hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fjordingen
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Fjordingen
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Bustetrollet

Skrevet - 16/09/2005 :  21:52:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Fjordingen har et litt dårlig rykte på seg, det synes jeg er dumt. Det er jo en Norsk fin rase.

hmm? har dei eit dårleg rykte på seg? Det er bare dei med "flotte hestar" som hakkar ned på fjoringen, som regel. No er ikkje eg fordomsfull eller noko, men det er som regel sånn at dei som f.eks. blir slått på stevne av ein fjoring (då dei sjølv har ein veldig god hest) er dei som slenger drit om dei...

Opprinnelig postet av Oxhovd Victoria=o)

De fleste "dårlige" sidene ved Fjordingen er blitt nevnt! Ikke alle hestene er slik, men de jeg har hatt me og gjøre har vært forferdelige..
Ja, jeg er en person som hakker ned på Fjordingen. Jeg har ikke akkurat en flott hest/rase. Rasen er også en del ned hakket, for og si det slik.

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 16/09/2005 :  22:11:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Fjordingen har et litt dårlig rykte på seg, det synes jeg er dumt. Det er jo en Norsk fin rase.

hmm? har dei eit dårleg rykte på seg? Det er bare dei med "flotte hestar" som hakkar ned på fjoringen, som regel. No er ikkje eg fordomsfull eller noko, men det er som regel sånn at dei som f.eks. blir slått på stevne av ein fjoring (då dei sjølv har ein veldig god hest) er dei som slenger drit om dei...

Opprinnelig postet av Oxhovd Victoria=o)

Vil ikke akkurat si det. Du ser det tidlig på ridekursene, allerede i 9-10 års-alderen vil de heller de brune og svarte ponniene enn fjordingene om de får velge.... Vi har ca 10 skolehester, og tre fjordinger. Og joda hestene hopper bra osv, men likevel sier ungene, jammen jeg hadde jo gul hest sist jo!!! Og selv kunne jeg aldri tenkt meg fjording. Av disse skolehestene var faktisk en av fjordingene min favoritt når vi skulle på tur, men likevel, alt lagt sammen, så scorer ikke fjordingene høyt nok til at jeg hadde kjøpt en... Og det med stevne-greiene er jo ikke sant, der er det jo konkurranse alle mot alle, og alle har noe å si uansett hvem som vinner, gul, brun eller blå....

Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 16/09/2005 :  22:52:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Fjordinge er faktisk en av yndlingsrasene mine. Men dette har kanskje noe med at je bare har vært borti en "treig" fjording. Denne var sånn fordi han hadde fått gjort som han ville de siste åra.

Men hu jeg har nå er ikke klar over at hun er fjording. Jeg tror aldri hun har vært sløv og helt avbalansert med rytter på ryggen. Dette er fordi hu liker å bli ridd og gleder seg til det vi skal finne på. Og tur er så kjedelig når vi skritter at det er nødvendig og trippe sidelengs og hoppe høyt når hu ser noe "skummelt".
Men hu vetå utnytte det at ikke alle takler henne. Da kan hu være litt lat en liten stund het til det er kjedelig og hun må finne på noe, ikke alltid med like godt resultat for den som sitter oppå.
Jeg har vel bare ridd to hester som er akkuratt som som henne. Og det er en dansk varmblods spranghest som er stressa og går rundt med hodet i været og er umulig å ri så lenge han ikke stoler på rytteren og henne.
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 17/09/2005 :  00:39:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
At fjordingen har dårlig rykte på seg, er kanskje fordi fjordinger har blitt brukt MYE i rideskoler o.l, og etter noen år i skolen er det ikke alle hester som går som de engang gjor lengre, desverre! Derfor får noen trangsynte mennesker for seg innimellom, at de er treige og sta.

Saken er at det er rytteren, miljøet og menneskene rundt dem som avgjør om fjordingen, ja hester generelt, er sprek eller daffen.

Det å si at en hater fjordinger blir for drøyt, mange grer dem gjerne under en kam, fordi de ser noenlunde like ut med sin blakke farge. Som Oxhovd Victoria skriver; noen hater fjordinger fordi de har blitt slått av en på et stevne, "fjordingen skal jo være så "lat og sta"", slik opplevde jeg det da jeg i noen år deltok på stevner med den flinke fjordhoppa mi, og snappet premier rett foran øynene til ryttere med langbeinte og edle halvblodser, varmblodser o.l..

Noen fjordinger er rolig av natur, noen er gira og stressa, slik er det med andre raser også! Har opplevd varmblodige hesteraser som har vært veeeldig avslappa, i forhold til f.eks en fjording! Sånn som med oss mennesker, noen av oss blir fort stressa og nervøse, mens andre tar alt med ro, og liker best å ligge strak ut på sofaen..

Å ha noe i mot fjordingen kalles fordommer, og fordommer kommer av uvitenhet!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 17/09/2005 :  01:32:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig! Men samtidig må vi få like en rase mer enn en annen, og kunne si at jeg ville ikke hatt en slik rase fordi... også begrunnelsen. Akkurat som hunder, noen kaller en papilon for en "jålehund" andre mener Rottweilere er farlige. Og egentlig så har jo alle hunderaser, eller hesteraser som vi egentlig snakker om, forskjellige egenskaper, positive og negative. Rottweileren er mer vakthund enn papilonen, og Fjordingen er mer arbeidshest enn en varmblods. Ikke negativt altså, for det går jo begge veier. You see? Altså nytter det ikke helt å diskutere, for alt er en smaksak.
Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 17/09/2005 :  16:49:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
ja, sant nok. Her er det mange fjoringar, og dei er veldig "attraktive" her i bygda. Ei periode skulle "alle" ha store, fine, brune hestar. Men no har fjoringavlen blitt veldig bra igjen. menmen. alle har sin eigen smak....
Ann Lajla

www.annlajlabrungot.piczo.com :)

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 18/09/2005 :  12:26:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
så sant så sant Torhild ;)
Men som alle vet, ALLE kan ikke bli enige i en sak, tror aldri den dagen kommer!
Men frem til dess; det er lov å ikke ha lik smak, men for all del; det er ingen grunn til å snakke stygt om en hesterase for det om, de har alle sine gode og mindre gode sider, det er noe alle bør akseptere..

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 18/09/2005 :  16:07:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Synes alle burde respektere fjordingen som den er. Det er en fin brukshest, men egenskapene varierer selvfølgelig veldig fra individ til individ.

Er ellers helt enig i det Anne sier: Ikke alle kan ha lik smak, respekter derfor fjordhesten for den rasen den er.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 19/09/2005 :  11:39:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
punktum finale! ;)!

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Tømtern

» VIP

Skrevet - 20/09/2005 :  09:02:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg hater Fjordinger, rett og slett fordi jeg bare har hatt dårlige opplevelser med de!

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Ja, og fordi du har hatt dårlige erfaringer med de du har holdt på med så skal man hate hele rasen?

Det henger liksom ikke sammen for meg men....

Opprinnelig postet av Helle & Bjerge

Ja, hat er veldig sterkt ord. Har ikke ridd så mange fjordinger, men de jeg har ridd har vært helt forferdelige. Kunne gjerne tenkt meg og ridd en av den "spreke" typen, men får aldri sjansen.

Har også hørt mange historier om Fjordingen som ikke har vært akkurat positive. Hestemiljøet her er også veldig lite preget av fjordinger. Få av den rasen en komunen ja.

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Kom og prøv min. da tror jeg du kommer til å få deg en seriøs overaskelse hehe viss du tør. har ridd endel "dumme" fullblodshester i min tid, men jeg vil ikke si at jeg hater de for det.
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 20/09/2005 :  22:26:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
en ting som er viktig å huske: Fjordinger er billige, veldig billige... Dvs at folk som vil ha fjording til utpreget tur/hobbybruk kjøper fjording, resultatet blir jo da at folk som ikke har lært så mye om håndtering og ridning gjerne endre opp med en fjording. ( sier ikke at de som rir på tur og driver på hobbynivå ikke kan noe, men poenget ble vel tatt) Feks ville ikke en person, si en eldre mann som vil ha en hest på gården, han kjøper ikke en halvblods til 100 k? Han kjøper en fjording, gjerne en billig unghest. Dermed blir det et generelt lavt utdanningsnivå på fjordinger (hjelper ikke at rasen gjerne er en smule sta gemyttmessig og krever gjerne erfarne personer) Kreditt til de som trener opp fjordinger til høye dressurklasser ol, det krever en hel del. Flotteste jeg ser en fjording som går skikkelig bra :) stå på og trøst dere med at de som klager på fjording kanskje ikke har nok peiling til å klare få den til skikkelig? ;)

Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 21/09/2005 :  20:02:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Helt enig med deg på det Bea.
http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

Tømtern

» VIP

Skrevet - 25/09/2005 :  12:06:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
en ting som er viktig å huske: Fjordinger er billige, veldig billige... Dvs at folk som vil ha fjording til utpreget tur/hobbybruk kjøper fjording, resultatet blir jo da at folk som ikke har lært så mye om håndtering og ridning gjerne endre opp med en fjording. ( sier ikke at de som rir på tur og driver på hobbynivå ikke kan noe, men poenget ble vel tatt) Feks ville ikke en person, si en eldre mann som vil ha en hest på gården, han kjøper ikke en halvblods til 100 k? Han kjøper en fjording, gjerne en billig unghest. Dermed blir det et generelt lavt utdanningsnivå på fjordinger (hjelper ikke at rasen gjerne er en smule sta gemyttmessig og krever gjerne erfarne personer) Kreditt til de som trener opp fjordinger til høye dressurklasser ol, det krever en hel del. Flotteste jeg ser en fjording som går skikkelig bra :) stå på og trøst dere med at de som klager på fjording kanskje ikke har nok peiling til å klare få den til skikkelig? ;)

Opprinnelig postet av Bea

Utrolig godt skrevet, her må jeg si meg helt enig
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2005 :  13:02:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Helt enig Bea! Takk for den!! Min fjording er kanskje en av de dyrere i sin tid ;)

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

nutte

Norway

Skrevet - 25/09/2005 :  21:22:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er jo ikke noe galt med fjordinger! de kan jo selvfølgelig være stae, men det kan jo alle raser! har hørt om mange fjordinger som har nådd høyt i både sprang og dressur. syntes de er søte jeg og kjempestøe iallefall. skulle egentil ha fjording jeg.. men kjøpte haflinger, det er jo ikke veldig mye forskjell i en haflinger og fjording da...
Det kommer en dag i alle rytteres liv da du lurer på om det er verdt det.Så kaster du blikk på hesten din, og vet at JA,det er det! Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.