hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ti grunner til å fjerne skoa
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Ti grunner til å fjerne skoa
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

Trine og jentefarmen

» VIP

Skrevet - 04/09/2005 :  10:53:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå vet jeg at det blir baluba her, men jeg vil bare ramse opp noen punkter om hva hestesko kan føre til, fra en bok skrevet av Dr. Vet. Med Hiltrud Strasser. Boka heter "Et sunt og naturlig hesteliv", og jeg vil anbefale alle å lese denne.

- Skoene ødelegger de fine blodårene og hovens horn, spesiellt i hovveggen, gjennom en vibrasjon på omkring 800 Hz når skoen treffer hardt undelaget er hardt. Dette kan føre til endringer i vevet og vevsdød.

- Skoen hindrer utvidelse av hovkapselen, og reduserer hovens naturlige støtdempende kapasitet med 70-80 %. Studier viser at en hest som skritter på asfalt utsettest for 3 ganger mer krefter fra samenstøtet enn hva en uskodd hest utsettest for når den traver på samme underlaget. Disse forsterkede støtkreftene kan føre til leddbetennelser og forkalkning osv.

- Skoen begrenser sålens bevegelse, noe som forårsaker at hovbenet skader sålens lamellsjikt.

- Sømmen punkterer hovkapselen, saboterer isolasjonsevnen i hovkapselen og virker som en kuldebro inn til hovens indre. Fall i temperatur nedsetter alle livsprosesser, for ekspelel stoffskifte i cellene, og motstanddyktigheten mot sykdomsfremkallende organismer.

- Skoen hindrer hovmekanismen som også har en nødvendig sirkulasjons- og blodpumpende funksjon, og hjertet belastes undøvendig.

- Ved å hindre hovmekanismen vil sirkulasjonen i selve hoven også bli redusert, noe som fører til nedsatt temperatur, kvalitet og kvantiten på det hornet som vokser. Skodde hester har kalde eller kjølige høver, mens naturlige sunne høver er varme.

- Skoen øker faren for skader på hesten selv, på mennesker og andre hester. En skodd hest skader også underlaget mye mer enn en uskodd hest.

- Skoens vekt skader ledd, sener og bånd.

- Skoens mangel på flesibilitet virker inn på beinbevegelsene, og fører blant annet til overbelastning.

- Skoen kan være årsak til forsnervet hov og andre hov-deformasjoner.

TORHILD

» VIP

Skrevet - 04/09/2005 :  11:13:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Åhhh... jeg er lei av barfot-diskusjoner!
Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 04/09/2005 :  11:14:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvorfor er skoen oppfunnet da hvist det er så ødeleggende??
de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 04/09/2005 :  11:14:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
10 grunner til å ikke fjerne skoa:

-Skoene er viktige ift riktig balansering

-Skoene er viktige for å unngå sårbenthet

-Sko gjør at du kan gjøre hestens høver videre og romsligere

-Sko gjør at hesten får bedre grep, mulighet for pigger om vinteren

-Skoene gjør at du slipper at hesten fliser opp høvene sine

-Med sko kan du bruke hesten hvor du vil uten å bekymre deg for mye for underlaget

-Sko med såler er avlastning for hovømme hester

-Sko på beina gjør at hester med dårlig hovvekst unngår at hoven slites ned

-Sko er viktig for hester som blir brukt jevlig i konkurranser og kan kan være hjelpemidler for å få f.eks. en hest til å rulle opp foten fortere---> tverrtåsko

-Sko kan gi støtte og hjelpe mot diverse beinproblemer, eks ømme gaffelbånd-----> ringsko.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Trine og jentefarmen

» VIP

Skrevet - 04/09/2005 :  11:17:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
He he, nesten morsom dette. Tror ikke det finnest et tema i hesteverdenen der folk er så uenig. Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 04/09/2005 :  11:43:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med meg da? Jeg har ingenting imot at hester går barfot, men hoppa jeg har på fôr, kan ikke gå uten sko. Hun blir sårbeint. I tilegg så har hun dårlige ben.

Hadde det vært så enkelt at jeg bare kunne tatt av skoene og ferdig med det, så skulle jeg gjort det! Men sånn er det faktisk ikke!

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Trine og jentefarmen

» VIP

Skrevet - 04/09/2005 :  11:59:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, det er nok ikke bare å fjerne skoa og så har en barfothest.
Det kan ta en helt år å bygge opp sterke hover.

Hun som har skrevet denne boken mener at opprinnelig var skoen tenkt for å beskytte de svekkede og skadde høvene til hester som ble holdt på begrenset plass, under unaturlige forhold i middelalderenes borger.

Jeg har barfothester og det fungerer helt fint. Dyrlegen sa at de hadde veldig fine høver, men jeg rir ikke vær eneste dag.
Gå til toppen av siden

zenta
» VIP

Skrevet - 04/09/2005 :  14:04:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til Tone og svarten:
Vil gjerne svare på noen av de punktene som du skrev:
- Skoene er viktige for å unngå sårbenthet:Dette er jo ikke naturlig for hesten. Den hadde jo ikke vært sårbent om vi ikke hadde hatt sko på den i det hele tatt! En hest jeg ridde hadde ikke hatt sko på noen gang i hele sitt liv. Den har aldri vært sårbeint. men en annen hest som jeg også har ridd, har hatt sko på èn gang i hele sitt liv, og etter dette har den vært så sårbeint at vi var nødt til å ta på den skoene igjen. Dette var jo dumt fordi det er større utgifter, og blodsirkulasjonen ble så dårlig at den døde av dårlig hjerte.

Sko kan gjøre hestens hover videre og romsligere:
Dette kan også gjøres uten sko, men jeg synes at hestens hover bør utvikles slik at hesten får det best mulig.
det som også kan skje er at skoene blir for "trange" og det motsatte av å utvide, skjer. Dette kan få alvorlige konsekvenser for hesten, som vil få vondt.

Sko kan gjøre slik at hesten får bedre grep om vinteren:
Jeg har ikke sklidd en gang med hesten min som ikke har sko på.
Der i mot, nabohesten, den fyker jo i full fart nedover bakken og kommer seg så vidt opp igjen, og den har pigger på skoene både om sommeren og vinteren.

Skoene gjør at du slipper at hesten fliser opp høvene sine:
Dette at hesten fliser opp høvene sine kan ungås ved riktig stell av høvene, det å ha en barfot hest betyr ikke at du bare river av skoene og lar hesten gå slik uten riktig stell...

Med sko kan du slippe å bekymre deg for underlaget når du bruker hesten:
Egentlig ikke... Når hesten går på asfalt (som Trine og jentefarmen sa) får hesten en vibrasjon på ca. 800 Hz gjennom hoven. Tenk deg at du slår med en jernslegge på asfalt eller betong... ikke så behagelig...
Når du går på grus kan det feste seg steiner mellom skoen og hoven, dette kan igjen føre til halthet..
Når du går på gress er det veldig lett å skli med sko, og det å skli er jo ikke så veldig gøy....

Ja, håper du forstod hva jeg mente...
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 04/09/2005 :  15:12:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
10 grunner til å ikke fjerne skoa:

-Skoene er viktige ift riktig balansering

-Skoene er viktige for å unngå sårbenthet

-Sko gjør at du kan gjøre hestens høver videre og romsligere

-Sko gjør at hesten får bedre grep, mulighet for pigger om vinteren

-Skoene gjør at du slipper at hesten fliser opp høvene sine

-Med sko kan du bruke hesten hvor du vil uten å bekymre deg for mye for underlaget

-Sko med såler er avlastning for hovømme hester

-Sko på beina gjør at hester med dårlig hovvekst unngår at hoven slites ned

-Sko er viktig for hester som blir brukt jevlig i konkurranser og kan kan være hjelpemidler for å få f.eks. en hest til å rulle opp foten fortere---> tverrtåsko

-Sko kan gi støtte og hjelpe mot diverse beinproblemer, eks ømme gaffelbånd-----> ringsko.

Opprinnelig postet av Tone og Svarten

Amen

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 04/09/2005 :  16:02:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dette var jo dumt fordi det er større utgifter, og blodsirkulasjonen ble så dårlig at den døde av dårlig hjerte.

Beklager,men at hesten har sko på beina fører gjerne til dårligere blod-sirkulasjon,men om den dør pga det så ligger det nok andre,alvorligere problemer bak...

Kopi av melding:
Jeg har ikke sklidd en gang med hesten min som ikke har sko på.

Det er en grunn til at dem med barfot-hester legger ut penger til boots med brodder... På snø-føre går det greit,men ikke på glatt-isen.

Kopi av melding:
det å ha en barfot hest betyr ikke at du bare river av skoene og lar hesten gå slik uten riktig stell...

Det er det heller ingen som påstår...

Begynner bli rimelig lei av denne diskusjonen... Er for barfot,men velger selv å sko hesten min. Og helt alvorlig,det finnes værre ting...

Om dere med barfot vil ha respekt for at dere velger ikke å sko hesten deres,så får dere virkelig respektere oss som velger å sko også!

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 04/09/2005 :  16:56:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke ta alt som står i den boka helt seriøst. Har lest den selv, og enkelte av tingene som stod der han ikke helt på grei. Bl.a. kunne du omtrent ikke ha hestene inne, for da ville de dø av amoniakken som kom fra underlaget... Den er litt vel ekstrem på enkelte punkter, og bør ikke stoles på 100%. Men det erk anskje bare min oppfatning.

Uansett brukes mange hester på et annet underlag nå enn hva de gjorde for noen hundre år siden. Og de oppstalles annerledes. Nødvendigheten for sko er derfor større nå enn hva den var før. Enkelte grupper fungerer det dårlig for å ha hesten uten sko, trav bl.a. Så det er nok ikke noe som alle kan få til.
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 04/09/2005 :  16:59:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er enig med deg Trine Jeg har lest litt i den boka du nevner, kunne gjerne tenke meg og lese mer..

Jeg har ikke akkurat en barfot hest jeg da. Men kunne gjerne tenke meg en. Hoppa mi slår vi på sko når det trengs. Tror vi har brukt sko bare en 3 ganger. Men igjenjeld så holder skoa seg på leenge. Vi må rett å slett slite den av når vi ser det trengs en puss..

Men når det gjelder is og barfot hest, så mener jeg det er likest og ha barfothest. Så kjøp boots med pigger da. Det er bedre det en de skoene som blir fulle av snø, så man må hoppe av hesten for og skrape ut snøen. En sko full av snø glir bedre på isen enn en hov uten sko.

Så går hesten ute på beitet med snø opp til knærne. Altså en skodd hest. Du skal ha den inn og rett utenfor stallen er det is. Ja, det er mye gang i skoa da ja! Når man kommer inn i stallen så må man bruke hammer for og slå ut snøen med for den er så hardtrampet når det er en 500kg. hest som står på den.

Det er ikke bare bare å ha en barfothest. Men når den er barfot så er det jo enklere og ta hånd om hoven selv. F.eks. raspe litt, skjære litt i kråka osv.

Kopi av melding:
Hadde det vært så enkelt at jeg bare kunne tatt av skoene og ferdig med det, så skulle jeg gjort det! Men sånn er det faktisk ikke!

Nei, det er faktisk ikke slik det funker! Hestens høver må trimmes og forsterkes fra naturens side. Når man tar av sko så er det ikke bare og sette seg opp og ri hesten i en time. Da ber du om å få en sårbeint hest.

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 04/09/2005 :  17:27:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
- Skoene er viktige for å unngå sårbenthet:Dette er jo ikke naturlig for hesten. Den hadde jo ikke vært sårbent om vi ikke hadde hatt sko på den i det hele tatt!

Noen hester er faktisk mindre sterke i høvene enn andre. Dessuten er underlaget vi rir på oftest ikke de underlaget hestene i vill tilstand ville valgt å gått på. I naturen er det den sterkeste som overlever; en hest med mindre sterke høver ville sannsynligvis dødd, men med sko og kunnskap om høver kan vi gjøre slik at selv de hester som ikke går bra uten sko kan fungere fint.

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 04/09/2005 :  17:33:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Men når det gjelder is og barfot hest, så mener jeg det er likest og ha barfothest. Så kjøp boots med pigger da. Det er bedre det en de skoene som blir fulle av snø, så man må hoppe av hesten for og skrape ut snøen. En sko full av snø glir bedre på isen enn en hov uten sko.

Så går hesten ute på beitet med snø opp til knærne. Altså en skodd hest. Du skal ha den inn og rett utenfor stallen er det is. Ja, det er mye gang i skoa da ja! Når man kommer inn i stallen så må man bruke hammer for og slå ut snøen med for den er så hardtrampet når det er en 500kg. hest som står på den.

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Snøsåler er en fin ting
Ellers så må jeg si meg enig i det MissEva sier. Det er virkelig noe og tenke over.
Men dette er et tema vi hestefolk aldri vil bli enige om, er nok bare og innse....

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 04/09/2005 17:34:03 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 04/09/2005 :  17:57:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Noen hester er faktisk mindre sterke i høvene enn andre. Dessuten er underlaget vi rir på oftest ikke de underlaget hestene i vill tilstand ville valgt å gått på. I naturen er det den sterkeste som overlever; en hest med mindre sterke høver ville sannsynligvis dødd, men med sko og kunnskap om høver kan vi gjøre slik at selv de hester som ikke går bra uten sko kan fungere fint.

Opprinnelig postet av MissEva

det er oftest en grunn til at en hest ikke har så sterke høver og da. En 14 år gammel hest som har hatt sko siden dens første ride/kjøretur er selfølgelig vanskeligere å få skofri enn en 5 år gammel hest.
jeg ville ikke ha tatt av skoa til en litt gammlere hest.
Om det hadde vært en selskapshest, kjempe gammel hest som ikke blir brukt, så hadde jeg selfølgelig gjort den om til en barfothest!

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 04/09/2005 :  18:20:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Det er vanlig å ikke ha sko på hester som kun er selskapshest og står på beite eller annet mykt underlag hele dagen. Ikke noe galt med det. Men hester som skal bli brukt mye og på forskjellig underlag kan få behov for sko. Hvilke hester som trenger og ikke trenger sko varierer fra hest til hest, det er individuelt og jeg syntes ikke om å mene enten at "alle skal ha sko" eller "ingen skal ha sko".
Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.