hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ti grunner til å fjerne skoa
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Ti grunner til å fjerne skoa
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

Bustetrollet

Skrevet - 05/09/2005 :  22:06:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
En slik debatt kan man dra ut i det store og uendelige.

Jeg synes det er uutrolig artig og diskutere ting. Elsker dikusjoner i klassen mot lærern. Så for min del så bare kom med innspill som bare det! Mange kommer med gode innspill og argumenter, som kanskje får noen av oss til og endre mening og synspunkter/vinkler:)

Redigert av - Bustetrollet den 05/09/2005 22:08:14 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 05/09/2005 :  22:24:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Terningkast 6 til she-type fra meg også
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 05/09/2005 :  22:36:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Jeg leser og leser disse barfotdebattene og det er en ting som slår meg hver gang. Barforentusiaster stempler fort de som har hest med sko på bena som rene dyremishandlere, og de som har hester med sko på bena holder for ørene (forståelig nok) når barfotentusiastene forsøker å komme med sine argumenter. Akkurat i denne debatten går det derfor ikke an å enes, da ingen hører på hverandre og alle bare argumenterer for sitt syn.

Personlig har jeg ikke noe i mot barfot eller sko, alt til sitt bruk. Det er mange veier til Rom. Jeg blir bare så inni granskauen lei av å høre på barfortilhengere som fremstiller sin teori som den eneste rette, og at alt annet nødvendigvis må være feil. Så derfor - terningkast 6 til She-Type fra meg og - selv om jeg ikke nødvendigvis er mer for sko enn barfot.

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Trine og jentefarmen

» VIP

Skrevet - 05/09/2005 :  23:10:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Klart du ikke skal sette ut hesten din visst den er full med eksem de ukene sola steiker.
Men grunnen til at det er best for barfothester å gå ute hele døgnet, året rundt er fordi blodsikrulasjonen blir redusert når de ikke får bevege seg så mye som de kan gjøre ute. Sagflisa trekker også fuktigheten ut av hovene. Dette fører til at hornkvaliteten blir dårligere.
I tilegg vil urin i flisa føre til et høyt innhold av aminosyrer som tærer på protein i hovene, og dette igjen fører til at hovene blir myke. Resultatet blir at hovene slites ned fortere og hesten blir fortere sårbeint.
Gå til toppen av siden

nutte

Norway

Skrevet - 05/09/2005 :  23:19:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
har to ponnier haflingeren er skodd, hopper endel med han og går på ulendt terreng så han er skodd.shettiser går barfot, hun har så sterke hover at det går greit,vi går noen ganger turer på asfalten får aslite de litt ned...;)
Det kommer en dag i alle rytteres liv da du lurer på om det er verdt det.Så kaster du blikk på hesten din, og vet at JA,det er det! Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 05/09/2005 :  23:49:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Hadde åringen gått for lenge barfot??? Hvilket hovstell hadde den fått fra den ble født? Hvordan var den oppstallet? Når mener du at det er påtide å sko en hest for første gang, siden åringen hadde gått for lenge uten? Fant du virkelig en hovslager som var villig til å sett ringsko på en åring?

Bare såvidt jeg orker å svare, for det virker jo som du allerede stemplet meg for rene dyremishandleren...

-Åringen min ble øm i gaffelbåndene ja. For å gå for lenge barfot, og gått for mye rundt på hardt underlag. Høvene hans ble helt nedslitte.

-Den hadde fått bra hovstell.

-Den var oppstallet i stallen hjemme.

- Jeg mener det er på tide for en hest å få sko på for første gang når den virkelig trenger det. Vil absolutt vente lengst mulig. Somregel blir det nødvendig å sko ved toårsalderen. Helt topp hvis hesten kan gå lengre også. Men har du en åring som er så sårbent at den nærmest halter, vil jeg si det er verre å la den gå barbent og ha vondt når den går, enn å la den få ett/to par sko på.

- Ja, jeg fant heldigvis en fornuftig hovslager som ville putte på han sko. Trengte ikke lete så lenge, siden det var samboeren min. Vi lot folen gå med ringsko (avlastning) et par mnd tid, før vi tok dem av. Da var han bra igjen.

Opprinnelig postet av Tone og Svarten

Kan du vennligst vise meg hvor jeg har stemplet deg eller andre som skor hestene sine som dyremisshandlere??? For meg er det et veldig sterkt ord, som jeg så vidt jeg vet aldri har brukt om noen kun for at de skor hesten sin.

Når jeg spør om hvilket hovstell og oppstalling åringen din har hatt, hadde jeg håpet på litt mere konkrete svar. Hvor ofte har høvene blitt trimmet? Hvordan er de trimmet? Hvilket underlag lever hesten på? Hvilket underlag stod den på første sommeren?

Jeg kan faktisk bare komme på 3 grunner til at en åring skulle få vondt av å gå uten sko.

1. Invalidiserende medfødte missdannelser.

2. Mangelfull eller feil beskjæring av høver ev. unaturlig eller manglende slitasje.

3. Over-/feilbelastning ved eks. trening

Dersom en åring skulle trenge å skos med ringsko, er det etter min mening noe som er "hakkande gale".

Og for å være pirkete, at hesten er uskodd, er ikke det samme som at den er barfot. Jeg forstår heller ikke hva en toåring skal med sko jeg da. Den er fortsatt alt for ung til å belastes med trening. Og dersom den ikke tåler å "sulle rundt" for seg selv eller trenes svært lett, uten sko, må man kanskje ta en grundig kikk på hva man driver med. Ikke at man derfor er dyremisshandler, men en eller annen plass har man bommet. Kanskje du kan spørre han hovslagersamboeren din når en hests høver er utvokste (alder)? og hva som skjer med dem når de blir skodd før den tid?

Mulig jeg husker feil, men var det du som mente at hester godt kan kjøres inn som åringer også?
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2005 :  09:14:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er ikke bare 'de ukene sola steiker' eksemhester plages... Det fra knotten livner til om våren, og til de dør av frosten på høsten. Altså, flere måneder, opp til et halvt år.

Når hun står inne, så står hun på fuktet flis, på grunn av at hun hoster. når jeg møkker, tar jeg ut alt av urin, og det lukter minimalt fra boksen hennes (lukter litt, som det gjør av de fleste hopper) på morgenen. Hun er mege lite sårbeint, kun på løs grus, og har seinharde høver som hun fikk skryt for av trimmeren ved første trimmen. Hun har aldri stått på full utegang, kun på sommeren før hun fikk eksem. Og dermed velger jeg å tro at boks om natten faktisk ikke har så mye å si.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 06/09/2005 :  09:26:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Hei Kristy. Det gå helt sikkert veldig fint med hesten på boks om natta. Ting går bare litt fortere dersom hesten er i bevegelse hele døgnet, vell og merke på egnet underlag. Ingen vits f. eks. å la hesten gå ute i gjørme hele døgnet. Da er det faktisk bedre å la hesten stå inne noen timer pr døgn. Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2005 :  10:02:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nettopp Frøya, helt enig med deg der Men å si at man ikke kan ha barfothest hvis man må ha hesten på boks, og ikke kan ha hest hvis man vil sko, det er å dra det for langt. Bare for å nevne det, så er jeg fullt forberedt på å sette på Lolita sko igjen i vinter, om hun ikke klarer å fote seg på holkeføre...

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2005 :  11:03:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Mine 2 hester går uten sko, men jeg er ingen fanatisk barfotentusiast.

Begge har vært ute sko hele livet, shettisen er 8 og araberen 4.
De har sterke fine hover som ikke fliser, og kan rides på alt av underlag.
Vinter er ingen hindring, is ikke noe problem faktisk.
Vi har ikke brukt boots, det har vi ikke hatt behov for.

Men den dagen det at hestene er barfot vil føre til ubehag for hesten, eller begrensninger i bruken av hesten vil de bli skodd.
Jeg ønsker å ha dem uskodd så lenge som mulig, for jeg synes det fungerer fint.
De har sunne fine hover, og det er jo det viktigste av alt.

Det som irriterer meg med slike debatter er folk som er så opphengt i sitt eget syn på saken at alle andres måter å holde hest på nærmest er misshandling.
Det gjelder flere emner, men kanskje mest slike debatter som denne og feks debatter om utegang og NH.

Prøvde å undersøke mulighetene til å gjøre min forrige hest til barfothest, for å prøve å få fiksa de dårlige hovene hans over tid.
Men ble skremt fra det da jeg fikk vite at da MÅTTE hesten stå på utegang, noe som var uaktuelt.

De 3 hestene jeg har hatt tidligere har alle vært skodde.
Og helt ærlig, hadde de jeg har nå gått med sko da jeg kjøpte dem, hadde de nok hatt sko fortsatt...
Mvh Anette

Anette Gå til toppen av siden

DeeDee

» VIP

Skrevet - 06/09/2005 :  13:45:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men hester som skal bli brukt mye og på forskjellig underlag kan få behov for sko. Hvilke hester som trenger og ikke trenger sko varierer fra hest til hest, det er individuelt og jeg syntes ikke om å mene enten at "alle skal ha sko" eller "ingen skal ha sko".

Opprinnelig postet av MissEva

[/quote]

Helt enig,Miss Eva!
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 06/09/2005 :  15:53:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Frøya: Jeg tror ikke det er særlig vits i at vi diskuterer dette videre, da vi tydeligvis har totalt forskjellig grunnleggende måter å tenke og trene hest på. Jeg driver med travhester, som blir kjørt inn og trent fra de er et år gamle. Så det stemmer nok at at det var meg som var for dette ja.

Vi som driver med travere kjører inn hestene våre når de er ett, mens du som driver med islandshester(?) (Rett meg hvis jeg tar feil), mener at toåringer er for unge til å belastes med trening, og at de kun skal "sulle rundt" på egen hånd, som du skriver. Dette mener jeg er feil. Når vi har denne grunnleggende forskjellige meningen blir det også håpløst å diskutere skoing, som naturlig nok følger med treningen.

Du stiller meg hele tiden spørsmål om kvalitetenog tilstrekkeligheten på hovpleien. Det virker som om du ikke vil godta når jeg sier at den var god. Hesten min har blitt trimmet og skjært og kontinuerlig fulgt opp hele livet, fra den var noen få uker gammel av en veldig dyktig hovslager som har skodd hest i 20 år. Så det er ingenting å si på trimmingen av høvene i det hele tatt.

Av de tre kategoriene du har listet opp som du mener er eneste muligee årsaker til at en åring skulle få vondt av å gå uten sko, passer ikke noen for hesten min. Åringen min fikk det av å gå for mye på hardt underlag. Det var alt for harde luftegårder, desverre. I tillegg fikk han vanlig åring-trening, ble miljøtrent/turer, tømkjørt/kjørt 2-3 ganger i uken, mye på asfalt, desverre, siden jeg bor i by. Burde kanskje ikke gått så mye med han på asfalt som jeg gjorde, men det er lett å være etterpåklok. Kunne selvfølgelig stoppe å trent han i en periode, men dette var ikke nok. Hesten hadde det vondt også når han gikk i luftegården, som var for hard. En viktig medvirkende faktor i dette, er at han er arvelig disponert for å ha høver med dårlig vekst. Men nok om åringen min..

Til slutt, ikke tro at jeg er imot barfot, det er jeg ikke. Jeg ser absolutt fordelen og gleden med det. Men jeg ser også fordelen med sko. Deriblandt følger det avlastende og rehabiliterende fordeler, som jeg selv har erfart virker.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 06/09/2005 :  15:56:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men hester som skal bli brukt mye og på forskjellig underlag kan få behov for sko. Hvilke hester som trenger og ikke trenger sko varierer fra hest til hest, det er individuelt og jeg syntes ikke om å mene enten at "alle skal ha sko" eller "ingen skal ha sko".
Opprinnelig postet av MissEva.

...Kjempe-enig jeg også!

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

BirgitteG

Skrevet - 20/09/2005 :  16:31:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg må jo være på alle sitt lag her...

Ettersom Bally har sko foran men ikke bak

(men det varer visst ikke lenge til det smelles noen sko på bak også, siden hun rides på varierende underlag, med det resultat at høvene flasser)
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 20/09/2005 :  17:15:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Frøya, du får unnskylde alle oss som har sko på hestene våre.
Og her er 10 gode grunner til det...

Nr 1. Vi har ikke peiling og ihvertfall ikke hva en hov er.
2. Bøker og annen faglitteratur om hestens helse og anatomi klarer vi verken lese eller forstå.
3. Vi bruker godt trente hovslagere fordi vi synes det er spennende med svette muskuløse mannfolk i stallen av og til. (Ganske ofte når jeg tenker etter,he,he.)
4. Vi rir og har hesten ute i luftegård slik at den får bevegd seg mye fordi vi ser andre gjør det. Dessuten er det gøy å se på dem!
5. Erfaringer vi har gjort oss opp igjenom åra husker vi fint lite av.
6. At de skodde hestene beveger seg avslappet,harmonisk og med shwung i steget er sikkert bare fordi det sitter igjen litt dop fra sist dyrlegen var på besøk.
7. At flertallet av de skodde hestene ikke har flisete og sprukne høver er nok pga. ozonlaget. Noe må det da være godt for..?!
8. At dagens levealder på (skodd) hest er mye høyere enn fra veldig lenge sida er nok fordi..ja, det vet vi forresten ikke...
9. Hvis hestene brukes aktivt, lever lenge og fortsatt er friske med sko- er det sikkert bare reine skjære flaksen.
10. At flertallet av de alle fremste konkurransehestene verden over går med sko er nok ikke fordi dem trenger de, men fordi dem sikkert er sponsa.

"Tilgi dem- for de vet ikke hva de gjør"

Sitat slutt.

HALLELUJA

Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.