hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvorfor dytter han meg?!?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Hvorfor dytter han meg?!?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 28/10/2005 :  15:08:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Har ikke tenkt på dette før for noen dager siden, da min eldste hest dyttet meg så jeg lå så lang jeg var i søla...
Han har nemlig den vanen at han på død og liv skal dytte meg! Av og til bare små puff, men (som forrige dagen) noen ganger skikkelig DYTT. Hvorfor gjør han dette? Det er forsåvidt ikke noe problem for meg, men jeg irriterer meg jo litt da...

Han dytter aldri mer enn en gang, og da spesielt når jeg har kosa med min andre hest før jeg går til han. Han er fryktelig sjalu...så har tenkt på om det kan være et oppmerksomhetsdytt...?

Tips tips??

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 28/10/2005 :  16:06:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Hester dytter hverandre for å vise hvem som bestemmer. Han tester deg kanskje for å se om han er trygg nokk sammen med deg, å om du er en bra nokk leder for han. Det er viktig for hesten å vite om du kan passe på han, å derfor sjekker han det ut hele tiden.

Hester tester det ut på samme måte med hverandre,bare følg med på hvordan de gjør det. De dytter borti hverandre.

Han gjør det ikke for å være slem, han vil bare være sikker. Uten en leder vil han dø tenker han.

Hetser er spesielle dyr å komuniserer på en litt annen måte. Bare sett deg litt inn i det. Alt en hest gjør er for å fortelle deg noe, han kan også være sjau som du sier. Frøkena mi er sjalu på vår nye venn hun også, hun setter de triste øynene på meg når jeg koser med han.. Men det er bare å gi dem kos begge to, å fortell han at han ikke trenger å bekymmre seg Det forstår det utroligste skal jeg si deg. De sjønner oss bedre enn vi sjønner dem til tider

Bare ikke la han skubbe deg, dytt han vekk å si nei. vær bestemt, de trenger en leder som er snill men også bestemt. han tester deg sikkert bare for å være sikker som sagt.

Håper han finner ut at han er trygg med deg.

Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 28/10/2005 :  22:00:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Tror ikke egentlig at han er utrygg på meg heller, for han fotfølger meg hvor enn jeg går om han har mulighet. Viker ikke fra meg et sekund... Og han har så absolutt respekt for meg, noe jeg merker spesielt godt når jeg forer. Da bøller han og sparker mot 2-åringen min, men rører ikke høyet før jeg går vekk derfra.

Har lest masse bøker om horsemanship osv, men finner ikke noe om den slags dytting :(

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 28/10/2005 :  22:10:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe .. Kjenner meg litt igjen her ja :) Rosita er også litt slik. Hun gjør det bare for å være jævlig tror jeg :p
Hun kommer med mulen/hele ansiktet, dytter meg så jeg flyger vekk(nesten) så står hun der å ser såå fornøyd ut da. Med ørene heelt spisse , og er skikkelig søtt uttrykk i ansiktet..
Jeg bare puffer tilbake jeg, akkurat som det er en lek=p Å da trekker hun seg tilbake, eller puffer tilbake igjen ..
Jeg tror tror det er en slags lek, ja. Små knuffer litt sånn
Også sånn som du slev sier Anette, oppmerksomhets dytt. Sånn : Se på meg'a :D

Men når du havner i søla, så er det ikke artig lengere nei !!

Edit: Leifer krisve

Redigert av - Bustetrollet den 28/10/2005 22:12:29 Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 28/10/2005 :  22:27:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
pass deg er vel hva han sier, han er sikkert trygg på deg. men han vil være sikker på at du er der å beskytter han. det er deres måte å sjekke på. det er bare hestens måte å spørre deg på, enkelt å greit.
men han han stoler helt sikkert på,men lederen må de stole 100% på derfor vil de alltid sjekke etter liksom

Redigert av - missy_ den 28/10/2005 22:29:27 Gå til toppen av siden

CatrineS

» VIP

Norway

Skrevet - 29/10/2005 :  19:22:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med missy. Er nok en form for å teste lederskapen. Hester vil som regel teste om de har mulighet til å klatre i rangstigen. Da må vi bare vise at nei, det er fremdeles jeg som bestemmer. Få han til å rygge bak, og på den måten respektere din personlige sone.
Jeg har en 2 åring som oppfører seg litt på samme måte, spesielt dersom han begynner å kjede seg. Da tester han litt hvor langt han kan gå. Går vi tur hender det han begynner å bite i leietauet, bare for å få oppmerksomhet. Siden han er så ung, vil han stadig prøve å utfordre litt, til han finner sin plass, og føler seg trygg på det.

catrine
Gå til toppen av siden

Anette&Tyra

Skrevet - 04/11/2005 :  09:20:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hetsen min var nokså dominant når jeg fikk henne, dytta og sparka.. Nå er hun blitt veldig snill, kan tillogmed sitte under henne, men det kom fordi når hun puffer meg,så tar jeg fart og dytter henne bort fra meg.. Det funka fint forr oss, især på boksen, men så er Tyra bare 1,42 m så hun er ikke så veldig stor:P Kan fortsatt være litt spennende å går tur med henne, men det kommer seg for hver gang=) Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.75 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.