hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - sparking
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 sparking
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

xxxx

Skrevet - 30/10/2005 :  21:52:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare hyggelig! Vi alle har vel vært i den situasjonen. Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 31/10/2005 :  01:51:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg også har sett slikt som å sitte på hodet osv. på film (hestehviskeren ) men som sagt; aldri i virkeligheten.
Det har ikke vært nødvendig i de tilfellene som jeg har sett og opplevd selv.
Hestene valgte selv å bli liggende stille til vi ba de reise seg.
Når de hadde lagt seg, snakket vi rosende og med en positiv ordlyd mens vi strøk de over hele kroppen.
Deretter ba vi de reise seg opp, og det gikk også rolig og sindig for seg.

Så jeg vil bare fortelle deg om det, slik at ikke den "film-metoden i Hesteviskeren" som det er referert til her, sammenlignes med hva jeg sikter til.

Opprinnelig postet av In Nancyville

Jeg refererte til filmen mest for å gi et referansepunkt til dem som ikke helt ser for seg hva dette er.
Ellers har jeg opplevd aggressiv hest bli lagt og sittet på av en sint mor som nettopp hadde sett sin datter bli nedsparket av denne hoppa. Rett på sak, en vipp og der lå hesten. Sitte på den og ta en røyk for å markere dominansen før hesten ble sluppet opp.
Jenta fikk sparket beinet rett av, men hesten har aldri vært så letthåndtert og myk som etter dette hendte...
Men dette var altså en aggressiv og utagerende hest som nok kanskje måtte tas så hardt?
Ute på skogsbeite med løse hester man ikke kjenner får en ikke alltid planlagt og tilrettelagt, så dette var nok et ekstremtilfelle av de sjeldne.

Selv har jeg aldri benyttet metoden, og har derfor ikke opplevd graderingsforskjellene du snakker om som jo deler også dette opp i skala med øket press etter behov.
Kunne vært interessant å se hvordan andre gjør dette, faktisk...

Jeg har vært "skitheldig" og kommet langt med hestene ved kun lite press og enkle metoder. Gruer meg litt til den dagen jeg møter en real "kokosnøtt"...

Hilsen fra Line.
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 31/10/2005 :  14:05:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Det ble en kortvarig hesteløs tilstand for meg. Hun som fikk Magica på for ringte i dag og vil ikek legngre ha henne. magica hadde ikek oppført seg særlig pent mot datteren hennes, og jeg fortsår godt at hun da ikek vil sette barn i fare. Magica hadde glefset etter henen og sparket i døren med en gang jenta kom i nærheten. Og man kan jo ikke være trygg da. jeg har ringt til ei som har en eldre hest, en 12 år gammel fullblods brukt til dressur, så skal vi kanskje bytte. Hun kommer ser på magica på torsdag. Håper det går i orden, føler jeg har hesten helt oppover ørene, og jeg synes ikke det er riktig mot magica at jeg skal ha henne når jeg ikke føler meg tilpass med hesten i det hele tatt. Har ringt tidligere eier som også hadde hatt noen sammenstøt med hesten, men hun hadde satt hardt mot hardt og dermed hadde det løst seg etterhvert. Jeg orker bare ikke mer rett og slett

Gå til toppen av siden

xasup3

» VIP

Skrevet - 01/11/2005 :  11:42:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uff...dette høres ut som en virkelig ond sirkel...Men en ting som jeg ikke kan se er blitt tatt opp er hvordan hestens adtferd er i flokk?hvis hun går i flokk da?Hvordan reagerer de andre hestene mot henne hvis hun utfordrer rangen?Jeg vil tippe at de legger på ørene og slenger ut et bein eller to?!

Hvis alle andre grunner til denne adtferden er kartlagt og avvist..dvs smerte, brunst ol.Er det slik at hesten din forsøker å over ta lederrollen ved å oppføre seg slik ?(arrester meg hvis jeg tar feil, jeg er ikke en stor teoretiker innenfor dette feltet) Det jeg mener er at hvis en leder blir utfordret i en hesteflokk, er det ikke alltid dette går like rolig for seg, slik som vi ofte ønsker at det skal gjøre gjennom å kommunisere "riktig" med hesten. Men om vi gjør det, legger vi i utgangspunktet et bedre grunnlag for god kommunikasjon. Det kan nesten virke som at når hesten din blir håndtert av andre at problemet oppstår oftere. ergo, hesten din er nok en veldig følsom hest?!

Jeg har aldri hatt hester som har sparket, men den ene unghesten bet meg skikkelig hardt i ryggen en gang og det fikk konsekvenser for henne med en skikkelig smekk på mulen og siden den gang har det aldri skjedd igjen(har hatt hun i 4 år nå) Hvis det ikke får noen konsekvenser for hesten når den sparker så er det kanskje ikke så rart at den sparker igjen??Hester i flokk går ikke av veien for å avstraffe hverandre fysisk hvis noen i flokken viser uakseptabel adtferd.

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.