hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ti grunner til å fjerne skoa
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Ti grunner til å fjerne skoa
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 14/10/2005 :  23:53:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tviler på at vi noen gang får se en traver med "slagstøvler/ boots) i et travløp ha ha ha. foresten dette her blir teitere og teitere og denne debatten blir aldri ferdig noen gang, så vi får gjøre det som funker for hver enkelt eller hva?

Nå følger ikke jeg så mye med på trav, men hørte om ei hoppe i fjor som starta med boots på beina. Vant gjorde den også, hahaha Hva slags erfaringer med boots har du, siden du er så negativ til dem?
Helt enige blir vi nok aldri nei, men en ting er jeg enig i, at alle får gjøre det man synst funker best Men å slenge dritt om ting man ikke vet så veldig mye om kommer det ingenting ut, bortsett fra en lang og usaklig debatt
Gå til toppen av siden

gletta

Skrevet - 23/10/2005 :  14:16:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Eva her. Jeg har ikkje mulighet til å ta av skoa, for å så vente et år før jeg kan ri hestene mine skikkelig igjen. Hestene mine blir brukt 6 dager i uka, enten av meg eller andre. Det er her jeg får inntektene mine fra. Selv om jeg skulle gjør hestene til barfot hesta, så tror jeg at flesteparten av de ville bli sårbeint alikavel, ivertfall i løpet av sommeren, siden de da er på dagsturer nesten hver dag.

men vi har en hest i stallen som har vært barbeint i et år no. det er en 30 år gammel islandshest, og det har fungert utmerket både på rideleir og om vinteren. Men det kommer nok an på hesten og bruksmål, om den kan bli barfot hest eller ikke
Gå til toppen av siden

Nina F.

Skrevet - 24/10/2005 :  00:17:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ønsker egentlig ikke å forlenge diskusjonen her - det har hopet seg opp med usaklige innlegg fra begge "leirer".
Ville bare si at om noen ønsker bilder av velfungerende barfothest, så ligger det noen bilder inne på min vip..
Bildene er fra kjørestevne forrige helg, hvor vi fikk 1. plass i middels presisjon, 2.plass i lett dressur og 6.plass i lett presisjon (fordi jeg klarte å "miste" en tømme midt i omkjøringen (og rev en kjegle). Uansett så hadde vi beste tid i både grunnomgang og omkjøring i begge presisjonsklassene...

Mvh Nina F.
Gå til toppen av siden

zenta
» VIP

Skrevet - 11/11/2005 :  19:10:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Het debatt;) hehe... men vil bare si at rytteren bør tenke litt på hva som er best for hesten, og hva som fungerer best for hesten, isteden for å tenke på hva DU synest er best;) Gå til toppen av siden

Dikselen

» VIP

Skrevet - 12/11/2005 :  00:54:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
I et emne lenger ned står det beskrevet flere eksempler hvor hestene sklir både på asfalt/betong med vanlige sko, den ene hesten misliker sterkt å gå i nedoverbakker... Og en smed som er nevnt forteller at han har vært borti flere eksempler med det samme problemet ...Og alternativet er brodder på sommerføre...
Tja... Hesten min uten sko går ihvertfall trygt på sånt føre
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 12/11/2005 :  10:43:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Frøya: Norne går ikke løp med boots så vidt jeg vet! Barfot kanskje, men regelmessig med boots tviler jeg sterkt på! Det er tull at flere travhester gjør dette. Jeg er da i travmiljøet, har ALDRI til nå sett en hest som går løp med boots! Har du vært i travmiljøet kanskje? Så vidt jeg vet driver du med islandshest..?

En god del river av skoene før et løp, men tar ikke på boots! OK, en og annen har kanskje kjørt løp med boots. Selv hadde jeg aldri i livet turt det. Vet du hvor stor belastning det er for en hest å trave så fort, og i tillegg ha så mye vekt på beina? Hvor mye veier et par boots? Det er en god grunn til at idealet for en travhest er aliminium, aller helst skoløs under løp.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 13/11/2005 :  20:22:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Drit i Norne, hvor mange får det ikke til med sko da????

Barfot er superdupert for noen, men ikke for alle. Noen mennesker har ikke mulighet, andre har rett og slett ikke hester som tåler påkjenningen i overgangen. Jeg har hverken mulighet, hest eller interesse av barfot.

Hva var det som sto bakpå Strassers bok igjen? sånn til alle som slavisk følger denne boka....

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 13/11/2005 :  23:41:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke sakt at Norne alltid går løp med boots, men jeg har hørt at den har gjort det (er helt sikker på at han blir trenet med boots i hvertfall). Har også hørt om andre travere. Har ikke sett det selv, siden jeg ikke er særlig aktiv i travmiljøet. Er vell omtrent like aktiv i Haugaland Tråvlag (som jeg er medlem av) som i Faxi (den lokale islandshestforeningen som jeg også er medlem av). Nei forresten, jeg er faktsik mere aktiv i tråvlaget. Var på en ponnitravtrening en gang + at jeg har vært tilskuer/ambulansepersonell på en del løp. Har aldri vært med på noe islandsgreier. Har faktisk mye mere erfaring med travere (brukt som ridehester) enn islandhester.

Real Storm: Det er VELDIG få i dette landet som følger denne boka slavisk. Mye lurt om hestehold der, men trimmingen blir for ekstrem etter min smak.
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 13/11/2005 :  23:50:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har ikke sakt at Norne alltid går løp med boots, men jeg har hørt at den har gjort det (er helt sikker på at han blir trenet med boots i hvertfall).

"Hørt det " blir for meg altfor ryktebasert og dumt å forholde seg til. Og å trene og å gå løp er to forskjellige ting!

Kopi av melding:
Har også hørt om andre travere. Har ikke sett det selv, siden jeg ikke er særlig aktiv i travmiljøet
.

Har ikke sett det selv nei..og ikke aktiv i travmiljøet nei..dermed synes jeg du skal være ydmyk nok til å spørre oss som ser ting på travbanen, og som er aktive der. Jeg har til dags dato aldri sett en travhest gå løp med boots.

Tone_

Skrevet - 13/11/2005 :  23:57:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Frøya: Mener du at alle hester kan gå skoløse? Da har jeg et spørsmål til deg. Hva med en hest som er såleøm? En såleøm hest er født med naturlig tynn såle, kan ellers ha perfekt hov. Vil du forkaste skoing også i dette tilfellet?

(Nysgjerrig på svar..)

Fröya

Norway

Skrevet - 14/11/2005 :  09:38:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Har hesten en medfødt skavank med Unaturlig tynne såler, ville jeg valgt boots i stede for sko ja, da jeg mener at sko vil gjøre problemet verre på sikt. Skodde hester kan også få knusninger ol. (hvor mange opplever ikke at den nyskodde hesten er litt øm de første dagene?) Boots gir en bedre beskyttelse for en slik såle enn sko. Dessuten gir man sålen en sjangse til å bli bedre og man slipper å skjære i en allerede tynn såle for å feste skoen. Men hos de aller fleste hester med tynne såler, er årsaken noe helt annet enn medfødt. Selv om det kan se sånn ut. Da den negative utviklingen går veldig raskt dersom hovstellet til føllet ikke er optimalt. Høvene til føllet bør trimmes hver 4. uke. Det bør ikke stå oppstallet i boks som begrenser bevegelsene og med mye mykt strø. Det bør være med på tur hver dag sammen med moren. Helst noen km. Det bør få mest mulig naturlig bevegelse på fast underlag. Legg merke til NATURLIG bevegelse. Jeg har ingen tro på å TRENE en åring f.eks. Dette vil gi for mye unaturlig slitasje både på høver og kropp som den ikke er klar for ennå.

Ang. løp med boots er dette noe jeg har fått opplyst av bl.a. gjennom "Barfotlista" hvor både eieren av Norne og forhandlere av boots er medlem. Jeg har også fått det opplyst pr. telefon av forhandler at Easy boots blir brukt til en del travere under trening. Ser derfor ingen grunn til at travere ikke kan gå uten sko når de kan trenes med boots og ev. gå løp uten - slik som mange gjør alike vell. Om det skulle være fare for at de detter av, kan de fylles med et slags skum slik at de "limes" fast. Husker ikke vekten på Easy i hodet, men det kan du sikkert få opplyst av forhandler f.eks. TOF's hesteutstyr. Men de er ikke særlig tunge.
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 14/11/2005 :  10:50:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har hesten en medfødt skavank med Unaturlig tynne såler, ville jeg valgt boots i stede for sko ja, da jeg mener at sko vil gjøre problemet verre på sikt. Skodde hester kan også få knusninger ol. (hvor mange opplever ikke at den nyskodde hesten er litt øm de første dagene?)

Jeg er ikke i tvil om at jeg ville valgt sko. Hvordan mener du at sko med dempende såler kan gjøre prøblemet med såleømhet verre på sikt? Hva mener du med "knusninger"? Hvis den nyskodde hesten er litt øm de første dagene har den unaturlig lite horn igjen å sko på, naturlig sunne høver er ikke slik, og jeg har aldri opplevd at min hest er øm etter skoing, tvert imot!

Kopi av melding:
Boots gir en bedre beskyttelse for en slik såle enn sko. Dessuten gir man sålen en sjangse til å bli bedre og man slipper å skjære i en allerede tynn såle for å feste skoen.

Jeg mener tvert imot, sko med såle gir absolutt best beskyttelse. Man lar sålen en best mulig sjanse til å bli bedre med sko og såler. Hesten kan gå med Skoene +sålene 24/7, også i løp. dette mener jeg ikke at en kan med boots. Hva mener du med " slippe å skjære i en allerede tynn såle for å feste skoen"???? Da har du misforstått totalt hvordan er gjør når en fester en hestesko. En slår da ikke sømmen i hestens fotsåle!?!

Kopi av melding:

Men hos de aller fleste hester med tynne såler, er årsaken noe helt annet enn medfødt

Dette stemmer nok ikke. Om en trimmer folens høver og er aldri så påpassellig kan en ikke forandre en hovøm hest på dette viset. Og en hest kan kanskje bli sårbent og skjev at feilbelastning ja, men de kan ikke bli såleøm!

Kopi av melding:
Det bør være med på tur hver dag sammen med moren. Helst noen km. Det bør få mest mulig naturlig bevegelse på fast underlag. Legg merke til NATURLIG bevegelse. Jeg har ingen tro på å TRENE en åring f.eks. Dette vil gi for mye unaturlig slitasje både på høver og kropp som den ikke er klar for ennå.

Hva legger du i ordet trening? Og hva legger du i ordet naturlig bevegelse? Går ettåringen mer i naturlig bevegelse når du leier den i grime enn hvis du går bak og tømkjører den? Blir høvene mer unaturlig slitte hvis du har en lett vogn på åringen, enn hvis du leier den en tur?

Fröya

Norway

Skrevet - 14/11/2005 :  13:37:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Jeg mener at påspikrede sko av metall gir en vesentlig dårligere blodsirkulasjon i hoven. God blodsirkulasjon er en forutsetning for å danne horn av god kvalitet. Både såle og hovvegg. Ved å sko, gir du en allerede dårlig såle enda dårligere forutsetninger (i tillegg vil en påspiret sko med såle gi de beste forutsetninger for sopp og bakterier). Dessuten løftes sålen unaturlig høyt fra underlaget, slik at den heller ikke blir stimulert til å vokse mere. Men boots får du et naturlig trykk mot sålen - uten at det sliter, samtidig beskytter de mot knusninger (som slike tynne såler er svært utsatt for) Med knusning (rart at du ikke har hørt om det, siden du har sånn peiling. Er veldig vanlig), mener jeg en skade som oppstår når hesten f.eks tråkker på en skarp stein el. At hester ofte er litt ømme som nyskodde, kan du jo bare lete litt her på forumet for å få bekreftet.

Jeg har ikke sakt at sko spikres fast i sålen! (Hallo! jeg har faktisk drevet med skohester i nesten 20 år!) Men når man på tradisjonelt hovslagervis beskjærer høvene, bruker de ofte en tang og klipper av hovveggen under ifra. Da følger det ofte litt såle med. Ofte beskjæres også sålen for å tilpasse denne til slik man mener at hovveggen skal se ut. Sist jeg så en hest blir skodd, ca 2 mnd siden, fant jeg en stor bit hovvegg med en ganske stor bit såle hengende på etter på. Gangen før jeg overvar en skoing, blødde hesten i alle beina. Det var visst normalt med denne hesten fikk jeg vite. Jeg vet at med naturtrim, ville aldri den hesten blødd, da det aldri skjæres i områder som inneholder blodkar. Dessuten røres aldri sålen, man kun skraper bort det pulveraktige overskuddshornet med en hovskrape.

Jeg mener at en hver normalt frisk hest kan stimuleres til å gro en tykkere såle. Den blir kanskje ikke så tykk som enkelte andre kan framvise, men den blir uansett bedre med å gi den de beste forutsetninger for det. Og da må det forsiktig stimulering til - ikke beskjæring.

Og ja, jeg mener at de hestene som faktisk er født med dårlige såler, hører til untakene. Jeg ville ihvertfall ikke avlet på en slik hest. Dessuten er vi nok ikke helt enige om hva som er riktig stell av føllhøver.

Og jeg mener at en åring ikke er utviklet nok til å trenes med annen vekt (verken oppå eller trekke) enn sin egen kroppsvekt. Med naturlig bevegelse mene jeg mange km hver dag med lek, hopp og sprett. Rase rundt etter eget ønske. Aller helst løsdrift/utegang med både voksne og hester på egen alder. Leieturer bør også foregå i variert terreng. Ikke milevis kun på flat asfalt da det gir en for ensidig belastning på en kropp i vekst. En åring tar sikkert ikke skade av å tømmekjøres litt. Men den er bare et "barn", også mentalt, og det bør den også få lov til å være.
Gå til toppen av siden

Dikselen

» VIP

Skrevet - 14/11/2005 :  23:19:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg stiller meg også tvilende til at et føll er født med kronisk tynne såler. Fra naturens side følger føllet moren i lange strekninger dag ut og dag inn uten problemer. Tynne dårlige såler stammer vel heller fra for lite bevegelse, variert nok underlag og bevegelse - fra fødselen av. En rase som ofte blir beskyldt for dårlige såler er fullblodshesten. Men hva skjer med den? Jo, den blir som oftest skodd veldig tidlig - fordi den skal starte løp allerede som to-åring. En hov bruker flere år før den er ferdig utviklet. Hemmende hovspill pga skoing(som dessverre er et faktum uansett hvordan man vrir og vender på det) tror jeg kan ta mye av skylden for fullblodsens ufortjente rykte mht.dårlig hovkvalitet.
Jeg er sårbeint selv jeg - og tråkker forsiktig den første vårdagen jeg trasker rundt barbeint. Huden er tynn med null herding. Ikke for at jeg egentlig har så vondt - handler snarere om at jeg tråkker forsiktig ned på skarpe steiner - for å unngå at det skal gjøre vondt - jeg får en helt annen føling med underlaget enn med sokker og sko på. Det "rare" er at jeg på høsten har laget en træl - om jeg vandrer mye rundt på variert underlag selvfølgelig - med tærne viftende i sola. Og heldigvis(og ironisk nok) finnes det maaange mennesker som lever forskjellige steder i verden som ikke bruker sko i det hele tatt - men usikker på om "dårlig trælvekst" er et issue i de kretser - eller om de rett og slett sulter i hjel om så skulle være tilfelle...
Åringen min sliter med dårlig hovkvalitet - fordi han i noen måneder av sitt liv sto innesperret i en boks i tiss og urin - uten tilgang på uteområder(som kanskje er noe av det viktigste man kan gi et føll). I tillegg hadde han bukkehov. Etter noen måneder på utegang sammen med andre åringer og eldre hester, samt jevnlig trimming - er bukkehoven i dag forsvunnet. Høvene hans var da han ankom "seige som sirup", jeg kunne omtrent bøye overskytende vekst med fingrene(de var selv.følgelig for lange pga manglende slitasje). Han ømmet også på grus, alternativet ble myke underlag og mye bevegelse til høvene hadde blitt friske nok til å takle hardere underlag. Angrep av hovbyll/sopp hjalp heller ikke på kvaliteten. Allikevel fungerer han fint per idag når vi er på tusleturer/evt.som håndhest. Høvene er fortsatt ikke optimale slik som jeg ser det - men han har fått kommentar fra veterinær at de nå er harde og fine - og han ømmer ikke lenger på hardt underlag. Og høvene blir bedre og bedre.
Har også en forhenværende traver som fungerer fint barfot - han har vært skodd størsteparten av sitt liv..
Allikevel tror jeg ikke at ting er så "svart/hvitt" at det bare er å "kaste skoa" så vil hesten fungere supert. Bevegelse er alfa og omega, samt en gradvis tilvenning av forskjellig underlag. Ikke alle har tid, mulighet, kapasitet eller interesse for å få det til. Denne debatten er såpass het - jeg synes man skal respektere hverandres syn og muligheter på begge "fronter". Jeg har ihvertfall null problemer med at folk velger å sko - man gjør det man selv mener er best for hesten sin.. Er vel mye bedre å ha en dialog enn masse skittkasting fram og tilbake? Kanskje man kan lære noe fra begge sider istedenfor?
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 14/11/2005 :  23:37:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
(rart at du ikke har hørt om det, siden du har sånn peiling. Er veldig vanlig),

Ehhh...og du som har sånn peiling, visste ikke hva balansering var.

Kopi av melding:
Men når man på tradisjonelt hovslagervis beskjærer høvene, bruker de ofte en tang og klipper av hovveggen under ifra. Da følger det ofte litt såle med. Ofte beskjæres også sålen for å tilpasse denne til slik man mener at hovveggen skal se ut.

Du klipper jo ikke en hest som du vet er såleøm! Dessuten blir blir hesten min sine såler aldri rørt, kun hornet der skoen skal festes, og kråka blir rensket opp litt ved behov. Hovveggen får stå som den er. En trenger da ikke å gjøre det verre enn det er selv om man velger å ha på sko.

Kopi av melding:
Og ja, jeg mener at de hestene som faktisk er født med dårlige såler, hører til untakene. Jeg ville ihvertfall ikke avlet på en slik hest. Dessuten er vi nok ikke helt enige om hva som er riktig stell av føllhøver.

Ville du ikke avlet på denne dersom det var en hest i eliteklassen heller? Alle hester har sine svakheter. Selvfølgelig er såleømhet ingen drømmesituasjon, men mange hester sliter med akkurat det! De trenger ikke å være dårlig avlsmaterial av den grunn. Du skriver at du ikke tror vi er enige om riktig stell av en følls høver. Har du spurt med om hva jeg mener er riktig da? Hva mener du da?

Jeg er enig med deg at det beste for unghestene er å kun gå på mykt underlag, i variert terreng, ikke på asfalt, osv. Det er selvfølgelig det mest ideelle. Skulle ønske jeg kunne tilby unghesten min dette, men nå må en også være realist i hesteholdet vårt. Jeg bor i by, og har desverre svært begrensede muligheter både når det gjelder luftegård og turterreng (asfalt overalt). Dette er også en sterkt medvikrende grunn for at barfot ikke er mulig for meg.

Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.55 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.