hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - sparking
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 sparking
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 03/08/2005 :  20:28:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Halvblods hoppa mi på 4 år SPARKER med stor s... Trent Nh, bakkearbeid i ualminnelig mengder, men hun er rett og slett en bi***
Hun er stort settt snill og grei, men når hun finner det for godt koster det henne 0 å sparke etter personer. Kan feks børste henne og når hun er lei sparker hun... Hun er rett og slett farlig og jeg er rådløs : | Så er hun enormt svær itillegg da så om hun da skulle treffe godt en dag ....

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 03/08/2005 :  20:56:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hmmmmmmmmmmm................
Vanskelig å gi noen gode råd når en ikke ser hoppa. Dette er det jeg kaller et "hands on"-problem på den måten at hva man skal gjøre avhenger av hvordan hesten responderer på det.

Så vidt jeg husker hade hun noen halvhjertede protester mot meg som virket mere som gammel vane enn dyptfølt...
Kan ikke Elisabeth hjelpe deg heller?

Så at du vurderer å selge henne... Og at hun har hatt utslag på bøyeprøve nå...
Kan humøret være fysisk betinget?

Hilsen Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2005 :  12:35:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Takk for svar line! Problemet er vel at Elisabeth har så dårlig tid! Magica har stort sett vært grei mot meg, og hun er en drøm i rundpaddocken, lystrer alt. Hestepasseren min, june, er det verre med, magica sjefer june rundt som bare det... June stor og vasket vekk insekter, noe hun vanligvis liker da Magica rett og slett sparket alt hun hadde etter henne, Gudskjelov traff hun bare bøtta june holdt i og litt av hånda hennes. Jeg har tenkt på at det begynnte som fysisk, og så fortsatt som uvane.. Da hun kanskje hadde vondt i benet og smerter ved ridning (hun haltet aldri)
Hun hatet jo salen og det var sånn det begynnte. Hun sparket når june kom med sal, og salen forsvant. I rundpaddocken kan jeg sale henne uten at hun leer et øre. ( vi trente mye der innne) Problemet har jo utviklet seg sånn: Magica sparker, vi flytter oss vekk, 1-0 til henne...
Jeg har ikke lyst stå der og ta imot iallefall! hehe... Så har hun bare fortsatt... Nå har det kommet så langt at hun er en fare for alle rundt.. Hun sparker og biter etter barna på leir, og når ridelærer blir med og hjelper dem sparker hun etter henne... De som forer har gudskjelov god opplæring, leirdeltagere kan ikke gå inn der alene.

Jeg tenkte på å selge da det blir konstant oppturer og nedturer og jeg vet aldri om hun kan skade noen skikkelig en dag, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med henne rett og slett... Så er det typisk da at når jeg endelig får hjelp av feks anders /elisabeth så oppfører hun seg bra den gangen... Stort sett er hun helt herlig som nevnt mens andre ganger er det en plutselig hunørsvingning... Skummelt,skummelt

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2005 :  14:48:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg har lyst til å spørre deg om du har lagt merke til om du merker endringer i henne rundt brunstperioden. -Om hun er ekstra irritabel under brunst eller motsatt.
Brunst og hormonsvingninger kan ofte slå veldig ut på adferd og gi irritabilitet og eksplosivt temperament.

Nå forteller du også at hun "tar seg friheter" med andre enn deg, og at du stort sett får samarbeid med henne. Dette kan nok henge sammen med den treningen du har lagt ned i rundpaddocken og at du har etablert en respekt som andre ikke får.

Jeg vil først anbefale deg å undersøke muligheten for hormonsvingninger, slik at fysiske årsaker utelukkes. Deretter, om det ikke finnes fysiske årsaker man kan behandle, vil jeg anbefale opptrapping av opplegget dere alt har med faste folk som omgås henne og som hun har respekt for. Jeg beklager å måtte si at June utsetter seg for fare når hun ogås Magica, siden hoppa overhodet ikke respekterer henne.
Utfordringen med Magica er å finne et POSITIVT startgrunnlag for endring av adferd, siden hun er noe stor å jobbe med.
Noe annet jeg husker med henne er et litt kort konsentrasjons-spenn. Det finner man ofte hos hester i vekst, og hun kan jo henge etter litt mentalt selv om kroppen er meget utviklet.
Å be om ting av en ungdom hvor hjernen er "stengt for ombygging" fører ofte til negativ respons og protest.

Allikevel mener jeg meget bestemt at normal håndtering og stell SKAL kunne gjennomføres uten slik adferd. Siden du stort sett slipper å oppleve det, vil jeg si at det utelukkende skyldes mangel på respekt for de andre som håndterer henne.

Hvor sterkt måtte du gå ut med henne for å få respons i rundpaddocken? Fikk du også de "halvhjertede" protestene før hun tenkte "æsj, jeg får vel gjøre det"..?

Hilsen Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

LiseLorentzen

» VIP

Skrevet - 04/08/2005 :  15:40:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiseLorentzen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLiseLorentzen  Svar med kopi av melding
Leste dette og vet selvfølgelig ikke nok om situasjonen, men kanskje hun rett og slett bare trenger et miljøskifte?
Har selv opplevd at hester totalt endrer atferd ved bytte av stall og eventuelt endring i rutiner.
Det er noe å tenke på ihvertfall. At hun ikke trives kan være grunn til humørsvinging.

Ta en titt på: http://www.freewebs.com/ametyst86

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2005 :  17:22:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Hei igjen! Lise&jentene, jeg tror nok hun trives ganske godt generelt på Holtet, Her er alt lagt opp etter hestenes velferd, hun går i en liten "flokk" med to andre hopper, Ute på store områder. Hun går ute både dag og natt og får være hest rett og slett.

Line: Elisabeth hadde i rundpaddocken før meg, dette gikk veldig bra, hver gang hun gjorde antydning til sparking/bukking slo hun i bakken med pisken og ropte NEI, så sluttet hun fort med dette. når jeg løshopper henne bukker hun men det er mer sånn "tjo og hei, dette var gøy" . Jeg har vært streng i rundpaddocken, Hun får ikke bukke der inne, noe hun heller ikke gjør lengre, hun var også veldig testende med valg av hvilke vei vi skulle gå ;) Hun likte ikke gå til høyre, men det går greit nå.

Hun kan fortsatt finne på å sparke etter meg også, men ikke så ofte som mot feks June, tror ikke Magica har gjort dette mot Elisabeth noengang, men de har også hatt sine"fights" for å si det mildt...

Nå for tiden har hun jo fri, noe hun synes er fryktelig kjedelig, hun vrinsker når vi kommer. Jeg harr "lekt" litt i ridehuset med henne, da er hun supersnill, følger etter meg som en hund og går over paller, gjennom "trailbaner" og løper når jeg gjør det, ikke antydning til legging på ørene engang... Så det er merkelig, hadde hun vært generelt sur hadde det vært en sak, men når det kommer så plutselig hver gang... Nå skal jeg ha full helsesjekk i løpet av denne mnd, så kan jo snakke med vetrinær om det.. Er det noen i området du anbefaler Line?

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2005 :  09:38:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hei igjen.
Jeg kjenner ikke til veterinærene rundt deg, men kan jo anbefale deg å f.eks. ta en telefon til Bjerke og høre om de har en anbefaling i forhold til endokrinologi på hest og lokale veterinærer.
Eller du kan ringe litt og snakke med de lokale veterinærene?
Drøfte adferden og hinte om hormonproblemer...

Enkelt å få tatt blodprøver av henne, tro? Slett ikke sikkert...
Kan hende en veterinær med spesiell interesse for hest er tryggest å satse på...

Ellers høres det ut som du har en grei omgangstone med henne, og at hun ikke gir fra seg lederskapet sånn uten videre...
En annen måte å "angripe" problemet på er å sjekke ut stammen.. Ta en telefon til eier av mor og hør med temperamentet og hvordan de håndterer henne. Ofte er adferd arvelig både gjennom gener og miljø, og følltiden etablerer et ranginstinkt solid nok til at føllet kan ta over selv store flokker med jevnaldrende etter avvenning...

Et "militært" opplegg med faste regler og faste folk og ingen mukking er en god måte å holde henne under kontroll på. Inn i dette opplegget kan du så slippe enkelte nye med fast hånd som setter henne på plass kontant, slik at hun erfarer at nye mennesker heller ikke tolererer trusler og spark.

Greier ikke dy meg, men setter inn dette bildet av henne. Hun er jo en riktig flott hest, om enn stor som et hus...

Jeg venter spent på å høre hva du finner ut, både fra oppdretter og veterinær...

Hilsen Line.

Edit; skirveleif...

Redigert av - Cowgirlchris den 05/08/2005 13:55:42 Gå til toppen av siden

LiseLorentzen

» VIP

Skrevet - 05/08/2005 :  10:51:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiseLorentzen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLiseLorentzen  Svar med kopi av melding
Oj, hun var da virkelig flott!:)
Ta en titt på: http://www.freewebs.com/ametyst86

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2005 :  15:21:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Takk for mange gode råd! Skal prøve alt ;) Har du flere bilder av henne? Kunne du evnt sendt de til meg? Må ha blitt en del morsomme bilder den dagen der, hehe :)

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2005 :  15:47:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Anette tok masse bilder. Fikk en haug som vi etterhvert skal legge ut på NY hewr-side. Olrun og jeg holder akkurat på å snekre ny side på www.hewr.org som kommer i løpet av ei ukes tid.

Ellers har jeg noen på http://spaces.msn.com/members/riverside-ranch/ også under albumet "hewr 2005".
Bare å laste ned det du vil ha. det er jo DIN hest! :-)

Hilsen Line.

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 11/08/2005 :  19:21:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
hei! Nå har jeg avtalt med Malin Lintorp at hun skal komme se på Magica, så får vi se om det er noe fysisk i første omgang. Blir spennende!

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 11/08/2005 :  20:17:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Når skal hun komme?
Jeg er like spent som deg!

Line.

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 11/08/2005 :  20:21:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Hun skulle komme en dag til neste uke, hun visste ikke helt hvilken.. mandag håper jeg! :p

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 17/08/2005 :  19:14:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Hei! Da har Malin vært her og sagt sin dom, hesten er HALT , det var bare å sende henen til bjerke med en eneste gang. Når hesten ikke er blitt det grann bedre etter å ha stått i 4 mnd er det noe alvorlig galt.. Desverre. Hun syntes det var fryktelig dumt at hanne ikke ba meg ta turen dit med en gang. Når hun er 4 år, var det ingenting og vente med da hesten aldri er blitt hardt belastet. Ellers har vi trappet opp med bakkearbeid, bårde jeg og june og har jobbet mye i roundpen og i grime, og hun har oppført seg fantastisk bra.. Det var litt interssant at Magica var fryktelig redd salen da june skulle legge den på, kanskje hun ikke stolte nok på henne? Nå går det iallefall bra, vi har jobbet med salen og med oppstigning, og ridd litt i skritt i grime og div. Kjempeflink jente har hun vært! blid og tivelig :) Så nå bestiller jeg time på bjerke, så får vi se... jeg håper inderlig hun kan bli frisk, så flott som hun er blitt :\

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 17/08/2005 :  19:20:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Virkelig flott hoppe du har Bea!

Lykke til og håper alt går bra med henne!

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 17/08/2005 :  19:52:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Det var gufne nyheter... Får håpe de finner hva som er feilen og at det er greit å få "reparert" så hun blir i slag igjen.

Kjempebra at dere har "brettet opp ermene" og gått igang med å få satt ting litt på plass for henne. Hun er egentlig en søt hest bare man blir enig om tingene..

Sleiper meg å sette inn et bilde til som viser hvor søt hun KAN være...

Hilsen Line.
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.