hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ti grunner til å fjerne skoa
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Ti grunner til å fjerne skoa
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 20/09/2005 :  19:02:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Må bare slenge meg inn i denne diskusjonen her...
Vel vi har 2 barfot hester på stallen dett fungerer kjempe fint. Men så fikk vi en hest hit på prøve som var barfot og han var konstant sårbeint. Så vi hadde dyrlege på han og hovslager og begge var enige at den eneste måten for hesten å få det godt i gjen var å sko han. Og to dager etter var han ridbar samt at han gikk greit på beitet.
Hesten min som nå går på 5 er sko kan ikke gå barfot for da ville hovsprekkene bli så store at hesten ville være konstant halt.. dette konatantert av vtrinær og hovslager.
Jeg synes at enkelte hester kan gå barfot men det gjelder virkelig ikke alle hester!!

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 21/09/2005 :  23:01:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Hvorfor har hesten din hovsprekker da? Og hvorfor var den andre hesten sårbeint? Gå til toppen av siden

Shadowfax

Skrevet - 22/09/2005 :  01:46:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fröya: -Sårbeinthet: Tull og vas! Det er sko og dårlig hovstell som gjør at hester blir sårbeinte. Hester som aldri har vært skodd og som har fått riktig hovstell og vokst opp i et miljø som gir høver tilpasset bruken, blir ikke sårbeinte.

Jaha, hvordan forklarer du da at flere av unghestene våre, noen opp til 4 år, som ikke har vært skodd før og har gått på beite er så sårbeinte at de nesten ikke klarer å gå? De har levd et så naturlig hesteliv som det er mulig i dette landet.
Synes ikke jeg har sett en hest med sko som er sårbeint, men.. kanskje jeg er blind..
men ærlig talt! nå er jeg møkklei av disse diskusjonene. dere barfotfolk får styre på.. ser på dette som en "trend"..skjønner bare ikke vitsen jeg.. før eller siden kommer dere krypende tilbake til det kalde jernet igjen.
takk for seg, og ha det fint med deres sårbeinte hester ;)

Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 22/09/2005 :  12:16:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Vel høvene til hesten min er av ganske dårlig kvalitet og ja det kan godt være at høvene ikke ble stellt godt nok da han var ung men dette har jeg ingen viten om. Jeg vet bare at hvis je tar av skoene ville han flyte ut og høvene ville bli like store som på en shire... og det er jo ikke noe praktisk ei heller å la hovsprekkene utvikle seg. Hovsprekkene kommer når smaden ikke skor han inn litt men lar han flyte. Virker som om trykket på hoven blir for stort når hoven blir så bred at den ikke klrer å holde formen.

Hesten var sår beitn fordi den ble trent hver dag, noe jeg mener en hest bør kunne. Hesten hadde veldig god hovkvalitet og hovslageren menete den ikke var sårbeint før hun kikket nærmere. Hun var også en barfot værker og kunne sakene sine....

Noe mer kan jeg ikke uttale meg for større kunnskap ang barfor hester har jeg ikke....

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 22/09/2005 :  18:39:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Shadowfax: Hvordan var høvene til unghestene stelt? Var de sårbeinte på beite eller når de ble satt i arbeid? Hvilket underlag var det på beite? Hvilket gress var det der? Hvilket fôr fikk de og hvor mye? Alt dette er vesentlige spørsmål når det gjelder å finne ut hvorfor en hest er sårbeint.

Skoing og "feil" beskjæring av høvene gjør at de blir sårbeinte uten sko.

Og hva vet du om min hest, siden du antyder at den er sårbeint? Så lenge det finnes boots kommer jeg ALDRI til å "krype til bake til det kalde jernet". Skulle jeg mot formodning en eller annen gang finne det nødvendig med mere permanet hovbeskyttelse enn boots, ville jeg valgt sko av plast/gummi. De er i hvertfall hakket bedre. Finnes også noen som kan limes på, så slipper man også sømmene. Egentlig forstår jeg ikke hvorfor de aller fleste velger jern når det finnes andre materialer som er minde skadelige for hesten.

Lene23:
Dersom hesten har utflytende høver blir de trimmet feil. Lar du den gå med slike høver, er det ikke rart at den får hovsprekker. Men selv om hesten er uten sko, må høvene beskjæres/raspes. Som regel minst hver 4. uke i starten. Etterhvert trengs ikke så mye da hesten selv vil slite høvene ved bruk. Har en misstanke at hestens høver har mye sleng og er ganske forvokste. For å bli kvitt sprekkene, må all sleng fjernes og høvene raspes ofte. De må raspes fra UTSIDEN og ikke klippes av fra undersiden. Dette er vesentlig. Et tips er å dele hoven inn i 3 deler. Den øverste 3.delen forteller deg hvordan hesten forsøker å gro hoven. Så gjelder det å få de to nederste 3. delene til å bli lik denne. Men du bør ikke raspe lenger opp enn den 1. tredjedelen. Resten må tas etter hvert som det vokser ned. Hoven må ikke få mulighet til å flyte ut overhode.

Årsaken til sårbeinthet er som regel mere komplisert enn at den blir trent. Hvilke skader/sykdommer har hoven? Hvilket underlag lever hesten på og hvilket jobber den på? Hvor mye er den i bevegelse pr. døgn og hvor mye er den i ro (står inne i boks ev. i liten padock)? Hva spiser den? F. eks er gress ikke bare gress. De forskjellige gresssortene har faktisk svært mye å si. Eks. Raigress, som de fleste dyrker til silo/for til kyr, er absolutt ikke egnet som hestemat. Svært ofte er sårbeinthet et symptom på begynnende forfangenhet. Saftige beiter er ofte syndebukken. Da blir det for meg feil å sette på sko uten å fjerne årsaken (skoene vil også sinke helingsprosessen). Hesten vil i så fall gå rundt som en "tikkende bombe". I ditt tilfelle kan jeg gjette på at årsaken er flate såler og sleng. Dette gjør det svært vondt å gå på. Sko vil skjule det, men ikke reparere det. Men enhver må velge selv - brannslokking eller forebygging.
Gå til toppen av siden

Supermaja

» VIP

Skrevet - 23/09/2005 :  12:54:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror at denne diskusjonen kunne vært i flere deler, under flere smågrener.
En ting er om hesten er vant til og kanskje alltid har vært barfot. Da blir det mest naturlig. og ingen grunn til å begynne med sko. Man bygger jo opp en god sterk hov, med godt forsvar.
Mens derimot hvis en eldre hest, som kanskje alltid har gått med sko, skal bli barfothest, stiller det seg verre. (kan tenkes) Det grunnlaget overnevnte har, har ikke den eldre hesten. det kan jo bygges opp over tid, men tror ikke det er gunstig.

Til eksempel, hestene mine, som går barbeint på beitet om sommeren, de fliser seg opp litt etter litt, til tross for barbeintskjæring/rasping før slepp. Jeg velger å tro at det er fordi de ikke er vant med det. MEN det som er fint er at høvene blir sterkere av å gå uten sko, men når man skal til å bruke hesten så holder det ikke i lengden. Kommer dog an på hva underlag og sånn, men generelt blir utfallet ømhet.

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 23/09/2005 :  19:37:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Supermaja: Det hornet som er nederst på hoven nå, ble produsert for minst 6 mnd. siden. Den laget da horn som var tilpasset den slitasjen den på det tidspungtet ble utsatt for. Var høvene da skodd og kanskje ikke trimmet oftere en hver 6.-8. uke, så vil den hovveggen være tilpasset så lite slitasje. Dessuten fungerer vanlig beitetrim, slik som vanlige hovslagere gjør, egentlig ganske dårlig. For å unngå flising, må høvene raspes på en spesiell måte som det er svært få vanlige hovslagere som kan. Flisingen er også et tegn på overgrodde høver. Det er naturens måte å sørge for at hesten ikke blir gående på "stylter". Lite slitasje - tynn hovvegg som brekker og fliser lett.

Den ene hesten min var 15 år da vi tok av skoene. Hun er i bruk. Den andre er bare 1 år og selvfølgelig ikke skodd og skal heller aldri bli det.
Gå til toppen av siden

alise&drembel

» VIP

Skrevet - 23/09/2005 :  21:37:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei alle sammen:)

jeg er for barot, å jeg respekterer dere som er i mot dere men husk dette:
hesten er sårbeint for at den begynner å få blod-sirkulasjonen tilbake i beina! å hvist hesten har svake bein er det jo fordi den må styrke beina å musklene! barfothester trenger regelmessigstell å det er et prosjekt som tar tid! husk det! ikke forvent at hesten er barfot etter 1 uke uten sko! da er den uten sko!

hilsen Alise&Drembel!
Gå til toppen av siden

Maju
» VIP

Skrevet - 23/09/2005 :  23:33:59  Vis profil  Svar med kopi av melding

Hei.

Tenkte bare jeg skulle slenge meg med og fortelle om mine erfaringer. har en islandshest på 20 år som jeg gikk over til barfot med i mars i år. Var veldig på spent på hvordan dette skulle gå siden at han har vært skodd stort sett hele tiden. Men ska si jeg ble bra overrasket! Da vi dro av skoene vår sålene forferdelig flate. Hesten ble svært øm den første uken, men det var egentlig ikke så rart. Lot han få fri. Så allerede forbedringer den andre uken. Da jeg fikk bootsene mine begyne jeg å ri han forsiktig igjen. Etterhvert økte jeg på, har fungert helt supert med boots. Har falt av kun to ganger, men etter å ha justert de har de sittet på som støpt. Var veldig spent på hvordan de ville virke inn på tølten hans, men det var ikke noe problem. Tølter like bra med dem som med sko. Nå har han vært barfot i et halvt år, og jeg rir for det meste uten boots, han går kjempefint både på grus og asfalt. Høvene har blitt harde og fine, ser tydelig skillet mellom ny og gammel hov. Har vokst ned mye. Så det jeg er mest spent på nå, er vinteren.........
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 24/09/2005 :  09:49:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jag skal ta av skoene til Rosita snart, så hun skal få gå barfot til langt ute på vinteren..

Gå til toppen av siden

Supermaja

» VIP

Skrevet - 24/09/2005 :  16:46:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Åssen blir det så med barfot på vinteren? På holka?

Takk forresten, for et utdypende og lærerikt svar...
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 24/09/2005 :  22:51:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
På snøføret er det helt supert med barfot. Slipper kladdene! På is bruker jeg boots med brodder. Gå til toppen av siden

Tømtern

» VIP

Skrevet - 24/09/2005 :  23:13:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Supermaja: Det hornet som er nederst på hoven nå, ble produsert for minst 6 mnd. siden. Den laget da horn som var tilpasset den slitasjen den på det tidspungtet ble utsatt for. Var høvene da skodd og kanskje ikke trimmet oftere en hver 6.-8. uke, så vil den hovveggen være tilpasset så lite slitasje. Dessuten fungerer vanlig beitetrim, slik som vanlige hovslagere gjør, egentlig ganske dårlig. For å unngå flising, må høvene raspes på en spesiell måte som det er svært få vanlige hovslagere som kan. Flisingen er også et tegn på overgrodde høver. Det er naturens måte å sørge for at hesten ikke blir gående på "stylter". Lite slitasje - tynn hovvegg som brekker og fliser lett.

Den ene hesten min var 15 år da vi tok av skoene. Hun er i bruk. Den andre er bare 1 år og selvfølgelig ikke skodd og skal heller aldri bli det.

Opprinnelig postet av Fröya

At "vanlige hovslagere" ikke kan trimme en hov godt nok må vel være dine erfaringer. Du kan ikke ta alle over en kam. En erfaren hovlager kan nok ganske mye mer en du tror. Foresten jeg tror jeg ikke gidder å svare på dine innlegg lenger, for du er negativ om alt annet som har med din barfot og islandshestverden å gjøre. PÅ TIDE Å FÅ OPP ØYA!!!!! Se positivt i noe, og ikke vær blind for resten av verden. Ha en flott dag hesteproffen Frøya
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 24/09/2005 :  23:46:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
På snøføret er det helt supert med barfot. Slipper kladdene!

Det finnes kladdesåler...

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 25/09/2005 :  00:01:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Fröya

At "vanlige hovslagere" ikke kan trimme en hov godt nok må vel være dine erfaringer. Du kan ikke ta alle over en kam. En erfaren hovlager kan nok ganske mye mer en du tror. Foresten jeg tror jeg ikke gidder å svare på dine innlegg lenger, for du er negativ om alt annet som har med din barfot og islandshestverden å gjøre. PÅ TIDE Å FÅ OPP ØYA!!!!! Se positivt i noe, og ikke vær blind for resten av verden. Ha en flott dag hesteproffen Frøya

Opprinnelig postet av Tømtern

Stakkars lille deg. Det kan ikke være greit å føle seg så tråkket på.

Hva vet du om min verden forresten? Jeg er negativ til jernsko, men ellers er jeg ganske åpen. Og at verden min består av islandshester og barfothester er også sterkt overdrevet. Jeg kjenner bare mine to islandshester. I det miljøet jeg vanker, er det en stor overvekt av varmblods ridehest. De aller fleste skodde.

I Norge finnes det ca 40 fagutdannede hovslagere. Resten er mere eller mindre selvlærte. Noen av dem er ganske flinke. Selv har jeg faktisk ingen dårlige erfaringer med hovslagere (jeg har drevet med skodde hester i veldig mange år.) Men svært mange opplever at høvene fliser seg opp selv om de har fått en såkalt "beitetrim". Jeg mener at "beitetrim" ikke er godt nok. Men det er det de aller fleste vanlige hovslagere utfører på hester som skal gå uten sko. Den måten å raspe høver på som kalles "naturtrim" utføres på en helt annen måte. Når dette blir gjort riktig, fliser ikke høvene seg. Denne måten å trimme høver på, er det svært få hovslagere som kan. Men siden du som hovslager mener at dette kan du, kan du kanskje forklare meg forskjellen? Dessuten har du ennå ikke svart meg på hvorfor en fullblods ikke kan gå barfot. Som proff på høver må du vell være i stand til å gi meg et faglig utdypende svar på dette? Eller blir det for vanskelig for deg?

Hvorfor kaller du meg "hesteproffen"? Jeg har ALDRI utgitt meg for å være profesjonell, i motsetning til deg. Er faktisk mektig imponert over at du etter så få år med ridning (5 år eller hva det var) driver med sprangridning på "høyt" nivå i tillegg til å drive med maratonkjøring på internasjonalt nivå. På toppen av alt har du tid til å være hovslager. Serkt!

Redigert av - Fröya den 25/09/2005 00:12:52 Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.