hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Skal man vanne föret?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Skal man vanne föret?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

ShyBoy

Skrevet - 12/08/2005 :  21:34:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for tipset!
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 13/08/2005 :  13:58:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Jeg ville hatt ca. 1-1,5 liter vann i halvannen liter komplett. Men som Lene sa, dette er alt etter hvor bøtt du vil ha det. Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 13/08/2005 :  19:39:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men går det fint å blanne havren i også? Og soyaolje? Eller burde jeg gi det etter eller før?
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 16/08/2005 :  10:57:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
de hestene som får magesår av kraftfor,er vell i hovedsak løpshester som går på MANGE kg kraftfor hver dag.forskerne mener også at stress og miljø har en stor medvirkende faktor. etter det jeg har hørt og lest,er det flere ulemper enn fordeler ved å vanne foret. står en hel del om vanning av kraftfor på hest.no`s ekspertpanel. anbefaler å ta en titt der:) veldig lærerikt. Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 16/08/2005 :  13:13:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men går det fint å blanne havren i også? Og soyaolje? Eller burde jeg gi det etter eller før?

Opprinnelig postet av Maxi&Mathilde

Jeg har aldri prøvd å "vanne" soyaolje, men regner med at den vill legge seg opp på vannet/kraftfôret. Sikkert ikke noe problem å gi den sammen med kraftfôret. Havre går fint ann å bløte.
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 16/08/2005 :  15:12:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Mange hesteeiere gir jo blant annet kli, betfôr, mash o.l til hestene sine, og dette må jo bløtes. Da er det jo vanlig, vil jeg tro, å bløte hele blandingen. Hos oss får så og si alle hestene ¨grøt¨ til kvelds, nettopp fordi de får fôr som må bløtes (som nevnt over). Min hest får havre, Eggersmann NatürMusli og St. Hippolyt NaturMüsli, og jeg bløter denne blandingen til kvelds. Han elsker det :)
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 16/08/2005 :  19:08:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
har aldri brukt å vanne kraftfòret med mindre det er snakk om fòr som faktisk skal bløtes...spurte dyrlegen min om dette, han mente jeg ikke trengte tenke på å vanne det en gang...dessuten synes jeg pelletsfòret til champion blir ekkelt og klissete ved skikkelig bløtlegging, det minner nesten om lim. ser ikke særlig fristende ut... Gå til toppen av siden

Stjerneskudd.

» VIP

Norway

Skrevet - 17/08/2005 :  11:48:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStjerneskudd.  Svar med kopi av melding

Jeg lager grøt til kvelds pga at jeg bruker gresspellets. Har vært på ett forkurs og ett tannhelsekurs, og gegge anbefalte bløtlegging av for.

Stina og Skuddis Gå til toppen av siden

Little Bee

Norway

Skrevet - 17/08/2005 :  20:42:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLittle Bee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLittle Bee  Svar med kopi av melding
Veldig mange lager jo en grøt til hesten sin, med f.eks kli og betfôr, og da MÅ man jo vanne fôret, så det kommer jo litt ann på hva du fôrer hesten din med.

Men hvis den f.eks bare får havre, bygg, eller en type pellets, og det ikke er noen grunner til at hesten bør få vannet fôr (som at den lett får magesår, kollikk, har atsma/støv problemer el.) så synes jeg ikke det er noen grunn til/nødvendig å vanne fôret.

Posted by Bee
Det er ikke alltid de som hopper høyest som er flinkest til å ri.. Eller de som tror de kan alt, som kan mest..
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 17/08/2005 :  23:39:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Cisco tar rennafart med mulen i krybba og dytter halvparten av fôret på bakken når han får det tørt. Fikk et tips om å prøve å vanne det, noe jeg gjorde, og fôret holdt seg i krybba. Det så også ut som om han likte det. Så nå hender det at jeg vanner fôret hans hvis jeg gidder og har tid.

Men hvor lenge kan fôr stå med vann? Vet at noe fôr som skal vannes må stå lenge, men vi fôrer med Champion Komplett og kan det stå med vann i flere timer, eller må jeg bare ha det i rett før? Og hvilken temperatur skal vannet sånn ca ha? Kaldt, kroppstemperatur eller varmere? *ta over debatten litt*
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 18/08/2005 :  07:14:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ragnhild E : Jeg lager til måltider for hele neste dag når jeg forer kveldsen. Mao så hender det at det blir stående i bløt fra kvelden før(vanligvis tar jeg ikke vann i før om morgenen)...og har ikke opplevd noe negativt med det. Eneste er at da jeg glemte at jeg hadde laget til lunsh for en god stund siden,så ble den stående en ekstra dag...dette var bygg-korn,ikke pellets,og da hadde det kommet myggel i foret. Men at det står noen timer er det lite og ingen problemer med
Tempratur bestemmer du selv,så lenge det ikke er så varmt at hesten brenner seg...Pleier variere litt,men normalen hos oss,er kaldt vann.

En annen ting...hvis hesten din stuper i foret,så legg en passe stor stein oppi bryen til hesten,slik at h*n må skubbe litt rundt på den for å få tak i alt foret... Det pleier hjelpe glupske hester til å ta seg bedre tid med maten

Takker for meg.
Redigert av - Lene. den 18/08/2005 10:22:50 Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 18/08/2005 :  09:48:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
vannet kraftfor bør vell ikke stå alt for lenge,da det kan gjære. som lene sier:blandingen skal serveres kald eller lunken=) Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  00:03:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Lene: Hadde en stund saltsteinen oppi krybba hans. Den er nå henta opp så mange ganger fra møkka og knust i småbiter. Han dytta også den ut. Tror jeg skal fortsette med å grøte det litt nå og da jeg, så får han også i seg litt vann. Gjør forsåvidt ikke noe at han dytter det ut, for han spiser det jo fra bakken etterpå, men. Jeg kan jo gjøre litt av hvert Gå til toppen av siden

Pro_jenta

» VIP

Skrevet - 19/08/2005 :  21:00:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bytter litt på. Er ikke alltid jeg vanner ut kraftforet.
Men hesten min min pleier ikke å spise opp mineralene og saltet om det ikke er blandet litt vann i fòret.Og det er viktig at hester får i seg nok salt.
Men jeg har bare litt vann i, slik at det er litt tørt også.
Jeg syns en mellomting er bra.
Men det kommer jo helt an på hesten.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.