hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ti grunner til å fjerne skoa
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Ti grunner til å fjerne skoa
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2005 :  00:12:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jaja.. Her går det saklig for seg...

Jeg har tatt en beslutning om at "barfot" ikke er for meg. Jeg har nemlig ikke ørtofjoksti tusen å bruke på å tilrettelegge omgivelsene slik at hesten skal kunne fungere barfot.
Jeg har to hester uten sko, derimot. De fungerer helt greit uten sko, ihvertfall fram til hålka kommer. Da får de på sko de som de andre tre. Jeg ønsker nemlig ikke skader grunnet at innhegningen min ikke er isfri...

Boots er et alternativ til sko. Akseptert av "barfotfolket". Er det bare jeg som reagerer på at hester uten sko (kjempefint og utrolig sunt) ikke kan brukes uten at man kjøper avtagbare gummisko til dem? Hvor velfungerende er barfothesten din hvis du MÅ ha noe på beina dens allikevel?

Nei.. Jeg skjønner meg ikke på fanatikere, jeg...

Line.

Edit; skirveleif...

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Redigert av - Cowgirlchris den 25/09/2005 00:13:36 Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 25/09/2005 :  00:35:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Det er mange ting som spiller inn på hvor godt hesten fungerer barfot. For meg, er det ikke det at hesten på død og liv ikke skal ha noe på beina som er poenget. Men å gi hesten best mulig forutsetninger. Med boots får man det beste fra skoene og det beste fra barfot. Kan faktisk ikke fatte og begripe hvorfor jernsko er i bruk lenger. Høvene fungerer etter hvilke forutsetninger man gir dem. Skal de brukes på tøffere underlag enn de er tilpasset, må man bruke beskyttelse av noe slag. Det er flere enn deg som ikke har "ørtofjoksti tusen å bruke på å tilrettelegge omgivelsene slik at hesten skal kunne fungere barfot." Dessuten kan det ta lang tid å rette opp de skadene hoven har fått etter lang tids skoing. I mellomtiden er boots et svært godt hjelpemiddel, siden mye bevegelse gjør at prosessen går raskere.
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 25/09/2005 :  00:45:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
På snøføret er det helt supert med barfot. Slipper kladdene!

Det finnes kladdesåler...

Opprinnelig postet av Renegate

Ja det gjør det.
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2005 :  00:52:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Men boots er altfor upålitelige til at du kan sette dem på og la hesten gå med dem 24/7. De er ikke slitesterke nok, de kan vri seg og falle av, og det vil ikke fungere å ha hest på utedrift med hålke hvis boots er alternativet. Etter det jeg har forstått brukes de mest under trening og bruk av hesten. Grunnet det ovennevnte.
Derfor er ikke boots noe fullgodt alternativ for alle hester under alle forutsetninger selv om de tillater større hovfleksibilitet enn en sko.

Jeg har tidvis brukt plastplater med brodder. Det blir kladdefritt, demper kuldeoverføring til beinet, og er noe mere fleksibelt. Men også dette er fy-fy i "barfot-miljøet"...

En annen ting jeg vil påpeke er at man ikke trenger bruke alle sømhullene bestandig. En unghest på glatta som ikke er i bruk kan få skoene festet i framkant (2+2) og dermed beholde en god del hovspill.

Hvorfor finnes det ikke rom for mellomting for "ihuga barfotfolk"?

Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 25/09/2005 :  11:58:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Dersom det går på "liv og helsa løs", må man selvfølgelig vurdere mere permanent beskyttelse enn boots. Jeg ville i såfall velge sko av annet materiale enn jern. Det er ganske mange barfotfolk som skor under det værste holkeføret. Men de fleste velger nok heller å strø uteområdene. Her hos oss, har vi kanskje to uker til sammen med isføre. Så det er ikke den største utfordringen her. Verre er det med gjørma. Våte høver er ikke bra.

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 25/09/2005 :  12:34:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
I går tok jeg av bakskoene til Rosita. Tiligere en jeg tenkte, for de var løse. Så jeg kommer til og ta framskoene idag. Og hun blir barfothest til litt ute i vinter
Red en liten tur på henne etter jeg tok av skoa. På grusvei, kornåker, potetåker og litt ute i gården.. Og ikke en ripe i hoven! Ble omtrent sjokka jeg. Så for meg at den ble litt slitt ned, men det ble de absolutt ikke!

Redigert av - Bustetrollet den 25/09/2005 12:35:51 Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 25/09/2005 :  16:36:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Er det ikke en viss forskjell på en 'vanlig' skodd hest uten sko og en barfothest?
Therese
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 25/09/2005 :  16:53:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
jo Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 25/09/2005 :  19:23:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Nå vet jeg ikke om det er nevnt i denne debatten (ga litt opp å få med meg all sleninga av usakligheter fram og tilbake), men jeg har en ide inni hodet mitt om at høver til hesten er litt som neglene våre...
Og dvs at alle hester har faktsik ikke høver som "samme hvor godt de tas vare på" vil egne seg for å være barfot ved "normalt hobbybruk", mens andre har høver som funker "fett som fy", selv med lite ekstra hjelp.
Dette eksemplet kan da overføres til negler. Storebror og jeg har i grunnen fått samme mat, og gått inn for samme neglestell (sirkum sarum, han har aldri brukt neglelakk;) ellers er det vel omtrentlig likt, vi har iallfall klipt negler osv. begge to), likevel er hans negler kjempetykke og tåler masse. Mens mine..de fliser seg opp og sprekker og er i det hele tatt lite fine *sukk*

Derfor lurer jeg på om vi kanskje bare skal bremse fanatisme littegrannet og godta at ikke alle kan gjøre "som oss".

Jeg kjenner inni meg at hver gang jeg leser slike debatter blir jeg så eitrande sinna inni meg..og vet dere hvorfor..jo fordi "skofolket" går i forsvar før "barfotingene" har nådd å si noe. Og det hadde jo vært å takle, hadde det ikke vært for at alle barfotfolk skal heve pekefingeren og si "hør nå her, dere er noen *sensur* duster hele gjengen, for vi har rett og dere har feil"..og det blir bare så utrolig ufruktbart..Folk er forskjellige, har forskjellige forutsetninger, og forskjellige erfaringer, som alle er med og legger grunnlag for våre meninger. Litt respekt begge veier hadde sannelig ikke vært av veien.

*bla,bla,bla*

oppgitt Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 25/09/2005 :  20:02:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
*kremte*
Det der er vel å generalisere, Guro?

Forøvrig tror jeg du har et poeng i sammenligningen med negler... Men, neglene våre er ikke livsnødvendig for oss. En hest med dine negler til høver ville trolig ikke vokst opp i det hele tatt. Om man har en unghest som må ha sko allerede som åring (f.eks) så bør man bekymre seg for hvorfor den må ha sko. Er det en hest som er verdt å beholde dersom den har så dårlige "negler"?

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 25/09/2005 :  20:28:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Ja, det var satt på spissen, og ja, det var å generalisere..
_men_ jeg oppfatter essensen av slike diskusjoner på denne måten.
Heldig for meg kjenner jeg "barfotfolk" med gode diskusjonsvaner, og er derfor slett ikke vaksinert mot å prøve , men jeg er heller ubotelig helbredet for å skjønne at sko kan være en løsning *hei så fint om vi kan være litt runde i kanten alle sammen*

Ellers vet jeg at mine negler er innmari dårlige (fransk manikyr kanskje?) og at jeg høyst sannsynlig ville hatt et problem om jeg var avhengig av neglene mine til annet enn å få pene hender..Men det finnes jo mange med negler mellom mine og storebrors..Altså folk som har negler som ser helt ok ut, og fungerer til en del ting, men feks ikke fungerer så godt om de de skal sitte og pelle fra hverandre ting med neglene (veldig god forklaring, men den skulle da kunne måles opp mot det å gå på asfalt/grus/hardt underlag *rødme*).
Det jeg vil fram til er at jeg tror det går ann å mislykkes med barfot selvom man har de beste intensjoner og at det da er viktig å se at kanskje sko faktisk er det beste alternativet for enkelte.

Jeg tror også det er litt viktig å se (og dette har vært mitt mantra i alle disse diskusjoner) at en hest lider langt mindre med skoene på og en god hovslager som ser til dem, enn med skoene av og en dårlig barfottrimmer som ser på dem !!

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 25/09/2005 :  21:17:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Det er nok ikke så enkelt at høvene til hesten er våre negler. Så sammenligningen blir litt for enkel. Men bare for morro skyld hadde det vært interessant om du kunne svare på følgende: Jobber broren din eller på andre måter driver med noe som gir mye slitasje på hender og negler? Gjør du?

Er nok ganske sikker på at hesten også lider langt mindre uten sko med en god barfottrimmer, enn med sko og en dårlig hovslager.
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2005 :  21:48:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
"Er nok ganske sikker på at hesten også lider langt mindre uten sko med en god barfottrimmer, enn med sko og en dårlig hovslager."

Og den lider sikkert også langt mindre med sko og en god hovslager enn barfot med en dårlig barfottrimmer... ;-)

Line.
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 26/09/2005 :  00:50:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Det var det jeg kommenterte fra innlegget over Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 27/09/2005 :  15:43:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Er det bare jeg som reagerer på at hester uten sko (kjempefint og utrolig sunt) ikke kan brukes uten at man kjøper avtagbare gummisko til dem? Hvor velfungerende er barfothesten din hvis du MÅ ha noe på beina dens allikevel?

Jo, jeg reagerer også på denne.

Barfotdefinisjonen mister jo sin betydning dersom en skal være avhengige av boots! Boots er upraktisk, og kunne aldri vært et alternaltiv for meg.

Jeg som har løpshest hadde f.eks ALDRI tørt å kjørt løp m/boots; ikke hurtigkjøring heller! Blant annet av sikkerthetsmessige grunner. Det er en viss fare for at bootsene løsner. Boots er ikke like sikkert som sko, fordi de sitter ikke like fast til hestehoven som en vanlig sko festet med søm. Dessuten veier de mer, og gir dermed mer belastning for hesten.

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 27/09/2005 15:46:45 Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.58 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.