hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - 1 hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 1 hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 10

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  18:16:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Hester trenger selskap. Helst av en annen hest, men esler, sauer, geiter osv. går også bra.
Jeg syns det er dyremishandling å la en hest stå helt alene, hester er flokkdyr, og det er imot alle dens naturlige instinkter å være alene. I det fri ville du aldri funnet en hest gående helt for seg selv.
Hvis den er alene, vil den aldri føle seg trygg nok til å f.eks. rulle seg, ligge, og ikke minst sove!! Og da kommer nok den hesten ikke til å være særlig å ha med å gjøre etter en stund, uten trygghet, søvn og hester til å slåss/leke med....

Tenk på hestens beste, og skaff deg litt mer kunnskap før du går til anskaffelse av en egen hest!
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  18:18:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Flott!! Kjempefint at du tenker over det med å skaffe shettis kun som selskapshest.. Selv om de er små og billige i kosten,trenger de samme omsorg og oppfølging som en stor hest. Jeg synes det er for galt at et friskt,lite dyr kun skal holdes som selskap for en stor. Og de koster like mye i dyrlegeregninger som en stor. Har en shettis sjøl,men hun skal bli en skikkelig bruksponni. Og jeg vil si at hun er minst like krevende som han som jeg kan ri på.
Jeg vurderer selv å låne ut en av boksene våre i vinter,er sosialt og trivelig hvis man kan få en leietaker som man samarbeider godt med. Og da har du jo også noen å spørre dersom du gjerne skulle ha hatt hestefri ei helg? Er ikke bare,bare å ha alt ansvar hele året,det veit jeg alt om.
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 19/07/2005 :  18:34:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så man kan si det slik at jeg driver med dyreplageri.. Hesten min ruller seg, ligger og sover og har trivselsflekker,.. Hun har kyr rundt seg, hund, og flere hester daglig som drar forbi.. Og det er veldig ofte jeg møter hester når jeg er på tur, men hoppa mi vill bare gå vidre, aldri opplevd at hun har stoppet og blitt vrang pga. at hun vil gå etter den andre hesten.

Jeg ser liksom ikke problemet og ha en hest alene når den trives..

Men selfølgelig, det er et flokkdyr, og man vill jo gjøre det beste for hestene sine! Hvis du ser at hesten ikke trives, så skaff en hest til, det skader jo ikke å prøve og se hvordan det går! Om den vil trives eller ikke, kan jo ha noe med om hvor mye hest det var rundt han på kjøpsstedet.

Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  18:59:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kristine: Grenser til dyreplageri har ihvertfall jeg skrevet. Men jeg vil si at hester som bor på gård med husdyr rundt seg,har det bedre enn en som står mutters aleine. Hesten min oppførte seg akkurat som hesten din,virket ikke som han hadde noen problemer med å stå aleine. Kuer,sauer,katter o.l. har han aldri brydd seg med. Han så også andre hester hver dag,da naboen hadde. Han brøy seg heller ikke betraktelig om andre hester,jeg,kusina mi og stallen var det han var vant med. Han sov aleine ute,kunne ligge og kose med meg i boksen,gå løs når vi rastet på tur osv..
Men! Det var da han kom sammen med hester igjen at vi så forskjellen,han fikk mye mer gnist og var veeeldig fornøyd med livet. Nå er jeg så heldig at jeg to,slik at han ikke trenger å skilles fra vennen sin.
Gå til toppen av siden

popo

Skrevet - 19/07/2005 :  19:18:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med alle utenom mi@ k....

Skjønner du ikke selv at en hest ikke kan stå alene, tror jeg ikke du er erfaren nok til å ha hest heller.
Og det med leksene som du sier at du skal gjøre i stallen,da skulle jeg likt å ha sett deg sitte i stallen til vinteren i mange minusgrader...
det beste er jo å leie ut boksen ved siden av,så har hesten din selskap,både i boksen,utegang og sikkert ri sammen.Da har jo du selskap også.Er lettere å få ridd ordentlig,når man kan ri sammens med noen inne i mellom. det jeg mener er at når man rir alene f.eks på tur blir det mange ganger slik at man vender veien hjemover litt for tidlig.Rir man sammens med noen,har man selskap og har det gøy.Alle har vel opplevd at det er vanskelig å få ridd ordentlig,når man kjeder seg og har en dårlig dag?
Var litt vanskelig å forklare dette her,men håper dere skjønner

Har du ikke mulighet å leie ut boksen ved siden av,men har en liten/gammel hest som ikke trengs å bli ridd,må den alikevel ha stell og kos. Så det du sa at du at selskaps hesten ville bare bli stående der,mens favoritt hesten din fikk mye kos og stell,er jo helt høl i huet.

Nei,skaff deg en sau, de går bra sammens med hester.
Men jeg er såpass glad i alle dyr,så var det min sau,hadde den fått like mye kos og stell*hehe*
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  19:42:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Siden du først skal bo på gård og har nok av plass er det vel ikke noe i veien med å skaffe seg en selskapshest til hesten din, eventuelt en sau ol. Et annet alternativ er, som nevnt, å leie ut stallplass til andre. Å la hesten stå helt alene er ikke ideelt. Du kan godt snuble over en hest som står fint alene, men den kommer uansett ikke til å trives ikke godt som en som har selskap av andre.
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 19/07/2005 :  19:53:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg fikk tilbud om og få en hest til hos hoppa mi, men når hun er under behandling, og skal ta det med ro, så må hun stå alene. Dette er en Ok grunn til at hesten kan stå alene.. Men det betyr ikke for altid..

Men som hoppa mi, hun brydde seg ikke om andre hester, fra dag 1 jeg hadde henne, så brydde hun seg ikke om de mange hestene jeg har hatt på for.. Når jeg ridde på tur, så var det å kjappe seg bort fra hestene, hun fikk det veldig travelt, og måtte absolut springe avgårde.. Og når vi skulle hjem så var det så vidt hun russlet.. Ja, hun kan gå sakte og kjappt av andre grunner også, men når dette foregår over flere år, så kan jeg ikke si jeg fikk alle rideturene som jeg ville. Utrolig men rart.
Mange sier at dette kan skyldes det at hun har godt så lenge alene, men der jeg kjøpte henne, så var hun mobbe offeret, og liten og tynn.. Hun gikk ilag med 7 hester den tiden.

Men er enig med alle de andre, en hest bør ha selskap!

Gå til toppen av siden

mi@ K.

Skrevet - 19/07/2005 :  20:37:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skal ikke ha en som netopp har kommet ut av banen, det er jeg selvsagt ikke klar for..Jeg vil ha en som har vært kanskje turhest i noen år, og er sånn rundt 8 år... Men grunnen til at jeg vil ha en galopphest er at den skal være rask og fin å galoppere på over engene..

OG jeg skrev jo at jeg IKKE ville ha en ponni som bare var til selskap, at jeg hadde fått dårlig samvittighet hvis den bare stod der for å holde den jeg kan ri til selskap. Da får den jo ingen mosjon!
Les før du lar smella gå da!

Som sagt, jeg spurte bare om råd og om det gikk an for den å være alene, men her vises det jo tydelig at alle som har en hest alene er en dyremishandler..Så da vet jeg det! Og jeg er absolutt ingen dyremishandler, jeg ville ikke skadd en flue engang og jeg er veggis nettopp pga dyrene som LIDER og blir brutalt myrdet for at folk skal få luksus! Så kall heller folk som spiser kjøtt mishandlere, ikke de som bare søker om råd for at hesten skal få det best mulig!

Redigert av - mi@ K. den 19/07/2005 20:40:18 Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  20:41:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jo sikkert mulig å finne en hest som klarer det psykiske presset det er å stå alene. Men det er kanskje ikke det som bør stå øverst på lista første gang du skal kjøpe hest?
Det er kanskje andre ting, er den trafikksikker, barnvenlig, spraker biter den? Blir kanskje litt rart å lete etter en hest som klarer å stå alene ;)

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  20:54:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Hvis syntes det er så galt å ha en ponni bare som selskap kan du vel kjøpe deg en å bruke, men da blir det noe dyrere og tar nok også mer tid. Det er ikke "slemt" å ha en ponni som selskap, så lenge den får mat, selskap og mye utgang. Så syntes du kan revurdere å ha en ekstra hest på gården, høres det ikke kos ut da?

Det å håpe på en nydelig mørkebrun fullblods som du kan galoppere over engene og være beste venn med høres litt vel "penny-klubb"ete ut og lite realistisk. Du må tenke på hestens beste også, ikke bare dine egne ønsker.

Du spurte om du bør ha selskap til hesten du tenker på å kjøpe, og vi her anbefaller deg på det sterkeste at du skaffer det. Som også nevnt står det i forskiftene om hestehold at hestene bør ha kontakt med artsfrender.

Gå til toppen av siden

LiseLorentzen

» VIP

Skrevet - 19/07/2005 :  21:01:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiseLorentzen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLiseLorentzen  Svar med kopi av melding
Tenk deg godt om før du skaffer deg hest mi@ K. Det er MYE ansvar å ha hesten hjemme, du er ansvarlig for ALT stellet. Og uansett hvor syk og trøtt du er en morgen så skal hestene ha mat og komme ut i havnehagen.
Jeg har selv hestene mine hjemme på gården og det er vanvittig mye mere arbeid enn å ha den i en stall der andre har oppstallet hestene sine. Der kan andre ta vare ¨på hesten en dag eller to om du skulle bli syk eller liknende.
Litt off topic, men..

Ta en titt på: http://www.freewebs.com/ametyst86

Gå til toppen av siden

mi@ K.

Skrevet - 19/07/2005 :  21:12:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, en ekstra hest høres bedre ut, for da får jeg mer kontakt med den og kjenner den bedre hvis jeg rir den også... Men ikke 2 fullblodser da, hehe

Men syns ikke det høres urealistisk ut, en snill eks galopp hest som er mørkebrun, nei, høres veldig realistisk ut, og hvis jeg har bestmet meg for det så har jeg det. Da stopper jeg ikke ved den første fjordingen(ikke at det er dårlig, måtte bare ha eksempel) og kjøper den, ikke sant? Har sett mange mørkebrune fullblodser, og da gjenstår det bare å finne en grei vallak
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  21:18:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Du må tenke på at det er mer enn bare utseende som teller, se etter en hest du passer sammen med, som passer til ditt bruk, er grei å ri og håndtrere og som har god helse. Det å finne den rette hesten er ikke så lett som du kanskje tror, så vær åpen for andre muligheter.
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  21:19:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Off topic: Det var et fryktlig stort bilde, Beate!
Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  21:33:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Faen... skal gjøre noe med det... plages litt skjønner du :O
How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden
Side: av 10 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.