hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - 1 hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 1 hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 10

lienka
» VIP

Skrevet - 19/07/2005 :  21:34:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Etter å ha lest innleggene dine både på denne debatten og på den hvor du spør om å ri en hest til tøylen, vil jeg ærlig talt fraråde deg å kjøpe hest i det hele tatt. Det krever både mye tid og penger.

Hvis du likevel ender opp med å kjøpe hest, håper jeg at du tenker nøye gjennom hestekjøpet ditt. Du sier selv at du ikke er særlig erfaren, og da ville jeg:

- ikke ha kjøpt en eks-galopphest
- ikke hatt hesten alene
- ikke hatt hesten på gården.

Drømmen om kjøpe en eks-galopphest for å galoppere over engene høres lite gjennomtenkt (og realistisk) ut. Hvis du ikke er særlig erfaren tviler jeg faktisk på at det blir noen særlig fin (eller trygg) opplevelse for verken deg eller andre når du og hesten din kommer i full galopp over engene. Da ville jeg ha foretrukket en fjording som jeg kunne kontrollere.. 8 år er dessuten ikke særlig gammelt for en hest, og uten at jeg har noe særlig erfaring med galopphester så vil jeg anta at mange fortsatt vil bære preg av sin periode som galopphester?

Hesten er flokkdyr og bør alltid ha selskap. Du kunne så klart kjøpe en selskapsponni eller leie ut en boks, men utifra det som er kommet frem på debatten ville jeg ikke hatt hesten på gården hvis jeg var deg. Det følger mye ansvar med det å være hesteeier, og jeg håper virkelig at du setter hesten på en stall med erfarne hestefolk som kan hjelpe deg. Siden du sier at du er den eneste i familien som liker hester, regner jeg ikke med at foreldrene dine vil være i stand til å hjelpe/gi deg råd ved evt. sykdom, skade, forplaner o.l. Dessuten må du regne med dager hvor du blir syk o.l, og da er det greit å ha noen (med greie på hest) som kan steppe inn for deg.
Gå til toppen av siden

mi@ K.

Skrevet - 19/07/2005 :  21:36:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg sier ikke at jeg ikke har erfaring, jeg sa at jeg ikke var den mest erfarne, jeg har faktisk en del erfaring sa jeg jo! Les litt nøyere igjennom.. Og er jeg syk et par dager, klarer jo hesten seg uten mosjon, hvis den er ute på beite, og mamma kan jo gi den mat og sette den ut og inn av stallen...

Er ikke bare utseendet på fullblodsen, det er også lynne og galoppen, veldig fine å ri på, fullblodsen er jo kjent som en av de beste ridehester... de er også veldig snille, selvfølgelig med unntak men normalt, og er det en slem en så er det jo klart jeg ikke kjøper den...
Det er jo tusenvis av fullblodser, jeg passer nok sikkert med en av dem

Redigert av - mi@ K. den 19/07/2005 21:40:13 Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  21:38:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Der blei det bedre gitt :)
How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  21:40:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og nå, tilbake til topicen! Jeg syntes det er fryktelig barnslig å bestemme seg for at man SKAL ha en brun fullblodshest, da høres det mest ut i mine ører som (sorry jenter!!) en fjortiss hekta på pennyklubb bøker!!
Det er en kjent man som sier; En god hest har ingen farge!!
Eller det vil si, fargen spiller da f... meg ingen rolle?!

Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  21:46:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvem skal hjelpe deg om hesten får ett sår på feks beinet? Skal du ringe vetrinær hver gang det oppstår en skade? Hvem skal hjelpe deg når (merk jeg sier når, ikke HVIS) det oppstår problemer ved det å ha hest som du ikke hadde tenkt på? For eksempel at du ikke klarer å holde hesten på tur hjem? Hvem skal være der å veilede deg, slik at du utvikler deg som rytter? Hvem skal hjelpe deg med riktig foring/ forplan?

Bare spørsmål som dukker opp i hodet mitt når jeg tenker på denne situasjonen... Kanskje du også skulle tenke litt over det. Det er faktisk ganske deilig første gang man får hest at det er hestekyndige folk rundt deg som kan hjelpe deg når problemene dukker opp!

Gå til toppen av siden

RenateogKillan

» VIP

Skrevet - 19/07/2005 :  21:46:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ingen hester bør stå alene. Som mange nevner her så er hester flokk dyr og de trives best sammen med andre hester. Men det er noen hester som har vokst opp alene og som er vandt til det. Sier ikke at det er bra for dem,men det er bedre å skaffe en som er vandt til det, enn å sette en som har stått samme med andre hester alene. Det er dyreplageri.
Kan du ikke ha to bokser og leie ut den ene? Da har du også noen du kan ri sammen med.
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 19/07/2005 :  21:50:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
må si meg enig med beat, fargen spiller ingen rolle. Man er villig til og kjøpe en skimmel hest, med røde øyne. Om den er snill og ridebar.

Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  21:53:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, eller en hvit og brun, med blå øyne
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 19/07/2005 :  21:56:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Beat: Hva hinter du til nå? hehe. hvit og brun, med blå øyne, de er jo søøte..

Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  22:01:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Hadde hoppa mi alene en liten stund fordi forhesten min skulle selges og jeg hadde ikke fått tak i en ny selskapshest til henne. Hun har tidligere gått alene, men da begynte hun, etter en stund å sture... Nå går det to hester ovenfor beitet hennes og hun har sluttet å sture og er back to normal.

Til og med hun som har stått alene begynte å sture. Min mening er at alle hester burde ha selskap av en annen hest ol.

Hvorfor ikke se etter en hest som passer deg og dine erfaringer/begrensninger/ønsker og ikke ta den ene hesten fordi det er en avdanka fullblod? Du kan få mangedobbelt så mye glede med "den rette"

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  22:08:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kristine; Hehe.. ja de er det!! Men folk sier så mye rart om "kua" mi!! Haha
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  22:18:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Du sier du er erfaren, kan jeg bare få spør hva slags og hvor mye erfaring? Det er lettere å gi råd når man vet mer om dem man skal gi råd til.

Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  22:43:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Veldig enig i det Beat (og andre) skriver; hester BØR ha selskap.
Synes faktisk at hvis ikke man har mulighet til å gi hesten selskap, så skal man ikke kjøpe noen hest. Selskap er utrolig viktig for hestens psyke og atferd, og minst like viktig som vann og mat. Det har noe med trivselen til hesten å gjøre.. Andre dyr kan også fungere som selskap, som Kristine og Rosita skriver.

Selv kjøpte jeg en ekstra hest KUN fordi jeg ikke ville ha en hest alene i stallen. Det fungerer utmerket :)

Mi@ K: Du skriver at du vil gjøre leksene i stallen og være der hele tiden... Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men etter all sannsynlighet kan det hende du har lyst til å gjøre noe annet enn hest etterhvert. Et menneske kan uansett ikke veie opp for mangelen på hestekontakt.

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

lienka
» VIP

Skrevet - 19/07/2005 :  23:08:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har lest nøye gjennom, og jeg står fortsatt på det jeg skrev i mitt forrige innlegg. Uavhengig av om du ser på deg selv som "ikke særlig erfaren" eller "ikke den mest erfarne", mener jeg at et hestehold på den måten som du beskriver det ikke er til det beste for hesten, og at det dermed heller ikke bør gjennomføres. Så lenge du ikke er "den mest erfarne" mener jeg at du burde stå i en stall hvor du kan få hjelp av noen med mer erfaring. For det vil oppstå situasjoner/problemer som du ikke har forutsett, og da er det godt å kunne få hjelp av andre med dyktige hestefolk.

Jeg synes man skal se på individ, ikke rase, når man leter etter hest, men å se på farge syns jeg faktisk at blir enda verre enn å gå etter en spesiell rase..
Gå til toppen av siden

mi@ K.

Skrevet - 19/07/2005 :  23:11:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jo ikke rart jeg vil ha en pen hest....?
Vi blir jo kjent med folk i området, så hvis det oppstår noe kan vi jo ringe til et senter i nærheten og be dem komme og ta en titt. Jeg kan jo også få privat undervisning eller delta i ridekurs med min egen hest.. så det er jo ikke noe prblem for hvordan jeg skal "videreutvikle meg som ryttter"
Jeg har litt erfaring og hesten jeg skal ha blir hvertfall ikke før om et år og jeg har vært på leir noen ganger og gått på rideskole, skal på rideleir igjen om 2 uker og skal begynne på rideskole til høsten...
Jeg har vel ridd i 3 år, blir det 4 nå, det er ikke mye erfaring men det er litt, har også vært borte i hester som biter og sparker i boksen..
Må vel være en grunn til at ridelæreren ga meg den hesten..? Kanskje jeg ikke var så dårlig med hester som dere vil ha det til!

Redigert av - mi@ K. den 19/07/2005 23:15:23 Gå til toppen av siden
Side: av 10 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.