hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vinteren nærmer seg jo nå
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Vinteren nærmer seg jo nå
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 08/09/2005 :  09:07:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
og da tenker jeg en del på hva slags sko evnt. snøpadder jeg skal finne på og bruke. Noen som har noen erfaringer med sko, padder eller smarte løsninger til og holde snø og is ute fra høvene til hestene?

Selv har jeg hatt gullsko men mest vanllige vintersko med skrubrodder. Kjedeligt og ligge på alle fire for og fikse brodder som har skrudd seg ut i paddocken og greier
Men dette holder jo ikke snø og is ute da.. Har også prøvd det " trikset " med fett inni høvene men det funker mindre bra!

Noen som har erfaringer eller forslag til idèer som funker?
Er der evnt. noen forskjell på snøpadder eller er der èn type? Og fungerer de greit? Noen ulemper med dem?

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -

xxxx

Skrevet - 08/09/2005 :  09:38:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sjøl bruker jeg vanlige vintersko (med 4 broddhull) på hesta og har alltid gjort det.
Imidlertid tar jeg av broddene og vinterskoa så fort det er mulighet og våren er på gang. Og jeg setter ikke på vintersko/brodder før jeg må.
Det er fordi broddene hemmer noe av den naturlige "skli-effekten" som en hest har i steget sitt når den setter ned beina.

Når det kommer til anti-kladdesåler bruker jeg den sorte originale hoofgripen med "lufte-kanal" i.
Du ser det er en hul gummiring rundt liksom.
Det er den de fleste bruker og den holder som regel ihvertfall 3 skoinger om du rir på vanlig vinterføre.

Redigert av - xxxx den 08/09/2005 10:14:36 Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 08/09/2005 :  10:42:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Det som er kjipt er at her på Vestlandet ( Rogaland ) er der meget ustabilt vær, den ene dagen kan det være holkrglatt og fælt for så neste dag være helt bart på veiene, så det er vanskeligt og vite når det glatte føret vil bli værende litt.
Da hesten min gikk med gullskoene fikk han kodeleddsbetennelse i tre bein, så jeg har fått ganske stor respekt for den type sko og brodder. Vil jo helst ikke at han skal gå for lenge med dem. Men må en så må en jo..
Har tenkt litt på og prøve ut de blindbroddene som jeg fant i fjor ved hjelp av noen her på forumet.

Men de anti-kladdesålene, er det noe i den duren som de har i Hööks? ( De er med luftekanaler ) Er det bare og skjære dem til slik at de passer høvene og skoene? I Hööks er der bare full og ponni.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 08/09/2005 :  11:00:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Jeg holder til på vestlandet, så er godt kjent med de vintrene her ;) Jeg kjøper alt av sko o.l via hovslageren min, da bruker jeg gullsko(brodder som sitter fast i skoen, som man ikke må skru inn selv), og snowpads, de hindrer høvene i å klabbe når snøen kommer. Hovslageren min skjærer dem slik at de passer til hoven til hestene mine.

Skal snart ha hovslager, så kan prøve å huske på å spørre han hvor han kjøper disse sålene fra da, de holder veldig bra, har de alltid 2 vintrer hvis det ikke skjer noe med dem!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 08/09/2005 :  14:09:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men de anti-kladdesålene, er det noe i den duren som de har i Hööks? ( De er med luftekanaler ) Er det bare og skjære dem til slik at de passer høvene og skoene? I Hööks er der bare full og ponni.

De har slike på Høks ja.Hovslageren bruker en saks eller kniv og tilpasser de raskt og enkelt.
Kjøp str. <full> om hesten din ikke har veeeldig små høver.

Redigert av - xxxx den 08/09/2005 14:09:59 Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 08/09/2005 :  18:50:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Nei han har ikke så helt små høver, til araber og være da Men i forhold til andre reaser er de jo små og nette.. Men da blir det full og ponni da, siden jeg trenger til gamlegutt når vi skal ut med kjerren hans.

Har sett at de selger vintersko med fastsveiste brodder på, men er der noen som vet hvor det evnt.går an og få kjøpt gullsko i str. 0 x 4 ? Har bare funnet ned til 0 her borte.
En hovsmed jeg brukte før ( han sluttet uheldigvis ) hadde gullsko som passet perfekt men finner dem ikke i butikken

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 10/09/2005 :  23:44:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Hør med den gamle hovslageren din, om han kunne gi deg et navn på hvem/hvor han fikk kjøpt gullskoene han skodde hesten din med..

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 11/09/2005 :  08:46:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hør med den gamle hovslageren din, om han kunne gi deg et navn på hvem/hvor han fikk kjøpt gullskoene han skodde hesten din med..

Opprinnelig postet av anne,spot,gina&aromayo

Åjaaa, genialt * Panneklask.. Siden jeg ikke har kommet på det selv *

Eikdokka

Norway

Skrevet - 11/09/2005 :  11:22:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Kjøp bakerens stekefett eller noe i den duren. Blå sprayboks med hvit topp med fett, det funker ganske så bra. Mye enklere å spraye på før man rir i allefall..

Therese
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 11/09/2005 :  12:52:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
har brukt de gullskoene med faste brodder, de er kjempefine å bruke =) Eneste som er dumt for min del er at hesten min sliter broddene ulikt så jeg får ikke brukt skoene mer enn en gang =( Hadde det gått ann å bytte brodder så hadde de holdt lenger. Men dette valgte jeg jo selv da når jeg kjøpte skoene. Annbefaler deg å bruke snøsåler med luftekanaler, det synes jeg virker best. Har prøvd med fett, men det funker heller dårlig er mitt inntrykk.
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 11/09/2005 :  13:52:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har "innebyggde" pigger bak og sånn skru i pigger sko fram. Det synes jeg er kjempe grei løsning! Har egentlig mest bruk for piggsko når vi kjører slede.

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 20/09/2005 :  15:27:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Jeg brukte løse brodder før, men det var mye styr med å måtte feste dem, og se etter at de ikke falt av etter hvert. Noe de ofte gjorde. Så nå blir det bare faste brodder/gullsko på meg fremover. Når har dere tenkt å begynne med broddene? Vinteren hos oss har tendens til å komme nokså plutselig, komme og gå mer eller mindre, men har lurt på å få på vinterskoene i midten av oktober, er ikke så mye hjemme, så ikke lett å vite når frosten eller snøen kommer dit i år..

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.