hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvilken sal har dere til islandshestene deres?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Hvilken sal har dere til islandshestene deres?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Lukka, Solfari og Greta

» VIP

Norway

Skrevet - 20/09/2005 :  21:28:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
har en draupnir islandshest sal med ribbetet sete til hoppe mi... liker den kjempe godt;)
Greta Lind, Lukka og Solfari<3 Gå til toppen av siden

lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 01/10/2005 :  09:17:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselukas  Svar med kopi av melding
Har Top Reier sport jeg.. Utrolig førnøyd med den!

Go Top Reier

Vingthor fra Skarholt =) Gå til toppen av siden

Gledi:-)

» VIP

Skrevet - 04/10/2005 :  12:37:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Top Reiter Z er knallgod! Passer utmerket på min hest, da min hest måtte ha en sal som var forholdsvis liten.. Z'en gir god sits, og man sitter utrolig behagelig i den! Den koster litt, men er verdt det! Syns jeg da.
Alle fra Top Reiter er gode. Hadde en Top Reiter Sport før, og den var kjempegod den også! Svært god kvalitet, lærkvaliteten er super.

Stübbens islandssaler har jeg ingen erfaring med, men har hørt at de ikke er de beste salene for islandshest. Dyre er de og. Altfor dyre.
Gå til toppen av siden

» VIP

Skrevet - 04/10/2005 :  12:39:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Line & Samba!
Top Reiter Z'en er ganske noe for deg. Polstringene er av gummi, så den former seg hele tiden etter hvordan hestens form er.
Det gjør den også gunstig til å bruke på mange hester, siden den har så god passform...
Gå til toppen av siden

lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2005 :  13:08:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselukas  Svar med kopi av melding
Enig med Siren,.. z`en har god passform

Elisabeth E

Skrevet - 04/10/2005 :  16:53:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Polstringen, altså stoppen, har veldig lite med hvordan salen passer hesten og gjøre.
Det som avgjør om salen passer hesten er bommen og bommens vidde.

Dessverre går alt for mange islandshester i dag med for smale saler, fordi de tradisjonelle islandske salene, slik som Astund, Topreiter osv ikke produseres i vide nok bomvidder.
Men, siden det er er gode merker, kjøper folk dem likevel.

En god tommelfingerregel for å få en pekepinn på hvordan bomvidden på salen din passer hesten er å se hvor god klaring det er mellom forvissel og manke. En sal med så nogenlunde riktig bomvidde skal gi glass til 2-3 fingre mellom manke og forvissel.

I tillegg er det en bråte andre ting man må se etter når det gjelder sal, balansepunkt, bomfasong, lengde osv.

Sal er et avansert tema alt for mange hesteeiere vet innmari lite om.
Gå til toppen av siden

maane

Norway

Skrevet - 04/10/2005 :  21:42:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er bomvidden for smal om det er plass til mer enn 2-3 fingre mellom forvissel og manke? Gå til toppen av siden

maane

Norway

Skrevet - 04/10/2005 :  21:43:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har noen peiling på bomløse saler? Hva er vitsen med de, til hvilke hester passer de for, og er det noe lurt å bruke bomløs på en hest som ikke er ferdig muskelsatt?

Ideal-salen tror jeg er meget god, da de lager en sal etter mål fra din hest! Prøvde en slik sal her en dag, og den var veldig god å sitte i. Dessverre er det så dyrt! Tror ofte det er grunnen til at folk velger å fortsette å bruke en sal som egentlig ikke passer optimalt. Er det noen som vet hvordan man kan ta mål på sin egen hest for å finne en sal som passer i bredde og lengde? Jeg skulle likt å lære mer om saltilpasning.

http://www.furubakken-opplevelser.no/index.php?M=PV&documentid=69

Redigert av - maane den 04/10/2005 22:16:01 Gå til toppen av siden

lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  15:02:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselukas  Svar med kopi av melding
Vet det finnes en pocketbok om saltilpassing fra landbruksforlaget til en billig penge... Kjøpte min om horsemanship for ca 50 kr

Elisabeth E

Skrevet - 05/10/2005 :  15:54:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bomvidden er for smal om du får plas stil mer enn 3 fingre når du sitter i salen ja, enkelt forklart.

Bomløse saler er bra! Jeg liker godt de islanske, som har kanaler for ryggraden. Bare man passer på at de ikke klemmer på ryggrad eller manke, ser jeg ikke noe probøem med å bruke bomløs. I tillegg er det viktig av rytteren er balansert , siden en bomløs sal ikke vil gi rytteren samme "hjelp" som en bomsal.

Topreiter, diddidynan og karlslund har i alle fal bomløse saler til islandshest. I tillegg finnes det en som heter Daw Mag, som er nesten kliss lik de tre overnevnte, men koster halve prisen (se vip GMETTE)

Bomløs sal er i alle fall mye bedre enn en bomsal som ikke passer.
Gå til toppen av siden

Maju
» VIP

Skrevet - 05/10/2005 :  19:54:04  Vis profil  Svar med kopi av melding

De bomløse er kanskje ikke så verst, men jeg har hørt at man ikke kan bruke disse som eneste sal, de kan ikke brukes hver dag og ikke på lange turer. Har selv prøvd å ri i en Kari Flex fra Karlslund. Ganske god sal til gangartsridning, men ikke fullt så god å ri lengre turer med. Gir liten støtte. og de har en liten tendens til å skli litt bakover når man rir i oppoverbakker. Men til rein gangartstrening er de sikkert ikke så verst.

Selv bruker jeg en Astund Classic. Veldig fornøyd med den. Min hest er ikke så veldig brei over ryggen. men for sikkerhetsskyld så fikk jeg den godkjent av to forskjellige salmakere. Passer både meg og hesten godt.
Gå til toppen av siden

maane

Norway

Skrevet - 06/10/2005 :  21:24:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva er det som gjør at man ikke kan bruke bomløs hver dag? Jeg rir sjelden lange turer, og at salen sklir kan vel ordnes med en anti-skli pad. Vurderer å kjøpe ny sal. Bomløs kan være et alternativ, men jeg har ikke råd til å ha sal både med og uten bom... Gå til toppen av siden

Maju
» VIP

Skrevet - 06/10/2005 :  23:11:07  Vis profil  Svar med kopi av melding

Det jeg hørte, er at man på Island hadde lagt en trykkmåler under flere bomløse saler og funnet ut at de fordelte trykket fra rytteren for dårlig over ryggen til hesten og derfor kunne forårsake skader på sikt. Trykkskader i ryggmuskulaturen til hesten vil kunne skape spenninger og ubehag hos hesten og påfølgende hindringer for gangartene.

Men må understreke er at dette er bare noe jeg har hørt, jeg vet jo ikke for sikkert. Det er ikke sikkert at det er noe å stole på. Har jo også hørt mye positivt om bomløse saler også.
Gå til toppen av siden

» VIP

Skrevet - 06/10/2005 :  23:40:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
sier ikke dette med 100% sikkerhet, men Z'en skal visstnok være halvbomløs. Det sier ikke meg så mye, men. Gå til toppen av siden

maane

Norway

Skrevet - 07/10/2005 :  00:33:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
sier ikke dette med 100% sikkerhet, men Z'en skal visstnok være halvbomløs. Det sier ikke meg så mye, men.

Opprinnelig postet av siren

Fleksibel bom, kanskje? Vet ikke hva dette vil si jeg heller...
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.