hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - 1 hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 1 hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 10

beat

Norway

Skrevet - 23/07/2005 :  23:19:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette har nok ikke noe med skylapper å gjøre, Eva.

Alle her inne er enige i at det ikke er det beste å la en hest stå alene. Samtidig er de fleste opptatt å gjøre det beste for hesten sin, correct me if I'm wrong. Og jeg syntes dette punkete med adferd, og sosial oppførsel har en tendens til å havne ganske langt nede på "to- do"- lista.

Så fortell meg hvorfor det ikke er så viktig å gjøre det beste for hesten i denne situasjonen.

For å trekke paraleller her.
Birtingur halter ikke. Aldri. Han gjør det bare ikke, ikke spør meg hvorfor. En gang holdt jeg på å ri ut på tur, før jeg plutselig oppdaga at venstre forbein var tjukk som en julegris, over kneet. Ringte dyrlegen med en gang, og han kom og stakk opp to sår som gikk inn til beinet. Verket sprutet ut av såret, og det ble antibiotika kur på ti dager.
Mener dere da at jeg kunne bare ridd ut på tur med han? Han haltet jo ikke. Han gjorde jo ingen tegn til at han hadde vondt. Hvorfor skulle jeg ikke ri da?

Det er et engelsk utrykk som heter; You can't judge a book by it's cover.

Tror det passer ganske bra i denne diskusjonen vår her!

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2005 :  00:05:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Slik jeg har fått intrykk av med de hesten jeg har erfaring med er at enkelte hester kan til nød stå alene, men trives mye bedre med flere hester. Men de gjør liksom ikke så mye ut av det..
Også er det de som hopper over gjerdet nå de blir alene.

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 24/07/2005 :  00:25:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Og jeg syntes dette punkete med adferd, og sosial oppførsel har en tendens til å havne ganske langt nede på "to- do"- lista.

Jeg tror nok beat har et viktig poeng her.

Hestens instinkter som flokkdyr vil man nok ikke kunne "kose vekk" ved å være en pliktoppfyllende eier av hest som står alene.
Man kan ønske at hesten trives alene kun med matmor/ far som sosial omgangsvenn, men er man ærlig og trekker frem kunnskaper om hestens instinkter ifht. at den er et flokkdyr så vet man innerst inne at det ikke kan forsvares.
Det at en hest som står alene vil unngå kontakt med andre hester som tidligere har blitt skrevet i debatten her tror jeg er ren "ønsketenkning" og/ eller rytter/ håndterers påvirkning på hesten.
En hest sine instinkter vil fortelle den at flokken betyr trygghet ifht. f.eks rovdyr osv. Det har også i de senere år blitt gjort undersøkelser ifht. uvaner som veving og annen avvikende atferd som har kunnet bli koblet med for liten sosial stimulering fra andre artsfrender.

Igjen: kjempeviktig poeng fra beat ifht. dette med atferd og sosiale behov hos hesten.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Redigert av - Horton & Renate den 24/07/2005 00:27:53 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 24/07/2005 :  00:31:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Blir shopping til jul da; Hest! Men hvor skal man ha den? Selfølgelig, på ridesenteret. whats the point? Hoppa mi står fortsatt alene!

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 24/07/2005 :  00:38:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Blir shopping til jul da; Hest! Men hvor skal man ha den? Selfølgelig, på ridesenteret. whats the point? Hoppa mi står fortsatt alene!

Opprinnelig postet av ~Kristine og Rosita~

Mulig jeg ikke er helt med her, men hva mener du?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 24/07/2005 :  00:50:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bor på gård, har bare plass til 1 hest fåreløbig. Kunne gjærne tenke meg en hest til, men har jo ikke plass! Og når det er på lagt på en måte og ha hest med selskap av en annen hest, så har jeg dålig med plass.. I tilfelle om jeg kjøper en hest, så må den andre hesten stå på ridesenteret. Men det er liksom ikke noe vits og kjøpe en hest til, om den første ikke får selskap.. Ja, Det var bare noe tull jeg kom på, egentlig ikke noe viktig.. Ville bare få fram at man kan kjøpe så mange hester man vill. Men om man bare har plass til en, så blir jo en ståenes alene uansett!

Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 24/07/2005 :  11:09:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk, Renegate. Godt å få forsikra meg over at jeg ikke er helt på gjorde!! (Vet jo egentlig det, men fikk uventet mye motgang i denne diskusjonen).
Dessuten fikk du skrevet ned mange av tankene mine, som var vanskelig å formulere ;)

Ja, det er nok pålagt. Hvorfor har du ikke plass? Har du boks til Rosita? Hvis du har det, er det jo ingen problem å bygge den om til to spilt. Og tro meg, hestene har bedre av å stå på spilt så lenge de har selvskap:)
Og iht til den nye lovgivningen, har man bare plass til en hest, kan man nok ikke legge tilrette for det å ha hest.
Men jeg er helt enig med deg, Kristine. Det er iallefall ikke noe vits i å kjøpe en hest, og sette den en annen plass enn Rosita.
Men for deg trenger jo ikke hestekjøp å bli dyrt, du har jo bevist at dette med innridning takler du helt fint :)

Edit; leifer så mye på dette dritt tastaturet. (Vi sølte vann over det andre når vi rensa akvarie...)

Redigert av - beat den 24/07/2005 11:13:27 Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2005 :  11:58:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Ja, jeg vil ikke diskutere mer siden vi er i grunn enige. Men selv om etter min erfaring ville jeg aldri hatt hest alene, er jeg åpen for at noen hester kan trives helt fint med kun ku/sau/esel/lama (:P) selskap.

En "middelvei" for de som har kun stall til en hest er jo å leie ut beite sitt som sommeren, eller sende sin egen hest til annet beite, slik at hesten får nyte sommerferien med artsfrender ihvertfall. Allikevel må det da være best å bygge en ekstra stall og leie ut den, eller kjøpe en selskapshest.

Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 24/07/2005 :  12:37:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Okei, Eva. Vi er enige om at vi er uenige, men i grunn enige
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 24/07/2005 :  12:52:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men har lenge tenkt og kjøpe en hest til. Eventuelt en liten shettis til min lillesøster på 10år. Så hun kan ha et liten en og dulle med, får jeg har bestemt at hun skal bli en hestejente som meg.. Og hun som takkler rosita og kan horsemanship og litt til, så ser jeg ikke det er noe problem får meg og ta hånd om 2 hester i vinter..
Men så kommer problemet; Jeg skal begynne på malvik vidregående skole etter 10'ende, altså om ett år. Da har jeg to muligheter,
1; ta Rosita med og sette henne på en stall i malvik(Om det fins) Men da tviler jeg på at jeg tar med den andre hesten, om vi kjøper det,
2; La henne stå igjenn her hjemme/sette henne ut på helfor, eventuelt forrytter.
Og dette er noe jeg egentlig ikke liker. Det er jo det siste året jeg bor hjemme på tre år, flytter sørover etter hvert, Først malvik, så ålesund, og til slutt helt til Oslo, før jeg kommer hjem.. Og hvis jeg tar med meg rosita og flytter nedover, så blir jo den andre hesten stående alene hjemme(Om vi kjøper en till da). Så når jeg tenker slik, så ser jeg egentlig ikke noe vits i og kjøpe en hest til.. Jeg er ganske flink til og se fram i tid

Beate; Ja, om jeg kjøper hest, så kommer det ikke til og bli noe dyr handel.. Kanskje halv innridd shettis, som jeg kan holde på litt med før jeg lar søstra mi får holde på med den.. Ikke noe problem for meg og innri hester. Søstra mi håndterer jo rosita med glans, Rosita som egentlig er en problemhest, men har arbeidet mye med henne, så man merker ikke det så mye..

Redigert av - Bustetrollet den 24/07/2005 12:56:08 Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2005 :  13:12:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
I Danmark er det nå lovfestet at hest IKKE skal stå alene, men ha artsfrender. Jeg er usikker på om loven er trådt i kraft enda, men loven er vedtatt. Dette er en lov jeg lenge har savnet her i Norge også. Jeg tror den kommer på sikt. Den nye loven om hestehold er et stort skritt i riktig retning i så måte, selv om den mangler endel på ivaretaking av hesters mentale helse.

Da jeg kjøpte hest i voksen alder, leide jeg stallplass 15 minutter unna (med bil). Han stod der på vinteren, og var eneste hest på stallen. Stall-eier sa hver uke at det snart kom en hest til uten at noen dukket opp. Han stod sammen med kjøttfe-kviger på dagen, og gjetet dem litt og hadde stimuli og fri tilgang på grovfór sammen med dem. Men jeg likte det ikke helt...

På sommeren bygget jeg stall selv, og kjøpte inn en hest som selskap. Selskapshesten var ansett som "ikke ridbar" pga diffuse smertereaksjoner. Jeg hadde bygget tre bokser i stallen, og leide ut den ene og hadde to selv. Da fikk jeg turkompis samtidig...

Angående å sette et fast bilde på "drømmehesten" og lage seg fantasier om hvordan det blir:
Jeg fikk min første hest da jeg var 15. Inntil da hadde jeg hatt daglig stell og trening av ei eldre Dølahoppe i 3 år. Den hesten jeg fikk maste jeg meg til, da han var supervakker og løp såååå fort!!! Rene Silkesvarten! Da jeg fikk ham var jeg verdens stolteste, for han var så flott at folk kom bort og skrøt av hvor vakker han var. Men drømmen gikk i knas, for han var helt annerledes å ha med å gjøre enn Dølahoppa hadde vært. Han var tøff, stri og kunne klype HARDT og slenge ut beina etter meg på pur lekelyst. Og han løp ut med meg nesten hver dag. Da var moroa ved en hest som løp fort borte vekk på et øyeblikk. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg hoppet av i fart og lot hest være hest for å redde meg selv.

Angående valg av rase; Fullblodsen er generelt ikke en rase som er spesielt sterk mentalt, og tåler derfor dårligere å stå alene enn f.eks. en Nordlandshest. Når en skal kjøpe seg hest for første gang er det veldig viktig å tenke på at hesten skal passe til bruken den er tiltenkt, at den passer eierens nivå, at den er mentalt sterk og takler ting man møter på en ridetur alene uten andre hester med, og at den er frisk. I tillegg bør en ha et nettverk å støtte seg til når en møter problemer, samt noen med litt erfaring som kanskje ser ting en ikke ser selv (erfaring med å se om hesten feiler noe) og kan ta tak i ting før det blir et problem.

Lykke til.

Hilsen Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 24/07/2005 :  15:09:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har jeg tenkt litt på hvordan jeg kan dele boksen til Rosita i to!

Har ett forslag, så legger det ut her, og vill gjerne høre deres meninger eller noe du ville gjort andeledes..

Rosita har uutrulig stor boks, så Beate fikk meg til og tenke på deling Takk Beate..

Det svarte området er Boksen. Den hvite steken er der jeg eventuelt kan lage skillet. Imellom de to røde strekene er døra..

Beklager litt dårlig tegning..

Redigert av - Bustetrollet den 24/07/2005 15:10:14 Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2005 :  15:33:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Forsto tegningen jeg ;) Det var en fantasifull måe å dele den på, hehe. Det du må tenkte på er at boksen skal være stor nok til at hestene kan legge seg helt ned. En ponni trenger ca 2x2 meter for å kunne legge seg ned skikkelig.

Dette er hva forskifter om velferd for hest sier om oppstallingen, fint å ha foran seg når man bygger om hestebokser:

§ 24. Innredning av stall

Alle dører hest skal passere gjennom, må være brede og høye nok og utformet slik at hesten kan passere uten risiko for å komme til skade.

Innredning skal være utformet slik at hesten ikke kan sette seg fast i sprinkelverk eller andre åpninger, eller på annen måte lett kan skade seg selv eller andre hester.

Vinduer inn til bokser og spiltau må ha uknuselig glass eller være skjermet.

Bokser skal være så store og utformet slik at hestene kan ligge flatsides og snu seg uten problemer. Boksen skal være utformet slik at hesten ikke kan komme seg ut.

Dersom det står flere hester i samme boks, må plassen være stor nok og slik utformet at alle hestene kan ligge flatsides samtidig, og bevege seg omkring uten å skade hverandre. Det må tas hensyn til sammensetning i gruppen slik at ingen hester jages, og slik at alle hestene får ete, drikke og hvile i fred.

Spiltau skal være langt og bredt nok til at hesten kan ligge flatsides uten å måtte bruke stallgangen. Skilleveggen skal være lang nok til at hestene ikke kan sparke hverandre. I spiltau skal hesten stå oppbundet. Bindsel skal være til minst mulig ulempe for hesten og utformet slik at hesten ikke lett kan sette seg fast eller komme til skade, og slik at den kan legge seg og reise seg uten hindring. Hesten skal lett kunne løses. Det er ikke tillatt å ha flere hester i ett spiltau. Hoppe med føll skal ikke stå på spiltau.

Det er ikke tillatt med strømførende stengsel i stall.

Stallgangen skal være bred nok til at hester på hver side av gangen ikke kan nå hverandre med spark, og slik at to hester lett kan passere hverandre.

Gulvet skal gi godt fotfeste for hesten.

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 24/07/2005 :  19:40:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er plass til 2 store traktorer i boksen til rosita, så det blir nokk bra plass til ligge osv. om man deler den i to

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 24/07/2005 :  19:41:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er plass til 2 store traktorer i boksen til rosita, så det blir nokk bra plass til ligge osv. om man deler den i to

Gå til toppen av siden
Side: av 10 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.