hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - 1 hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 1 hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 10

Bustetrollet

Skrevet - 19/07/2005 :  23:13:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis man bestemmer seg for og kjøpe en rød kaldblods men ei hvit stjerne og mørk man/hale, som har et glassøye..

Tror du nepper finner en hest som er identisk beskrivelsen.. Isåfall må man dra rundt på alle staller og se, og kanskje gi en formue for og få kjøpt den.

Som lienka skriver; se på individ, ikke rase og farge

Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  23:20:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er jo ikke rart jeg vil ha en pen hest....?
Vi blir jo kjent med folk i området, så hvis det oppstår noe kan vi jo ringe til et senter i nærheten og be dem komme og ta en titt. Jeg kan jo også få privat undervisning eller delta i ridekurs med min egen hest.. så det er jo ikke noe prblem for hvordan jeg skal "videreutvikle meg som ryttter"
Jeg har litt erfaring og hesten jeg skal ha blir hvertfall ikke før om et år og jeg har vært på leir noen ganger og gått på rideskole, skal på rideleir igjen om 2 uker og skal begynne på rideskole til høsten...
Jeg har vel ridd i 3 år, blir det 4 nå, det er ikke mye erfaring men det er litt, har også vært borte i hester som biter og sparker i boksen..
Må vel være en grunn til at ridelæreren ga meg den hesten..? Kanskje jeg ikke var så dårlig med hester som dere vil ha det til!

Opprinnelig postet av mi@ K.

Dette har ingenting med av vi "vil ha det til" at du er dårlig med hester! Tvert imot!! Det kan godt hende du er kjempeflink!!
MEN, det som er, er at mange av oss som svarer her, er folk som har hatt hest i mange år. Og vi VET at dette byr på problemer. Og det byr på ENDA mer problemer om du skal ha denne hesten alene på en gård, uten folk å spørre til råds.
Jeg vil bare du skal ta de rådene du får her, for det er ingen som sier dette for å være ekle med deg, eller for å knuse drømmene dine. Vi sier dette fordi vi tror det er det beste for hest og deg!!
Har du aldri hatt hest før, så aner du ikke det ansvaret og all tid og frustrasjon det tar! Det må oppleves.

Poenget er at skal du kjøpe hest bør du ikke ha den hjemme, men på en stall den har tilsyn av hestefolk, du bør kjøpe en rolig nybegynner hest, ikke en avdanka gallopps hest. Du bør tenke deg nøye om før du gjør dette!!!

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

mi@ K.

Skrevet - 19/07/2005 :  23:27:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok, virket veldig som dere var skikkelig imot meg.. Men jeg skal ikke ha den alene. Og som sagt hvis det skjer noe kan en av stallene i nærheten komme og ta en titt.
Skal ha hesten på prøve en uke eller noe først da, og når jeg prøverir den og steller den merker jeg jo om den er slem og da selvfølgelig, nok en gang kjøper jeg dn ikke!
Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 19/07/2005 :  23:31:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Her poppa det opp mange innlegg gitt!

Jeg må jo si meg enig med de fleste her om at det høres ut som du kanskje ikke har nok erfaring til å få deg egen x-galopphest....

Det kommer fram i innleggene dine at du vil ha en brun galopphest for å ri i fin galopp bortover på jordene... Ok, det er som en som sier at en har peiling på bil, og sier at den vil ha en rød bil som går fort!

Mange ganger kan man høre på hvordan folk ordlegger seg og hva de sier for å forstå hvor erfarne de er.

De andre her sier jo nettopp til deg at en galopphest blir nok for mye, de sier det fordi de bryr seg. De vet hvor mange problemer man kan komme borti og at det ikke bare er fryd og gammen!

Du sier du har ridd noen år (4) og det er bra! Og du kan ha hest hjemme hvis du har bestemt deg for det, men tenk godt gjennom om du virkelig vil ha en x-galopphest.

Det er mange andre raser som galopperer behagelig på jordene altså. Det finnes jo så mange raser og individer der ute!

Jeg kjøper nå min 3. hest (har hatt 2 travere jeg har omskolert tidligere). Nå blir det en islandshest fordi jeg vil kose meg på tur. Ikke ri fortest, men rett å slett ha det koselig og føle meg trygg!

Det er jo heller ingen hemmelig at x-galopphester slik som traverne kommer i temmelig heftige utgaver. Da mener jeg temperamentmessig. Hadde vel vært koseligere med en hest med en kald og stabil hjerne?

Det er i hvert fall bedre med en stygg hest i havna som en kan ri turer på, enn en drit pen hest som en ikke kan ri på!

Hvorfor vil du ikke ha hesten på et ridesenter i nærheten eller i en annen stall med voksne erfarne mennesker? Det er jo koselig å være rundt andre som deler samme interesse som deg, er det ikke?
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  23:40:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Vi har ikke noe i mot deg, vi prøver bare å hjelpe ;) Som Nikita og Beat sier har mange av oss masse erfaring med hva slags problemer kan oppstå når man driver med hest og øsnker å gjøre deg klar over dette før det skjer noe.

Du sier du trolig ikke kommer til å kjøpe egen hewst før om et års tid. Da foreslår jeg du prøver å få til å ha hest på halvfor, eventuelt helfor, en stund før du kjøper hest, og skaffer deg så mye erfaring og kunnskap som du kan mens du venter.

Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  23:42:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, enig med Nikita her:) Men jeg må jo si at jeg også har islending, som har en herlig gallopp, og springer fra de fleste hestene på stallen ;)
Men hvorfor må det være en x gallopp hest? Kan det ikke være en fullblodsride hest da? Eller hva med en vakker araber? De har også god gallopp! Men du burde kjøpe en nybegynner hest iallefall. Også kan du jo gå videre til en litt vanskeligere om ett par år!

Og siden du skal bo på Røa kan det jo være en god ide å ha hesten på ett av ridesentrene først, for å få feelingen av det. Eller du kan jo eventuelt flytte over hesten til ett av ridesentrene om du føler det ble for mye arbeid!!

Gå til toppen av siden

popo

Skrevet - 20/07/2005 :  00:13:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du sier du har ridd i 4 år på rideskole,men det tilsvarer jo ikke akkurat å ri i 4 år. Rir man på rideskole,er det vanlig å ri en gang i uken,er man heldig rir man opptil 3 timer kanskje.
Og det er jo utrolig forskjell på å ri på ridetime med mange andre,enn ha en privat time.

Sorry meg altså,men slike som deg irriterer meg.
Skjønner ikke hvorfor du la ut spm ditt her engang,du har jo tydeligvis bestemt deg for at neste år skal du kjøpe deg en fin fullblod,som galopperer fint over engene.Herregud,vet du i det hele tatt noe om en del sykdommer ol?Jeg har drevet med hester i over 15 år,og eid min egen i 5 av disse årene,men alikevel er det fortsatt mye jeg også ikke er like sikker på.

Nei,hold deg til rideskolen noen år til du,så kan du vurdere mere da...
Gå til toppen av siden

mi@ K.

Skrevet - 20/07/2005 :  10:25:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk til dere som prøver å hjelpe meg!
Jeg vil jo ha en galopphest som er omskolert til en kjmepefin ridehest, ikke som er tatt rett ut av banen, dt vet jo til og med jeg at er dårlig!
Jeg har ikke bestemt meg for det, jeg spør jo om råd for å få tips a dere, ellers hadde ejg kke lagt u innlegget da vet du! Jo jeg vet om sykdommer...!
Og jeg irriterer meg over sånne som deg, du er hva man kaller en besserwisser!
Gå til toppen av siden

LiseLorentzen

» VIP

Skrevet - 20/07/2005 :  11:28:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiseLorentzen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLiseLorentzen  Svar med kopi av melding
mi@ K. :
Flott at du spør om råd, ikke bry deg med at folk blir irriterte. Vi har alle begynt en plass ikke sant?
Men jeg håper du tenker deg GODT om før du kjøper en x-galopphest. Hadde jeg vært deg vil jeg satset på en eldre, godt skolert ridehest med et kald og godt temperament. Jeg må si at jeg tenker rett og slett på sikkerheten din. Som Nikita sier så kommer mange x-galopphester i temmelig heftige utgaver.

Du sier at du skal begynne på rideskole til høsten? Da kan du jo spørre ridelærern din om råd angående kjøp av hest, siden ridelæreren sannsynligvis får oversikt over hva du kan mestre, kan han/hun hjelpe til i jakten på å finne den perfekte hesten til deg.
Håper du finner hesten som passer for deg, selv om det kanskje ikke blir en mørkbrun x-galopphest.

edit for å rette på skrivefeil

Ta en titt på: http://www.freewebs.com/ametyst86

Redigert av - LiseLorentzen den 20/07/2005 11:32:29 Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 20/07/2005 :  11:35:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ikke noe som sier at omskolert galopp er bare snill og grei å ha med å gjøre heller.

Dessuten er det vel nesten ingen galopphester som er omskolert av samme person, og hva den enkelte legger i at hesten er omskolert kan variere MYE!

En omskolert galopphest behøver ikke være en omskolert galopphest, hvis du skjønner hva jeg mener...

Det fullblodsen er kjent for er å være litt heit i toppen. De er kvikke i bevegelsene (lett å falle av) og er som regel skvetne av seg.

Må bare si at jeg ALDRI hadde tort å kjøpe meg en omskolert galopphest, aldr i livet. Jeg på 25 synes dette kan blir litt drøyt. Men nå blir man mer forsiktig ettersom man blir eldre har jeg hørt.

Du vil veldig gjerne ha hest for alt i verden, jeg er det første til å forstå det! Du er ikke alene!

Men jeg skjønner at folk som ser innleggene dine kan bli litt irriterte, men jeg prøver i hvert fall å svare deg på slik måte at du ikke skal ta det ille opp, men kanskje ta i mot noen råd. Når andre er litt harde i uttalelsene sine, så er det klart at du setter alle pigger ut! Det er slik vi forsvarer oss det.

Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 20/07/2005 :  11:46:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare en liten ting jeg lurer på:

Hvor mye penger har du tenkt til å bruke til innkjøp av hest?
Gå til toppen av siden

mi@ K.

Skrevet - 20/07/2005 :  12:05:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet ikke helt, det kommer jo helt an på hesten... Menn uansett bruker jo ikke mer enn 40.000 eller noe, det er utrolig mye da!

Men iallefall, okei kanskje ikke en x-gallopp hest da, men hvertfall en fullblods som er fin på turer og som "kose"hest og har en FIN galopp!
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 20/07/2005 :  12:09:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mange her inne som er opptatt av hvor erfaren man er som rytter,men jeg vil si at erfaring fra hestehåndtering og stell er minst like viktig. Man kan ha ridd i 3-4 år på rideskole,uten å ha nok kunnskap om stell og hold av hest. Man kan lese seg til ting om fôring,sykdommer,skader og problemhåndtering,men det blir aldri det samme som å lære i praksis.
Å spørre rundt på hestesentra og staller når man tror at hesten kan være syk,virker ganske håpløst for meg. Hvordan skal du til enhver tid kunne vite om hesten er i orden,når du ikke har et "trent" øye? Er det ikke lettere å ha den på et sted der erfarne hestemennesker ser hesten din daglig?

Man må selvfølgelig ha nok ridekunnskaper og vett til å kunne takle en del situasjoner under ridning,men man kan faktisk være flink nok med erfaring fra kun turridning.. Dersom du har ridd mest på skolehester,vil jeg anbefale deg å prøve en som aldri har gått på leir eller i skole. Kan hende du får noen aha-opplevelser.

Jeg begynte tidlig med ponnier,men fikk kun ha på fôr i en privatstall som eide ponnien. Rei samtidig på ridetimer for å lære mer om ridning.
Jeg fikk egen hest i ung alder,men da hadde jeg 5-6 år på baken med mye stell og håndtering i tillegg til ridningen. Og det var voksne,ansvarlige mennesker rundt oss når det var noe som ble litt feil. Anbefaler at du får litt mer erfaring med å låne hest noen dager i uka først,slik at du finner ut hvordan det er å holde på på egen hånd.

Når det gjelder den x-galopphesten tror jeg det vil begrense seg selv. Seriøse selgere ser nok fort om dette kan gå,eller så vil du nok få merke at det ikke var like lett som du trodde..

Lykke til!
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 20/07/2005 :  12:41:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ridd flere omskolerte galopphester, og det var ikke bare bare å ri i galopp gitt! Den ene hesten leide jeg noen dager i uken da jeg var rundt 19 år (hadde ridd i 11 år den gangen), og jeg slet mye med han til å begynne med! Tror ikke noen av de x-galopphestene jeg har møtt som ikke har vært heite i toppen, dårlige bein/musklatur osv, men man kan jo ha flaks:)
Hege Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 20/07/2005 :  13:00:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg husker da jeg begynte igjen med hester, var 18 år, og hadde hatt et opphold noen år. Jeg ble forrytter på en traver. Og det var jo bare helt J*^Å(#()! Jeg husker jeg ønske hester dit pepper'n gror, og gledet meg til å få scooter, fordi den hadde iallefall ikke egen vilje!!

Hehe.. så sånn gikk det. Drømmen om hest. Det ende med at jeg sleit og sleit, blei glad i denne traveren, selv om jeg hadde det tøft, og havna i bakken flere gang enn ønskelig!! Hun ble solgt tilslutt, og jeg kjøpte meg verdens roligste nordlandshest. Som jeg slapp å omskolere, og krangle med. Så da jeg hadde utviklet meg tilstrekkelig, kjøpte jeg gira islending.

Men utenom Nordlandshesten i mellom til å "roe" ned på, hadde jeg nok mista mye av interessen, pga av motgang, og lite hjelp!!

og jeg hadde hatt hest før dette oppholdet, og anså meg selv som ganske så erfaren. Men den gang ei...

Redigert av - beat den 20/07/2005 13:10:57 Gå til toppen av siden
Side: av 10 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.