hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Skal man vanne föret?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Skal man vanne föret?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Gomp1

» VIP

Skrevet - 17/07/2005 :  18:10:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare lurer på om man bør vanne föret??

Det er mange hester som bare får Kraftför, jeg synes det föret er litt grovt, bør man vanne det???

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 17/07/2005 :  18:36:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Det er både fordeler og ulemper med å vanne/ikke vanne kraftfôret.

Mange hester sliter med sår i magesekken, fordi de får for mye tørt kraftfôr. Kraftfôr er ikke naturlig mat for hestene.

Samtidig er det noen som sier at kraftfôr som ikke er vannet, gir mer tyggemotstand, og dermed øker spyttproduksjonen, som der igjen gjør at hesten får bedre tenner. I tillegg til at det er bedre for fordøyelsen. Men dette er det heller "usikre kilder" som har slått fast, så jeg vil nok heller anbefale å vanne kraftfôret, ihvertfall hvis du gir hesten din store mengder med kraftfôr.

Personlig fortrekker jeg å bløte kraftfôret. Av den enkle grunn at den kresne gutten min ikke spiser det hvis det er tørt!;) (hrm..noen som sa bortskjemt??;p) Så får jeg heller kompensere med litt gulrøtter for å bedre fordøyelsen!:)

Gå til toppen av siden

leve10

Skrevet - 18/07/2005 :  17:42:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei jeg bytter på. Vanner föret morgen og kveld, og gir han tørt midt på dagen. Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 18/07/2005 :  20:04:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tenkte bare jeg skulle si at ingen på vår stall (over 40 hester) vanner kraft-foret sitt, så sant de ikke skal gi hesten sin noe ekstra godt og lager grøt til kvelds da....
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 18/07/2005 :  20:18:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Vanner kveldsforet for å blande vitaminene godt inn foret, pluss at hestene ser ut til å like grøten godt. Men ser ikke noe poeng i vanne alle måltidene, da syntes jeg det blir litt vel.. vått.
Gå til toppen av siden

leve10

Skrevet - 18/07/2005 :  22:11:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja enig, jeg vanner jo for å blande ut saltet. Vita vil ikke ha maten hvis saltet ligger som klumper i mate. (Bruker havsalt)
Men det erjo ikke nødvendig til alle måltidene.
Jo oftere en förer jo bedre, hestene har små mager.....
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 25/07/2005 :  00:06:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Ved å vanne kraftfor (inkl korn), eliminerer man en bestemt type karies som kun finnes hos hest. Hull i tennene er ugøy - også for hester...

Inntil videre, det forskes på emnet, men foreløpig har man kun funnet ut at vanning eliminerer risikoen for denne type karies.

Ellers får man vel gjøre akkurat som man vil - så fremt hestens behov dekkes og den har det bra.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

margit

Norway

Skrevet - 05/08/2005 :  18:16:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemargit  Svar med kopi av melding
Mitt inntrykk er at vanning av kraftfôret så absolutt ikke er nødvendig. Det at tørt kraftfôr øker spyttproduksjonen er sant, men om det forbedrer tennene??? Hva? Kanskje det skåner tennene til en gammel hest med dårlige tenner, eller bare med dårlige tenner...

Det spyttet gjør er at det hindrer store pH-svinginger i hestemagen når maten kommer ned, fordi spyttet nøytraliserer syrene og slik fungerer som en 'demper'. Jo mere spytt, jo bedre. Men lar hesten vitaminpulver og salt osv ligge igjen vil den selvfølgelig få det i seg om man blander det inn ved hjelp av vann.
En liten teori kan også være at en glupsk hest må tygge fôret lengre, og derfor spiser saktere, om fôret ikke er vannet.
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 05/08/2005 :  21:10:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heisann!

Vanne fòret? Mener dere da at fòret skal være helt bløtt? (som hvis man vanner hunde-fòr)

Jeg tar litt vann i fòret for å blande inn hvitløken og biotinen. Men bare slik at det ikke ligger i bånn. Men fòret er forsatt litt "hardt". Hun får dette kun om kvelden, resten får hun helt tørt!
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2005 :  21:25:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Jeg vanner bare nok til at foret er fuktig, ikke helt oppbløtet.

Visstnok skal veldig oppbløtet kli være bra mot forstoppelse og lett fuktet kli bra for løs mage, når man er inne på fuktig av for.

Gå til toppen av siden

ann-elen

» VIP

Skrevet - 05/08/2005 :  23:28:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
noen i min stall bruker å vanne høyet pga støvet. for at det ikke skal bli så mye støv i luftveiene o.s.v. men ingen bruker å vanne kraftforet unntatt dem som har astma eller liknende=) Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 06/08/2005 :  12:14:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Jeg har akkurat så mye vann i fôret at det løsner fra boksen/bøtten. Ca. like mye vann som kraftfôr. Gå til toppen av siden

Trine og jentefarmen

» VIP

Skrevet - 06/08/2005 :  13:03:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vanner ut kraftforet bare i vinterhavåret når de eter tørrhøy. Tror ikke det trengst bløtt kraftfor når de tygger saftig gress. Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 06/08/2005 :  15:40:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vanner kveldsen,da såpass at all pelletsen er oppløst. Dette både fordi jeg har vitaminer/bitin-pulver og salt i maten til kvelds,samt at jeg da sikrer meg at han får i seg litt mer vann...han er til tider ikke like flink til å drikke nok...
Frokosten har jeg olje i,så den er nok ltt bløtere enn rent kraftfor,ettersom jeg lager den til om kvelden. Men dog alikevel til å tygge på...
Lunshen vanner jeg rett før,pga støvet som kan finnes i rent korn(ikke pellets til lunsh),men da bare en liten "klunk",som jeg rører rundt for at støvet skal binde seg...

Spyttproduksjonen bekymrer meg lite,ettersom han står med fri tillgang på høy,foret fra gulvet,og da produserer spytt når han spiser dette innimellom måltidene....

Kopi av melding:
Ved å vanne kraftfor (inkl korn), eliminerer man en bestemt type karies som kun finnes hos hest
.

Skulle gjerne visst hvor du har fått høre dette!
Kan du komme med noen kilder der dette står...? Siden det ifølge deg forskes på dette,hadde jeg vært svært intressert i å lese mer om det!

Mvh Lene.

Takker for meg. Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 12/08/2005 :  16:29:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor mye vann bør jeg ha i en og en halv liter Champion komplett?
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 12/08/2005 :  21:25:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg fyller i vann så det rekker rett over foret,og lar det stå å trekke inn ca kvarter/en halv time. Men det er ingen oppskrift,det er alt ettersom hvor bløtt du vil ha det... Vil du ha grøt,må du fylle litt mer i,vil du ha det fast så tar du litt mindre. Sånn som jeg gjør,så blir det mykt,men ikke "gjørmete"...
Men husk at korn trekker mindre vann enn pellets ;)

Takker for meg. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.