hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - 1 hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 1 hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 10

mi@ K.

Skrevet - 19/07/2005 :  15:03:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi skal kanskje flytte til en "gård" på Røa og da vil jeg jo ha hest, men ikke flere, ikke en hel stall.. Vil bare ha EN siden jeg er den eneste i familien som liker hester. Og da lurer jeg på om jeg kan ha bare 1 hest i stallen. Tenkte meg en mørkebrun, fullblodsvallak, eksgallophest...Må den ha selskap eller kan jeg ha bare 1 i stallen. Jeg skal holde den masse med selskap omtrent hele dagen bortsett fra den tiden jeg er på skolen, kommer sikkert til å gjøre leksene i stallen også, så alene kommer den ikke til å være, det er sikkert å visst. Men er det nok med bare menneskelig selskap, trenger den en hestevenn?

LiseLorentzen

» VIP

Skrevet - 19/07/2005 :  15:18:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiseLorentzen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLiseLorentzen  Svar med kopi av melding
Synes ikke det er rett at en hest skal stå alene.
Ta en titt på: http://www.freewebs.com/ametyst86

Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  15:18:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville aldri bare hatt 1 hest. De er flokk dyr, og hører sammen. Å bare ha en hest, er som å ha fisk uten vann! Mange hester mistrives så strekt når de står alene at de slutter og spise!
Det burde være et lite hint om at det ikke er bra!

Tenk deg selv hvordan det er å være helt alene, utenom en høne. Selv om høna holder deg mye med selvskap blir det nok litt ensomt
Da kan du heller kjøpe en gammel avdanka hest, eller esel, eller lignene til å ha som selvskapshest, så slipper du å trene to hester. Men så blir ikke hesten din så ensom heller!

Edit pga av leif...

How strange, that so often, it all seems worth it.

Redigert av - beat den 20/07/2005 11:19:18 Gå til toppen av siden

mi@ K.

Skrevet - 19/07/2005 :  15:38:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det ingen hester som ikke liker selskap da? Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  15:39:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei. Er det noen mennesker som ikke trenger mat?
Gå til toppen av siden

mi@ K.

Skrevet - 19/07/2005 :  15:40:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selskap har jo ikke noe med mat å gjøre da... Du kan ikke sammenligne hester og mat. Det blir bare dumt! Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 19/07/2005 :  15:41:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min hest står bestandig alene! Og jeg kan ikke si at den står heslt alene og er ensom. Hund og kuer som er like ved hele tia. Også hver dag, så kommer det 2-4 hester forbi.

Men om hesten skal stå HEELT alene. altså ikke noen andre dyr rundt seg, som ku og hund, så kan det bli litt værre..

Det trenger jo ikke og koste så mye, bare det er selskap i den;)

Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 19/07/2005 :  15:48:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jo ingen tvil at en hest har det bedre i selskap med andre. Den behøver nødvendigvis ikke stå i samme havn som andre hester, men den burde ha noen hester rundt seg i andre havner.

Noen hester klarer fint å stå alene, mens andre ikke takler det! Har vært borti en som ikke taklet det, og den var ganske uhåndterbar etterhvert.... Den var engstelig og nervøs, den slappet aldri av. Den måtte jo være på vakt hele tiden.

Når flere hester står sammen slapper de mer av, for vaktholdet går på rundgang.

Jeg ville ikke hatt en hest alene, altså planlagt i mange år framover. En ting er hvis det skjer noe uventet (annen hest på stallen flytter, ha den med på ferie en plass i 3 uker o.l.), men det er ikke noen god deal i lengda å ha en hest alene.

Dessuten er det vel kjedelig å ri bare alene hele tiden, ikke ha noen der til å prate hest med og sånn? Hvorfor ikke leie ut i så fall bare 1 boks! Tror mange er i stallen for å være sammen med andre mennesker som deler den samme interessen.
Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  15:55:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Selskap har jo ikke noe med mat å gjøre da... Du kan ikke sammenligne hester og mat. Det blir bare dumt!

Opprinnelig postet av mi@ K.

Dette blir ikke bare dumt å sammenlikne. Det er faktisk to av livsnødvendige behov. Når du spør om det ikke er noen hester som liker å være ensom, så spør jeg om du liker å gå sulten!

Ved nyfødte barn regnes behovet for kontakt, like sterkt som behovet for mat. Hester er flokkdyr som mennesker, og trenger også selvskap. Jeg vil gå så langt å si at det er dyreplageri å ha en hest alene!

Gå til toppen av siden

mi@ K.

Skrevet - 19/07/2005 :  16:35:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
DU vet jo ikke om alle hester vil ha selskap da! Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  17:33:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å tilhøre en flokk er blant alle hesters grunnleggende behov,på lik linje som det å ta til seg fôr. Den ene hesten vår stod alene i noen få vintermåneder et år. Han er en meget stabil og selvstendig herremann,men mer dårlig samvittighet har jeg aldri hatt. Uansett hvor knyttet han var til meg,kunne ikke jeg erstatte hestevenner 24 timer i døgnet. Da han kom sammen med andre hester igjen,forandret hesten seg fullstendig og lyste opp. Selskapsdyr og mennesker kan aldri erstatte artsfrender,jeg mener det grenser til dyreplageri å nekte hesten daglig omgang med sin egen art.
Veit at enkelte hester rett og slett kan mistrives i en flokk,fordi de blir mobbet eller ikke får slappe av i den flokken eierne setter sammen,men to hester som går i sammen blir som regel bestekompiser uansett.
Virker som om du har bestemt deg for å holde en hest aleine,ellers kunne jeg godt ha skrevet en avhandling om hestens biologi her.
Ellers har jeg skumlest de nye retningslinjene for hestehold i Norge,stod det ikke noe om at hester skal holdes sammen med andre der? Jeg husker desverre ikke,men kan komme tilbake til det..
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  17:44:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Du kunne jo kjøpt deg en liten minishettis i tillegg. De koster omtrent ingen ting å fôre og er godt selskap for en annen hest Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  17:47:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20050602-0505.html#map002

Jeg mener at selskap av artsfrender ligger under de generelle bestemmelsene her,veldig synd at det ikke står som et eget punkt i bestemmelsene..
Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  17:55:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
DU vet jo ikke om alle hester vil ha selskap da!

Opprinnelig postet av mi@ K.

Du spør på et offentlig forum. Da må du regne med å få svar. Selv om det kanskje ikke var det svaret du ville ha!
Syns ikke det virker som du har mye erfaring om hest når du spør om dette, og i tillegg spør om det er nødvendig å kunne ri hesten på tøylen for å ha hest!!

Kine&Tassen: Enig med deg. Virkelig synd det ikke er ett eget punkt!!

Gå til toppen av siden

mi@ K.

Skrevet - 19/07/2005 :  18:07:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eh? Neivell... Jeg innrømmer at jeg ikke er den mest "erfarne"..
Men jo jeg har faktisk en del erfaring, tro det eller ei..
Men når det kommer til at man skal få sin egen vil jeg vite ALT for å gjøre det best for hesten..

Og, nei jeg har ikke bestemt meg for å ikke ha noen annen hest, nei, nå som jeg har fått vite det jeg vet nå så tror jeg at jeg skal skaffe en liten en.. Ser for meg en SVÆR fullblods og den lille shettisen vettu..hehe

Det finnes jo alltid unntak... så det kunne hende at det var endel hester som ikke likte selskap, men dette med å leie ut en boks var ganske smart...kanskje jeg heller gjør det istede for å skaffe en til, blir litt dumt hvis jeg bare skaffer den for å ha selskap med en annen..hadde fått litt dårlig samvittighet..ene er favoritten mens den andre er lissom bare til for å holde favoritten med selskap lissom. Kanskje noen små naboer kan ri den
Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  18:14:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Men viss du ikke har så mye erfaring, hvorfor skal du da ha en avdanka gallopphest, som til og med skal stå,gå og bli ridd aleine? Hestene blir faktisk roligere ved å bli ridd med andre hester, i vert fall mine.:P
Ann Lajla

www.annlajlabrungot.piczo.com :)

Gå til toppen av siden
Side: av 10 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.