hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - 1 hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 1 hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 10

Fröya

Norway

Skrevet - 20/07/2005 :  13:57:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
mi@ K: Tror du virkelig at det bare er å be noen fra ridesenteret i nærheten til å komme å ta en titt hver gang hesten har fått et sår, halter litt eller det er noe annet som oppstår? Tror nok de har mer enn nok med sine egne om ikke de skal reke "bygda rundt" og fikse andres hester til en hver tid. Det er ikke sånn det fungerer i den virkelige verden. Men jeg forstår at du har en drøm om dette. Vi har vell alle hatt en barndomsdrøm om en egen "Silkesvarten" å suse over jordene med og tilbringe all tid sammen med. Men så blir man litt eldre og skjønner at ting er litt mere komplisert enn som så. Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 20/07/2005 :  14:10:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Mia: Jeg har selv eid en x galopphest og da i ganske ung alder, fra jeg var 13-16 år. Jeg fikk masse hjelp, men uten dette haddet det aldri gått. Hesten var meget spretten, og ganske heit i toppen. Jeg jobbet lenge med ham før jeg kunne ta en kontrollert "galopp over jordene med vinden i håret"! Jeg forstår dog ønsket ditt om egen hest veldig godt. Jeg anbefaler deg som flere har vært inne på å ta dette opp med ridelæreren din, som sikkert kan hjelpe og veilede deg videre i hestekjøpet. Lykke til.
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 20/07/2005 :  14:58:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Unnskyld meg, men når du leiter etter hest. Ser du da på utsjånaden, galoppen å lynne? (posta til mi@ K.)
Ann Lajla

www.annlajlabrungot.piczo.com :)

Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 20/07/2005 :  15:38:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

For 40.000,- kan du få helt grei og fin ridehest. Du skal kanskje gå på ridekurs og sånn også? Da er det jo greit med en hest som kan noe av det fra før. Jeg unner deg i hvert fall ikke å slite med en x-galopphest som de andre og får fram her.

Jeg anbefaler deg å se på hesteannonser her på hestemarked. Start med det nå! Se på alle raser! Les om hver hest og se på pris og slikt. Du vil oppdage at det er mange gode hester til tur og lette klasser der ute for under 40.000! Hvor flere annonser du har sett når du skal kjøpe hest, jo bedre kan du vurdere hva du får i forhold til prisen.

Enig i de andre her som sier at en x-galopphest ikke nødvendigvis har en fin og rolig og kontrollert galopp. En ridehest-rase har som regel en fin og behagelig galopp (den tenker i hvert fall ikke løpe - løpe - løpe når man ber om galopp). Og jeg skal love deg at det er ikke moro å ikke så stoppet hesten i galopp på et gjorde når en selv har lyst til å stoppe. Du må huske på at det er alltid du som bestemmer, og skjer dette kan hesten fort komme til å gjøre som den vil.

Men jeg må bare igjen få si at hvis du vurdere å bruke oppimot 40.000,- på innkjøp av hest, så er det veldig mye bra du får (hvis du ser bort i fra x-galopphest, som ikke nødvendigvis er det beste i galopp på et gjorde bare fordi de heter galopphester).

Eksempler på greie (noen gode også) tur og ridehester:

http://www.hestemarked.no/annonse.asp?kat=2&ukat=23&ID=105909

http://www.hestemarked.no/annonse.asp?kat=2&ukat=23&ID=103157

http://www.hestemarked.no/annonse.asp?kat=2&ukat=16&ID=106144

http://www.hestemarked.no/annonse.asp?kat=2&ukat=16&ID=104755

Er bare noen av mange artige hester der ute!
Gå til toppen av siden

mi@ K.

Skrevet - 20/07/2005 :  19:44:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jo en av de tingene man må se på ja... Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 20/07/2005 :  20:09:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg syntes at gemyttet er viktigere enn at hesten skal være pen.. Såkalte " stygge " hester kan bli kanonpene hester ved rett trening også, selv om jeg ikke kan påstå at jeg pleier og kalle noen hester for stygge. * får så vondt av dem da jeg.. *

Det viktigste oppi det hele må vel være at du greier og håndtere den? Da er hvertfall min mening at gemyttet og helsen må være viktigst.
Så utseendet kommer langt ned på min liste ;o)

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

mi@ K.

Skrevet - 20/07/2005 :  20:15:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis den var til meg: Jeg kaller heller ikke hester stygge! Det er ingen som er stygge, alle har forskjellig mening!
Noen liker fjording, jeg liker fullblod, og ikke hakk på det for det er det ingenting å gjøre ved..Selv om jeg liker andre også, liker jeg fullblod best...
Denne f.eks synes jeg er kanonpen!:
http://www.hest.no/dagens_bilde/?id=6&sub_id=2287
Gå til toppen av siden

RenateogKillan

» VIP

Skrevet - 20/07/2005 :  20:34:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ser du har fått en del svar på spørsmålene dine. Jeg vil bare si at selv om jeg har drevet med hest i 20 år,så ville jeg nølt med å skaffe meg en x-galopphest. De kan som sagt være ganske heite og strie. Det er ikke noe morsomt å ha en hest som du ikke kan slappe av med. Om du først skal ha en hest,så ville jeg kjøpt en litt erfaren og rolig ride hest som du kan ha på en stall. Der vil du få mye erfaring og veiledning. For siden å kunne kjøpe den den brune X-galopphesten som du kan ha hjemme om noen år. Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 20/07/2005 :  20:59:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvis den var til meg: Jeg kaller heller ikke hester stygge! Det er ingen som er stygge, alle har forskjellig mening!
Noen liker fjording, jeg liker fullblod, og ikke hakk på det for det er det ingenting å gjøre ved..Selv om jeg liker andre også, liker jeg fullblod best...
Denne f.eks synes jeg er kanonpen!:
http://www.hest.no/dagens_bilde/?id=6&sub_id=2287

Opprinnelig postet av mi@ K.

Jeg har så absolutt ikke sasgt at jeg siktet etter dette nei. Men det er ikke så enkelt og skrive så mye da du er i forsvarsposisjon hele tiden.. Jeg mente ikke og påstå at du mener noen er stygge og noen pene, jeg snakket egentlig om meg selv, om du leser innlegget mitt igjen ser du sikkert det.
Trist at du skal reagere slik når folk bare vil hjelpe deg.. Du har jo fått masse svar her på det du lurer på, men men.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 20/07/2005 :  21:40:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
enig der ja..

Men viss det er utsjånaden du ser på først, kan du få en hest som steiler, kaster deg av, biter, sparker, osv. Men viss du går etter en hest som passer ditt formål kan du få desse såkalte "stygge" hestane.. Alle hestar er fine....

Ann Lajla

Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 20/07/2005 :  23:56:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har vel hørt om den stygge andungen?

Ingen hester er da stygge? Hvis en hest har det bra, får nok mat og regelmessig trening blir den pen!

Det jeg legger i en pen hest er: muskuløs (hvert fall trent), fin og glansfull pels, et våkent blikk (følger med). Som regel får de fleste hester dette ved å bli behandlet bra.

Vi har jo alle våre favoritt-raser utseendemessig (selv kan jeg ikke se at araberen skal være den "peneste" hesterasen i verden). Men man jo jo heller se på lynnet og om den passer til det bruket du skal ha hesten til.
Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 21/07/2005 :  11:49:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Akkurat det jeg mente..:) hehe..

HÆ? er araberen det? synest ikkje helder at den er so fryktelig fin at det gjer noko.

Ann Lajla

Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 21/07/2005 :  16:21:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Litt utenom tema, men ja det heter seg at araberen er det edleste og fineste av alle raser.... Den er også den reneste og eldste av alle hesteraser. Leste i en hestebok at den faktisk har færre nakke og ryggvirvler, merkelig....

Det er jo opp til hver enkelt hva de synes er pent, og takk for det! Ellers hadde verden blitt kjedelig!

Før synes jeg store hester med kort man og hale og lite pels var de peneste, men nå synes jeg de med litt hovskjegg og mye man og hale er pent også! En friserer er jo bare herlig å se på, synes jeg!
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 21/07/2005 :  16:32:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Jeg syns dte blir litt feil å vinkle det til at en hest har det vondt om dn står alene... Noen hester er gjerne veldig avhengig av andre, selvsagt.. Alle hester trives mye bedre sammen med andre hester, men om den står alene tror jeg ikke den har det vondt.. Så lenge den har en snill og omtenksom eier, som gir den mye omsorg og kjærlighet.. Hoppa mi står på helfor på en gård uten andre hester, hun hadde nok satt mest pris på å være sammen med andre hester, men hun har det ikke følt for det om, eller mistrives. Nå har jo hesten selskap av sauer, og møter andre hester i ny og ne også.
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

mi@ K.

Skrevet - 21/07/2005 :  20:01:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nettopp! Det er hester som kan ha det helt fint uten andre hester...
Men da kan man vel ikke ha den uten noen andre dyr, bare hesten, man må jo ha andre dyr, sauer geiter eller kuer...
Men selvfølgelig er jo en hest best da!
Gå til toppen av siden
Side: av 10 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.