hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fjordingen
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Fjordingen
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

elizz
» VIP

Norway

Skrevet - 26/09/2005 :  13:24:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseelizz  Svar med kopi av melding
Fjordinger kan være veldig sta. Ta den jeg hadde på for i fjor... Han var kjent i hele stallen som den søte, men utrolig sta hesten... Han ble mer og mer sta etterhvert. Han giddet ikke å bli ridd på tur eller på banen... Kanskje fordi jeg ga ham viljen etterhvert... Men han var også veldig hjemmekjær. Jo, jeg vil si at fjordinger er sta, men koselige. Også hjemmekjære
Elisabet:) Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 26/09/2005 :  14:57:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Dersom hesten er sta så er den etter min meining trent og behandla feil.

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 26/09/2005 :  23:08:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
helt enig med deg Lucinda! Har man en sta hest å ri, er det ofte en selv som er årsaken til det!
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 27/09/2005 :  15:46:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig så enig.
Om eieren er en rolig, avbalansert, og rutinert så blir hesten og rolig og snill.. Om eieren er litt små stressa, hysjer på hestene og roper, så kan hestene bli litt skvettene, stressa..

Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  19:39:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding

hei!

jeg har selv en fjordhoppe på 10 år. hun er en super turhest!
dere som sier at fjordinger er en sta, treig og ubrukelig hest har trolig lite erfaring. en fjording er slett ingen nybegynner hest og passer ikke for deg som er utålmodig. De fleste fjordhester krever en bestemt og konsekvent rytter som vet hva den vil og ikke gir etter.

dere som sier dere har dårlige erfaringer med fjordinger kan nok ikke skylde på noen andre en dere selv!

Fjordinger har veldig sterk viljestyrke, og derfor krever den en erfaren og bestemt rytter for og takle det!

MVH Karen marie & Tilja!

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 06/10/2005 :  11:20:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

dere som sier dere har dårlige erfaringer med fjordinger kan nok ikke skylde på noen andre en dere selv!

Fjordinger har veldig sterk viljestyrke, og derfor krever den en erfaren og bestemt rytter for og takle det!

Opprinnelig postet av mariie.

Akkurat! Men alle hester er forskjellige individer - derfor kan også en fjordhest oppføre seg utenom det vanlige - men alle fjordinger har det grunnleggende gode gemyttet og de gode bruksegenskapene!

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Leikna fra Vårli

» VIP

Norway

Skrevet - 07/10/2005 :  22:05:20  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLeikna fra Vårli  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLeikna fra Vårli  Svar med kopi av melding
jeg er ikke noe veldig glad i fjordinger men di er jo en kjempe rase for folk som liker di:) ridelæreren min har en fjording hoppe som går veldig bra i dressur. ho brukes oxo til presisekjøring.

d er jo ikke uten grunn di fleste hadde fjordinger på gårdene i gammledager. di er kjempefine kjørehester og arbeidshester:)

ulempen er jo at noen er litt stae hvis di ikke har blitt brukt på en tid. sikkert ikke alle men iallefall etter d jeg har hørt.. men man må jo nesten oppleve d før man vet eksakt.

d er ikke fjordingenes feil at jeg ikke liker di, d er rett og selett meg!

*~det var det~*
Gå til toppen av siden

Leikna fra Vårli

» VIP

Norway

Skrevet - 07/10/2005 :  22:08:07  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLeikna fra Vårli  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLeikna fra Vårli  Svar med kopi av melding
prestisekjøring* slett*
*~det var det~*
Gå til toppen av siden

avur

Norway

Skrevet - 07/10/2005 :  22:30:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideavur  Svar med kopi av melding
Presisjonskjøring? ;)

Tja, "sta" er vel et litt dumt ord å bruke om dyr. Fjordinger kan være veldig krevende: De er sterke, og lærer fort at det er de som har overtaket om de håndteres av mindre erfarne ryttere. Det virker som om de lærer uvaner på et blunk, mens det tar lengre tid med de gode vanene :) Min er iallfall sånn at han fort kjeder seg hvis det går i rutine eller han ikke får nok å tenke på. Hvis han får stå en dag, eller noen andre som kanskje ikke er rutinerte og bestemte nok har ridd ham, da tester han meg en del når jeg rir igjen. (Han kan jo ikke vite om jeg kanskje har blitt mer ettergivende hvis han ikke prøver!) Jeg ser jo at hvis rytteren veier 35 kg og har bein som såvidt rekker nedenfor salkappene, da har hun ikke mye hun skulle ha sagt! Da gjør han ikke mer enn det han absolutt må. Min er også litt vel ranghøy etter min smak, det gjør ham jo ikke noe mindre tøff... Men jeg er enig med Lucinda, fjordinger skal ikke være noe staere enn andre hester. Det er jo klart at hvis en hest (fjording eller ikke) er litt krevende å ri, at man må være veldig presis, konsekvent og kanskje "snakke" litt høyere enn vanlig for å takle den godt, da er det sikkert lett å avfeie den som "sta" og "dum" hvis man ikke riktig får den til.
Men sånn er det jo med flere raser enn fjordingen; islandshester kan jo ha en enorm vilje og være vel så vanskelige å ri, og de fleste ponniraser er veldig glupe, små dyr som tenker litt mer enn de (eller vi?) egentlig har godt av ;)
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 07/10/2005 :  23:25:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg er ikke noe veldig glad i fjordinger men di er jo en kjempe rase for folk som liker di:) ridelæreren min har en fjording hoppe som går veldig bra i dressur. ho brukes oxo til presisekjøring.

d er jo ikke uten grunn di fleste hadde fjordinger på gårdene i gammledager. di er kjempefine kjørehester og arbeidshester:)

ulempen er jo at noen er litt stae hvis di ikke har blitt brukt på en tid. sikkert ikke alle men iallefall etter d jeg har hørt.. men man må jo nesten oppleve d før man vet eksakt.

d er ikke fjordingenes feil at jeg ikke liker di, d er rett og selett meg!

Opprinnelig postet av €€Emilie€€

at hesten blir sta fordi den ikke blir brukt på en stund har ikke noe med rasen å gjøre, det er jo eieren sin feil at hesten ikke blir brukt, og da finner på tull i senere tid.

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Tico_og_Enya

» VIP

Skrevet - 09/10/2005 :  17:28:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
mange har sikkert dålig erfaring fra rideskole fjordinger(som meg selv),finner alle slags utveier for å slippe å gjøre ting ..har aldri drevet med så kloke hester som fjordingen. endte selv opp med å kjøpe meg en super fjording,bare man lærer seg å ri de så er de toppers :) er mye stoltere av gulingen min enn fullblodsen..my penere å se på en fin fjording som går bra..men det er nå min mening:)
Gult er kult;) Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 14/10/2005 :  22:53:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Jeg har ridd mange forskjellige fjordinger(kommer jo fra "Fjordingens Mekka";p), men dette er bare ikke helt rasen for meg.

Jeg ser mange positive sider med fjoringer, de er ekstremt allsidige, kalde i hodet, flinke å klatre i fjellet og kjøre, så vel som sprang og dressur. Saken er vel egentlig bare den at jeg foretrekker lettere typer, eksempelvis varmblodshester. Men jeg hadde ikke hatt noe som helst problem med å anbefale en fjording til noen som jeg tror den kunne passe til.
:)
Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 19/10/2005 :  23:02:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Er så enig=)
Ufattelig lei alt "sett-fjordhesten-i-boks" greiene!! Det er like store forskjeller individuelt innen fjordhestrasen som det er mellom alle andre raser. Nå jobber jeg på Langedrag Naturpark som stort sett bare har fjroding og her er det ridehester, gamle,treige hester, sta hester, gæærne hester(*kremt*Mistel*kremt*),raske hester, kjørehester,spranghester,dressurhester akkurat sånn det hadde vært om stallen hadde vært fylt opp med foskjellige raser.

Men nå har det seg en gang slik at fjordingen opprinnelig sett ikke var avlet for å være fancy dressurhest og derfor er det kanskje lettere å trene opp en fjording til å trekke enn å gå med scvung. Det betyr ikke at det ikke kan gjøres, men at man må jobbe med fjordingen. Blye og tøye.

Fjordingens medgjørlige temperament har gitt hesten et dårligere rykte enn den fortjener. Bare fordi en hest er rolig og fattet og ikke hopper i været ved synet av en plastikpose betyr IKKE at den ikke er en god ridehest.
Vi må passe på å ta vare på rasen som er vår egen og som har det uhyre spesielle særtrekket at den har villhestens farge!

Lenge leve fjordingen! (og Islandshest!!)

Ellbell&þyrladyret

Gi meg en vrengt polvott - any day! Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 20/10/2005 :  17:12:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er så enig=)
Ufattelig lei alt "sett-fjordhesten-i-boks" greiene!! Det er like store forskjeller individuelt innen fjordhestrasen som det er mellom alle andre raser. Nå jobber jeg på Langedrag Naturpark som stort sett bare har fjroding og her er det ridehester, gamle,treige hester, sta hester, gæærne hester(*kremt*Mistel*kremt*),raske hester, kjørehester,spranghester,dressurhester akkurat sånn det hadde vært om stallen hadde vært fylt opp med foskjellige raser.

Men nå har det seg en gang slik at fjordingen opprinnelig sett ikke var avlet for å være fancy dressurhest og derfor er det kanskje lettere å trene opp en fjording til å trekke enn å gå med scvung. Det betyr ikke at det ikke kan gjøres, men at man må jobbe med fjordingen. Blye og tøye.

Fjordingens medgjørlige temperament har gitt hesten et dårligere rykte enn den fortjener. Bare fordi en hest er rolig og fattet og ikke hopper i været ved synet av en plastikpose betyr IKKE at den ikke er en god ridehest.
Vi må passe på å ta vare på rasen som er vår egen og som har det uhyre spesielle særtrekket at den har villhestens farge!

Lenge leve fjordingen! (og Islandshest!!)

Ellbell&þyrladyret

Opprinnelig postet av Ellbell

Haha, jeg husker godt Mistel ja, utrolig koselig hest!! Hestene der oppe er utrolig tålmodige - de har mennesker rundt seg hele tiden og er alltid like blide (nesten...) Husker jeg red to hester på samme rideleiruke oppå der, Munin & Villmøy, det var heeelt ulike hester. Munin var tung og "ville ikke", mens Villmøy skulle hatt et par med bremser - hun løp og løp og atter løp hele tiden. Det er individet det kommer ann på...

www.hestene.no
Redigert av - Mari^_^ den 21/10/2005 17:23:04 Gå til toppen av siden

Me & Mie Amigo
» VIP

Skrevet - 21/10/2005 :  00:06:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
må bare le hehehe! hadde en fjording før som alle var egentlig ganske overasket over. han var dritkul! hoppet glatt 110 med rette rytter, har til og med hoppet 120. var rask som lynet på springetur. alle trodde at han var en tregg type som man måte ha pisk og sporer på for å i det hele tatt få til å skritte, mn der var det et lite smatt og av gårde kåre. tror han var en fullblods i fjording kropp hehehe
tror det at alle de med fissefine hester bare sier at fjordinger er treige for de ikke klarer å ri dem. krever en litt spesiell rytter for å få en fjording til.
hørte forresten om en fjording som ble trent til mb dressur. så fjordinger er ikke bare bare
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.