hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - 1 hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 1 hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 10

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2005 :  22:55:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Ved alt hold og bruk av hest skal det tas hensyn til hestens adferdsmessige, sosiale og fysiologiske behov, og hesten skal beskyttes mot fare for unødig stress, smerte og lidelse. Det skal legges til rette for at hest kan holdes i grupper der beite inngår.

asg&a: Det er allerede lovpålagt. Hvordan det utføres bryr jeg meg egentlig ikke om! Skjønner at dette kan by på problemer for noen, men da må man vel tenk "outside the box". Fins mange gode og reelle løsninger, uten at alle skal kjøpe en selvskapshest i hytt og gevær.

Hvorfor kunne ikke de stå på samme beite, bare hver sin paddok? Da hadde ikke den nykastererte mulighet til å gjøre noe ulumskheter med hoppa di, samtidig som de går sammen.

Kristine; Drøm skal bli virkelighet en dag Jeg er så heldig at jeg har giftet meg med mannen i mitt liv, som deler samme interesse som meg. Og har sin egen hest
Så du skal ikke se bort i fra at vi får oss et lite småbruk om noen år!!
Men 10 min. er egentlig ikke så lenge, de fleste jeg kjenner har lengre reisevei/tid!

Opprinnelig postet av beat

Årsaken til det er at vi har kun en stor paddock, og den har ikke "utsikt" til noen av de andre beitene, de har ikke de andre beitene heller, så da er vi like langt! Det gik vertfall helt bra de 2 mnd, og ingen av hestene min led en grusom sommer..

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 24/07/2005 :  23:07:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kanskje du ikke skjønte helt hva jeg mente, Beat. Jeg mener, som jeg sa, at det ikke er ideelt å ha en hest alene. Men jeg mener det er å gå litt langt når en sier at dette er dyremishandling, i ordets betydning. For meg er ordet dyremishandling et sterkt ord, som jeg ikke bruker dersom det ikke er et alvorlig grunnlag for det. Som f.eks. mangel på å dekke hestens førsterangs fysiologiske behov som den har for å overleve; mat, vann og tak over hodet. Selskap av andre hester er også viktig, men er ikke avgjørende for de fleste hester som de nermeste primærbehov, selv om de kommer rett etter.

Om en hest kan stå alene eller ikke må en jo avgjøre for den individuelle. Jeg mener det er en tilvenningssak for de fleste, men det finnes jo tilfeller som du beskrev, at de slutter å spise osv.. Da må en selvfølgelig sørge for at den ikke står alene lenger.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 24/07/2005 :  23:07:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Noen tanker ang. hest alene, boks osv.:

Jeg har i mesteparten av mitt hesteliv drevet med tradisjonell oppstalling. Men i løpet av årene har jeg tilegnet meg mere kunskap og etter å ha vært borte fra hestemiljøet en stund, har jeg fått øynene opp for en god del ting. Som ganske mange påpeker her, er hesten et flokkdyr. Den er avhenging av å ha kontakt med artsfrender. Den er også klaustrofobisk av natur og "trives best i öpna landskap". Den har en fysiologi som er avhengig av nesten kontinuerlig bevegelse og spising. Alt dette er noe de aller fleste hestemennesker vet. Men tar vi hensyn til det? Det står til og med nedfeldt i loven at man skal ta hensyn til hestens (og andre dyr for den del) fysiske, psykiske og sosiale behov. Alikevell står de aller fleste hester oppstallet på boks/spilt uten mulighet for fysisk kontakt med andre hester. Ja, de ser at det er en hest på andre siden av gangen, men har svært liten mulighet til å "snakke" med den på hesters vis. Også når de er ute er de adskilt. Gjerne med høye gjerder med strøm.

Til sammenligning kan du jo prøve å gå inn i en SERIØS dyrebutikk og si at du vil kjøpe 1 stk fisk av en stimfisktype - gjerne en neontetra f. eks. Koster ca kr 15. Denne har du tenkt å ha i et vannglass (eller et stort akvarie uten andre neontetraer for den saks skyld). Du hadde sansynligvis ikke fått lov til å kjøpe fisken! I hvertfall ville du blitt sterkt frarådet det da fisken er en stimfisk og trives best med andre av samme sort. Den trenger også plass til å bevege seg på. Eller du kan prøve å kjøpe en hamster og si at den skal leve i en jordbærkurv (som i størrelse vil tilsvare en boks til en hest). Men at du selvfølgelig skal ta den ut og leke litt med den hver dag. Tror du at dyrebutikken synes det er greit? Neppe. Men med hester er det liksom greit?

Selv er jeg nabo med byens ridesenter. Men jeg velger heller å kjøre i 15 min. for deretter å bruke 15 min. for å finne hesten en eller annen plass i utmarka før jeg spyler av gjørma og rir en tur. Jeg ville faktisk ikke hatt hestene mine oppstallet på ridesenteret om jeg hadde fått betaling for det! Hestene står i "bur" ca 20 timer i døgnet (minst) De står ute i små luftegårder i en time eller to (eier må være tilstede). Kanskje dobbelt så store som boksen. Kunne egentlig heller stått med vindue åpent i boksen, for der får den vann i hvertfall. Det er nemmelig så langt å bære vann ut (ca 100m). Høy er uaktuelt for det blir så mye gris. Og så blir den ridd en time eller to - aller helst i ridehuset. Etter mitt hode, strider denne typen oppstalling mot loven!

Jeg har en venninne som for noen få mnd siden flyttet hesten sin fra løsdriften vår til ridsenteret for at den skal tilrides. Når jeg har vært borte og hilst på den, ser jeg at det ikke lenger er "samme hesten". Det er noe i øynene hennes som mangler.

Så til Kristine vil jeg si: Dersom boksen er så stor, bør du heller se om det er mulig å lage løsdrift av den. La hestene gå sammen og få være hester!
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 24/07/2005 :  23:10:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
For meg er ordet dyremishandling et sterkt ord, som jeg ikke bruker dersom det ikke er et alvorlig grunnlag for det. Som f.eks. mangel på å dekke hestens førsterangs fysiologiske behov som den har for å overleve; mat, vann og tak over hodet. Selskap av andre hester er også viktig, men er ikke avgjørende for de fleste hester som de nermeste primærbehov, selv om de kommer rett etter.

Opprinnelig postet av Tone og Svarten

Hester er faktisk mere avhengig av selskap av andre hester enn tak over hode
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 24/07/2005 :  23:30:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hester er faktisk mere avhengig av selskap av andre hester enn tak over hode

Ikke i de tilfellene der et tak over hodet også betyr ly i ekstremt hardt vær og beskyttelse for rovdyr. Da er hesten i større grad avhengig av tak over hodet for å overleve, enn den er av selskap, mener jeg.

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2005 :  23:38:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Enig med Tone på akkurat det. Beskyttelse mot farer er et primærbehov. Nå har vi temmet hesten og det er vår oppgave å passe på den. Hvis man skal beskytte en hest mot farer som rovdyr og ekstremt vær, og har valget mellom å få hesten inn i trrygge omgiveleser, og å hive ut en til hest som selskap, velger man jo det første.
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 24/07/2005 :  23:48:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Godt at du skjønte meg MissEva
Jeg ser absolutt fordelen og viktigheten av å ha hester sammen med andre hester. Men syns kanskje det blir litt drøyt å si at det er direkte dyremishandling å ikke ha selskap til hesten, når en tenker på hva dyremishandling virkelig er.

beat

Norway

Skrevet - 25/07/2005 :  11:05:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå har vi temmet hesten og det er vår oppgave å passe på den

Men det virker ikke som om oppgaven tas like seriøst på alle plan da.

Jeg misforsto deg litt med vilje, Tone & Svarten. Mest fordi dette er en side som blir besøkt av mange 'fjortiser', og barn. Jeg vil ikke være den som oppfordrer til å ha hest alene her. Hest er, og blir et flokkdyr.
Du mener det er en tilvennigssak. Der mener jeg du tar feil.
Hvis du leser mitt eksempel om Birtingur og halthet, skal man ikke ta hesten seriøst, fordi han ikke viser at han har det vondt?
Du mener også at selvskap ikke er et primært behov for hesten. Da kan man jo si at det ikke er det for mennesker også. Hvordan ville du trives på isolat, du får jo vann og mat, så du burde jo klare å tilvenne deg situajonen.

Mye gode poeng, Frøya. Og jeg er helt enig med deg i alt. Jeg syntes heller ikke noe om å ha en hest oppstallet 20 timer i døgnet. Da tar du ikke hensyn til hesten behov.

Kristine; Kjempeflott at du har kommet på det. Syns delingen av boksen ser flott ut, da får de normal plass på det trangeste, og veldig god plass på det bredeste (hvis boksen er så stor som er ser for meg).
Og nå har vi faktisk begynt å se oss om etter et småbruk. Utrolig hva en diskusjon kan starte

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 25/07/2005 :  13:47:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Ja selvfølgelig er trygghet viktig. Men når det gjelder ly for vær og vind, klarer de fleste seg meget godt med noen solide trær/busker og kanskje et dekken. Men selvfølgelig skal dyret vernes mot bjørn ol. Heldig vis er det de ferreste plasser i dette landet at man trenger beskyttelse mot rovdyr. Men den skal være bra sulten den ulven eller bjørnen som går løs på en hesteflokk. Et enslig dyr kan kanskje være i fare, men skjelden hvis det lever i flokk. Jeg vet om mange hester som lever på utegang i rovdyrområder.

Nå setter jeg selv hestene inn under de verste stormene. Riktig nok i et stort rom som alle kan være i samtidig. Faktisk er jeg ganske sikker på at om mine hester skulle velge mellom å være ute i drittvær, men med busker/trær å søke ly under eller å være oppstallet alene, uten mulighet for kontakt med andre hester, hadde de valgt drittværet uten å nøle. Jeg mener derfor at løsdrift er den perfekte løsningen. Hesten kan selv velge om de vil være inne eller ute, samtidig som de har kontakt med andre hester hele tiden. Litt knuffing blir det i starten eller når man innfører nye individer i flokken. Men det går seg til veldig raskt.
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 25/07/2005 :  22:08:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Beate; Vi begge har snakket hverandre til fornuft hehe..

Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 25/07/2005 :  22:21:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe... ja, du kan nok si det sånn! Vi var og så på to småbruk idag, men det var ikke "the one".
Kom jo på denne ideen først igår, så tanken må modnes litt. Det er slettes ikke sikkert vi flytter enda, men hadde vært godt med litt mere plass (les; jeg rydder og rydder hele tiden, men egentlig flytter jeg bare på rotet... huff)

Men jeg så en plass på Holmestrand hvor det kosta 10.000 i mnd, for et hus på 200 m2. Og der var det ride bane, kommende ridehus, beiter, feltrittbane mm. OI OI...sier bare jeg!!
(idag betaler vi 5500 for leilighet på 60m2, og 2000 for en stallplass, og 3000 for den andre)

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2005 :  23:36:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Huff, må ikke engang begynne å snakke om å få deg småbruk Beat! :P hehe.. For da begynner jeg selv å tenke på det! Bor på et småbruk fra før av, nyyydelig og perfekt å ha hest på! Er den som kommer til å få gården etter foreldrene mine også, hvis jeg vil ha den, men typen min hadde ALDRI funnet på å flytte hit! Synd, fin plass, men ikke kjekt sånn sosialt sett ;)
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  10:03:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
OFF TOPIC; Asg&a; Ja, jeg vet det. Hadde vært så mye bedre for Storm å vokse opp en sånn plass, en midt i Oslo (vi bor jo ikke akkurat midt i.. menmen)
Vi kom på ideen i forgårs, så har vi allerede vært å sett på to. Hehe.. tar litt av her!! Men jeg håper det perfekte dukker opp.

Fin bildehilsning du hadde fått av hestene dine;)

Redigert av - beat den 03/08/2005 21:23:44 Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 03/08/2005 :  19:49:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
ALDRI en hest alene, dyreplageri.. Jeg ville heller ikke hatt to hester bare, da de blir fryktelig avhengige av hverandre og blir gjerne umulig ta ut en av dem på tur etc... 3 er bra... Hva med ha to shettiser til selskapshester? Disse er hardføre, og krever er ikke så dyre i kosten.. Eks galopphest? har du tatt disse tingene i betraktning? :

Hesten er avlet frem for fart og trent for fart, de er gjerne heite og vanskelige å ri for uerfarne.. De er vanskelig å fore, du bør ha rimelig peiling på foring ellers blir de fort tynne og skralle. De kan være nervøseog uforutsigbare, og dermed FARLIGE om man ikke håndterer rett... Fullblods er min favorittrase, men jeg har holdt på i mange år og selv jobbet med galopphester... Jeg vil for din egen skyld ikke anbefale dette som førstegangs hest, det finnes jo så mye annetder ute? Og om du har bestemt deg så sørg for at noen kyndige hjelper deg med å finne en rolig, grei en, for de finnes de også ;) Lykke til!

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 03/08/2005 :  19:52:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Legge til at om du absolutt kun skal ha 1, er fullblods totalt uegnet, dette vil bare føre til problemer for deg og hesten... Du har sikkert bestemt deg men vær så snill og tenk igjennom dette. Ingen her som prøver å være slemme, men du må ta imot råd fra folk som vet at dette vil føre til en ulykke..

Gå til toppen av siden
Side: av 10 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.5 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.