bedre å gi rent havreprodukt enn havre framstilt i pellets. Men det er min smak.

Lucinda:

Norway

Skrevet - 23/09/2005 :  23:23:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Tone trur du har misforstått litt her eg. xxxoooxxx snakker ikkje om ditt bruk av havre til pellets, men om Maxi&Mathilde sitt bruk. Den første forplanen hennes var satt opp med champion komplett (og havre) som er berekna å ikkje bruke havre til da det inneholder 35% havre i pelletsen. Skal man fore med havre bør man derfor heller bruke champion energi dersom man skal bruke champion produkter.
Det er dette xxxoooxxx snakker om her trur eg nok.

Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 23/09/2005 :  23:38:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Nettopp Lucinda!

Når det gjelder at jeg sier at man skal ha bra med innsikt og interesse for å fôre rent så mente jeg ikke at du ikke har den innsikten og interessen, for det vet jeg lite om ut i fra så få innlegg. Jeg fôrer rent fordi jeg ser store fordeler ved det til mitt bruk (lettere å regulere, finpusse, holde igjen på bare havre etc etc) men en ponni i hobbytrening med eier/fôrperson som ikke (enda) har satt seg inn i fôring noe særlig så er det det absolutt tryggeste å holde seg til ferdigprodukter enten med eller uten havre i tillegg. Vanskeligere å gjøre grove feil mener jeg.

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Men om man vil fôre med pellets + havre så skjønner jeg ikke helt hvorfor det beste da ikke er å bytte til f.eks Energi, som faktisk er laget for det. Energi er ikke et fôr bare til løpshester

Jeg har faktisk aktiv løpshest. Jeg forer med Fiskå mølle sitt for, da hesten fungerer veldig bra på dette. Ser ikke poenget med å forandre på noe som er bra. Dessuten liker jeg bedre å gi rent havreprodukt enn havre framstilt i pellets. Men det er min smak.

Jammen... Slik du skrev tidligere i tråden virket det som om du anbefalte henne å fortsette med komplett + havre, og det er DET jeg kommenterer her. At hennes ponni nok heller burde få Energi dersom hun ønsker å fôre havre ved siden av. Og her er Energi brukt som et eksempel på et fôr som er tiltenkt å bruke ved siden av havre. Det finnes flere fôrtyper laget til dette formålet.

Hva mener du forresten med at fôret fra Fiskå mølle er svakere? Færre feh? Mindre proteiner?
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 23/09/2005 :  23:54:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
OK, en liten misforståelse da..... Trodde svaret var beregnet mot meg, siden det stod etter en kopi av innlegget mitt. Men nå er jeg med..

Som tidligere nevnt, bruker jeg fiskå sitt for, er derfor ikke helt inni hvilke kraftfortyper felleskjøpet har og hvordan de bør brukes. Har kun brukt typen "oppdrett" når jeg har hatt alemerr og unghester.

Fiskå mølle produserer bare en type hestefor. Vet at Fiskå sitt er svakere en FK, noen travtrenere har bl.a. kommentert det. Regner med det da er snakk om forenheter, men tørr ikke si helt sikkert.

Monroe

Norway

Skrevet - 24/09/2005 :  11:07:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heisann!

Vil bare legge til at hestene går på beitet, og den energien de ikke får ut gjennom trening, løper de av seg! (tro meg, det er ofte hestene løper rundt på beitet og koser seg)
Ang. Soyaolje, grunnen til at hesten skal fòres med soyaolje er fordi det er veldig bra for pelsen! Før hadde vi et problem med klumper i pelsen, mange kalte det regneksem. Fettklumper som gjorde at hestene mistet pelsen i det området. Og det var jo ikke særlig bra. Men etter at vi begynte å ha i soyaolje i fòret, ble pelsen mye finere, og klumpene forsvant! (vi bor på vestlandet, og har litt problemer med for mye regn. Hestene bruker ikke dekken, og derfor er det nødvendig at pelsen fungerer!

Ang. Energi; Maxi er en veldig lat og daffen hoppe, og hun har ikke mye fremdrift. Med en gang hun får mer energi i fòret pleier hun å våkne litt til, og vær lettere å ri. Dermed trenger hun mer energi enn det som er i Komplett Fòret.

Champion Energi kan være en mulighet. Men gjerne med bygg istedenfor havre.

Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 24/09/2005 :  11:47:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vil bare legge til at hestene går på beitet, og den energien de ikke får ut gjennom trening, løper de av seg! (tro meg, det er ofte hestene løper rundt på beitet og koser seg)

Jeg betviler ikke at hestene er aktiv på beite, men dersom hestene hadde løpt av seg all overskuddsenergi ville vel ikke hesten vært feitere enn den skal være som det skrives i et innlegg her.

Ang soyaolje så er det nok ingen som har sagt at det er dumt å bruke, men at man faktisk må ta hensyn til energiinnholdet der og

Jeg regner forøvrig med at forplanen er ment å bli brukt fra hesten taes inn fra beite,ellers blir det jo ENDA mer energi og feh.

Kopi av melding:
Ang. Energi; Maxi er en veldig lat og daffen hoppe, og hun har ikke mye fremdrift. Med en gang hun får mer energi i fòret pleier hun å våkne litt til, og vær lettere å ri. Dermed trenger hun mer energi enn det som er i Komplett Fòret.

Komplett har 0,95 feh pr kg fôr mens Energi har 1,0 feh pr kg fôr. Til sammenligning har Bygg 1,0 feh pr kg og havre rundt o,85-0,88 feh pr kg. Soyaolje rundt 3,2 feh pr kg. Nå spiller selvsagt formen for energi mye inn her, da havre og bygg inneholder såpass med stivelse at den har lettere for å gi heit hest enn f.eks fett eller fiber (eks betfôr og høy). Hvis hesten ikke får nok energi av komplett (og jeg mener at det ikke er feh det står på) så kan det nok kanskje være et behov for en mer "eksplosiv energi" og ja da er havre det desidert beste, men IKKE sammen med komplett.

Kopi av melding:
Champion Energi kan være en mulighet. Men gjerne med bygg istedenfor havre.

Hvorfor? Energi inneholder masse Bygg. Bygg er tyngre å fordøye for en hest og bør derfor ikke gies i de aller største mengdene. jeg synes i hvertfall at havre er et bedre fôrmiddel å kombinere med Energi.

Innhold i Energi:
Bygg 47 %
Betepulp 15 %
Hvete 10 %
Hvetekli 8 %
Rørmelasse 7 %
Mineralpremiks 5 %
Soya ekstrahert 5 %
Vegetabilsk fett 4 %
Vitaminpremiks 0,339 %
Aminosyrepremiks 0,05 %
Smakspremiks 0,015 %

Som du ser, helt havrefritt. Siden hesten er vant med å få komplett er den jo og vant med havre så da burde energi + litt havre + soyaolje være uproblematisk for hesten. energi er faktisk tilrettelagt for bruk av ren havre ved siden av, og er dermed balansert for dette.

Redigert av - xxxoooxxx den 24/09/2005 13:31:10 Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 24/09/2005 :  13:24:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Champion Energi er iflg. FK sine nettsider et for som er beregna å bruke saman med bygg og/eller havre. Ville ikkje brukt bygg til ein daff nordlandshest. Det er vel ganske logisk at ein då bruker havre. Bygg innheld lite energi, og er fint for hestar som treng å legge på seg. Noko ein nl-hest som regel ikkje har problem med å gjere uten

Vil også få med at eg ville gitt hesten mat minst 3 gongar for dag, hestar har små magar, og bør få små mengder mat i gongen.

ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 24/09/2005 :  20:00:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har jeg målt, å hun var ca. 402 kg. Da runder vi jo av til 400kg. Da vet jeg jo at hun må ha 5 kg høy om dagen. Så har vi 3 kg igjen å bruke opp.

Da har jeg gjort det slik:
5kg høy
2kg Champion Energi/Komplett
1kg havre
2 ss salt
1 dl soyaolje
1 ss tran

Hørtes det bra ut?

Lucinda:

Norway

Skrevet - 24/09/2005 :  20:50:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Nei det høyrest ikkje bra ut. 3kg kraftfor til ein feit hest. nei, nei nei. Spesielt ikkje til ein hesterase som nordlandshest. Dei er vanlegvis nøysomme.

Har du overhode rekna på forenheter her?

2 kg energi blir 2 forenheter og havre blir ca 0,8-0,9 forenhet.

Ei Nordlandshoppe på 400 kg ca trenger ca 3,2 forenheter til vedlikehold. Ved trening må man justere dette sjølvsagt. Dersom hesten blir trent f.eks moderat (som etter min meining er ganske mykje trening) kan du gange 3,2 med 1,5. Men tja er ikkje sikker på om du trenger rekne så høg trening eg da.

Vel ei rask utrekning på forplanen du har laga gir 5,9 forenheter ca. Men det er uten å vite kva høyet du gir egentleg inneheld.

Min meining er meir grovfor gjerne 6-7 kg og mindre kraftfor. I allefall til hesten er i meir normalt hold. Etter min meining vil det være nok med max 1 kg kraftfor til hesten no. Dere snakker om att hesten er lat. Kanskje det er litt i samanheng med att hesten er tjukk.??

Redigert av - Lucinda: den 24/09/2005 20:54:31 Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.