hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Får vondt i ryggen når jeg står
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Får vondt i ryggen når jeg står
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 14/09/2005 :  09:49:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Når jeg rir på tur og står i salen opp bakker så får jeg så veldig vondt i kors ryggen...

Er det flere som sliter med dette?

Jeg må jo sitte feil siden jeg får vondt, men er litt usikker på åssen feil jeg sitter, snakket med akupunktøren min i går om dette og hun trodde jeg krummet ryggen for mye.

Hvor viktig er det egentlig å stå i bakker? Ser mange som ikke står i salen i det hele tatt, så vidt de gidder lene seg litt fremover om det er en bratt bakke... Men sånne som meg selv står så snart det er antydning til litt bratt bakke...

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 14/09/2005 :  10:17:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg får også vondt i korsryggen når hesten min skal klatre opp bakker
Jeg er muligens heller litt for rak i ryggen tror jeg, men vanskeligt og vite sidenjeg ikke kan se dette selv.. Men det er pyton og ha det slik

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 14/09/2005 :  11:15:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Dere tar i for mye.. ;-)

Hvis salen passer hesten og den har god skulderfrihet så spiller det mindre rolle om dere står eller sitter. Ta heller et tak i manen og len dere framover mens dere holder beina klar av hestens bevegelser. En avslappet sits er bedre for hesten enn en overanstrengt stående rytter...

Tenk heller at dere skal opp SAMMEN med hesten enn at dere skal LA DEN KLATRE... Håper dere skjønner forskjellen og hva jeg legger i den... :-)

Hilsen Line, med hofteskade..

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 14/09/2005 :  13:09:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å sitte ned i salen er bedre trening for hesten enn å bære en stående rytter, da den må jobbe mer med bakparten med en rytter som sitter nede. På en unghest står jeg alltid, (for avlastning) men på voksne hester sitter jeg, for trening av hestens del.
Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 14/09/2005 :  14:33:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Før fikk jeg også litt småvondt i ryggen, men etter jeg har på en slik rideferie i fjellet så ordnet det seg.
Len deg heller forrover ta et tak i mana. Man trenger ikke og løfte på rompa, bare litt av din tyngde kommer forrover.

Gå til toppen av siden

misstrivial

» VIP

Skrevet - 14/09/2005 :  17:02:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri fått vondt i ryggen når jeg står i salen, liker det best i alle sammenhenger uheldigvis hehe. Har det som uvane å stå i salen i gallopp.

Men jeg får sinnsykt vondt i ryggen av å kjøre hest. Har prøvd å slakke tømmene, men det hjelper ikke og av sikkerhetsgrunner bør ikke løkkene være helt i fanget. Har prøvd å vile skuldrene på låra. Men får vondt uansett.
Gå til toppen av siden

siljemarie
» VIP

Skrevet - 14/09/2005 :  17:38:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kan jo være at dere får vondt fordi musklene blir trent i ryggen og at dere på en måte blir litt stive etterpå. Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 14/09/2005 :  17:46:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Det er alltid lurt å trene annen idrett ved siden av ridningen :) Begynn å trene ryggøvelser.
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 14/09/2005 :  19:58:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Tipper det kommer av for lite muskler i ryggen, finn alternative øvelser som dere kan gjøre ved siden av, så ordner det seg nok. For mange kan nok også stivhet/stlhet spille inn. Har du en jobb eller annet hvor du enten står mye eller sitter mye, har man lett for å bli stiv i ryggen, og da får man lett vondt når man plutselig skal gjøre noe annet.
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

inaw

» VIP

Skrevet - 17/09/2005 :  19:04:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseinaw  Svar med kopi av melding
Misstrival: Kan være vinkelen på sete er feil for deg. PLuss at rister noe helt vanvittig av og til. Jeg må kjøre med sånt løst kuskesete ellers kan jeg nesten ikke gå etterpå.. Ville prøvde det! Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 19/09/2005 :  21:07:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror nok det er musklene som svikter gitt!!! Det er bare å fortsette og stå i salen, tilslutt blir man sterk nok i musklene, da slipper man melkesyren og det blir ikke vondt mer!

Man burde som rytter väre sterk nok til å ¨stå i to-punkt-sits i galopp for at man ikke skal belaste ryggen til hesten unödvendig.. Når jeg rir/er på feltrittsstevner ser jeg mange ryttere som ikke orker å stå i 2-punkt-sits gjennom terrenget.. Da blir jeg litt småforbanna Hesten er i form, men ikke ryttern.. Noe som svikter...

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

siljeho

Norway

Skrevet - 23/09/2005 :  22:27:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror nok at det er musklene som svikter ja. Tenk veldig på å holde senter når dere står i salen. (altså tenke på å få rompa inn under seg slik at ryggen blir rett) mulig dere svaier når dere står i salen da blir det belastning på ryggen. Kjempe fin øvelse er å ligge på magen, armene ut i 90 grader og løfpte dere sakte opp. Samtidig tenke at det ligger en nål uved nederste del av magen. Gjøre dette en 20 ganger før du legger deg hjelper kjempe masse.Viktig å ha muskler i ryggen. Men trener man rygg må mann også trene mage. viktig.

Sunnyann: det er mange som kan ha svake rygger. Mennesker er forskjellig bygd. Jeg danser og går danselinja og for å få en god, sterk og solid rygg må man trene styrke. Kan være mange grunner til at man får vondt i ryggen. Så tren styrke utenom å ri også!

Mvh Silje Gå til toppen av siden

Veronika B

» VIP

Skrevet - 24/09/2005 :  08:21:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg får smerter i rumpa av å stå i salen.

Gå til toppen av siden

lillelinda

» VIP

Norway

Skrevet - 26/09/2005 :  01:23:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelillelinda  Svar med kopi av melding
hmm.. du trenger jo ikke å stå i salen, len deg bare litt fremover. men ikke for mye du skal ha rett sits selv om du lener deg litt fremover:)
hm.. ja, d va d da.. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.55 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.