hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Aggresive hester....
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Aggresive hester....
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 30/10/2005 :  20:02:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Jeg går nå på et college i England hvor jeg studerer hest. Skolen er kjempefin, skolestallen likeså. Likevel er det noe som plager meg... Mange av skolehestene her er smågretne, legger på øra og er lite trivelige å holde på med. Tre av dem er til og med så ille at studenter ikke kan gå inn til dem uten at det er med en ansatt! De biter og sparker etter alt og alle, og er rett og slett agressive! Jeg skulle gå inn med et høynett til den ene her om dagen, og resultatet var at merra omtrent beit øret av meg..!! Min spontane reaksjon var jo å klabbe til henne, men da ble hun helt rabiat, og jeg måtte rett og slett kaste meg ut av boksen for å ikke bli alvorlig skada.
Etterpå kom en av de ansatte og spurte hva som hadde skjedd, jeg forklarte situasjonen, og var jo selvsagt noe opphisset, og sa vel noe om at slike hester ikke burde være på et sånt sted og at det er helt unormal oppførsel for en hest å være sånn. Til svar fikk jeg "Jaja, alle hester er forskjellige.." Hva slags svar er det?

Slike hester har uansett INGENTING i en skole å gjøre! Grunnen til at de beholder dem er at de er så gode å ri på... Javel, men man kan da få gode ridehester som er snille også! Jeg vil ikke ofre øret mitt, eller livet mitt for den del, for å ha en hest som er alraight å ri på.. Da vil jeg mye heller ha en hest som kanskje ikke er fullt så god å ri, men som velger høyet sitt til frokost framfor mine kroppsdeler...

Jeg tror nok grunnen til denne adferden er veldig enkel: hestene får ikke gå ute. Skolehestene brukes flere ganger i løpet av dagen, og av "praktiske årsaker" må de da stå inne. De pleide å få komme ut på helgene, men fordi "de løper av seg sko, og ødelegger jordene" må de stå inne også da.. Det stakk skikkelig inni meg da de kom med disse forklaringene. Isteden for å ta tak i årsaken til problemene og komme fram til en løsning gjennom den, så dekker de over dem ved å isolere hestene enda mer. Biter hesten på boksveggen av kjedsomhet, ja da spikrer vi opp metallplater...
Dette er for meg så bakvendt som det kan få blitt... Kommer til å ta med meg det akademiske herfra (som er virkelig bra!), men når jeg en lykkelig dag i framtiden skal bruke utdanninga mi til å starte noe eget vil jeg nok sverge til det gode gamle med mest mulig utegang, uansett hest.

Ah, godt å få det ut!

carambee

Skrevet - 31/10/2005 :  10:04:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Godt innlegg!!
Forferdelig å høre om folk som holder hester på denne måten, her i norge er det ulovlig å holde hestene inne hele dagen.
Hester skal ha minst to timer utegang i padock e.l. Og godt er det, for det er jo en del hestefolk som helst unngår å ha hestene ute fordi de kan miste sko, eller skade seg (ikke så rart når de raser rundt i gjerdet sitt når de endelig får plass til å bevege seg)

For hester som blir ridd av nye personer (ofte uerfarne) hver dag synes jeg det er forferdelig at de skal stå inne i en liten box i fritida si..

Nei, uff, det er vel heller ikke lett for deg som elev å si imot de som driver skolen...
Bra du har rett innstilling og vil gjøre ditt beste for dine fremtidige hestevenner:)

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 31/10/2005 :  14:01:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Dette ble jeg sikkelig irritert over: "de løper av seg skoa, og ødelegger jordene"
For en dårlig unnskyldning, er kanskje ikke rart at hesten blir litt aggresive ol. vis de ikke for gå ute. Hester er ikke "laget" for å stå inne hele døgnet.. Blir veeeeldig irriter når jeg hører sånt..!

Ina og Løkken<3

Redigert av - Ina_R den 31/10/2005 14:05:23 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.