hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - salt i foret
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 salt i foret
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 22/08/2005 :  23:11:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
pga datakræsj har jeg ikke det programmet akkurat i dette øyeblikk og kommer pokker ikke på navnet heller, men det er ikke et gratisprogram og det er dansk. Slettes ikke vidunderlig det heller, men i kombinasjon og med en kalkulator og litt vett får jeg da satt sammen noe.

Det er jo også en hel haug med definisjonsspørsmål vedrørende foring. Har du f.eks prøvd å legge inn gammelt beitegras isteden for høstbeite? Oktober ER jo ganske ulikt August (selv om vi visst er uenige der og ;) )

Nå skal jeg til mitt forsvar si at jeg ikke helt forstod at du gav noe særlig kraftfôr da, men nå er du oppe i en liter/700 g, hvilket selvsagt bidrar til endel. Men får du kanskje litt lite selen? Og hvordan blir egentlig fosfor:kalsium balansen din? vil tro (uten at jeg orker å sette meg å regne på det nå) at du får en ganske stor overvekt kalsium. Noe av det som irriterer meg med forplan hest er at man lett kan se seg blind på at det er "grønt". Det skal faktisk altfor mye til at programmet "sier i fra" at fosfor:kalsium forholdet blir feil. Dette og 100 andre ting er grunnen til at jeg faktisk ikke er så voldsomt positiv til at slike programmer er tilgjengelig for gud og hvermann. Det er jaggu lett å drite seg ut selv om man har et program til å legge sammen 2+2 for en.
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 22/08/2005 :  23:42:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Vist du leser innlegget mitt på forrige side ein gang til så ser du att eg også skrev att eg hadde reknet ut med gamalt beitegress og att dersom hesten spiser 40 kg av dette så dekker det vedlikeholdsforing. Å skulle si akkurat kor mykje ehsten virkelig spiser av beitegress blir jo vanskelig, men vil tru att mine spiser mellom 30 og 40 kg i døgnet. Mest truleg opp mot 40 kg slik dei ser ut no hehe.

Eg gir kraftfor dersom hesten blir trent ja. Dvs omtrent kver dag. Og får da ca 0,7 kg champion energi pr dags dato.

Har kommet frem til att selen behovet er dekket og att kalsium fosfor forholdet er på 1.82. Det er da pr i dag som eg definerer som høstbeite.

Redigert av - Lucinda: den 22/08/2005 23:45:07 Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 23/08/2005 :  00:53:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
jeg er trøøøøtt altså.. (ja jeg skal legge meg.. skal bare..)

fint at du synes du får til en bra forplan, men jeg skjønner ikke helt tallene at det går opp men mulig jeg bare er trøtt. Skriver du rikelig eller middels beite??slang opp en rask skisse, men jeg vet jo selvsagt ikke hvilke tall du legger til grunn og hvilke "innstillinger" du bruker.

Og så gir jeg meg ikke på det at hester trenger vitaminer og mineraler HVER dag jeg da, ikke bare når de blir trent :P Men kommer vel ingen særlig vei med denne diskusjonen uansett. Du står på ditt, jeg på mitt.

noe editert

editert igjen for å nok en gang poengtere at JEG ikke synes at en forplan er optimal selv om forplan hest viser grønt overalt, men det er jo kanskje bare meg...

Redigert av - xxxoooxxx den 23/08/2005 01:01:34 Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 23/08/2005 :  10:34:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
sovet godt? hadde egentlig ikke tenkt å hive meg inn i stor dabatt om dette.la bare ut et lite tips som fungerer for meg og noen andre som jeg kjenner..er hesten min i mye trening og jeg ser at han ikke får nok salt,får han selvfølgelig litt i foret.men dette var bare et forslag til en som hadde hesten sin ute på beite hvis jeg ikke husker feil...
kjempe fint å lese om andre sine meninger og erfaringer her.
hiiihaaaa!!!
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 23/08/2005 :  11:10:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Og så gir jeg meg ikke på det at hester trenger vitaminer og mineraler HVER dag jeg da, ikke bare når de blir trent :P Men kommer vel ingen særlig vei med denne diskusjonen uansett. Du står på ditt, jeg på mitt.

Opprinnelig postet av xxxoooxxx

Nå meiner jo eg da att beitegresset inneholder vitaminer og mineraler eg da. Så derfor får hestene dette kvar dag. Når dei ikkje blir trent som dog er sjelden har dei ikkje samme behovet som ved trening og siden spesielt den eine hesten ikkje akkurat er tynn så propper eg ikkje hestene mine med kraftfor.

Som sagt så meiner eg att beitegress inneholder ein heil del vitaminer og mineraler. Ja det er kanskje litt mangel av nokre mineraler da, men eg trener stort sett hestene kvar dag og da får dei nok av det dei trenger. Om det da skulle være litt for lite av nokre få ting 1 dag i løpet av ein 14 dagers periode så skal ikkje det akkurat ha så stor betydning.

Det kan bli litt lite kobber, selen og D-vitamin. Nå inneholder dog den røde og kvite saltslikksteinen selen og den røde inneheld kopper.

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.14 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.