hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - 1 hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 1 hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 10

mi@ K.

Skrevet - 21/07/2005 :  20:03:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og det trenger ikke nødvendigvis være de som kommer til meg, men jeg kan jo ta med hesten dit om jeg tror det er noe som feiler den, som sagt; de andre stallene er ikke langt unna.. Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 21/07/2005 :  20:26:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg syns dte blir litt feil å vinkle det til at en hest har det vondt om dn står alene... Noen hester er gjerne veldig avhengig av andre, selvsagt.. Alle hester trives mye bedre sammen med andre hester, men om den står alene tror jeg ikke den har det vondt.. Så lenge den har en snill og omtenksom eier, som gir den mye omsorg og kjærlighet.. Hoppa mi står på helfor på en gård uten andre hester, hun hadde nok satt mest pris på å være sammen med andre hester, men hun har det ikke følt for det om, eller mistrives. Nå har jo hesten selskap av sauer, og møter andre hester i ny og ne også.

Opprinnelig postet av anne,spot,gina&aromayo

Det er helt utrolig hva folk får seg til å tro! Tror du virkelig at en snill og omsorgsfull person kan erstatte sosial omgang med andre hester? Tror du den kan erstatte vaktskife? Som hester faktsik har, hvis du ser etter! Tror du den kan erstatte selvskap 24 timer i døgnet?

Det virker som dere bare tar de valgene som er lettest for dere, og trøster dere med at det sikkert går bra!! Urettferdig for hesten!

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 21/07/2005 :  21:33:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Nå er du urettferdig Beat! jeg har ikke skrevet at et menneske erstatter en hest som selskap til en annen hest. Men at det å ha et menneske som virkelig tar seg godt av dyret, kan i mange tilfelle gi hesten mye av den oppmerksomheten og kjærligheten den trenger, men ikke på nært samme måte som en hest selvfølgelig. Men jeg kan ikke se for meg at en hest, lider, dyrmishandling eller hva dere kaller det for, hvis den står alene.. Det er hva man gjør det til selv.

Grunnen til at jeg valgte den jenten jeg gjor, som var den eneste av de som var interesserte i henne, som ikke hadde mange hester å la henne gå sammen med, var fordi at jeg vet at der ville hun få det mye bedre enn hos de andre. Visst hesten min fikk velge, ville hun nok helst hatt en hest rundt seg, men det å gå rundt og ta sånn på vei for at en hest må stå alene, og mer eller mindre mene at den ikke har det bra, er feil.. Jeg vet at hun har det kjempebra hvor hun står, ikke like bra som om hun hadde hatt det visst hun stod sammen med andre hester, men når en har hatt hesten i mange år, kjenner en etterhvert hesten såpass godt, at en kan se lett på hesten om den egentlig har det bra eller ikke..

Sånn sett, hvis en ikke har en annen hest til selskap til hesten, bør den ha selskap av sauer eller andre dyr, det erstatter ikke en hest, men den står ikke alene. (det er slik den ene hoppa mi har det..) de to andre hestene mine går jo hjemme, så de går sammen.

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 21/07/2005 :  22:44:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må si meg enig med Anne.

Ser ikke at hoppa mi misstrives med å gå alene. Vi to har et veldig fint forhold til hverandre, men kanskje ikke så fint som hester har med hverandre. Det er ofte jeg står med baken til hennes og gnir, og koser og duller med henne når hun står på jordet. Om jeg er tørst drikker jeg av samme drikkekar som henne, og gnir hode mitt inn til hennes hals/hode, springer sammen med henne i skogen, leke gjemsel med henne i skogen har jeg også gjort. Jeg tilbringer all min tid sammen med henne. Og får utrolig til tillit!

Når man bor på gård, så har man jo bestandig tilgang til hesten. Når man har den på en stall, kanskje noen kilometer unna, så må man ha skyss eller man kan sykle, hvis man ikke har kortet selv. Da blir det med en gang litt tungere og dra til hesten, hvis man må sykle et lite stykke eller må sette seg inn i bilen og kjøre. Jeg kunne ALDRI i verden kunnet forestille meg og ha hesten på et senter/stall, som er et lite stykke unna. Jeg synes det er trivligere og bare gå ut til hesten når man selv vil, og kose litt med den, og ta rideturene når man selv vil, og ikke være avhengig av bil osv.

Men dette er mine meninger

Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  14:26:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det kan godt hende jeg er urettferdig mot deg nå, asg&a. Men jeg ser virkelig på dette som et promlem. Når du sier det er feil av oss å vinkle det til at hesten ikke har det bra når det står alene, så mener jeg det helt motsatte! Jeg mener det grenser til dyreplageri, fordi hester er, nettopp, flokkdyr. Og hører hjemme i en flokk! Det man gjør når man tar bort flokken fra en hest, er å ta bort noe av det grunnleggende i hesten!!

Jeg ville aldri gjort det! Jeg snakker ikke bare på 'synsing', da jeg er vokst opp på bygda, 50m fra ett sauefjøs. De hadde bare 1 boks der. Hvor det iløpet av 15 år, sto noen forskjellige hester. Jeg var vitne til at den ene etter den andre ble passelig loco! Det er vondt å se på, og ofte måtte jeg ut midt på natten å hente hesten som til daglig brøt seg ut. Det er ikke vanlig oppførsel. Og jeg er sterkt imot å ha en hest alene!

Kristine; Jeg skjønner godt at du får en mye nærmere forhold til hoppa di, enn det jeg gjør. Da jeg må kjøre 10 min for å se Birtingur. Og heller ikke har anledning til å være der hver dag. Skulle så gjerne hatt han rett utenfor vinduet mitt!!

Nå skal det legges til at dette er noe jeg er svært opptatt av. Vi skal kjøpe oss hund, men jeg nekter å kjøpe hund, så lenge jeg ikke har plass til å ha to. For når man er på jobb/ skole er det akkurat det samme med hunden. De er flokkdyr de også, og fortjener at vi gjør det beste for dem. Litt Off Topic...

Redigert av - beat den 22/07/2005 14:28:43 Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  20:03:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Nei, jeg skjønner hva du mener sånn sett.. Men en del mnd da jeg hadde fjordhoppa mi på for før jeg kjøpte henne for maaange år siden nå, gikk hun alene hele tiden. (Det var selvsagt bare fordi jeg fikk beskjed at det å slippe en nykastrert vallak sammen med ei hoppe, ikke alltid var like lurt). Så det var bare derfor hun gikk alene. Alikevel hadde hun det bra..

Det er jo bra sånn sett, at du tenker at hestene skal få være sammen.. Men det er vel opp til hver enkelt hva de mener om dette.

Men jeg kom til å tenke på en ting, dersom det skulle blitt påbudt at alle hester skulle ha selskap av en annen, ville det for noen bli umulig å i det hele tatt ha hest. Hvis de ikke har mulighet til å eie to hester, eller å dele beite/stall med en annen eiers hest. Hvis det hadde blitt slik at noen kjøpte seg en ekstra hest bare for at hesten skulle ha selskap, ville jeg tro at det fort kunne bli noen saker hvor den ene hesten ble mer eller mindre glemt, eller mer eller mindre bare "var" der. Med tanke på at det er jo fra før av veldig mye arbeid med en hest ;)

Tror jeg er litt off topic nå, men det får nå være så...

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 22/07/2005 :  22:52:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Beate; Jeg synes virkelig synd på deg, som på kjøre så langt får og se hesten din. Kunne aldri tenke meg og ha hesten så langt unna. Drømmen min ved og få hest, var å ha den utom soverommsvinduet og se på den hver morgen når jeg våkner. Skulle gjærne unne deg denne opplevelsen Og hatt hesten rett utom vinduet.

Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 23/07/2005 :  00:16:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ved alt hold og bruk av hest skal det tas hensyn til hestens adferdsmessige, sosiale og fysiologiske behov, og hesten skal beskyttes mot fare for unødig stress, smerte og lidelse. Det skal legges til rette for at hest kan holdes i grupper der beite inngår.

asg&a: Det er allerede lovpålagt. Hvordan det utføres bryr jeg meg egentlig ikke om! Skjønner at dette kan by på problemer for noen, men da må man vel tenk "outside the box". Fins mange gode og reelle løsninger, uten at alle skal kjøpe en selvskapshest i hytt og gevær.

Hvorfor kunne ikke de stå på samme beite, bare hver sin paddok? Da hadde ikke den nykastererte mulighet til å gjøre noe ulumskheter med hoppa di, samtidig som de går sammen.

Kristine; Drøm skal bli virkelighet en dag Jeg er så heldig at jeg har giftet meg med mannen i mitt liv, som deler samme interesse som meg. Og har sin egen hest
Så du skal ikke se bort i fra at vi får oss et lite småbruk om noen år!!
Men 10 min. er egentlig ikke så lenge, de fleste jeg kjenner har lengre reisevei/tid!

Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2005 :  00:42:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og det er enda flottere å våkne til at ponniene står og klør,passser på hverandre og spiser sammen. Bedre å kjøre 10 min dersom dette er den beste løsningen for hesten. Men stall hjemme er supert,bare man kan legge forholdene godt til rette. Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 23/07/2005 :  16:39:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er litt drøyt å påstå at å ha en hest alene for dyremishandling.. Selv om det er desidert best for den å ha selskap, klarer enkelte hester fint å stå litt alene, hvertfall i perioder. Selv om det ikke er ideelt.
Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 23/07/2005 :  18:06:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er litt drøyt å påstå at å ha en hest alene for dyremishandling.. Selv om det er desidert best for den å ha selskap, klarer enkelte hester fint å stå litt alene, hvertfall i perioder. Selv om det ikke er ideelt.

Opprinnelig postet av Tone og Svarten

Syntes du møter deg selv i døra jeg.

Hvis en hest slutter å spise, mister livsgnisten helt pga av ensomhet(og dette har jeg vært vitne til). Hva syntes du da? At den ikke har det helt ideelt, men det går fint, iallefall for en periode?
Du sier at enkelte hester klarer det, hva med de som ikke gjør det? Og hvordan finner du ut hvem som er hvem?
Det må jo være en grunn til at dette står i lovverket om hestehold.

Du syntes det er drøyt at jeg sier det grenser til dyremishandling, jeg syntes det er drøyt at du sier motsatt.

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2005 :  18:21:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Jeg er helte enig med deg Beate, hester er sosiale dyr som trives best sammen med andre. Jeg har alltid vært av den oppfatningen. Hadde jeg prøvd å hatt en av hestene jeg har holdt på mest med alene hadde de dødd av ensomhet, det er jeg sikker på. Mange hester blir helt fra seg hvis de blir stående alene i et par timer bare. MEN det finnes faktisk unntak, man trenger ikke å gå rundt med skylapper heller. Noen hester klarer seg faktisk fint alene, og når de i tillegg har selskap av sau, kyr eller lignende, er det feil å si at det er dyremishandling.

Når Tone og andre sier at det i noen tilfeller er greit og ligende, mener de såklart at dette fungerer for noen hester, ikke alle. Om det fungerer eller ikke finner man fort ut, du nevner selv mange tegn på at hesten er ensom. Noen hester klikker helt når de plutselig finner ut de er alene i stallen, andre bryr seg midt i ryggen. Hva med de hestene som ellers er utstøtt og blir mobbet av resten av flokken, de er ofte bare glad for å slippe. I naturen MÅ hester holde sammen for å overleve, om de faktisk har lyst eller ikke kommer an på individet

De hester som klarer seg fint alene og koser seg med kuene og sauene, i tillegg til eiers oppmerksomhet og jevnlig omgang med andre hester (rideturer, ol), må vel få lov til det, uten at folk begynner å kalle det dyremishandling.

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 23/07/2005 :  18:44:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har et exempel på en hest som klarer bedre en forventet og stå alene

Edit pga dålig setning:P

Redigert av - Bustetrollet den 23/07/2005 20:59:47 Gå til toppen av siden

Akra

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2005 :  20:22:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAkra  Svar med kopi av melding
Heisann! Du kan jo låne ut stallplass?
Kald- eller varmblods ønskjes kjøpt neste år! =) Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 23/07/2005 :  22:10:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Heisann! Du kan jo låne ut stallplass?

Opprinnelig postet av Akra

Kjempesmart det spør du meg!

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden
Side: av 10 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.