hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - 1 hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 1 hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 10

Bustetrollet

Skrevet - 06/08/2005 :  00:07:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gjett hvem som står alene og har fått en del trivselsflekker?? Jo'o, det er Rosita jenta mi.. Tror ikke hun lider noe nød med og være alene..

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 11/08/2005 :  20:34:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Tenk over hestens sterkeste instinkter, flukt og flokk. Flokken skal til for at hesten skal føle seg trygg og tilpass. Andre får gjøre som de vil, det gjør de uansett. For all del, pakk hesten inn i dekkener og steng den inne i en boks, la den utvikle flotte vaner som veveing, luftsluking osv. Behandle hesten din som en utstillingsdukke og ett leketøy, JEG vil iallefall la min kommende konkurranse hest gå i flokk ute på store områder, gjerne om natten også, som hun gjør nå, hun er en hest rett og slett og behandles deretter utfra hennes instinkter og opphav. Jeg skal iallefall aldri ha en hest alene, det srider i mot mine prinsipper om å alltid la dyrene mine få det beste. Men resten, ja de får gjøre som de vil ;)

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 12/08/2005 :  19:31:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hva er det vi alle reagerer på følelsesmessig når vi ser en film eller et program om hest?
Jo, bildene fra flokken som går og gresser.. Og så.. Den ensomme, utstøtte. Den som aldri får hvile fordi den ikke har noen til å passe på seg. Den som går en ensom død i møte av utmattelse, sult eller fordi rovdyra dreper den eller skader den så den lider seg inn i døden i ensomhet...

Hvorfor får vi klump i halsen over dette, samtidig som vi insisterer på at VÅRE hester GODT tåler å stå alene???

Det er vel ikke en blind flekk ute og går her?

Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 12/08/2005 :  20:35:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Ja Line, det minner meg om noe Monty Roberts sa, han sa at det verste du kunne gjøre mot en hest var å støte den ut av flokken, fordi det er psykisk tortur mot en hest å skulle klare seg på egenhånd. Flokkinstinktet er for sterkt.

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 12/08/2005 :  22:13:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal jeg føle meg litt truffet nå??

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 12/08/2005 :  22:39:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Whomever the shoe fits...

Line.
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 12/08/2005 :  22:46:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva er det vi alle reagerer på følelsesmessig når vi ser en film eller et program om hest?
Jo, bildene fra flokken som går og gresser.. Og så.. Den ensomme, utstøtte. Den som aldri får hvile fordi den ikke har noen til å passe på seg. Den som går en ensom død i møte av utmattelse, sult eller fordi rovdyra dreper den eller skader den så den lider seg inn i døden i ensomhet...

Opprinnelig postet av Cowgirlchris

Okei, den var vel litt overdreven? Hesten min har stått alene nå, i 4 mnd. Jeg har hele tiden sagt at hvis jeg skal ha hest, så skal den stå med andre, hvis ikke lar jeg heller være å ha hest. Men, slik ble det nå ikke, men jeg ville heller la hesten gå alene en stund enn å bli slaktet. Det har vært en nødløsning hittil, men når stallen blir ferdig (ca 1 måneds tid til), så får hun selskap av 3 andre hester, og det gleder jeg meg til. MEN, jeg vil likevel si at det kan ha vært en "positiv" erfaring for min hest å stå alene, og jeg mener også at dette har vært en av grunnene til at hun har fått slik tillit til meg. Hun ser på meg som hennes eneste leder, og ikke en av hestene i flokken. Hun har også blitt veldig olig, og jeg tror også at dette kan komme av at hun har stått alene, og jeg har fått drive med henne i ro og mak, uten at hun har blitt sur fordi hun måtte være borte fra de andre hestene. Så jeg har egentlig ingentig imot at hester står alene, men jeg mener likevel at det beste for en hest er å stå i flokk sammen med andre, slik den er vant til!

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 12/08/2005 :  23:08:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Og så.. Tenk videre... Du er på en god start! :-)

Hilsen fra Line; se gjesteboka di... ;-)

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 12/08/2005 :  23:45:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Høh..Hjelp meg a? hehe;)
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2005 :  00:32:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Og så.. Den ensomme, utstøtte. Den som aldri får hvile fordi den ikke har noen til å passe på seg. Den som går en ensom død i møte av utmattelse, sult eller fordi rovdyra dreper den eller skader den så den lider seg inn i døden i ensomhet...

Nåh, litt drøy, de fleste hester som står alene ender ikke som bjørnemat :P Eieren til hesten har jo ansvar som hestens "leder" å beskytte den mot slike død og farer, så det blir ikke helt det samme som i vill tilstand.

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 13/08/2005 :  12:00:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Kan hester få problemer med å tilpasse seg i en flokk etter å ha vært alene over lengre tid?
Rotter kan i allefall det, de blir så sosial med mennesker at de ikke har interesse av andre rotter. Og kan faktisk bli aggressiv mener jeg å ha lest..

Therese
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2005 :  12:42:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
nei eikdokka :) Vi får ofte hester som går alene til senteret vårt, og de glir fint inn i "gjengen". Ene hesten som kom på rideleir, så forferdet ut da hun kom over synet av alle hestene, hun ropte og ropte og de andre svarte. Hun fant seg fort en fjording venninne og de hang sammen som erteris resten av uka.

Gå til toppen av siden

Chaconne

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2005 :  15:59:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseChaconne  Svar med kopi av melding
Leste denne diskusjonen først nå jeg da..
det kommer jo helt ann på åssen hest du har da!
gamle hesten min hadde jeg hjemme i "hagen" en stund alene på beite, gikk helt fint! var nede på banen og rei m andre hester av og til.. hun hadde ingen problemer med det.. var like glad som om når ho stod m mange andre.. men derimot hun jeg har nå og endel andre hester jeg vet om kunne ikke stått helt alene som gamle hesten min gjorde..
Og det wenche sier er helt sant.. hesten jeg hadde hjemme alene fikk jeg også mye mere kontakt med, vi fikk ett bedere forhold og hun stolte mye mere på meg.. men det er selvfølgelig best å la dem stå i flokk, men i noen tilfeller fungerer det faktisk også helt fint alene=)

mvh ronja&connie

Redigert av - Chaconne den 13/08/2005 16:06:22 Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 13/08/2005 :  20:08:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jaja, det er godt dere klarer å overbevise dere selv om det iallefall. Det er faktisk sånn at hesten ikke har noen andre å knytte seg til når den står uten flokk. Så om dere får god kontakt når den står alene, er jo ikke det så rart.
Jeg foretrekker å klare å vinne min hests tillit, respekt og kontakt, selv om han står i flokk!

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2005 :  10:53:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Men hvordan kan du være så sikker på at hesten ikke kan klare å knytte seg til noen andre når den står uten flokk, Beat?
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden
Side: av 10 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.43 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.