hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - sparking
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 sparking
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 17/08/2005 :  19:54:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Oi oi for en vakker hest du har Bea :o))
Håper virkelig at det ordner seg med haltheten hennes. Håper du skriver her igjen når du har vært på Bjerke, er blitt ganske så nyskjerrig jeg også på hva det er for noe...

Og Line; utrolig mye intressant og har skrevet her! :o)

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 17/08/2005 :  22:01:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
hei bente! Takk for det, hun er nydelig, håper bare hun kan bli frisk igjen :) Skal skrive så fort jeg vet noe!

Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 18/08/2005 :  08:30:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har sett disse bildene før,og ble helt betatt av denne damen med så mye "attitude" :)
Det er en virkelig flott hoppe,det der! Håper tingene ordner seg for dere,både med tanke på helsen hennes,og samarbeidet dere imellom... Hun er ung,så om dette med bøye-haltheten viser seg å være ufarlig/kan behandles,så ordner det seg nok med samarbeidet også...du virker som ei oppegående,flink jente...og klarer nok "få skikk" på Damen med ungdoms-opprøret...*s*

Edit for å si du må holde oss oppdatert :)

Takker for meg.
Redigert av - Lene. den 18/08/2005 08:31:21 Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 18/08/2005 :  12:36:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
dødsfin=) Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 18/08/2005 :  13:17:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Da har vi fått time på mandag! Dette blir en lang helg :\

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 22/08/2005 :  21:47:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
I dag var vi på bjerke, Når vi var halveis, bestemte "heksa" seg for å sparke i stykker hengeren.. Dettte lykkes dog ikke, og vi kom helskinnet frem alle mann - minus hesten som da hadde kuttet opp bakbeina.. arg, enda godt vi skulel til vetrinær og ikke på stevne... Hun hadde sparket i stykker bommen bak og kuttet opp hasene. Når vi var vel fremme Oppførte Magica seg som en engel, midt i gravmaskiner,travtrening, hester, maskiner og bråk. Vetrinæren kunne ikke få rost henne nok, FOR en HERLIG unghest, (hvorpå smeden hennes som kjørte så seg nødt til å påpeke at dette ikke alltid er tilfellet) Iallefall, viser det seg da at vetrinærforsikringen ikke dekker, og at regning vil komme på 10 000 med røntgen... Med vårt budsjett ble det ingen røntgin, men vetrinæren syntes heller ikke dette var nødvendig.

Vi bøyet og tøyde, longerte, bedøvde og løp i noen timer, resultater? INGEN. Hesten var utgangshalt som vi jo har fått med oss på venstre fram, men hva det kommer av , hvor det sitter er fremdeles uvisst. Hun har blitt beordret RO (utegang på store områder var ikke betegnet som å "stå") I knøttliten paddock, i 4 uker ,emd litt leiing etc. Vetrinæren syntes forøvrig at dette ikke var noe kjempeille, som andre vetrinæren jo syntes, hun syntes ikke hun haltet mye, hun så ingen halthet under longeringen.. Men hun likte ikke at Magica sleper bakbeina litt. Stakkars smeden ble beordret fikse hovsprekker punktum, og sette på div sko av ymse slag hvorpå samboer utbryter, "er ikek det dine dyreste sko Frank?? og frank mumler sammenbitt (vi får skoingen gratis pga samboer er lærlingen hans)

(han ble forøvrig også bjerkes nye kontaktperson om skoing,sykebeslag og problemhøver)

Dette ble litt langt, men det var altså vår dag på bjerke

Redigert av - Bea den 22/08/2005 22:00:55 Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 22/08/2005 :  22:26:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var godt å høre,Bea! Da håper jeg det går fort over,og at dere kan bruke tiden hun må stå til noe fornuftig...som trening på respekt...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 23/08/2005 :  09:51:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Her satt jeg og leste med stort alvor alt du skrev... Helt til jeg fikk se en glorie titte fram og et bakbein i lufta.. Og lo høyt da jeg skrollet ned og fikk se Hexa di... hehehe...

Godt å høre om positive veterinærer som tror dette kan gå fint. Subbende bakbein kan skyldes så utrolig mange forskjellige ting, så det er godt dere har hovslager innen nær rekkevidde.

At hun ville mose hengeren var da unødvendig! Fysj a meg så slem pike... Håper hun ikke fortsetter med slik oppførsel, for det er dyrt og farlig og forferdelig unødvendig av henne... Har hun mye kjøretrening?

Hilsen Line.
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 23/08/2005 :  11:49:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Hei! Hun har kjørt en del, da vi var på trening i Nmnå hver torsdag i våres. Hun har aldri hatt transportbeskyttere bak og jeg tror det var pga de.. De skled kanskje nedover og hun ville prøve få de vekk (hun var helt raptus da jeg satte de på) Er ikke godt å si, men er det eneste jeg kan tenke meg egentlig.

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 28/10/2005 :  19:11:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Huff, i dag må jeg si jeg er lei meg og oppgitt over hesten min. Hun måtte dopes under skoingen Hun sparket med all sin kraft etter smeden, og det var for å treffe på pur f***. Hverken samboeren min (lærling til smeden) eller smeden selv var interresert i å skade seg stygt eller verre på Magica, så det ble til at dyrlegen kom å dopet. Hun har aldri vært noe problem, karnglete som ellers ja, men dette var ikke redsel eller noe annet, det var bare ren irritasjon. Smeden sa selv at denne hesten er ikke trygg, hun er bortimot mannevond. Og det så vi alle som var der. Det er trist å tenke på at hoppa mi, som jeg er så glad i, har utviklet seg på denne måten. Hun har aldri blitt gjort noe vondt, hun har fått det beste av alt og så blir det på denne måten. Dyrlegen så må skrekk på hesten da hun kom og utbrøt, herregud, hun er jo enorm, (magica stod for øyeblikket og la ørene flatt bakover og stirret på naboen med hat i blikket) For en maskin! Hun slokjnet nå fort, og jeg tok meg selv i å tenke at det kanskej hadde vært det beste om hun aldri våknet. I morgen flytter heksa mi, hun skal være selkskaps hest på en nydelig liten stall, hvor det står en herremann og venter på henne. Hun skal gå med en valakk i vinter. Hun er riktig flink hun som skal ha henne, så jeg håper hun tar seg tilrette og blir en "snill" dame. jeg har vært borti mange hester med problemer, forrige hesten min ble kalt mannevond, han ble nå snill som ett lam så lenge han ikke ble urettferdig behandlet. Magica er annerledes, man ser det på blikket og væremåten, hun er ikke redd, hun bare vil ha ting på sin måte, og at vi små mennesker ikke tåler ett realt spark fra henens side, det gir hun blanke f.. i.

Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 30/10/2005 :  17:45:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Heisann!
Var jo en riktig så stilig og flott hest du hadde! Jeg foreslår at du får en equiterapeut til å gå igjennom hele merra. Dette er ikke så veldig dyrt (500 - 1000 kr), og kan vise seg å være en god investering. Hvis hesten sleper på bakbeina kan det jo hende hun har skjevt bekken eller kanskje problemer med ryggen (som også i sin tur kan være synderen bak haltheten), og sånne problemer kan en equiterapeut fikse mye bedre enn en veterinær. Har hatt veldig gode erfaringer med equiterapeut, og har sett oppretting av rygger og skjeive bekken i praksis. Utrolig effektivt! Får en ny hest etterpå!

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 30/10/2005 :  18:35:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uffda,høres ikke ut som om hun har funnet plassen sin "på hylla" nei.
Trener du henne mye?
Kanskje mye av ulydighetene kommer av for mye energi og uregelmessig håndtering?? Jeg er ingen "hestehvisker", men en 4 åring må bruke hodet og bli tatt med en "fast hånd" i starten ellers kan enkelte rett og slett bli farlige.
Som oftest trenger man statuere dette grundig i begynnelsen når hormonene er i forandring for så og bare holde det vedlike senere fra de er 4-6 år. Da pleier de å "sette seg" og slutte å tøye grenser for de går over i en mer voksen fase av livet.

Det kan virke som denne har fått "fingeren og tatt hele hånda".
At den har vært halt og derfor ikke trent regelmessig/konstruktivt i den viktigste fasen av livet kan jo være årsaken.

Uansett må hesten bli frisk før man kan ta ordentlig fatt i problemet.
Man kan liksom ikke starte noe uten å vite at man kan fullføre det.
Som Anniken B. sier kan en equiterapeut være en mulighet.
Jeg har også stor tiltro til kiropraktikk, men det hadde du kanskje prøvd alt?

Ang. skoing:
Jeg vil ikke oppfordre gud og enhver man til å legge ned hesten.
MEN, i noen tilfeller kan dette være beste løsning.
Å dope hesten løser ikke selve problemet, men det gjør førstnevnte om det gjøres riktig.
(Man binder opp benet så kan hesten sikte og sparke til den blir grønn). Den vil ikke klare å treffe noen og den får ikke benet sitt heller.Det er det den vil prøve på og det er det hovslageren ofte må gi tapt for.
Til slutt godtar den at vi kontrollerer beina og den vil overgi seg.

Man kan ikke forlange at smeden skal kunne slike øvelser, men får du tak i noen som er seriøse og har gjort dette før (da tenker jeg ikke på teoritikere) så kan dette trenes på i forkant slik at hovslageren slipper å risikere livet sitt.
Man gjør dette på et mykt underlag og bruker et mykt tau så hesten ikke blir skadet.
Man bruker den sikre metoden (hvor man kan løsne knuten kun ved å dra i den ene tauenden) slik at hvis noe ser ut til å gå forferdelig galt, er hesten fri.
Jeg har vært med på dette 2-3 ganger, også med min egen hest "Chessie" som var desp med forbeina sine under skoing i starten.
Hun ble slik etterat en stressa hovslager ikke brukte nok tid på henne første gangen hun skulle bli skodd,og heiv raspen i veggen..
Etter det ble hun redd/sint under skoing og begynte også å tuppe med bakbeina. Ellers var hun snill som et lam,hadde ikke noe lydighetsproblem.Men dette utartet seg til et tillits-problem som gikk over i sinne.Angrep er beste forsvar osv.
Det hjalp henne å komme over den verste kneika ihvertfall.

Denne muligheten kan også løse resten av håndterings-problemet ditt.

Redigert av - xxxx den 30/10/2005 18:52:03 Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 30/10/2005 :  19:31:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Å legge ned hesten er jo vist i "Hestehviskeren" som den siste løsningen for å få bukt med manglende tillit. Man kjører det til "the outer extreme" der hesten er 100% hjelpeløs/forsvarsløs og ligger nede mens mennesket dominerer det ved å sitte på skulder og holde hode og frampart nede.

Sikkert en ting å ha i bakhodet når en kommer dit at alt annet er prøvd.
De fleste "anerkjente" (bruker gåseøyne for å markere at det er snakk om en prosentvis andel trenere) NH-trenere bruker IKKE denne metoden. De tar avstand fordi den ligger for nært opp til den metoden man tidligere kalte "breaking the horse" hvor rå makt ble brukt for å få hesten til å underkaste seg mennesket.

Siden jeg er en sånn litt "alternativ-tante" så ville jeg BÅDE sjekke alt som sjekkes kan fysisk OG tatt kontakt med en GOD dyretolk.
Det kan komme fram ting man ikke er forberedt på, men som altså er en logisk forklaring til adferden. Det er mere mellom himmel og jord enn det man kan ta på, for å si det sånn...

Å legge ned hesten ville jeg ventet i det lengste med, og kanskje også droppet når alt kom til alt. Jeg tror den effekten det har på hesten mentalt ikke bare er av det gode.
Men, som sagt, det er en mulighet.

Hilsen Line, som OGSÅ har gått hardt fram overfor 1 hest engang.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 30/10/2005 :  20:06:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bea:

"Mens mennesket dominerer det ved å sitte på skulder og holde hode og frampart nede"

-Dette har jeg aldri vært borti når det gjelder å evt. legge ned hest, og jeg tar avstand fra slik håndtering.
(For ikke alle hester legger seg heller,de kan gi seg før det.
Man venter og ser an hva hesten gjør.)

Jeg også har sett slikt som å sitte på hodet osv. på film (hestehviskeren ) men som sagt; aldri i virkeligheten.
Det har ikke vært nødvendig i de tilfellene som jeg har sett og opplevd selv.
Hestene valgte selv å bli liggende stille til vi ba de reise seg.
Når de hadde lagt seg, snakket vi rosende og med en positiv ordlyd mens vi strøk de over hele kroppen.
Deretter ba vi de reise seg opp, og det gikk også rolig og sindig for seg.

Så jeg vil bare fortelle deg om det, slik at ikke den "film-metoden i Hesteviskeren" som det er referert til her, sammenlignes med hva jeg sikter til.

Redigert av - xxxx den 30/10/2005 20:24:34 Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 30/10/2005 :  21:26:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Takk for gode svar alle tre! Dette med å binde opp benet er kanskje ikke så dumt, skal diskutere det med smeden. Er enig i at doping ikke løser noe. Equiterapaut har sett på hesten allerede, det ble gjort i august. Men kan jo sikkert få henne se på henne igjen. Nå tror jeg det hjelper MYE at hun er flyttet til en liten strall med kun En hest og ett mennekse og forholde seg til. Da blir det samme regler hele tiden og alt blir konsekvent. Hun som har en henne er en svært streng dame som ikke lar seg "tråkke på" av store hester med pubertetsproblemer! Jeg skal skrive igjen her senere, om hvordan det går. Tusen takk for råd, det hjelper mye når man sitter fortvilt og ser hesten sin oppføre seg på den måten.

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.