hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - eksem
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 eksem
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

brao

Skrevet - 27/02/2006 :  21:39:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
heihei:D
hesten min fekk eksem då ho var eit år..
er det vanleg at norskfødde isl.hestar får eksem?
//lina og Brà

maane

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  00:11:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det hender, dessverre. Er nok en arvelighetsfaktor inne i bildet. Min norskfødte vallak fikk eksem da han var 10 år. Gå til toppen av siden

veronicaoxaas

Skrevet - 28/02/2006 :  11:53:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet ikke om dette stemmer, men det var ei i stallen som sa det til meg, så ikke angrip meg om det er helt feil... hehe
Ho nevnte at:
Så var det min formulering da:) hehe
Hester som er importert fra island, utvikler ofte eksem når de kommer til norge (spesielt om sommertid), Vist da hoppen får et norsk fødte føll får det sjeldent eksem, sier ikke alltid.
Men hester/hopper som er norskfødte og har "endel" eksem, kan det ofte være at føllet og kan utvikle eksem.

Høres det helt dumt ut??
Gå til toppen av siden

brao

Skrevet - 28/02/2006 :  20:18:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk for svar..
eg veit berre at ho fekk det då ho var eit år ho klødde seg til blods men no når eg har ho så har det ikkje vore så gale.. har berre klødd av seg lit man og hale.. men eksem har hemma heile veksten no er hi ikkje høgare enn 128 på manken og smal framme og vanleg bak så ho har ein heilt løgen bygning for å sei det sånn..
Gå til toppen av siden

Berit_og_Glanni

Skrevet - 01/03/2006 :  11:10:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er litt usikker på om min har eksem, noen som kan hjelpe? ;)
Han kom til norge desember 03, dvs. han har hatt 2 somre her. Denne sommeren (05) holdt han seg bra, gikk ute hele døgnet, uten dekken óg.
men så, utpå slutten av sommeren/ begynnelsen av høsten begynte han å klø. Klødde ca halve manen ( mest med manken), men bare slik at manen ble tynnere, han klødde ikke helt ned. Nærmest manken fikk han veldig kort man, men oppover mot ørene var den like lang som før, bare tynnere/ mindre volum.
Klødde ingen ting på halen.
Hadde endel hvitt "flass" inne ved huden i manfestet, men ingen "eksemsår" som jeg kaller det... ;)

Har han eksem da, eller var det bare litt naturlig kløing, iom. at det var veldig mange knott og innsekter i sommer, spes. på høsten...?

Blir litt forvirret, har jo ikke lyst til å pakke han inn hele sommeren heller hvis han faktisk ikke har det....
Gå til toppen av siden

maane

Norway

Skrevet - 01/03/2006 :  11:38:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uansett kan det være greit å pakke han inn hvis han er plaget. Er du usikker kan du be dyrlegen din ta en biopsi (hudprøve) og finne ut om det er eksem.

For meg høres det ut som eksem, men det kan jo være greit å ta en sjekk. Kan jo virke som om han ikke er så hardt angrepet. Eneste minus med biopsi er at det koster en del, men da får du vite sikkert.
Gå til toppen av siden

Berit_og_Glanni

Skrevet - 01/03/2006 :  18:24:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet du hvor mye det pleier å komme på? Gå til toppen av siden

maane

Norway

Skrevet - 01/03/2006 :  19:22:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg husker ikke, så jeg kan ikke svare helt sikkert. Men du må jo betale dyrlegen et honorar for hudprøver, i tillegg til selve analysen som må sendes til veterinærhøgskolen eller hvor den blir tatt. Tror kanskje jeg betalte rundt 500,- for selve analysen. Men som sagt, jeg er usikker. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.