hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ti grunner til å fjerne skoa
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Ti grunner til å fjerne skoa
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

Veronika B

» VIP

Skrevet - 28/09/2005 :  21:16:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
JERNSKO = DET SAMME SOM MISSHANDLING

tenk hvis noen skulle hamre inn noen spiker i føttene dine og sette på deg jernsåler??

min fjording går ikke med sko. det går ganske greit. holkeføre går helt greit hvis hesten faller er det bare å lene seg mot den sida grøfta er - der er det som regel snø. da lander man mykt:):)

for å ungå sprekker i hovene virker tran bedre enn hooflex. Tran er ikke avhengighetsskapende og virker veldig bra!!
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 28/09/2005 :  22:49:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

tenk hvis noen skulle hamre inn noen spiker i føttene dine og sette på deg jernsåler??

min fjording går ikke med sko. det går ganske greit. holkeføre går helt greit hvis hesten faller er det bare å lene seg mot den sida grøfta er - der er det som regel snø. da lander man mykt:):)

for å ungå sprekker i hovene virker tran bedre enn hooflex. Tran er ikke avhengighetsskapende og virker veldig bra!!

Opprinnelig postet av Veronika B

* ler så jeg griner *

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 28/09/2005 :  23:12:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
JERNSKO + BARFOT = ENIGHET

Hva med en fin kombinasjon;)

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2005 :  23:21:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Haha, den var jammen meg en god en!!! ;D

Hva gjør du foresten på holkeføre dersom hesten faller, og du ikke har noe grøft å falle i? Grøft eller ei, det kan uansett gå ille, dersom du får hesten over deg, eller at hesten lander feil og slår ut tenner & ødelegger beina sine..

hilsen meg som MISHANDLER hestene mine med å ha SKO på dem! OI!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 28/09/2005 :  23:26:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, da må jeg drive med virkelig grov dyremisshandling.. Som både lar Rosita gå med og uten sko.. wow..

Gå til toppen av siden

Nina F.

Skrevet - 28/09/2005 :  23:26:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har ikke jeg lest alle innleggene her - det orket jeg bare ikke!
Det kan derfor være at jeg gjentar ting som har vært nevnt tidligere - ber om tilgivelse på forhånd
Min mening er at hele denne debatten blir for tåpelig. De som har barfothest er overbevist om at dette er det beste, og de som har sko, har tro på DET. Ingen er bedre eller dårligere enn den andre av den grunn. Det er mange gode argumenter fra begge sider..
Det å ramse opp grunner til å ta av sko, er for dumt. Det blir som å kaste bensin på et bål. Ingen kommer til å ta av skoene på hesten sin av den grunn - det er jeg overbevist om. At man indirekte blir beskyldt for å ikke ville hestens beste, får selv den mest ydmyke heste-eier til å rett i forsvar!
Selv har jeg barfothester, 1 som fungerer supert, og 1 som (bank i bordet) har fungert supert de siste 5 månedene. Jeg har disse to hestene barfot fordi jeg mener det er det beste for dem. At andre velger å sko, har jeg ingen problemer med - det er opp til hver enkelt heste-eier å bestemme hva som er best for deres hest. Jeg misjonerer sjelden for barfotsaken - fordi mine velfungerende barfothester gjør det så mye bedre enn meg, og uten å provosere noen.
Fordi jeg også trimmer andres hester, ser jeg mye forskjellig: Jeg ser hester som blomstrer opp og blir "som ny" etter at skoene forsvinner (og det er en sann glede), men jeg ser også hester som, av forskjellige grunner, ikke fungerer - og det kan være mange grunner til det... Disse virker ofte apatiske, og gjerne full i muskelspenninger etter lang tids smerte. Selvfølgelig er ikke dette bra for hesten!
Det å ha barfothest setter større krav til heste-eieren, både til hovpleie, oppstalling, trening, fôring osv. Ikke alle har anledning å få dette til, og det må vi bare akseptere - OG RESPEKTERE!
De som har velfungerende barfothester (og det finnes!) må bli flinkere til å vise dem frem...det nytter ikke å si at "jeg har barfothest, men den brukes bare 1 time i uken", og så tro at andre skal bli tent av idèen..
Mine hester er (bare for å nevne det) i bruk 2-3 timer for dagen (de beveger seg aldri mindre enn 10 km for dagen) 5-6 dager i uken, og da må høvene trimmes minimum hver 4.uke for å holde tritt med hovveksten...
Vel, dette ble langt, og jeg får vel slutte av før jeg provoserer for mange

Nina
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2005 :  23:38:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Likte dine tanker og meninger om dette Nina :) BRA at det er noen som vet å respektere eiere som ikke velger å la hesten sin gå barfot!
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 29/09/2005 :  08:27:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Likte dine tanker og meninger om dette Nina :) BRA at det er noen som vet å respektere eiere som ikke velger å la hesten sin gå barfot!

Opprinnelig postet av anne,spot,gina&aromayo

Enig!

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

anneks

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2005 :  09:54:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideanneks  Svar med kopi av melding
Barfot har vært et hett tema for hestefolk i noen år nå, og egentlig er det ganske trist. Jeg skulle ønske at alle kunne prøvd å forstå at uansett om man velger med eller uten sko så er det fordi man vil hestens beste. Joda, det finnes noen som velger barfot for å spare penger, men det er nok fryktelig lite de sparer...

Dårlig hovstell er ille uansett om det er med eller uten sko, det kan vi vel enes om? Jeg vet om mange "barfothester" som ikke får beskjært høvene mer enn 1-2 ganger i året. Ikke fordi de sliter korrekt, men fordi eierne ikke vet bedre. Dette er kjempetrist og på sikt går det bare ut over hesten. Jeg vet også om hester som kun skos nåt alle de forrige skoene har falt av. Har sett hest med sko som har sittet på i 10 måneder, det er ikke noe pent syn, og slik skal det ikke være.

Jeg kjenner også til "velfungerende" barfothester som eieren sier at fungerer 100 % men som tydelig er sårbeinte.

Jeg har hatt barfothest selv, i tre år. Det fungerte overraskende bra til å begynne med. Jeg anskaffet boots, lærte meg å trimme, fikk etterhvert hesten på utegang, la alle forhold til rette for at dette skulle fungere. Mende siste månedene har vist meg at det ikke var så "enkelt". I sommer har høvene til hesten min sett bedre ut enn noen gang. Han har vært mye brukt, blant annet gått flere mils turer i fjellet uten å vise tegn på sårbeinthet.

Men jeg har ikke vært fornøyd. Tanken på sko har sneket seg inn i bevisstheten min. Hesten fungerte jo, men jeg har måttet ta hensyn. Mer hensyn enn jeg hadde forventet på tredje året. Jeg måtte tilpasse ridningen etter underlaget til stadighet. "Denne uka kan jeg ikke ri på grus" er kjedelig i lengden når alle turmuligheter inkluderer grusvei.

Jeg kan "alt" om de skadelige virkningene til jernsko, men det er mange av disse effektene jeg ikke har klart å finne noen som helst dokumentasjon på. Det kan godt hende at de er sanne likevel, men som halvstudert akademiker er jeg opplært til å finne kilder til enhver påstand. Uten kilde er det ikke et fakta, det er kun en påstand.

Ihvertfall, ved siste trim var høvene blitt litt lengre enn idealet. De ble trimmet helt "etter boka" og hesten ble kjempesårbeint. Så sårbeint at han haltet!

Han fikk seg to uker på gress, uten at det hjalp. Arrangerte barfotkurs og vi mønstret hesten først uten noe på beina (grusomt for meg) og så med boots på alle fire. Med boots gikk han bedre, men langt fra bra.

Beslutningen om å sko ble tatt. Barfottrimmeren anbefalte sko. Hadde han fått to måneder på beite ville han nok blitt helt fin uten, men hva i all verden var poenget med det?

Skoene kom på og etter ti minutter gikk han helt reint. Min teori er at presset på sålen ble for stort, og skoene fjerner jo det presse ved å løfte sålen fra underlaget. I følge barfotteorien skal jo sålene være vektbærende, for min hest akkurat da var det tydelig feil.

(Hele historien ligger i denne tråden: http://mix.hestemarked.no/topic.asp?TOPIC_ID=7393)

Jeg må med skam melde at jeg har fått en ny hest. Han har helt klart gått og spent seg og gradvis kortet inn steget uten at jeg har merket det. Imidlertid var forskjellen stor da skoene kom på og jeg fikk kjenne hvor lange skritt han egentlig skulle ha og hvor mye fremdrift han egentlig ville ha. I løpet av første uken med sko på løsnet alle problemene vi har slitt med i dressuren det siste året.

For hestens del kan jeg angre på hele barfotopplegget, men for min egen del kan jeg bare ta dette til meg og gå videre. Jeg har virkelig prøvd, men det fungerte bare ikke.

Det som i tillegg skremmer meg er at enda så sårbeint min hest var er det mange som ikke ville sett det.

Jeg skriver ikke dette for at folk skal bli redde for å prøve barfot. Jeg tror at barfot er det beste for hoven om man bare får det til å fungere. Jeg har lært enormt mye om høver de siste årene og er i stand til å stille langt strengere krav til en hovslager nå enn tidligere. Men jeg har også lært at det er ikke alltid teori og praksis stemmer overens, og at man må passe seg for å se seg blind på egne idealer.

Det som er veldig trist i denne saken er at jeg i praksis har blitt kastet ut fra et viktig "samlingssted" for barfotinteresserte. Det spilte inn andre forhold også, men beslutningen jeg tok om å sko hesten min som hadde vondt i beina uten sko var uten tvil den utløsende faktor. Jeg var ikke lenger "en av dem" og dermed uønsket. Jeg stilte feil spørmål.

Jeg har ikke noe ønske om å sverte barfot, men jeg må si at det "offentlige" barfotmiljøet i Norge har vist seg nøyaktig like religiøst overbevist som det blir hevdet av de mest innbitte fra sko-folket. Jeg håper at alle som har fungerende barfothester virkelig har hester som fungerer 100 %. Ingenting kunne vært bedre!

Samtidig håper jeg at de som er usikre på om hesten fungerer bra går en runde med dere selv for å finne ut om det dere gjør faktisk er riktig.

Jeg vil gjerne ha barfothest igjen om jeg kan få til det, men det passer ikke for min hest akkurat nå. Han er skodd og han er lykkelig.

Jeg er interessert i nye typer sko, fleksible, syntetiske sko som fjerner de fleste av jernskoens negative effekter, men allikevel tilbyr permanent beskyttelse.

Jeg skulle ønske det ikke var "enten-eller". Det er ikke nødvendig å kalle folk dyreplagere selv om de skor hestene sine. Det er heller ikke slik at alle barfothester er sårbeinte og halte. Jeg er interessert i at hesten skal ha det best mulig - uavhengig av om det sitter en sko under eller ikke.

Til slutt en kommentar til Verionika som skriver at det er mishandling å sko, og at om hesten faller så er det bare å lene seg mot grøfta så du lander mykt.

Halloooo..?

Hvis hesten faller risikerer den å skade seg alvorlig. Det er mange hester som går rundt med skader i kroppen etter fall på glattisen, og også hester som må avlives etter slike fall. Slike skader velger du å akseptere, samtidig som du tør å kalle folk som skor for dyreplagere!
Det er nesten så jeg ønsker at slike som deg havner under hesten ved neste fall. Det du prater om har ingenting med omtanke for et levende vesen å gjøre!

Failure is not falling down, it is not getting up again
Redigert av - anneks den 29/09/2005 09:56:50 Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 29/09/2005 :  11:07:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er nok ikke så enkelt at høvene til hesten er våre negler. Så sammenligningen blir litt for enkel. Men bare for morro skyld hadde det vært interessant om du kunne svare på følgende: Jobber broren din eller på andre måter driver med noe som gir mye slitasje på hender og negler? Gjør du?

Er nok ganske sikker på at hesten også lider langt mindre uten sko med en god barfottrimmer, enn med sko og en dårlig hovslager.

Opprinnelig postet av Fröya

Som jeg forsøkte å presisere benyttet jeg meg av sammenligningen med min bror og meg fordi det er negler jeg _vet_ at har hatt samme forhold, og samme bruk osv.

Videre vet jeg (og tror jeg at jeg har nevnt) at dette er en enkel sammenligning, og slett ikke spesiellt vitenskapelig. jeg ville bare påpeke at hovkvalitet kanskje har noen ting å si, at enkelte hester _vil_ slite for fort nesten "samme hva man gjøre" mens andre hester har kanonsterke høver fra naturens side og behøver ikke noe "hjelp" til å holde dem sterke osv.

mvh
Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 29/09/2005 :  11:43:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veronika B. du får unnskylde alle oss som har sko på hestene våre.
Og her er 10 gode grunner til det...

Nr 1. Vi har ikke peiling og ihvertfall ikke hva en hov er.

2. Bøker og annen faglitteratur om hestens helse og anatomi klarer vi verken lese eller forstå.

3. Vi bruker godt trente hovslagere fordi vi synes det er spennende med svette muskuløse mannfolk i stallen av og til. (Ganske ofte når jeg tenker etter,he,he.)

4. Vi rir og har hesten ute i luftegård slik at den får bevegd seg mye fordi vi ser andre gjør det. Dessuten er det gøy å se på dem!

5. Erfaringer vi har gjort oss opp igjenom åra husker vi fint lite av.

6. At de skodde hestene beveger seg avslappet,harmonisk og med shwung i steget er sikkert bare fordi det sitter igjen litt dop fra sist dyrlegen var på besøk.

7. At flertallet av de skodde hestene ikke har flisete og sprukne høver er nok pga. ozonlaget. Noe må det da være godt for..?!

8. At dagens levealder på (skodd) hest er mye høyere enn fra veldig lenge sida er nok fordi..ja, det vet vi forresten ikke...

9. Hvis hestene brukes aktivt, lever lenge og fortsatt er friske med sko- er det sikkert bare reine skjære flaksen.

10. At flertallet av de alle fremste konkurransehestene verden over går med sko er nok ikke fordi dem trenger de, men fordi dem sikkert er sponsa.

"Tilgi dem- for de vet ikke hva de gjør"

Sitat slutt.
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 29/09/2005 :  12:14:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Hm...Beklager Veronika...men du bør gjerne ikke uttale deg så høyt om dette med høver og hestebein før du har fått litt mer grunnleggende kunnskaper om dette....spesiellt ikke etter du startet en tråd med dette uttsagnet her... :

Kopi av melding:
Hesten min nekter å gå på den venstre bakfoten. Eller, han sleper den bare bortover når jeg rir. Sikkert som vanlig fordi han er frekk men, mamma sier jeg burde tenke om han har en fotsykdom. Noen som vet om en fotsykdom?

http://mix.hestemarked.no/topic.asp?TOPIC_ID=7630

Er det mulig...?

Edit for å legge inn link til den aktuelle tråden...

Takker for meg.
Redigert av - Lene. den 29/09/2005 12:23:05 Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 29/09/2005 :  15:02:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Hvis ikke det er det teiteste jeg har hørt på leeeeeenge, så vet ikke jeg.

Vet du ikke at hestene ikke har nerver ytterst på hoven??? Vet du ikke at hestene klarer fint å bære jernsko??? *Sjokkert*

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 29/09/2005 :  15:43:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veronika, har en trist og en god nyhet til deg..

Først den dårlige: "fotsykdommen" som hesten din har kalles mest sannsynlig sårbenthet. Sårbenthet er ikke godt for hesten, Symptomene du beskriver om at den nekter/ikke vil gå på en/flere bein, er typisk.

Den gode nyheten er: "Sykdommen" er ganske lett å kurere; få på hesten din sko!

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 29/09/2005 15:45:02 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 29/09/2005 :  18:53:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, den likte jeg Tone;D

Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.53 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.