hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - historien som ikke var min!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 historien som ikke var min!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

angelina1
» VIP

Skrevet - 13/09/2005 :  19:08:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
velger å slette dette innlegget da jeg tok meg formye til rette... synes innlegget ditt er tøft og bra ..
Redigert av - angelina1 den 13/09/2005 22:38:18

anneks

» VIP

Norway

Skrevet - 13/09/2005 :  22:14:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideanneks  Svar med kopi av melding
Det hadde vært veldig fint om jeg hadde blitt spurt før historien min ble kopiert og lagt ut på et åpent forum på nettet. Jeg har riktignok allerede postet historien min på nettet, men ikke her. Jeg vurderte å legge den ut på Hestemarked også, men valgte å vente fordi jeg ikke ville klare å fplge opp godt nok om jeg la historien ut så mange steder samtidig. Synes det er greit å vite og ikke minst å kunne forsvare seg når jeg og mitt hestehold blir lagt ut til almenn beskuelse. Ble heldigvis tipset om det :)

Når som det er sagt så skal jeg ikke mase mer på det. Jeg vil gjerne fortelle historien min til mange, for det er så mye vi ikke vet om hesten og ikke minst høvene. Jeg vil gjerne rette søkelyset mot det jeg tror er et problem for mange, nemlig hester som fungerer bra eller tilnærmet ra og eiere som ikke ser at noe er galt. Jeg vet om mange barfothester som er mer eller mindre sårbeinte over lengre perioder uten at eiene ser det. Men jeg vet også om mange skodde hester som sliter med problemer som eierene ikke klarer å oppdage.

Jeg er ikke anti-barfot nå, selv om jeg har valgt å sko. Jeg kommer helt sikkert til å gi hesten min skofrie perioder innimellom, men nå blir det ihvertfall sko i en god stund fremover.

Vennlig hlsen Anne-Kristin

Failure is not falling down, it is not getting up again Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 13/09/2005 :  22:28:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
prøvde meg med barfot jeg oxo,men ble liksom litt blind av alt så jeg så ikke helt hvor vondt hesten hadde det..jeg hadde dyktige barfotfolk og trimmer rundt meg.jeg trodde virkelig hesten hadde det bra..men etter nesten ett år fikk jeg alt ganske brutalt i tryne.blir så sint når folk likksom skal fortelle andre hva de burde gjøre uten helt å se hele helheten..jeg har selv også vert der,men som sakt fikk jeg alt brutalt i tryne!! mener at noen fungerer det fint for og andre ikke.derfor synes jeg disse diskusjonene om at vi som skor er onde er feil...syntes innlegget ditt var flott og ærlig!! derfor ville jeg legge det ut..beklager at jeg tok meg til rette,det var feil av meg.
Redigert av - angelina1 den 13/09/2005 23:18:44 Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 13/09/2005 :  22:52:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ettersom dette har blitt diskutert flere plasser,vil jeg bare legge til en komentar jeg allerede har skrevet til Anne-Kristin...Jeg syns det er modig og viser masse innsikt å kunne komme med et slikt innspill!
At man kan klare å se forbi sine egne ønsker og forhåpninger,og heller se på hva som passer denne hesten best akkurat nå! Det vil derimot ikke si at hesten aldri mer vil kunne gå barfot,men heller at eier har sett at det er bedre for hesten i en periode å få på sko,gjerne lengre hvis det er det som trengs... Det vil heller ikke si at dette ikke kan fungere for andre...
Har hele veien sagt jeg er for barfot,men som så mange andre så velger jeg å sko min hest... Dette fordi,som jeg har sagt før,jeg ikke har mulighetene til å klare å legge alt til rette for å prøve barfot...ikke enda iallefall...

Min oppfattning er at barfot ville nok været det mest optimale om man klarer legge alt til rette,og at endel hester fungerer fint også uten alle disse forutsetningene...mens andre igjen må ha alt på stell,og alikevell sliter med å takle "herdings-prosessen",og gjerne aldri vil kunne bli 100% fungerende som barfot...

Det er da det er viktig å kunne se sine begrensninger,og sette hestens velvære og trivsel først...om det betyr å ta av skoa og legge trening på hyllen en periode,eller slå på sko på en ikke-fungerende barfot-hest...

Og for å legge til en siste ting,så vil jeg sitere en annen som også har svart på dette innlegget(A.K`s) :

Kopi av melding:
Tommelen opp for de som får barfot til å funke og tommelen opp for de som ser at det ikke funker lenger...
Og så bøyer jeg meg i støvet for de som kan respektere hverandres valg

Edit for å legge til at du kan jo legge en link til innlegget,ettersom du ikke hadde spurt om lov til å kopiere og legge ut historien...

Takker for meg.
Redigert av - Lene. den 13/09/2005 23:11:17 Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 13/09/2005 :  23:30:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
det var jo akkurat dette jeg også mente.. har jo ikke kritisert henne for noe,synes det er flott at dette innlegget endelig kom!! jeg er heller ikke anti barfot og jeg har sakt til de som kjenner meg..karnsje en annen tid og et annet sted.dette fungerte ikke for meg og hesten nå!!!
nå ligger hele denne historien ute på nette på åpene forum flere steder og blir diskutert .igjen:ja det var ikke helt rett,jeg burde nok ha lagt til en link.
men jeg har nok ikke brutt noen lover heller...
igjen så beklager jeg av full respekt til deg anne-kristin
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 13/09/2005 :  23:53:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Hæ..?

Hilsen en som skjønner at det er kjipt å få lagt ut historien sin uten at man veit om det, men som også skjønner at de som ikke var på forumet akkurat da innlegget blei lagt ut gjerne blir sittende igjen som spørsmålstegn når hovedinnlegget blir redigert.
Gå til toppen av siden

anneks

» VIP

Norway

Skrevet - 14/09/2005 :  08:39:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideanneks  Svar med kopi av melding
Her er hele historien:

Har jeg levd på løgn og selvbedrag?

Jeg har hatt en fungerende barfothest i tre år nå. Mitt "barfotliv" begynte som et prøveprosjekt da jeg hadde hest på sommersko og snøen kom tidlig. Jeg valgte å fortsette fordi det fungerte bra og jeg var overbevist om at jeg gjorde det beste for hesten. Har lært enormt mye om høver og ikke minst mye annet relatert til et naturlig hestehold.

Barfotlista har vært veldig nyttig og selv om jeg ikke har vært blant de mest aktive har jeg lest alle innlegg av interesse. Innimellom har jeg følt (kanskje særlig nå i det siste) at dette med barfot bare blir vanskeligere og vanskeligere. Det er så vanvittig mange detaljer som skal klaffe og uansett hva man gjør klarer man ikke styre den minste detalj i hestens liv.

Som nevnt hat jeg hatt en fungerende barfothest hele tiden. Jeg har tenkt og sagt at jeg perioder har måttet ta hensyn til det ved å bruke boots, unngå grusvei eller gi noen dager fri, men den hele og fulle sannheten er selvsagt at jeg har måttet ta hensyn hele tiden. Ikke det at jeg har måttet bruke boots hver dag eller gitt hesten fri i tre år, men det at han har vært barfot har i mange tilfeller vært en begrensning for bruken. Jeg forventet det i begynnelsen og det gjorde meg ingenting å putte på boots når det trengtes. Litt mer irriterende var det når bootsene stadig falt av, men jeg fant da en løsning på det også etter hvert. Glatte veier om vinteren har også vært et problem, særlig det siste året. Har boots med brodder i, men kreftene som virker inn på dem er så store at i de fleste tilfellene har enden bootsene vridd seg eller så har broddene falt av, og da hjelper det lite.

Regner med en vinter med mye is i år, har flyttet hesten min til et sted der jeg ikke kan regne med fint snøføre hele vinteren og etter å ha fått tak i en hovslager som jeg synes gjør en god jobb hadde jeg bestemt meg for å sko i vinter dersom glatta ble et problem. Har bratte luftegårder, og så tydelig i fjor (da sto hesten min et annet sted) at de hestene som ikke hadde broddsko havnet nederst i rang i løpet av noen dager med is, og de ble virkelig herset med av de andre hestene. 600 kg hest som sklir og faller har også stor risiko for å skade seg selv.

Men tilbake til begrensningene mine. Jeg var med på en fjelltur på 5 mil i sommer i meget røft terreng. Brukte boots den første mila som gikk på grusvei, men red uten i fjellet. Det fungerte veldig bra, men jeg vet at jeg ikke kunne ridd samme ruta tilbake uten å få en sårbeint hest. Jeg har så godt jeg kan unngått å ri for mye på grusveiene for å spare mest mulig på høvene, noe som ikke er så enkelt på den nye stallen for man må ri et godt stykke på grus for å komme til annet underlag. Alternativet er å ri langs riksveien, men det er ikke spesielt trivelig i lengden, verken for meg eller for hesten.

Jeg visste selvsagt om dette med overgangsperioden og vil vel strengt tatt påstå at den har vi lagt bak oss. Platons høver er steinharde, konkave, med brede, harde stråler og uten sopp, separasjoner og sleng. Å trimme dem på en tørr dag er en kjempejobb!

Jeg har lest og lært alt jeg har kommet over om barfottrimming. Jeg har trimmet en god del andre hester med gode resultater. Jeg har hatt villhesthoven som modell men vært forsiktig med å gjøre de store endringene i en hov som faktisk fungerer. Hatt fått meg en god del overraskelse underveis. Høver som flyter ut i alle retninger, som knapt nok har vært stelt på årevis og som har dype separasjoner fungerer utmerket på alle underlag, mens andre høver som har vært godt fulgt opp absolutt ikke fungerer så godt. Har hele tiden jobbet mot "idealhoven", men jeg har latt hoven selv "bestemme" og vise meg veien. Har heller gjort litt lite av gangen enn å ta for mye, få en hov som ser pen ut og en sårbeint hest.

Vel vel, jeg skal innrømme at i sommer har jeg tenkt litt på at det hadde vært litt godt med sko. Har mange andre hester på gården og det er faktisk godt å kunne ri overalt uten å måtte bekymre seg for underlaget. Dette er vel reine blasfemien for mange barfotentusiaster... Jeg har hele tiden prøvd å skape "riktige" høver på min egen hest og har gledet meg til den dagen de alltid fungerte 100 %. Det har vært en jevn fremgang de to første årene og jeg forventet selvsagt at det skulle bli enda bedre når hesten kom på utegang og jeg kunne ri milelange turer i allslags terreng. Men det skjedde ikke. Utviklingen har stoppet opp og jeg kommer nok ikke lenger. Selvfølgelig er ikke alle aspekter ved mitt hestehold perfekte, men dessverre lever vi ikke i en perfekt verden. Jeg gjør det jeg kan for å gi hesten min et godt liv, men jeg kan ikke tilby 50 mål inngjerdinger belagt med elvestein og 3 mils turer hver dag.

I sommer har som sagt Platon fungert godt, men jeg har måttet ta hensyn til det på mange måter. Har blant annet måttet holde hovveggene litt lenger enn idealet, fordi jeg ellers visste at han ville slite for mye og bli sårbeint. Det er ikke snakk om lange høver, men noen millimeter her og der. Allikevel, med varierende vær og harde veier har det dukket opp noen småsprekker i hoven. For to uker siden visste jeg at jeg fikk noen travle uker og ikke hadde noe særlig tid til å ri. Gikk derfor grundig til verks med raspa og fjernet det som var utenfor #8221;idealhoven#8221;. Høvene ble riktig så pene, runde i kantene og vektbærende på såle og delvis hovvegg. Tenkte kanskje han ville bli litt sårbeint, men jeg hadde uansett tenkt å gi et par uker fri, så kunne han kose seg på gresset så lenge.

Han ble ikke litt sårbeint - han ble kjempesårbeint! Det var rett og slett vondt å leie ham over gårdsplassen når jeg skulle ha ham opp og fôre kraftfôr. Jeg regnet med at det ville gå over etter noen dager, men det gjorde ikke det.

Hadde hovslager innom forrige uke og jeg skal innrømme at jeg tenkte litt på sko, men vi skulle arrangere barfotkurs med Dennis Holmberg en uke etterpå og jeg, som kursarrangør, kunne da ikke sko min barfothest etter tre år en uke før et barfotkurs!

"Jeg har sikkert gjort noe feil som jeg ikke ser!" tenkte jeg. "Når Dennis kommer kan han sikkert se på Platons høver og si at 'Det er ikke rart denne er sårbeint, for du har jo glemt ...'"
Det er lett å se seg blind på sånt man ser hver dag, så jeg lot høvene være fullstendig i fred og ventet i spenning til kurset med Dennis.

Dennis kom og holdt et helt fantastisk kurs med oss! Det ble helt annerledes enn jeg hadde forventet, men også utrolig mye bedre. Det var virkelig en fryd å se den mannen omgås hester, det minte meg om da jeg var på kurs med Leslie Desmond og satt med tårer i øynene etter de første ti minuttene. Han viste en ydmykhet og en omtanke i sin omgang med hestene som man sjelden opplever.

Tusen takk til Dennis for kurset (igjen!), alle deltakerne var svært fornøyde, selv om det nok var noen som ønsket seg en enklere løsning på alle problemer.

Lørdag formiddag skulle vi se på Platon som en del av kurset. Ingen tvil om at han var sårbeint, nå var han også halt. Har naturligvis ikke travet rundt med en sårbeint hest på gårdsplassen daglig, men han haltet tidligere i uka da han sprang på ridebanen. Forrige helg ble han sluppet sammen med en annen vallak og han fikk grundig juling, og var skikkelig stiv og støl etterpå. Regnet med at det var årsaken til haltheten og at det ville gå over av seg selv etter noen dager.

Men etter mønstring i trav var det klart at det ikke hadde gått over. Skikkelig moro å stå der med en sårbeint, halt hest som skulle vært et godt barfoteksempel på kurset. Men for all del - veldig nyttig!

Tok så på boots om mønstret igjen. Han gikk bedre men ikke bra. Vi hadde noen diskusjoner rundt hva som er akseptabelt av ømming og sårbeinthet. Når hesten begynner å trekke ut mot gresse har den allerede hatt det ubehagelig alt for lenge. For meg var det helt grusomt å mønstre Platon i trav på lørdag når jeg visste at det var vondt for ham. Det var veldig tydelig for alle som var på kurset, men jeg kjenner mange som har "velfungerende barfothest" som overhodet ikke ville sett hverken sårbeintheten eller det faktum at hesten i tillegg haltet på et frambein.

Vi mønstret så med boots på alle fire bein og han gikk mye bedre, men fortsatt ikke bra.

Jeg tror ikke Platon hadde det vondt ute på den mjuke grasmarka, men han har ikke hatt det helt topp heller. Har merket det på ham de to siste ukene at han har vært sløvere og ikke helt sitt gamle (unge) jeg.

En av deltakerne var flink til å spille djevelens advokat og kom med en masse argumenter for å sko brukshester. Dette er en mann som lever av hestene sine og som absolutt ikke er redd for å si sin mening. Han var med på kurset fordi, som han sa: "Jeg har skodd noen tusen hester i mitt liv, det hadde vært utrolig godt å slippe!", men han har ikke fått hestene sine til å fungere barfot til sitt bruk over lengre tid.

Hans synspunkter var imidlertid veldig nyttige for det åpnet for mye diskusjon. Alle ble tvunget til å tenke selv og det er vel kanskje det mest nyttige en kan lære på et kurs! Riktignok ble en del ting sagt for å provosere meg, men det kan jeg tåle. Jeg ble utfordret til å vente til Platon var helt bra i beina sine, så ri fort på grusveien og filme det for så å la denne mannen sko ham, ri fort og filme på den samme grusveien og hvis hesten min gikk like bra eller bedre uten sko skulle jeg få tusen kroner.
Det tok litt tid å bearbeide, men jeg vet faktisk at jeg ikke ville fått de tusen kronene. Platon går ikke bedre uten sko. Når høvene fungerer som best ville han nok ikke gått noe verre, men det skal ikke mer enn en skarp stein til så ville jeg tapt.

Dennis kikket på høvene og fant ingen "vi bare gjør sånn og sånn, så går han fint igjen". Det var ingen ting som var "feil" annet enn at på den ene framhoven hadde han vokst bitte litt mer i hælene på innsiden enn på utsiden etter forrige trim. Han hadde ikke blitt mindre sårbeint av å raspe ned der.

Snakket med Dennis etter kurset, tenkte, grublet, sovnet seint med hestebein på hjernen og det var det første jeg tenkte på da jeg våknet i går. En million tanker svirret rundt i hodet mitt.

Jeg følte at jeg i hele min barfotkarriere har levd på en bløff. Alle forhold lå så godt til rette som de i praksis kunne gjøre, høvene så helt ut som "idealhøvene " vist i barfotbøker og på barfotsider og hesten min hadde det vondt. Skikkelig vondt. Jeg hadde utsatt hesten min for fullstendig unødvendig lidelse.

Dennis mente at han selvsagt ville bli helt bra av å stå på gress og ha fri, men det ville antakelig ta nærmere to måneder før han var helt fin igjen.

For all del, jeg er ikke i tvil om at å gå uten sko er det beste for hoven, men jeg er ikke lenger sikker på at det er det beste for hesten. Det sies at barfothester skal leve dobbelt så lenge som skodde hester, eller ihvertfall mye lenger, men hva er det for et liv om hesten skal gå rundt og ha ubehag i beina sine?

Når hesten søker ut på gresset ved siden av veien er den sårbeint (kall det "ømming" så mye dere vil, det blir ikke noe mindre ubehagelig for hesten!). Den har også hatt ubehag i beina en god stund før den viser oss det. Hvor lett kjenner man om hesten gradvis korter inn steget med noen centimeter? Hvor mye ubehag kjenner hesten før den overhodet viser noe som helst tegn?

Hester er jo byttedyr og de er utrolig flinke til å skjule alle tegn på svakhet. Hva om den sårbeintheten de viser oss bare er toppen av et stort isfjell. Hva om hestene går rundt og har vondt uten å kunne si ifra, grunnet urgamle instinkter for livsoppholdelse? Hva i all verden er det vi utsetter dem for da, ved å akseptere en viss grad av ømming og sårbeinthet i perioder.

Hva om hesten som ser ut til å ha det fint på den myke grasbakken egentlig kjenner smerte for hvert steg, men det er ikke nok til at den må vise det? Og jada, det kan selvfølgelig også være tilfelle med skodde hester, at de ikke viser tegn på smerte og ubehag fordi det ikke gjør "vondt nok"!

Det skulle blitt lettere og lettere å ha barfothest, i stedet har det blitt vanskeligere og vanskeligere.

Dennis var så snill og sko Platon for meg i går, og jeg er ikke i tvil om at det var riktig. Da jeg tok ham ut på grusen var det tydelig at han prøvde de "nye" beina sine, og kom raskt frem til at de var bedre enn de gamle. Umiddelbart etter skoing var det bare en anelse urenhet i travet og en halv time etterpå gikk han helt reint. Hesten min var ikke halt på grunn av at han hadde fått bank av en annen hest, han var sårbeint. Jeg hadde gjort ham sårbeint. Det var gjort i beste mening, men det gjør ikke saken bedre.

Red en liten tur fordi vi måtte finne noen rømte fjordinger og han storkoste seg. Han gikk godt frem, lange, frie steg med god spenst og det var virkelig godt å oppleve. Han har selvfølgelig ikke vært sårbeint som nå i lang tid, men det er lenge siden han har hatt et så godt steg som i dag. Han har ikke hatt det så bra på sine bare føtter som jeg har trodd og ikke minst villet tro.

Jeg sier ikke at jeg fra nå av alltid vil ha skodd hest. Jeg er overbevist om at barfot er bra, men jeg lurer på om barfothestene betaler en høyere pris enn vi er klar over. Jeg vil gjerne ha hesten min så mye som mulig uten sko, men akkurat nå ser jeg at han helt klart har det mye bedre med sko på.

Jeg føler at jeg i mine tre år som "barfoting" har levd på en bløff. Kan virkelig de fleste hester fungere bra til trening på alle underlag bare forholdene legges til rette for det? Har hesten det bra nok når man hele tiden må tilpasse treningen etter høvenes tilstand den dagen.

Er det noen som har barfothest som med hånden på hjertet kan si at hesten min har aldri ømmet under trening og være helt sikre på at det er sant?

Kanskje fasiten for meg blir skodd hest deler av året og så skofrie perioder innmellom? Jeg vet ikke.

Akkurat nå er jeg glad for å ha fått sko på Platon, glad for at jeg tok til vettet og kunne innrømme et nederlag. Jeg er glad for at hesten min nå løper rundt på beitet og storkoser seg. Jeg er glad for alt jeg har lært om høver og hester gjennom barfotinteressen min, men jeg er også glad for at det finnes hovslagere.

For meg var det et nederlag, for hesten var det en seier.

Failure is not falling down, it is not getting up again Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 14/09/2005 :  09:14:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg syntes ikke du skal se på dette som et nederlag for din del. Du har gjordt det som du syntes er til det beste for hesten din, nå har han det bra og det er det viktigste :o)

Vi ønsker alle det beste for hestene våre med eller uten sko, Platon viste deg bare at for ham her og nå var skoing det beste. Syntes det er stort av deg og velge sko på ham siden du har hatt så lenge uten skoing. Jeg tar av meg hatten for deg og bøyer meg i støvet :o)

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 14/09/2005 :  11:58:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil bare si en ting: Vær stolt av deg selv, du viser en helt utrolig ydmykhet og refleksjon som virkelig trengs i hesteverdenen! Du bør ikke se på dette som et nederlag; bare tenk hvor mye du har lært i løpet av disse årene. Du kan se barfotidealets fordeler, men ser også begrensningene.

(Var foresten en utrolig fin historie å lese, du har en veldig gjennomtenkt og profesjonell skrivemåte!) De menneskene jeg ser mest opp til i hestemiljøet, er mennesker så reflekterte som nettopp deg! Du viser i historien din at du alltid vil det beste for hesten din, og har en beundringsverdig tålmodighet som overgår de aller fleste. At du i tillegg kan reflektere over dine egne overbevisninger på denne måten, og ta et valg som egentlig har stridt mot teorien du har levt mot, er veldig beundringsverdig.

Har en barfotentusiast på travbanen, han er en meget dyktig mann. Han prøver sterk å holde alle hestene sine barfot, men har alltid skokassen "på lur", og det hender til tider at vi ser han med hammer og søm i nevene, og slår sko på hesten rett før den skal starte. Beundrer han, nettopp fordi han både ser nytte av barfot, men ser også kan se dens begrensnig.

Vi trenger flere bredsynte hestefolk,- for meg er dette virkelig et tegn på mye kunnskap. Det fins nok av folk som driver med hest som ser seg blinde på sine egne overbevisninger; og at vi hestefolk har en tendens til å bli sta og sære på være egne overbevisninger har vel mange av oss erfart...

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 14/09/2005 12:00:42 Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 14/09/2005 :  12:29:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Signerer på Bente71 sitt innlegg. Dette syntes jeg var meget godt srevet.

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 14/09/2005 :  23:03:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
All honnør til deg som så hestens beste fremfor å gjennomføre et ugjennomførbart prosjekt.
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 14/09/2005 :  23:11:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Flott innlegg! Synes, som de andre her, at det absolutt ikke er noe nederlag. Og flott at du klarer å ta den beslutningen du gjorde, beundringsverdig!
Håper flere tar seg tid til å lese det og forstår at det noen ganger finnes flere sider og alternativer.

Redigert for å legge til:
Og takk for at du ville dele historien din med oss :)

Redigert av - Ragnhild E den 14/09/2005 23:12:52 Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 15/09/2005 :  09:00:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg tror ikke dette vil gi "barfotmotstandere" noen halleluja-følelse eller "vann på mølla". Og jeg håper at ikke "barfotfolket" går i harnisk heller. For dette er jo simpelthen historien om deg som eier og hvordan du ser tilværelsen til hesten din som en helhet.

Idealisme kan være fint, men går det over til fanatisme blir det negative drivkrefter bak.
"Målet helliger midlene" er en farlig grunntanke dyrevernsmessig sett...
Vi er sikkert flere som husker Strasser-saken fra Starum. Der lå det fanatisme bak etter min mening.

Hovedtanken bak forholdet til egen hest bør være som din; at man først og fremst setter hestens trivsel og helse i fokus. Og jeg tror det er sunt å ha et balansert forhold til barfot på den måten at man holder muligheten åpen for at hesten TRENGER sko fra tid til annen, og at alle hester er individuelle med sin egen forutsetning og sine egne spesielle behov...

Takk for dype tanker og fornuftig refleksjon.

Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/09/2005 :  09:19:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Takk for en fin fortelling. Det ser ut som om Platon trives veldig bra hos deg, som sagt i gjesteboken din, så kjente jeg ham når han var føll/unghest. :-) Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 15/09/2005 :  12:51:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Vi er sikkert flere som husker Strasser-saken fra Starum. Der lå det fanatisme bak etter min mening.

Opprinnelig postet av Cowgirlchris

Hvorfor mener du det? Hesten var faktisk skodd med plater på utstillingen. Dessuten var hesten faktisk så godt som rehabilitert av alvorlig sykdom. Feilen som ble gjort her, om det var noen (det er flere som betviler den påståtte haltheten), var at den ble vist for tidlig.
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 15/09/2005 :  13:08:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Noen som har lyst og gi en lett innføring i Strasser-saken? ( Har ikke hørt om den jeg ).

Hilsen ei som er kjeeempenyskjerrig som vanlig

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.35 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.