hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvilken sal har dere til islandshestene deres?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Hvilken sal har dere til islandshestene deres?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

VerIng

Skrevet - 07/10/2005 :  09:13:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil bare si at jeg var med på saltilpassing med ei dame som har to års utdanning fra Stübbenfabrikken. Det at man får plass til mer enn tre fingrer over manken er ikke nødvendigvis det samme som at bommen er for trang. Islendere har ofte lite manke, og hvis salen ellers ligger rett og det ikke virker som den trykker langs putene under salen kan den godt være høyere enn tre fingre fremme. Islandssalene til Stübben er laget for gangartsridning og de skal i motsetning til de andre modellene til Stübben være helt i vater når de ligger på hesten. Altså skal forvisselen og bakvisselen være like høye når man har ridd i salen. Noen som vet om det er slik på andre merker islandssaler også? Gå til toppen av siden

Gledi:-)

» VIP

Skrevet - 07/10/2005 :  14:47:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
sier ikke dette med 100% sikkerhet, men Z'en skal visstnok være halvbomløs. Det sier ikke meg så mye, men.

Opprinnelig postet av siren

Fleksibel bom, kanskje? Vet ikke hva dette vil si jeg heller...

Opprinnelig postet av maane

Kan godt være, jeg vet ikke.
Gå til toppen av siden

Elisabeth E

Skrevet - 07/10/2005 :  16:05:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
VerIng:

Det du sier om bomvidde stemmer forsåvidt, og jeg har sett det selv i praksis. Men dette er helst på engelske merker, ikke islandske. De islandske merkene er laget nettop for islandshesten og har derfor ikke spesielt mye forvissel.
ALT for mange islandshest eiere rir med for trang sal i god tro.
Tommelfingerregelen er mer enn 3 fingre = for trang sal. Det må også være god klaring mellom kanalene foran på salen, det er det sjeldent.
De fleste islandske merker har ikke bredere bomvidde enn 110 grader. Mange islandshester er langt bredere enn dette, jeg hadde en vallak som var nærmere 130 grader bred. Det var en sal som lå på han, og det var ideal.
Gå til toppen av siden

VerIng

Skrevet - 07/10/2005 :  21:46:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Islandske merker er gjerne trange i kanalen ja. Skulle tro de bare hadde tynne reker på island. Min vallak er også en bred type, og han måtte ha XW i Stübben salen sin. Det er en bomstørrelse som tilsvarer 32/34 i Stübben. Det er trist at så mange rir rundt i uvitenhet med en sal som ikke passer hesten. Gå til toppen av siden

lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 10/10/2005 :  19:41:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselukas  Svar med kopi av melding
Noen som har top reiter sport 2005 her?
Vingthor fra Skarholt =) Gå til toppen av siden

lillelinda

» VIP

Norway

Skrevet - 11/10/2005 :  00:37:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelillelinda  Svar med kopi av melding
Hei:) Har ikke sal jeg.. ikke så rart egentlig, har jo ikke hest:( Men:p, Jeg har prøvd den nyeste Draupnir salen. Flexi et eller annet trur jeg den heter:p. (Den som Stian brukte på VM i år) Det er den BESTE salen jeg noen gang har vært borti og jeg har vært borti maange;) Så om du vurderer å kjøpe en ny sal ( og den passer til din hest) anbefaler jeg på det sterkeste!!:D Fikk utrolig bra sits og den er behagelig å ri i både på tur og når du trener:)
hm.. ja, d va d da.. Gå til toppen av siden

GML

» VIP

Norway

Skrevet - 13/10/2005 :  12:34:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGML  Svar med kopi av melding
Noen av dere som har erfaring med en Isl.sal av mrk.IRC? Legger ved ett bilde av den!

Jeg skal selge den men vet veldig lite om dette mrk.så tar gladelig imot info.fra noen som har erfaring med den

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 13/10/2005 :  21:44:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser det ingen som har Sommer sin dressursal, noen som har prøvd den da?
Gå til toppen av siden

lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 13/10/2005 :  21:55:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselukas  Svar med kopi av melding
ikke jeg..

Shadowfax

Skrevet - 13/10/2005 :  23:38:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Noen som har top reiter sport 2005 her?

Opprinnelig postet av lukas

Nei, men du skal vite at jeg går og sikler på den hver gang jeg går forbi den døra... Har veldig lyst til å prøve den.. Ingene som har kjøpt sånn gjennom oss ennå i hvertfall.
Men har gått noen JClassic i det siste. Nils Christian har bla kjøpt sånn.

Top Reiter Dyna er ganske så god.. Bomløse saler fungerer godt på stive og passaktige hester. Får de til å svinge litt mer i ryggen. Prøvde en på min her om dagen.. WOW... Joi Skula rir bla i dyne og sport 2005...

Gå til toppen av siden

Sambalabamba

» VIP

Norway

Skrevet - 14/10/2005 :  00:04:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSambalabamba  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSambalabamba  Svar med kopi av melding
Hei.
Jeg venter nå på den nye Draupnir SP 2005 salen. Den jeg skal ha har fast bom da. Men har rett og slett ikke råd til sal til 18.000,- Men hadde jeg hatt det hadde jeg nok kjøpt enten Stubben Bennis Harmony eller Draupnir med flexibom. Begge er veldig gode saler! Og med fleksibel bom :) (Har ikke prøvd Bennis Harmony så mye, men Draupiren er hvertfall veldig god!)
Hu som selger Draupnir salene skal komme på stallen vår og levere de (er fler som skal ha samma typen sal) og se at de passer hestene våre. Selv om hu skal selge produktet, og derfor naturlig nok vil at vi skal kjøpe salene har jeg tro på at hu er ærlig om de passer eller ikke. Hu har jo også forskjellige bomvidder som hu kan selge oss istedenfor, og forskjellige lengder på salene. Så denne gangen skal Samba få en sal som passer henne! :)
Er utrolig fornøyd med servicen vi har fått. Og tror salene har blitt veldig fine nå. De har bytta ut salputene i en litt anna form, så de skal fordele trykket enda bedre :)
Kan annbefale Draupnir SP 2005! :D Veldig god og fin sal, som også finnes i kort modell.
Tror det er veldig mange som rir med saler som ikke passer ja! Det er helt utrolig hva det har å si på hele hesten! Men feil sal lager jo ubehag for hesten så er ikke rart de reagerer! tror også det er mange som rir med for lange saler. Jeg gjorde det. Og trodde feilen lå i bomvidden. Det gjorde nå riktignok det også, etterhvert som hu utvikla seg i ryggen og manken. Og fikk mer muskler.
Kan absolutt anbefale de nye Draupnir salene. Syns den gir veldig god støtte, og sits. Og er veldig behagelig å ri i!
-Line
Gå til toppen av siden

boeli

Skrevet - 14/10/2005 :  01:36:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
er det noen her som har erfaring med bates sal til islandshest Gå til toppen av siden

Søvnig

» VIP

Skrevet - 17/10/2005 :  01:06:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en Knights Leather bareback bomløs sal, med grandeur-pad under. Denne kan jeg anbefale på det varmeste. Rytterens vekt blir fordelt over en større flate enn det den gjør med en vanlig sal med bom. Knights/grandeur gir brede flater mot hesten, og salen er akkurat passe fleksibel i alle retninger. Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten denne salen, rett og slett! Salproblemer tar på! At ikke jeg kjøpte en slik med én gang, så hadde jeg vært spart for mange søvnløse netter. Jeg vurderte faktisk å selge hesten fordi han var så vanskelig å finne sal til. Bilde av salen på hesten finnes på vip'en min.

Imidlertid er ikke denne type bomløs sal tillatt i konkurranser, så til sånt har jeg en gammel allroundsal som passer sånn nogenlunde. Jeg anser det som forsvarlig å ri med en sal som ikke passer helt, sånn en gang i blant
Gå til toppen av siden

Siren & Gledi

» VIP

Skrevet - 23/10/2005 :  19:27:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Elisabeth E,
hvor mye ligger Ideal salene på i pris?
bare lurer..
Gå til toppen av siden

lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 23/10/2005 :  21:16:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselukas  Svar med kopi av melding
er det ikke 15.000-16.000?? Prøvde en i pinsa-..
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.