hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ti grunner til å fjerne skoa
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Ti grunner til å fjerne skoa
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 04/09/2005 :  20:02:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Jeg er veldig lei av barfot debattene nå, men kan ikke dy meg med å komme med et aldri så lite innspill..

Barfothest eller ikke, for min del blir det IKKE barfot for noen av hestene. De har det VELDIG bra med sko, lider ikke, og ting har vært på nippen til å ødelegge høvene til den ene hesten min pga. barfot. 1 mnd senere med sko, har den høver som en unghest igjen(dette er en 20 år gammel hest).

Men for all del; de som har barfot, og det fungerer BRA for hestene; det er jo en fin ting det!
Men kom vertfall ikke her og se ned på oss som skor hestene våres, og stemple oss som dyreplagere og uvitende hestefolk, slikt snakk hører hjemme i barnehagen..!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 04/09/2005 :  22:50:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
10 grunner til å ikke fjerne skoa:

-Skoene er viktige ift riktig balansering

-Skoene er viktige for å unngå sårbenthet

-Sko gjør at du kan gjøre hestens høver videre og romsligere

-Sko gjør at hesten får bedre grep, mulighet for pigger om vinteren

-Skoene gjør at du slipper at hesten fliser opp høvene sine

-Med sko kan du bruke hesten hvor du vil uten å bekymre deg for mye for underlaget

-Sko med såler er avlastning for hovømme hester

-Sko på beina gjør at hester med dårlig hovvekst unngår at hoven slites ned

-Sko er viktig for hester som blir brukt jevlig i konkurranser og kan kan være hjelpemidler for å få f.eks. en hest til å rulle opp foten fortere---> tverrtåsko

-Sko kan gi støtte og hjelpe mot diverse beinproblemer, eks ømme gaffelbånd-----> ringsko.

Opprinnelig postet av Tone og Svarten

-Balansering: Tull og vas! Ingen ting gir mere ubalanser enn å gå mange uker med sko uten å slite høvene. Dessuten blir ofte skodde høver beskjært etter "standard mål" og ikke etter hva som er naturlig for hver enkelt hov. Noen hester trenger faktisk den skjevheteten el.

-Sårbeinthet: Tull og vas! Det er sko og dårlig hovstell som gjør at hester blir sårbeinte. Hester som aldri har vært skodd og som har fått riktig hovstell og vokst opp i et miljø som gir høver tilpasset bruken, blir ikke sårbeinte.

-Vide og romslige: Tull og vas! De aller fleste skodde hester har insnevrede hæler. Selv om høvene ser store og romslige ut, vil du om du studerer hælene se at de er klemt sammen. En av de største forskjellene man ser når man går over til barfot, er at hælene utvider seg og man får et bedre forhold mellom lengde og bredde på høvene.

-Bedre grep: Tull og vas! En uskodd hov har LANGT bedre grep enn en skodd hov (uten brodder selvf.) I snø slipper man livsfarlige "stylter" og på is bruker man boots med brodder. En broddskodd hest kan faktisk ha for godt feste eks. på gress

-Fliser: Tull og vas! En riktig beskjært hov fliser ikke. Det er faktis "skobeskjæring" som gjør at høvene fliser i tillegg til at sko gir dårligere hornkvalitet.

-Underlaget: Tull og vas! Det er LANGT større belastning for hesten å gå med jernsko på eks. asfalt enn uten eller med boots. Jeg vet i hvertfall hva jeg ville valgt - jernsko eller myke, støtdempende "sko" som hovkapselen, såle og stråle fungerer som, ev. gummisko (les boots)

-Sko med såler: Tull og vas! Det er skoingen som i utgangspungtet gir såler som trenger beskyttelse. Ved barfottrim røres ikke sålen og man får en tykk og hard såle.

-Slitasje: Tull og vas! Det er skoing og dårlig hovstell som gir dårlige høver som ikke tåler slitasje. En hver frisk og normal hest er fra den blir født i stand til å tilpasse høvene etter slitasjen, dersom den gis mulighet for det.

-Konkurranser og overrulling: ????? Den forstår jeg ikke. Er i hvertfall tull og vas! Når man går over til barfot er overrullingen som regel noe av det første man gjør noe med. De fleste skodde hester har alt for lange tær og derfor for tung overrulling. Selv måtte hesten min ha to nr. for store boots i starten pga dette. Måtte bruke innlegg i bredden for at de ikke skulle snurre i rundt. Etter noen mnd. gikk hun ned fra str. 4 til 2 i Oldmac boots. Da var tåa og overrullingen flyttet flere cm bakover.

-Støtte/ringsko: Hva er så årsaken til skaden? Ny forskning viser at det er , jo nettopp, jernskoen som er synderen i svært mange tilfeller. Eks. hovsenebeinsbetennelse og forfangenhet kan "skjules" og lindres for en periode med div. sko og kiler ol. Men hesten blir faktisk FRISK uten. Dessuten vil andre skader leges raskere med bedre blodsirkulasjon.
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 04/09/2005 :  23:40:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å kjære vene...

Bare et spørsmål,Frøya... Hva med oss som faktisk velger å ha sko på hestene våre?
Tenker vi bare på oss selv,vi da...og ikke på hestens beste?

Dumt spørsmål,kanskje...men vil gjerne vite hvordan du ser på oss?

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 04/09/2005 :  23:48:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fröya: Jeg gidder ikke å svare på alle enkeltpåstandene dine i og med at du stempler allt jeg sa som tull og vas. Jeg har da aldri kritisert barfot-brukere, men heller skrevet fordeler med bruk av sko, siden starteren av innlegget skrev fordeler uten, for å se det fra en annen vinkel. Jeg synes det er fint å gå skoløs, men ser absolutt nødvendigheten av sko når det trengs. I og med at du mener alt jeg skrev var tull og vas, uten å argumentere saklig for hvorfor de er det, beviser du at du ikke har særlig peiling. Du vet jo ikke hva balansering vil si engang. Og bare for å nevne det ble åringen min øm i gaffelbåndene av å gå lenge barfot. På med ringsko, og hesten ble bra igjen.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 05/09/2005 :  03:41:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå vet jeg at det blir baluba her, men jeg vil bare ramse opp noen punkter om hva hestesko kan føre til, fra en bok skrevet av Dr. Vet. Med Hiltrud Strasser. Boka heter "Et sunt og naturlig hesteliv", og jeg vil anbefale alle å lese denne.

Som tilhenger av barfot, utegang og et mest mulig naturlig hesteliv innenfor det som er mulig for tamhester i bruk, skulle jeg sikkert ha likt denne boken veldig godt. Strasser nok er en kunskapsrik dame som har tilegnet seg svært mye lærdom om naturlig hestehold. Men selv om mye av det hun skriver er interessant synst jeg det blir for drøyt til tider. Dekken bruker jeg minst mulig, men hvis hesten står og skjelver av kulde, hvorfor skal man ikke da kunne hjelpe den med et varmt dekken for anledningen? Og hvis sko er så smertefullt og invalidiserende som det fremgår i denne boken, hvorfor greier da så mange skodde hester å være fullt kapable hobby- og konkurranse-hester? Har inntrykk av at denne boken er ment som en krigserklæring mot tradisjonelt hestehold. Og hadde jeg ikke hatt noe som helst bakgrunn om barfot og sånt, ville jeg stempla dama som splitter pine gal fra første side.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 05/09/2005 :  06:19:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gode poeng Asbjørg, godt å se at noen har evnen til å se det fra flere sider.

Frøya, du får unnskylde alle oss som har sko på hestene våre.
Og her er 10 gode grunner til det...

Nr 1. Vi har ikke peiling og ihvertfall ikke hva en hov er.
2. Bøker og annen faglitteratur om hestens helse og anatomi klarer vi verken lese eller forstå.
3. Vi bruker godt trente hovslagere fordi vi synes det er spennende med svette muskuløse mannfolk i stallen av og til. (Ganske ofte når jeg tenker etter,he,he.)
4. Vi rir og har hesten ute i luftegård slik at den får bevegd seg mye fordi vi ser andre gjør det. Dessuten er det gøy å se på dem!
5. Erfaringer vi har gjort oss opp igjenom åra husker vi fint lite av.
6. At de skodde hestene beveger seg avslappet,harmonisk og med shwung i steget er sikkert bare fordi det sitter igjen litt dop fra sist dyrlegen var på besøk.
7. At flertallet av de skodde hestene ikke har flisete og sprukne høver er nok pga. ozonlaget. Noe må det da være godt for..?!
8. At dagens levealder på (skodd) hest er mye høyere enn fra veldig lenge sida er nok fordi..ja, det vet vi forresten ikke...
9. Hvis hestene brukes aktivt, lever lenge og fortsatt er friske med sko- er det sikkert bare reine skjære flaksen.
10. At flertallet av de alle fremste konkurransehestene verden over går med sko er nok ikke fordi dem trenger de, men fordi dem sikkert er sponsa.

"Tilgi dem- for de vet ikke hva de gjør"

Sitat slutt.

Redigert av - xxxx den 05/09/2005 06:45:50 Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 05/09/2005 :  09:47:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Terningkast 6 til She-Type =) Helt enig med deg hvor "grusomme" vi er!
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 05/09/2005 :  12:20:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke sakt med et eneste ord at dere som skor er grusome, uvitende etc. Jeg kommenterer bare den lista med ti gode grunner for å ikke fjerne skoa, da samtlige av dem er etter mine erfaringer det stikk motsatte og faktisk de argumentene vi bruker for å ta AV skoene. Derfor mener jeg at disse ti grunnene er tull og vas.
Tone og Svarten: Jeg skrev faktisk hvorfor jeg mener at det er tull og vas. Samtlige av argumentene dine kan faktisk motbevises.
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 05/09/2005 :  12:35:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Å kjære vene...

Bare et spørsmål,Frøya... Hva med oss som faktisk velger å ha sko på hestene våre?
Tenker vi bare på oss selv,vi da...og ikke på hestens beste?

Dumt spørsmål,kanskje...men vil gjerne vite hvordan du ser på oss?

Opprinnelig postet av Lene.

Hei Lene

Jeg tror at dere tenker på hestene deres og dens beste. Men jeg vet at det tar lang tid å endre holdninger. I veldig mange år har det vært "opplest og vedtatt" at hester trenger sko. Men i de senere årene (og for flere hundre år siden) har forskning vist at jernsko er skadelig og "roten" til veldig mye vondt. Men som sagt, tar det veldig lang tid å endre fastgrodde holdninger. De aller fleste skodde hester har det helt sikkert helt fint. Men det blir slaktet unødvendig mange gode hester, som enkelt kan bli helt friske, pga uvitenhet. Før døde både folk og fe av sykdommer som i dag blir regnet som bagateller eller som rett og slett er utryddet pga at vi vet mere om årsakene. Heldigvis går verden videre. Og for de som ikke er fastlåst i gamle tradisjoner og holdninger, er det mye å lære.

Jeg dømmer ingen. Jeg bare kommenterte den listen med argumenter som etter mine erfaringer faktisk er argumenter for det stikk motsatte, nemmelig å ta av skoene.
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 05/09/2005 :  12:41:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Og bare for å nevne det ble åringen min øm i gaffelbåndene av å gå lenge barfot. På med ringsko, og hesten ble bra igjen.

Opprinnelig postet av Tone og Svarten

Hadde åringen gått for lenge barfot??? Hvilket hovstell hadde den fått fra den ble født? Hvordan var den oppstallet? Når mener du at det er påtide å sko en hest for første gang, siden åringen hadde gått for lenge uten? Fant du virkelig en hovslager som var villig til å sett ringsko på en åring?
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 05/09/2005 :  15:58:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hadde åringen gått for lenge barfot??? Hvilket hovstell hadde den fått fra den ble født? Hvordan var den oppstallet? Når mener du at det er påtide å sko en hest for første gang, siden åringen hadde gått for lenge uten? Fant du virkelig en hovslager som var villig til å sett ringsko på en åring?

Bare såvidt jeg orker å svare, for det virker jo som du allerede stemplet meg for rene dyremishandleren...

-Åringen min ble øm i gaffelbåndene ja. For å gå for lenge barfot, og gått for mye rundt på hardt underlag. Høvene hans ble helt nedslitte.

-Den hadde fått bra hovstell.

-Den var oppstallet i stallen hjemme.

- Jeg mener det er på tide for en hest å få sko på for første gang når den virkelig trenger det. Vil absolutt vente lengst mulig. Somregel blir det nødvendig å sko ved toårsalderen. Helt topp hvis hesten kan gå lengre også. Men har du en åring som er så sårbent at den nærmest halter, vil jeg si det er verre å la den gå barbent og ha vondt når den går, enn å la den få ett/to par sko på.

- Ja, jeg fant heldigvis en fornuftig hovslager som ville putte på han sko. Trengte ikke lete så lenge, siden det var samboeren min. Vi lot folen gå med ringsko (avlastning) et par mnd tid, før vi tok dem av. Da var han bra igjen.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Trine og jentefarmen

» VIP

Skrevet - 05/09/2005 :  19:23:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror absolutt ike du er dyremishandler Tone, men en barfothest må ha utegang nesten hele året rundt. Når den står inne i spon, så blir hovene myke. Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 05/09/2005 :  20:08:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvem sier at en barfothest må ha utegang? Jeg har hesten min barfot, og hun må stå inne på sommeren på grunn av sommereksem. Vil det da si at jeg ikke kan ha henne barfot, bare fordi jeg ikke vil at hun skal klø på seg store sår? Sier som Førya jeg: Tull og vas!

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 05/09/2005 :  20:40:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
OK, nå lurer jeg på en ting her: Hvorfor kan man ikke bare passe sine egne hester på sin egen måte? Det finnes like mange måter å holde en hest på, som det finnes hesteeiere. Så hva er vitsen med å krangle?

Disse debattene kommer aldri til å ende med annet en krangling i all uendelighet. Dessuten - De fleste som har sko på hestene sine, har ingenting imot barfothester. Hvertfall ikke jeg. Synes det er helt greit jeg. Dere skal da ha lov til det! Ser ingenting dumt i det på noen måte...

Bare fortsett å diskutere hvis dere vil... Faktisk er det litt moro å se på...

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 05/09/2005 :  20:58:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Ja jeg er egentlig litt enig med Maxi&Mathilde; hva er vitsen med og diskutere dette. Vi blir jo aldri enige likevel..
- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.