hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ti grunner til å fjerne skoa
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Ti grunner til å fjerne skoa
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

Tone_

Skrevet - 01/10/2005 :  00:40:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
;o)
Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  15:45:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselukas  Svar med kopi av melding

det står også i en bok skrevet av Strasser at han frasir seg all død, skader ol ved bruk av hans medtoder.. synes ikke det er så betryggende

Vingthor fra Skarholt =) Gå til toppen av siden

Nina F.

Skrevet - 07/10/2005 :  22:02:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veterinær Hiltrud Strasser er faktisk en dame... Gå til toppen av siden

Leikna fra Vårli

» VIP

Norway

Skrevet - 07/10/2005 :  22:54:36  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLeikna fra Vårli  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLeikna fra Vårli  Svar med kopi av melding
JERNSKO = DET SAMME SOM MISSHANDLING

tenk hvis noen skulle hamre inn noen spiker i føttene dine og sette på deg jernsåler??

sorry altså men hesten hadde jo helt klart reagert hvis d hadde gjort vondt! d er akkurat som å klippe neglene! d er en helt teit diskusjon! folk gjør som di vil!
forstår egentlig ikke hva du prøver å oppnå med denne dikusjonen?
den har gått så mange ganger før!

*~det var det~*
Gå til toppen av siden

Leikna fra Vårli

» VIP

Norway

Skrevet - 07/10/2005 :  23:06:57  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLeikna fra Vårli  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLeikna fra Vårli  Svar med kopi av melding
det øverste er kopiert altså
*~det var det~*
Gå til toppen av siden

Mari E

» VIP

Skrevet - 08/10/2005 :  02:01:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hiltrud Strassers metoder er avlegs. En av hennes elever ble anmeldt for brudd på dyrevernsloven. fordi spikkinga förte til at hesten ikke kunne gå etterpå. Hvis det absolutt må väre barbeint som er lösninga, så finnes det en annen metode som er mer fysiologisk riktig. I fölge Strasser skal for eks en forfangen hest måtte lide seg gjennom behandlingen, som går ut på å tyne hesten til den eventuelt blir frisk. er det ikke bedre å skö med såle og pakning slik at hesten blir smertefri ?
Det er heller ikke riktig at sömmen perforerer hoven slik at den fryser på beina. En hest fryser ikke på beina.
Det er veldig mye uvitenhet ute å går her. Snösåler er effektiv feks mot snö som pakker seg i den varme hoven.
Ekstremsport krever sko pga slitasjen, feks trav. Det betyr at hvis du trener like mye som en travtrener må hoven besyttes av sko eller boots.
Det er ikke mulig å spikke en hov slik at den blir hardere. Hovkvalitet er veldig arvelig (70 %), og Strasser mener jo også at vi må avle på hester som passer det underlaget som finnes der du bor. Det vil si at noen hester må ha boots hele tida.
Bildene i boka viser bare dårlige skodde hester, og derfor er det ikke riktig å si at det er farlig å sko, men det er farlig å bruke ukvalifiserte smeder.
Det er ihvertfall ikke bra at hver hesteeier skal bli sin egen smed. Det er kun av hensyn til dyret og ikke fordi jeg som smed får mindre oppdrag jeg er imot det. Kan ikke smedene beskjäre en hest ?
Neida ! Her skal vi gjöre det sjöl.
Mange hester har fått problemer på grunn av ukyndig behandling.
Hovslageryrket har alltid värt närt knytta til veterinärfaget, og det er en grunn til at utdanninga er opptil fem år.
Jeg har som hovslager värt på barfot-kurs. Allikevel sier folk at jeg er helt imot barfot. Hestene mine har gått uten sko når föret tillatte det. det går an å läre av hverandre. Amen.
Gå til toppen av siden

Berit_og_Glanni

Skrevet - 08/10/2005 :  19:45:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke kjent mange hester som har fått problemer med bena pga sko.. Men kjenner derimot mange som har problemer som barfot hest! Sko i vei jenter Gå til toppen av siden

Mari E

» VIP

Skrevet - 11/10/2005 :  15:25:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skyter bare inn for å si at forrige svar fra meg har ikke jeg skrevet. Det er min svigerinne med 20 års erfaring som hovslager som har skrevet fra min datamaskin. Vil ikke utgi meg for å vere hovslager, noe jeg ikke er. Det er hennes kunnskap. Sånn, da var det gjort... :-) Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 12/10/2005 :  10:00:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Da synes jeg hun absolutt bør sette seg inn i saker hun reffererer til før hun bruker dem som argument.

Har denne hovslageren noen form for utdannelse? (Utenom barfotkurs?)
Gå til toppen av siden

Goldman og Rex

» VIP

Skrevet - 12/10/2005 :  11:13:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skremmende å lese at noen mener at det å bruke jernsko er det samme som å misshandle hesten, når det å bruke en skikkelig ridehest- jersko faktisk er den beste skoingen hesten kan gå med bla fordi den er stabil og gir minst mulig friksjon mellom hov og sko.
Stor friksjon mellom hov og sko vil mest sannsynlig skade hoven over tid. Så boots, gummisko ol. er i bunn og grunn ikke bra for hestens hov. Skal man "lime" noe på hoven må man være ekstremt nøye med at det er helt rent under hvis ikke kan det bli råte i hoven, noe jeg faktisk har opplevd (ikke på egene hester).
Jeg vil tro at de som har barfot hester ikke trenger å benytte boots så mange ganger i løpet av året noe som gjør at det sikkert ikke gir skade på hoven.
Jeg er for å la hestene gå uten sko hvis de kan det men har opplevd at når de er kontinuerlig i trening så er sko en nødvendighet.
Hvor mange av disse barfot folkene er det som driver med trav?
Og begrepet "barfot", hvor kommer det i fra?
Det er ikke mange årene siden at jeg ikke hadde hørt om dette i det hele tatt, som noe som blir dyrket altså, for det er slettes ikke uvanlig at hester og ponnier går barbeint. Hele barfot hysteriet sammen med NH minner meg mest om en slags "siste mote" innenfor hestesporten.
Selvfølgelig er det hestens beste hvis den kan gå uten sko det sier seg jo selv, MEN det er ikke alltid at det er hestens beste...
Og NH betyr Naturlig hestehold og ble startet i USA fordi det var så mange småjenter som fikk hest som ikke hadde greie på det og hvor man så behovet for lære de dette...
Men for all del det er mye man kan lære der også men hvorfor et sånt hysteri rundt det?
Gå til toppen av siden

Mari E

» VIP

Skrevet - 12/10/2005 :  15:17:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hun har fagbrev som hovslager og 20 års erfaring så jeg tror hun fint kan svare for de tingene hun reffererer til! :-) Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 13/10/2005 :  11:31:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Det er Strassersaken jeg mener hun bør sette seg inn i, før hun bruker den som argument. Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 13/10/2005 :  11:51:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Rex: Det var nytt for meg. At boots skader hoven pga friksjon. Heldigvis går hestene bare med boots under ridning på underlag de ikke er komfortable med uten, og ikke 24/7 slik de gjør med påspikrede jernsko. Skulle jeg kommet i en situasjon der permanent hovbeskyttelese var HELT nødvendig, ville jeg nok valg gummisko alikevell. Dette fordi jeg er ganske sikkker på at skadevirkningene av jernsko er langt større enn en eventuell friksjon fra gummisko.

Ja, begrepet "Barfothest" er forholdvis nytt i Norge. Og ja det er vanlig at ponnier går uten sko. Hvorfor er det feil med noe "nytt"? (Det er jo egentlig ikke det, det har bare fått et navn)

Det finnes faktisk svært godt barfottravere i Norge, bl. a. Norne. Ser at Tone ikke mener det er forsvarlig å bruke boots under løp. Det gjøres faktisk av andre. Det brukes også under ekskreme distanseritt. Bootsene henger på de, om de tilpasses riktig.
Gå til toppen av siden

Tømtern

» VIP

Skrevet - 14/10/2005 :  20:40:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Rex: Det var nytt for meg. At boots skader hoven pga friksjon. Heldigvis går hestene bare med boots under ridning på underlag de ikke er komfortable med uten, og ikke 24/7 slik de gjør med påspikrede jernsko. Skulle jeg kommet i en situasjon der permanent hovbeskyttelese var HELT nødvendig, ville jeg nok valg gummisko alikevell. Dette fordi jeg er ganske sikkker på at skadevirkningene av jernsko er langt større enn en eventuell friksjon fra gummisko.

Ja, begrepet "Barfothest" er forholdvis nytt i Norge. Og ja det er vanlig at ponnier går uten sko. Hvorfor er det feil med noe "nytt"? (Det er jo egentlig ikke det, det har bare fått et navn)

Det finnes faktisk svært godt barfottravere i Norge, bl. a. Norne. Ser at Tone ikke mener det er forsvarlig å bruke boots under løp. Det gjøres faktisk av andre. Det brukes også under ekskreme distanseritt. Bootsene henger på de, om de tilpasses riktig.

Opprinnelig postet av Fröya

Tviler på at vi noen gang får se en traver med "slagstøvler/ boots) i et travløp ha ha ha. foresten dette her blir teitere og teitere og denne debatten blir aldri ferdig noen gang, så vi får gjøre det som funker for hver enkelt eller hva?
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 14/10/2005 :  23:18:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Tror Norne har gått løp med boots. Tofs Hesteutstyr vet en del om dette. De er vell den største forhandleren av boots i landet. Så hvis noen har spørsmål om dette, kan de jo ringe de og spørre.

Tømtern: Hvorfor slenger du bare dritt? Som representant for de proffesjonelle her, burde du vell være så seriøs at du heller kom med saklig info. i stede for å slenge dritt. F. eks. kunne du svare på spørsmålet mitt om hvorfor fullblodshester ikke kan gå barfot. Jeg er amatør på dette feltet og lurer virkelig på dette.
Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.