hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - salt i foret
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 salt i foret
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Arthur_lover=)

» VIP

Norway

Skrevet - 15/08/2005 :  20:52:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideArthur_lover=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseArthur_lover=)  Svar med kopi av melding
hei!
hesten min står på sommerbeite hele sommeren og der har de ikke noe salt sten eller noe sånt,så da tenkte jeg å gi han salt i foret...så lurte jeg på hvordan salt man skal gi da,og hvor mye?? de har en sånn slags dingseboms med et eller annet saltstein greier i,men den bruker ikke hesten min...jupp jupp

Henriette=)

popo

Skrevet - 15/08/2005 :  21:24:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå er jo snart beite sesongen over, men salt er jo bra året rundt
Jeg gav hesten min 1/2 DL pr.dag. Jeg gav henne saltet i kvelds-fôret som jeg blandet med vann, så det ble grøt aktig.
Jeg kjøpte en "sekk", eller stor pose med havsalt. Billig og bra...
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 15/08/2005 :  21:37:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Beitesesongen over??

Mine går da på beite til langt ut i oktober dei.

Havsalt går fint å gi.

Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 15/08/2005 :  21:52:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Beitesesongen over??

Mine går da på beite til langt ut i oktober dei.

Havsalt går fint å gi.

Opprinnelig postet av Lucinda:

Akkurat det jeg skulle si;-)

Beitesesongen er ikke slutt her heller.

Har også sett folk bruke havsalt!=)

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 16/08/2005 :  10:42:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
er det vanlig å gi 1/2 dl salt hver dag? da gir jeg i såfall alt for lite. bruker å gi 1spiseskje jeg..bruker også havsalt, men andre typer går også an. Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 16/08/2005 :  13:11:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Jeg syns også 1/2 dl hørtes mye ut. Jeg gir 1 ss havsalt morgen og kveld. Men hvorfor har de ikke saltsten på beite? Er jo en billig investering for å unngå at hestene for saltmangel eller blir dehydrerte, spesielt om sommeren når det er viktig at de får i seg nok væske.
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 16/08/2005 :  16:28:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
De fleste hester får i seg alt for lite salt selv om de har tilgang på saltstein. På sommeren når det er varmt trenger hester ca 50-60 gram salt om dagen, behovet for en løpshest i trening ligger rundt 60-70 gram. 1 ss havsalt veier ikke stort så selv om 1/2 dl høres mye ut er nok det mye nærmere de 60 grammene enn hva 2 ss er. (Fram med den elektroniske kjøkkenvekta folkens!) Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 16/08/2005 :  17:36:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
er vel ikke særlig næring i beitet, september og oktober??

Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 16/08/2005 :  19:00:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
salt har en ca vekt på 1 g pr ml. En ss er vel 15 ml så det blir i tilfelle 15 g (dette er havsalt).

Løpshester kan ha et enda større saltbehov enn det Opal skisserer, enkelte hester svetter mer enn andre også.

Men husk at det ikke bare er salt de trenger da, salt inneholder ikke alle elektrolyttene en hest trenger så en hest i hard trening har ofte et behov for elektrolyttblanding

Ellers vil jeg bare for sikkerhets skyld skyte inn at jeg håper ikke hestene som står til oktober ikke får tilskudd av noe slag. De burde ha både salt og vitamin/mineralblanding, evt mer og dersom hold og trening tilsier det.
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 16/08/2005 :  20:17:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
er vel ikke særlig næring i beitet, september og oktober??

Opprinnelig postet av Bea

Jo det er det så absolutt.

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 16/08/2005 :  20:22:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Ellers vil jeg bare for sikkerhets skyld skyte inn at jeg håper ikke hestene som står til oktober ikke får tilskudd av noe slag. De burde ha både salt og vitamin/mineralblanding, evt mer og dersom hold og trening tilsier det.

Opprinnelig postet av xxxoooxxx

Mine har salt tilgjengelig heile tiden og får sjølvsagt ekstra om holdet skulle tilsei det noko det sjelden gjer.

Men gir sjølvsagt kraftfor etter kva trening hesten får. Har faktisk enkelte år hatt hestane ute heile døgnet til midten av desember da sjølvsagt med noko ekstra for, men ikkje dei store mengdene akkurat. Det er myte blant enkelte dette ser eg att beitet ikkje har næring. Etter min meining og erfaring er dette berre tull.

Hestane mine trivst ute til langt på høsten, det er heller eg og mange uvitande folk som har mest vondt ut av det.

Vitaminer og mineraler vil hesten også finne på beitet om man har eit godt variert beite.

Redigert av - Lucinda: den 16/08/2005 20:26:09 Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 16/08/2005 :  23:10:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
forskning viser at hester som har fri tilgang på saltstein og er i trening i svææært få tilfeller får i seg nok salt, så fri tilgang på saltstein er IKKE nok dersom hesten blir trent

og NEI det er ikke mye næring i et beite i oktober sett i forhold til juni f.eks. nå skal det da sies at det tidlig om sommeren er for næringsrikt for de fleste hester, men virkelig... oktoberbeite uten tilskudd i form av vitaminer og mineraler i det minste er i mine øyne totalt uforsvarlig og helt meningsløst. Å si at det er en myte blant enkelte blir ganske hårreisende da det foreligger plenty med tall/analyser på at gresset er bedre i mai enn i oktober. Det er jo f.eks bare å legge inn høstbeite vs. tidlig sommerbeite i fôrplan hest så ser man jo en forskjell.... For ikke å snakke om at tilveksten av gress og blir merkbart mindre utover.

Hestene kan selvsagt gå ute til desember, og gjerne hele året, men å måtte "klare seg selv" så lenge som du skisserer synes jeg er å lage problemer for seg selv (selv om det nok er meget økonomibesparende der og da)
Gå til toppen av siden

Arthur_lover=)

» VIP

Norway

Skrevet - 17/08/2005 :  10:26:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideArthur_lover=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseArthur_lover=)  Svar med kopi av melding
forhesten min står på utegang året rundt,og det er rett uten for huset til eierne av hesten,der har de tre forskjellige beiter som de bytter på å flytter de til når de skal på sommerbeite.så de står der fra litt før skoleferien begynner og til september eller noe..eller altså de står der til det ikke er no serlig mer gress igjen,og da begynner de å få høy.Arthur(forhesten)blir trent jevnlig nesten hver dag,men ikke spesielt hardt,ikke som en konkurransehest.så fra perioden starten av juni-1 august gikk han bare på gresset på bietet,ikke noe kraftfor eller noe,og når jeg dro på rideleier den 7 august,så fkk han 1 l kraftfor morgen og kveld(selvfølgelig vent til foret før rideleieren da)etter det har vi minsket foret sånn at han får 5dl morgen og kvel,og det skal han ha tel de begynner å få høy igjen og da skal han få 1l morgen og kveld igjen...sånn har han hatt det i tre år nå og det har gått helt fin for han...vi har fri tilgang på saltstien,men han bruker den ikke noe særlig,derfor skal jeg begynner å gi salt i kraftforet også=)bare lurte på hvor mye å hvordan;)men skal jeg altså gi 1ss morogen og kveld hvasalt da eller?hva blei dere enige om?=Phehe
Henriette=) Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 18/08/2005 :  08:22:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det høres litt lite ut for meg,jeg ville gitt tre ss salt om dagen,om høsten og vinter..og fem om sommeren,når det begynner bli varmt i været. Når hesten svetter mer pga varmen,forbruker de mer salt...
Takker for meg. Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 18/08/2005 :  22:37:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

og NEI det er ikke mye næring i et beite i oktober sett i forhold til juni f.eks. nå skal det da sies at det tidlig om sommeren er for næringsrikt for de fleste hester, men virkelig... oktoberbeite uten tilskudd i form av vitaminer og mineraler i det minste er i mine øyne totalt uforsvarlig og helt meningsløst. Å si at det er en myte blant enkelte blir ganske hårreisende da det foreligger plenty med tall/analyser på at gresset er bedre i mai enn i oktober. Det er jo f.eks bare å legge inn høstbeite vs. tidlig sommerbeite i fôrplan hest så ser man jo en forskjell.... For ikke å snakke om at tilveksten av gress og blir merkbart mindre utover.

Eg har ikkje sagt att beitegresset i oktober kontra juni er det samme, men eg meiner absolutt att det blir heilt feilå sei att beitegresset i september og oktober ikkje er næring i. For det er det. Ellers så får du fortelle meg kva det er som gjer att hestane mine ikkje blir tynne sjølv om dei klarer seg uten noko spesielt ekstra tilskudd. Grovfor får dei ikkje ekstra av i allefall september og også sjelden oktober, men det kjem sjølvsagt ann på værforhold osv.

Eg gir noko kraftfor alt etter korleis hestane blir trent og korleis holdet er på dei. Men eg har aldri opplevd tynne hester på beite i oktober.

Det blir jo også snakka mykje om att kraftforet taper seg veldig fort. Tja. I såfall gir eg vist ikkje hestane mine noko med næring i for tida eg da. Dei får kraftfor frå mars-april ca 2 liter på deling (2 stk). Ellers berre beite. Ikkje er beite gjødsla heller. men gode og runde er dei. Blanke i pelsen, og mykje tydelige teikn på att dei trivast og er sunne og friske.

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 18/08/2005 :  22:43:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

men virkelig... oktoberbeite uten tilskudd i form av vitaminer og mineraler i det minste er i mine øyne totalt uforsvarlig og helt meningsløst.
Hestene kan selvsagt gå ute til desember, og gjerne hele året, men å måtte "klare seg selv" så lenge som du skisserer synes jeg er å lage problemer for seg selv (selv om det nok er meget økonomibesparende der og da)

Meiningslaust og uforsvarleg. Ok, korleis det?

Men kvifor trivast hestane mine da, og kvifor er dei sunne og friske. Kva er det som er meiningslaust da om eg tørr spørre.

Forskning og forskning. Ja det viser jo seg ofte att forskningsresultat ikkje er så gode så det tar eg ikkje alltid så veldig seriøst. Da stoler eg meir på den erfaringa eg har gjort i mine 11 år som hesteeigar der hestane mine får så mange mnd som muleg så naturleg som muleg.

Ja, det er sjølvsagt økonomibesparande, men slike ting lar eg aldri gå ut over hestens ve og vel.

Redigert av - Lucinda: den 18/08/2005 22:48:09 Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.