hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - salt i foret
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 salt i foret
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  18:52:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
nå har du sikkert veldig nøysomme hester som kanskje (jeg bare spør) samler seg opp litt ekstra å gå på gjennom sommeren slik at de i denne perioden vi går mot nå kanskje taper vekk det igjen. Så klart det er noe næring i høstgresset, men det er faktisk ikke spesielt bra. For å gi det en litt annen vinkling; synes du det ikke er litt dumt, eller er du ikke redd for at det blir feil når hesten får så variert innhold av feh, proteiner og mineraler/vitaminer? Altså at hestene i juni koser seg på massemasse gress (etter all sannsynlighet får de her vesentlig mer enn de trenger, det gjelder svært mange beitehester) mens de i september/oktober benytter seg av kroppens reserver? (men problemstillingen er vel kanskje ikke så god siden du ikke er enig med meg at det ikke er tilstrekkelig på høstbeite)

Hva anngår vitaminer og mineraler så er det faktisk klare tall på hva en hest MÅ ha og hva en hest BØR ha av dette. Selvsagt KLARER en hest seg helt ok selv om en har noen mangler, men det er ikke OPTIMALT. Ja disse tallene har vært forandret litt fra tid til annen, men det er en bred enighet om at alle hester må ha et minimum og at det optimale på mange områder er vesentlig høyere enn minimum.

Jeg har en stor interesse for fôring og regner også endel forplaner. Min erfaring er at veldig mange hesteeiere fôrer litt sånn "ingen grunn til å forandre på forplanen, gampen er da fin han", men når de plutselig får dekket inn mangler og optimalisert forplanen så finner hestene plutselig et nytt gir eller får kanskje enda flottere pels etc. Hestene jeg hadde da jeg var yngre funka greit de og, var ikke noe å klage på liksom, men med den kunnskapen jeg sitter inne med i dag ser jeg at de kunne hatt en enda mer optimal fôring. Kan sammenligne det litt med skoning egentlig. Man bruker kanskje en smed, og er fornøyd med han, men en dag kan han ikke mer og man må finne en ny. Plutselig fungerer hesten enda bedre, steget kommer mer frem og hesten er flinkere i terrenget. Eller kanskje travhesten som sliter med at han ruller over i galopp plutselig holder travet. Eller folk som har gått over til barfot som egentlig ikke har hatt noe å klage på med sko, men som med barfothest plutselig har en helt annen hest som fungerer mye bedre og med en hovkvalitet de ikke visste var mulig (jeg er ingen barfotfanatiker, da det ikke passer for meg, men har hørt så mange historier som dette).

Jeg må få mene at det er meningsløst å ikke gi høy før uti november. og ikke tilby mineraler. Her jeg bor pleier det ofte å være frostnetter allerede i oktober, og dermed er det uaktuelt for meg å ha hest på beite så lenge uavhengig av næringsinnhold etc. De få kronene det koster å gi litt vitamin/mineraltilskudd mener i hvertfall jeg at det er vel verdt. Jeg tilhører faktisk en av de som passer veldig på at hestene ikke får for MYE vitaminer, men akkurat på skralt høstbeite synes jeg det er et minstekrav.

Hva gjelder å fôre med kraftfôr som er over 6 mnd gammelt, vel det er vel ikke nødvendigvis bare at kraftfôret taper seg da, det har noe med at fôret ikke skal bli bedervet. Men at f.eks knust havre har et noe annet innhold på knusningsdagen og 6 mnd etter er det lite tvil om. Dette taper seg ekstremt hurtig. Selv synes jeg det er uproblematisk å kjøpe kraftfôr i såpass små kvanta at jeg går tom innen det har gått et par måneder.

Forøvrig har jeg måttet misforstått noe siden du skriver nå at hestene får 1 liter hver seg på dette tidspunktet og, hvilket (litt avhengig av hva du mener med kraftfor men regner med du mener pellets) vil gi de litt vitaminer. Jeg har ikke riktig fanget opp det tidligere, men jeg må likevell få mene at det ikke er helt optimalt, og at jeg ikke hadde gjort det slik.

oi detta ble langt.. hihi
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 19/08/2005 :  20:28:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg lurte på hvor mye salt ei nordlandshoppe på 135cm i mankehøyde trenger i salt om dagen? Hun går også på beite så jeg tar henne inn og blander saltet i litt vannet fôr. Men hvor mye trenger hun? Hun er i opptreningsperioden nå og vi begynner om noen dager.

Blir takknemlig for svar. Jeg giddet ikke å lage et helt nytt forum om den samme saken. Det er ikke mye vits i.

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  20:31:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Forøvrig har jeg måttet misforstått noe siden du skriver nå at hestene får 1 liter hver seg på dette tidspunktet og, hvilket (litt avhengig av hva du mener med kraftfor men regner med du mener pellets) vil gi de litt vitaminer. Jeg har ikke riktig fanget opp det tidligere, men jeg må likevell få mene at det ikke er helt optimalt, og at jeg ikke hadde gjort det slik.

Utklipp frå tidlegare posta innlegg.

Kopi av melding:

Men gir sjølvsagt kraftfor etter kva trening hesten får.

Opprinnelig postet av Lucinda:

Kopi av melding:
Hva gjelder å fôre med kraftfôr som er over 6 mnd gammelt, vel det er vel ikke nødvendigvis bare at kraftfôret taper seg da, det har noe med at fôret ikke skal bli bedervet. Men at f.eks knust havre har et noe annet innhold på knusningsdagen og 6 mnd etter er det lite tvil om. Dette taper seg ekstremt hurtig. Selv synes jeg det er uproblematisk å kjøpe kraftfôr i såpass små kvanta at jeg går tom innen det har gått et par måneder.

Opprinnelig postet av xxxoooxxx

Bruker ikkje knust havre. Bruker mest pellets, eventuelt litt Champion gull og havre.

Eg handler stort sett ikkje i store kvanta eg heller lenger, men det hender det blir litt igjen over sommeren og da ser eg ikkje det heilt store problemet med å bruke dette dersom foret ikkje er dårleg. (forderva)

Men tidlegare var eg nødt til å handle i store kvanta pga fraktproblemer. Budde på øy uten veiforbindelse, med store fraktkostnader. Da var man pent nødt til å handle sjelden.

Kopi av melding:
Jeg har en stor interesse for fôring og regner også endel forplaner. Min erfaring er at veldig mange hesteeiere fôrer litt sånn "ingen grunn til å forandre på forplanen, gampen er da fin han", men når de plutselig får dekket inn mangler og optimalisert forplanen så finner hestene plutselig et nytt gir eller får kanskje enda flottere pels etc. Hestene jeg hadde da jeg var yngre funka greit de og, var ikke noe å klage på liksom, men med den kunnskapen jeg sitter inne med i dag ser jeg at de kunne hatt en enda mer optimal fôring.

Kva er det du vil frem til her egentleg. Att eg er ein mindreårig hesteeiger som ikkje har peiling på kva eg driver med??. Kanskje ikkje, men eg berre spør. Vel eg meiner eg har ganske mykje erfaring. Eg har regna mykje forplaner eg også skal eg fortelle deg. Og uten att det nødvendigvis har noko betydning så er eg faktisk ein del år eldre enn deg. Som sagt kanskje du ikkje antydet det men berre virka slik ut frå innlegget ditt.

Eg har også ein far som driv med dyr (sau og geit) og som kan mykje om planter, vekst osv. Vi diskuterer slike ting mykje. Eg er klar over att svært mange meiner det ikkje er næring i beite på vinterstid, og det har sjølvsagt litt å bety kor i lande man bur osv. Sjølvsagt. men eg er i allefall av den oppfatning og har den erfaringa att det faktisk er ein del å hente i naturen også om høsten og vinteren. Men ja sjølvsagt ikkje like mykje som om sommeren.

No hadde eg faktisk ikkje hesten min på beite i juni i år pga konkurranser og pga den eine hesten var stygt skada. Det er faktisk no i august att hestane har lagt på seg da dei har gått på beitet. Det er fortsatt for mykje mat i beitet til att man berre holder vedlikeholdsforinga.

Ja eg har nok meir nøysomme hester enn ein del andre. Fjordingen er jo kjent for det.

Kopi av melding:
Jeg må få mene at det er meningsløst å ikke gi høy før uti november.

Og eg må likefullt få meine det motsatte. Dessuten gir eg mest surfor eg da. Men noko høy også.

Redigert av - Lucinda: den 19/08/2005 20:33:44 Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  21:51:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Nei det var ikke ment som at mindreårige ikke har peiling men at når jeg var yngre så hadde jeg ikke peiling på slike ting. Jeg red og andre tok seg av verking (hadde skoløs ponni) og forplan (ponnien min gikk i rideskolen også, så stallsjefen der bestemte slikt). Dessuten var dette for noen år siden og fôring var på den tiden ikke sett på som like viktig som jeg føler det er i dag. Så nei det var ingen kritikk av mindreårige, jeg kjenner 14 åringer som har et bedre hestehold enn folk som har hatt hest i 20 år, så alder har ingenting å si. Faktisk vil jeg heller si at 14 åringer ofte er mer interessert i å lære nye ting enn en person som er 50 år og har drevet med travere siden han var liten (uten hentydning til noen som helst, så det er klart)

Jeg ser du skriver kraftfôr etter hva trening hesten får, men vil da få påpeke at vitamin og mineralbehovet er der uavhengig av trening, og om man da kutter ned/kutter ut kraftfôret på fridager/friperioder må man være klar over at hesten og får mindre mineraler disse dager (forutsatt at vi snakker om ferdigproduserte midler tilsatt dette, f.eks Gull)

kan ikke uttale meg noe særlig om sauer, men vil vel påstå at en hest i trening må yte mer enn en sau. Så selv om beitet er nok for en sau er det ikke sikkert det er det for en hest.

Men ja vi er uenige.. jeg synes bare det hadde vært fint om du kunne komme med noen tall/analyser av oktobergress eller vintergress for å underbygge påstanden din

Maxi/Mathilde: jeg ville ikke blandet salt i vannet hele tiden, og heller gitt hesten din tilbud om fysiologisk saltvann (9 g salt pr liter vann, grei blanding, du lager det selv) etter trening dersom du og hesten synes dette er en grei måte å få i seg salt på. Etter at den har drukket det salte vannet må du selvsagt gi den tilbud om rent vann. En hest må ikke bare få salt vann. Hva anngår mengder må du nok komme med mer info vedr. vekt, treningsintensitet etc etc. Anbefaler deg egentlig at du får noen til å regne ut en forplan til deg. Det kommer jo litt ann på hva hesten din får nå også, da kraftfôr ofte endel salt.

Edit for å legge til en kommentar til; Jeg tror nok vi er grunnleggende uenig i fôring da jeg ser du også forer med surfôr, noe jeg ikke anser som et bra alternativ til hester. Men det er mulig du mener ensilage her (de fleste blander ;) ), og det er et godt hestefôr

Redigert av - xxxoooxxx den 19/08/2005 21:55:29 Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  22:09:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
eg er ikkje vant til å bruke ordet ensilage så eg er ikkje sikker på kva som ligger i betydningen av det.

Ellers så definerer eg silo og rundballefor som surfor da det blir laget under samme prinsipper. Men dog foretrekker eg godt fortørka gress som blir pakket i rundballer. Dette foret er etter min meining veldig godt for til hest. Om man må bruke ensileringsvæske så foretrekker eg surfor der det er brukt helst melasse og som andrevalg sukker.

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 20/08/2005 :  01:12:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
hei! Det er nok noe i at lucinda har fjordinger da :) Jeg som kun har hatt fullblodser kan jo ikke ha de på beite uten at de får masse i tilegg, da de blir tynne. Jeg kunne heller aldri funnet på å hatt en sånn hest på beite til november! Jeg hadde engang gamle fullblodsen min på beite til september, ennå han fikk høy og kraftfor i tilegg ble han tynnere.. Gikk ikke opp før han kom til stallen igjen og fikk vanlig rasjon med høy. Men for en nøysom rase som fjording vil man vel ikke merke den helt store vektnedgangen ved å ha de på beitet til nov.

Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 22/08/2005 :  18:50:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
et lite tips... men kan oxo sette ut bøtter med salt,så kan hesten sjøl bestemme når han vil ha det.hestene vet ganske godt hva de trenger og ikke trenger..formye salt er heller ikke bra...blander man det i foret kan ikke hesten velge det ut..hvis man gir salt pga at hesten ikke drikker nokk kan det vere mange grunner til det..man kan oxo prøve med hvitløkspulver..blandes i vått for..nam nam.. hiiihaaaaaaaaa!!! Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 22/08/2005 :  18:59:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Lucinda: ensilage er uten tilsetningsmidler, silo er kufôr

Angelina1: Her tar du feil.. En hest i trening klarer ikke særlig ofte å spise tilstrekkelig salt, enten du gir det i bøtte eller saltstein. Dette er EN av mange grunner til at man regner på en fôrplan, slik at man får et saltinnhold som er passelig til sin hest. Hester har faktisk et saltbehov som er ove 5 ganger høyere enn vårt, og det er FØR du ganger opp med vektforskjellen
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 22/08/2005 :  19:14:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kva tilseier att silo er kufôr. Kvifor?

Uansett som sagt så definerer eg rundballefor og silofor innenfor samme kategori da det er dei samme prinsippene som til ein vis grad ligger i desse typane for. Men det er sjølvsagt store forskjeller her. Eg bruker som sagt ikkje begrepet ensilage. Men no veit eg alltså kva som ligg i det begrepet. Vi bruker ikkje det ordet her rundt om.

Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 22/08/2005 :  19:32:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Lucinda: Kufôr vil si at det egner seg finfint til kuer, som som du sikkert vet har en veldig annerledes fordøyelse enn en hest.

Det er veldig greit å skille mellom silo og ensilage synes jeg så blir det ingen misforståelser, eller man kan bruke andre ord på det. Jeg kaller det kufôr og ensilage. Jeg vet mange fortsatt fôrer med kufôr, men jeg har ikke kommet over noen som har klart å forklare meg hva som er så bra med det, og hvorfor de ikke kan bruke ensilage eller høy isteden.

Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 22/08/2005 :  21:51:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva tar jeg egentlig feil om? at hesten ikke klarer å vite hva den egentlig trenger eller at det ikke bra med formye salt..se ikke at var noe galt med å gi salt til hesten,men for meg kan det virke som at folk bøtter på med salt uten å helt hvite hvor mye.da er det selfølgelig bra med en forplan som du skrev.men jeg tror også at hester vet hva de trenger og ikke trenger. men det er også stor forskell på en hest i MYE trening og en hest i trening..forskell på travhesten og ridehesten...
har en bøtte med havsalt som står på beite.dit går de noen ganger om dagen.noen ganger mye,noen ganger lite!
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 22/08/2005 :  21:58:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Ensileringsvæske er tilsatt foret for å hjelpe på omdanningsprosessen som skjer i foret, det være seg silo, rundballe eller ensilage. (Att foret gjærer) Den samme prosessen skjer uansett, men er graset veldig vått når det blir lagt i silo, rundballe er det tryggast å bruke ensileringsvæske i foret for å få i gang gjæringsprosessen.

Eg kan ikkje sjå att det skal være noko forskjell på foret om det er brukt ensileringsvæske eller ikkje, anna enn att mykje meir av det foret som det er brukt ensileringsvæske på sjølvsagt da er våtare for og har da mindre tørrstoff. Ja det er ugunstig, man ønsker størst muleg tørrstoff prosent til hest, men eg ser ikkje att sjølve ensileringsvæska skal tilsei att foret egner seg betre til kufor enn hest, eller ikkje. Dessuten finst det da masser av andre dyr som også spiser dette foret så synest det er idiotisk å kalle det kufor. (som ser ut til å være trend blant enkelte hestefolk å bruke og da går det jo overhode ikkje ann å bruke dette foret til hest)

Nå vil eg påstå att surfor er lettere for hesten å fordøye enn høy pga att fordøyelsesprosessen er komt lenger på surfor kontra høy. Nettopp kyr som har 5 mager (?) vil den lettere enn hesten fordøye høyet pga nettopp fordøyelsessystemet sitt i forhold til hesten.

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 22/08/2005 :  22:12:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
xxxoooxxx:

bruker du forplanprogram. Forplan hest?

Eg fekk endelig langt inn igjen mitt forplanprgram så tok og rekna ut beite.

Eg rekner min hest til 450 kg i lett til moderat trening pr dags dato dvs energibehov = 1,35*vedlikehold

Da ser det ut til att hesten min får dekka det meste utenom litt salt alt etter kor mykje den slikker av saltslikksteinen.

Eg rekner da med att hesten min spiser mellom 35 og 40 kg beitegress. Og den får ca 0,7 kg champion energi. Beitegress er utrekna av sensommer/høstbeite som da må kunne tilsvare perioden vi er inne i no.

Ut i frå forplan hest vil også min hest få dekka sitt vedlikeholdsbehov på gammalt beitegress om den spiser 40 kg for dag og det tru eg nok den gjer.

Redigert av - Lucinda: den 22/08/2005 22:25:01 Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 22/08/2005 :  22:34:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
angelina; jeg er tvilsom til metoden at hester selv vet hva de trenger, fordi jeg ser ikke at den funker helt i praksis. La oss si at hesten din trenger e vitamin, men så har den plenty med selen,ja nesten litt for mye. Og mineraltilgangen den får inneholder rikelig av begge deler. Hva gjør hesten egentlig da? (så kan man jo da kritisere at forplanen i utgangspunktet er feilbalanser). Nå gjalt ikke dette vitaminer/mineraler men salt da. liten avsporing bare. Ja jeg mener at hester I TRENING ikke klarer/vil spise tilstrekkelig salt. Mange hester blir rett og slett såre på tungen av å slikke saltstein, og å spise rent salt er jo ikke særlig smakelig.

Jeg tror at det er flere hester som har for lite elektrolytter enn det motsatte, selv om overdose med salt selvsagt skjer det og. Vi mennesker er opplært til å hele tiden begrense vårt eget saltinntak og overfører det dermed til hesten. Forskjellen er både et helt ulikt behov for salt i utgangspunktet, og ofte også treningsmengde. I tillegg er veldig mye av den maten du spiser halvfabrikat (ala pølser, kjøttdeig, supper, poser av ulike slag etc etc) og du får i deg massemasse salt på denne måten. Hester som f.eks bare spiser gress om sommeren og blir trent som vanlig vil i de fleste tilfeller ha et behov for salt, som kanskje ligger et lite stykke over det den klarer å slikke i seg.

Lucinda: litt sent nå, men om jeg får tid og energi i morgen skal jeg skrive litt utdypende hvorfor jeg mener dette om silo, og om jeg finner tilbake til en bra link jeg hadde før pcen kræsja, også gi deg den.

Bruker bl.a forplan hest ja, men synes denne har grufullt mange svakheter så jeg bruker hodet + et program til. Heldigvis kommer det en oppdatering snart, forhåpentligvis dette året. Godt at du mener din hest er dekket inn, og jeg har igrunn ikke sett beitet ditt, og vet heller ikke helt hva hjernene bak forplan hest kaller et oktoberbeite, om de i det hele tatt regner dette under høstbeite eller ikke. JEG hadde ikke turt å ha en hest på beite uten grovfôr i oktober, men det gjør du så vi er nok bare uenige der ;)

Generelt anbefaler jeg alle å veie saltsteinen en gang i uken, så vet man hvor mye hesten faktisk slikker. enkelte hester bruker jo faktisk saltsteinen sin fordi de kjeder seg og får dermed i seg altfor mye salt.
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 22/08/2005 :  22:46:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
xxxoooxxx:

kva slags program bruker du? dataprogram?, eg er heller ikkje fornøyd med forplan hest, men har ikkje funnet andre dataprogram. Bruker hodet ein del eg også ja.

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.