hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva er nesereimen godt for?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hva er nesereimen godt for?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2005 :  19:38:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Javel, hvis du har så mye imot martingal, så kan du prøve å ri hesten min og hesten til ei venninne av meg uten!!!!!!!! Både jeg og venninna mi fikk hodet til hesten hennes midt i tryne. Høres det noe godt ut? Enig i at mange hester går med martingal når de egentlig ikke trenger det, men noen hester trenger det faktis!
Trommende hover, stille grunn. Det er naturens gledessang!

- Marit Petra
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2005 :  19:51:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
hvem var den kommentaren rettet mot? har ikke så mye til overs for martingal selv, men det er nok mye dere kunne ha gjort for å slippe martingal, hvis dere hadde hatt erfaring innen det. Bare lurer; hvorfor kaster hesten opp hodet som du her skriver?
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2005 :  22:01:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Uten sammenligning forøvrig vil jeg si at ufattelig mange bare karrer seg opp på ryggen til hva det nå skulle være uten tanke for om hesten hverken er ridbar eller i orden...

*sukk*

Line.
Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 27/09/2005 :  18:48:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nesereimen er til for å lukke munnen til hesten og gjøre så bittet ligger roligere og mer stabilt så hesten får signalet mellom tøylene via bittet mer konkret.
Greit,så spør vi oss hvorfor skal vi lukke munnen på hesten? Hvis den gaper etc. så er det jo fordi bittet ikke passer,det er no med tennene eller vi er for harde på hånda!
Men,nå er det jo ikke meningen at vi skal snurpe igjen kjeften på hesten, som sagt skal nesereimen støtte opp bittet.
Mange westernryttere sier, man trenger ikke nesereim,hestene i western bruker ikke nesereim bare den curb strapen under haka, så ikke bittet skal skli gjennom munnen, men nå er det jo sånn at western hestene er trent til å tenke bakover og bare lystre sjenkler og sete og neckreining (tøylepress). Altså, bittet brukes ikke omtrent. Det er der for å gi ørsmå beskjeder som gis sjelden via bittet.

Min i klassisk er hestene trent til å tenke fram og selv om vi bruker mye sete og sjenkler her og så bruker vi tøylene mer også. Ja,tøylene skal være stabile og vi skal holde en rolig hånd,men vi bruker dem mer til å gi etter,lede osv.Og som sagt skal det være en "strammere" kontakt enn det det er i western.

Noen hester fungerer også bedre med nesereim fordi bittet da ligger mer stabilt.
Og enkelt og greit klassisk er en gammel rideform,så mye henger nok igjen fra gamle dager også når det gjelder utformingen på utstyr.

Men..når man rir dressurkonkurranser med kandar,da er det jo bare engelsk nesereim og denne har ingen innvirkning, men det er fordi det da brukes kandarbitt som da gir mer signaler. På treninger brukes det som regel trinsebitt og da må man støtte opp med nesereimer, men igjen som sagt,er ikke meningen at man skal snurpe igjen!
Det er pga."snurpinga" mange hester har fått kjeve og tannproblemer.
Vettug tilpassing av hodelag skal ikke gi skader.

Hadde hesten min fått vondt av nesereimer hadde han fort sagt ifra når jeg hadde kommet med hodelaget!

På tur bruker jeg bare et hodelag med engelsk nesereim. Under dressur bruker jeg aachennesereim som er brei og foret.
Hvorfor? Jo fordi han er en sterk og stri traver, vi har trent noen år og han har roet seg mye, men jeg synes han fungerer bedre med nesereim og han lystrer mer på bittet, han har også langt og kraftig hode så han ser bedre ut med det og. Selv om det at hesten ser penere ut med nesereim er et dårlig argument.

Det er jo også en smakssak, og i klassisk går det som regel i nesereim fordi det bare er sånn, like enkelt som det fungerer uten i western.
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2005 :  10:26:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Julie, ser du bruker det jeg skrev i western trente hester, men jeg rir dressur, og bruker ikke nesreim.. Jeg har en svensk halvblods som skal bli konkurrasne hest i dressur, og hun har heller ikek på nesereim.. Dette er ikke en nødvendighet.

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 28/09/2005 :  11:27:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har tenkt "fært" mye på dette...
Om man rir dressur og skal starte så må man i følge reglementet ri med neserem. Om man rir uten rem på treninger vil det da ikke bli en stor forskjell for hesten og prestasjonen når man skal starte med neserem?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2005 :  11:35:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Folk som trener uten nesereim strammer vel ikke nesereimen nevneverdig på stevner regner jeg med... Hesten min reagerer iallefall ikke forskjellig når jeg, en sjelden gang, rir henne med nesereim. Men så går hun med munnen lukket hele tiden da, så hun merker vel ikke den store forskjellen tenker jeg.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 28/09/2005 :  11:38:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har tenkt "fært" mye på dette...
Om man rir dressur og skal starte så må man i følge reglementet ri med neserem. Om man rir uten rem på treninger vil det da ikke bli en stor forskjell for hesten og prestasjonen når man skal starte med neserem?

Opprinnelig postet av Renegate

Eg gjer dette, men merker fint lite forskjell. Da strammer eg ikkje nesereima til heller eg da. Den er der egentleg berre "til pynt" når eg starter.

Gå til toppen av siden

Marianne:)

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2005 :  14:43:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMarianne:)  Svar med kopi av melding
men ville ikke hesten sagt ifra til deg når du kom med hodelaget at han ikke vil ha det på seg..? når du bruker nesereim.. ville han ikke vært vanskelig når du rir å da hvis han synes det er vondt å ha på seg nesereim?

Marianne

KNEGG fra Marianne&Tordensky =D
Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 28/09/2005 :  15:27:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig med deg Marianne!

Ingen hester har vondt av å gå med nesereim så lenge de ikke har tannproblemer e.l!
Det vil alltid være noen som rir med nesereim og noen ikke, sånn er det bare!
Gå til toppen av siden

siljeho

Norway

Skrevet - 29/09/2005 :  20:57:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bruker man alt med måte så kan det ikke være skadelig! Så mange hester som bruker dette er fortsatt like flotte å ri og håndtere som de uten nesereim synes nå jeg. er enig med marianne her.
Mvh Silje Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 29/09/2005 :  21:18:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er også enig med Marianne, så lenge hesten går likt eller bedre med nesereim, så mener jeg det ok. Alt utstyr som brukes fornuftig og er til hjelp for deg og hesten uten å gjøre noen av dere vondt, er greit.
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2005 :  21:26:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Marianne jeg også. Har alltid ridd mine hester med nesereim, og de har gått akkurat likedan om jeg av en eller annen grunn har ridd uten. Har aldri "snurpet" de igjen, så de har ikke tatt noen skade av det:)
Har forresten aldri hørt denne motstanden mot nesereim før, så det er helt nytt for meg!

Hege Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2005 :  22:44:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
I grunn enig med marianne jeg også.. Men er enig med de andre om at det kan ligge mye dårlig i bruk av nesereim også.
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Marianne:)

» VIP

Norway

Skrevet - 03/10/2005 :  15:58:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMarianne:)  Svar med kopi av melding
hehe. noen som har tenkt på dette før? Før dere begynner en slik debatt..? =P

KNEGG fra Marianne&Tordensky =D
Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.56 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.