hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fjordingen
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Fjordingen
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

ElineOgGraneila

Skrevet - 04/11/2005 :  16:29:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er helt enig i at fjordingen har et dårlig rykte på seg...
Jeg så litt etter hest og hadde tekt meg en fjording men alle bare sa "Fjoding!! De er jo bare late og stae du burde ikke kjøpe fjording" osv.

Grunnen til at mange missliker fjordinger er vel gjerne det at de har ridd treige rideskole fjordinger de ikke akkuratt har god erfaring med...

I vinter hadde kusina mi en fjording og han var bare super å ri!
Ikke treig iallefall, heller det motsatte!!
Gå til toppen av siden

linndi&ida

» VIP

Norway

Skrevet - 11/03/2006 :  12:44:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelinndi&ida  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselinndi&ida  Svar med kopi av melding
hei =)

Må berre sei at eg ALDRI har møtt en treig fjording som ikkje blir med på en spurt!!

Har sjølv fjording og synest ho er topp!! Ho går la-dressur og hopper bane på meteren.

Synest alle hesteraser er flotte egentlig, og ALLE raser kan bli sta! D kjem ann på korleis du behandlar den!

Helsing Linndi&ida som synest d er dumt at d blir slengt så mykje "drit" om fjordingen!

Linndipiah <3 Gå til toppen av siden

stall-lynghaug

» VIP

Skrevet - 11/03/2006 :  18:45:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
min fjording er i allefall både sprek og arbeidsvillig,alltid i godt humør,koselig,grei med alle og allt.ikke redd og ikke vanskelig på noen måte.en av di beste hestene jeg har haddt.er storfornøyd med min i værtfall. Gå til toppen av siden

€#€Junior€#€

» VIP

Skrevet - 12/03/2006 :  21:55:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hallo

Hvorfor gidder å gå inn på et emne som "heter" fjording, hvis dere misliker rasen så inmari??? Det skjønner ikke jeg. Hvis det da ikke bunder ut i at dere rett og slett er misunnelige! Ridd en fjording som du ikke har fått til??? Eller tør du rett og slett ikke å stå for at du faktisk liker rasen fordi det er så mange som liksom ikke gjør det??? Alle hester har sin egen karakter og personlighet, som vi skal sette pris på uansett, mener nå jeg. Og liker du ikke utfordringer så skaff deg en gyngehest!!!
Gå til toppen av siden

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 13/03/2006 :  15:21:50  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
steller ei fjordhest hoppa, trivest med det fjordhestar er ein flott rase. nåken kalle dei kansje sta og dumme,men på hest.no er det ein dressur rytter som her trent mange fjordhest,som sier dei er kansje er vanskligare og trene fordi dei tenker meir.
dagmøy er av den tunge kraftige rasen, men lat det er ho ikkje. ho likar fart og spenning.

Du kan ikkje trene en hest med høye rop og så forvente at den skal lyde når du kviskrer Gå til toppen av siden

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 13/03/2006 :  15:21:52  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
steller ei fjordhest hoppa, trivest med det fjordhestar er ein flott rase. nåken kalle dei kansje sta og dumme,men på hest.no er det ein dressur rytter som her trent mange fjordhest,som sier dei er kansje er vanskligare og trene fordi dei tenker meir.
dagmøy er av den tunge kraftige rasen, men lat det er ho ikkje. ho likar fart og spenning.

Du kan ikkje trene en hest med høye rop og så forvente at den skal lyde når du kviskrer Gå til toppen av siden

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 13/03/2006 :  15:21:53  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 13/03/2006 :  15:33:52  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
uuææ eg vett ikkje koffer innlega mine kommer så mange ganger,trykker berre ein gång eg.

Dalsrud_Gaard

Norway

Skrevet - 17/03/2006 :  14:35:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDalsrud_Gaard  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDalsrud_Gaard  Svar med kopi av melding

Jeg tenker jo at disse hestene ikke har så kjempegod stamme, men er perfekte som turhest.

Opprinnelig postet av Maxi&Mathilde

[/quote]

Hva mener du med at de ikke har så kjempegod stamme? Det høres ut som du ikke veit så mye om avl? Eller er det jeg som ikke helt har skjønt hva du mener...?

Fjordhestene er jo ikke bare supre turhester. De brukes både i dressur (Tonje møllerud/Rappen) , kjøring (Jon Lund/Hedda Gabler) og sprang (min hoppe har gått 130 bane, og det er mange flere på den lista) Mange fjordhester blir oxo brukt til feltritt, voltige og mountain games. Fjordhesten er en allsidig rase. Som kan brukes til absolutt alt.

Jeg har hatt 3 fjordhester, 3 veldig forskjellige hester,som alle ga seg en bit av seg selv. Den siste jeg kjøpte, som nå er solgt, gikk La-dressur og hadde fabelaktig sprangteknikk.

Håper det er flere enn meg som ser på denne rasen som en super brukshest, og ikke bare en god og trygg turhest.

Livet er herlig:) Gå til toppen av siden

€Klippa€

» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2006 :  17:34:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
velidg enig med deg ja!!! mi fjordhoppe hopper 1m bane og hun blir brukt til kjøring,sprang, dressur og turriding

men forstår at folk kan få feil inntrykk av fjordingen..håper at de skifter syn etter kvart viss dokk isje tror meg så gå innpå www.fjordhest.no der er det kjempe mange fine bilder!
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2006 :  17:37:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Jeg må vel ærlig innrømme at jeg ikke akkurat var noen fjording entusiast, men det var helt til vi fikk vår egen herlige fjordings hoppe. Alm Stjerna er en utrolig godlynt og rolig hest som kan brukes til det meste. Hun er innkjørt, innridd både i western og klassisk, hopper bra og en vinner hest i trail (western) og hun har gått i rideskole. Hva mere kan man egentlig forlange av en hest. Hun er rolig så t.o.m små barn kan håndtere henne. Om hun føles tung ut å ri kommer faktisk helt an på situasjonen og rytterern. Vi var på et jordet som var blitt brøytet opp til "travbane" og der fikk jeg opplevd et skikkelig adrenalin kick. Sammen med en venninne hadde vi banen helt for oss selv. Oboy skal jeg si dere det gikk unna. Dama var jo bare helt utrolig rask da jeg lot henne gallopere rundt på banen i det tempoet hun selv ønsket. Var en helt fantastisk opplevelse. I dag vil jeg kalle meg fjording frelst og vi ønsker oss nå føll på Stjerna noe som vil skje om et år eller to. Utseende til fjordingen er jo gjennganger så kanskje mange av den grunn ikke er så glad i rasen. Men her kan man faktisk gjøre mye. Manen kan klippes i forskjellige mønstre (et eksempel kan sees på VIP`en min),.Som hos alle andre hester så finnes det mange variasjoner også blandt fjordingen, alt i fra den tunge "gårdshest" typen til den mer sports-hest fjordingen som også har utmerket seg i dressur. T.o.m fargene varierer veldig fra hlet lyse (nesten hvote) til rød brune eller grå. Felles er at de har ål og svart stripe i manen. Nei fjordingen er kul, flott og bara må oppleves. Sagt fra en sann fjorhest venn.
PS: Stjerna hilser til alle kjente ved Holtet Gård på Flisa hvor hun var en veldig populær rideskole hest

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.