hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Oldenburger
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Oldenburger
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Liany_Of_The_Horses

» VIP

Skrevet - 01/07/2005 :  11:31:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjenner noen til rasen Oldenburger?Skal kansje kjøpe en oldenburger, og jeg vil gjerne vite mer om rasen.Vet du noe, eller har du erfaringer med Oldenburger hester?

ChristinaOgGampene
» VIP

Norway

Skrevet - 01/07/2005 :  12:41:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
går du inn på www.oldenburger.no står det masse om rasebeskrivelse, selv har jeg ingen erfaring med oldenburgere men vet bare at de er veldig fine kjøre og ride -hester..
Det er vanskelig å være kvinne - en skal tenke som en mann, se ut som en ung pike og arbeide som en hest...:P Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 01/07/2005 :  16:49:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Jeg har ridd en oldenburger og hun var flott, men har ikke noe mer erfaring enn det....

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 02/07/2005 :  18:47:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
ravn66 har oldenburger!

Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 02/07/2005 :  21:18:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Har vært borti noen oldenburgere, de er kjempefine ridehester for de som liker de litt "tyngre" enn de "spretne" for å si det sånn!hehe.
Veldig rolige og pålitelige de jeg har vært borti, mange fine dressurhester! Noen av dem har litt høy kneaksjon fordi de opprinnelig var kjørehester,men mesteparten av dette er avlet vekk med tilførelse av letter blod fra fullblods og hannoveraner! Men synes den kneaksjonen er litt stilig jeg da!

Opprinnelseslandet er Tyskland: Oldenburg.
Mankehøyden ligger på mellom 162-172.
Innflytelse:
Normanner: Videreførte egenskaper fra engelske halvblodshingster.
Engelsk fullblods: Forbedret rasen og gjorde den spinklere.
Friser: Den hardføre, nøysomme og letthåndterlige stamfaren.

Oldenburgeren blei utvikla på 1600-tallet fordi man ønsket en kjørehest som kunne gå på ulendte veier, og som også egnet seg til jordbruksarbeid.
Etter den tid er det drevet nøye avlsplanlegging for å imøtekomme markedets endrede behov. Oldenburgeren er fremdeles den kraftigste av varmblodshestene, men den er en god konkurransehest, spesielt egnet til dressur og kjøring.

Rasen er faktisk basert på friesere, oppstod i provinsene Oldenburg og Øst-Friesland, som nå hører til Tyskland. Den ble utviklet av grev Anton Gunther av Oldenburg(1603-1667), som brukte spansk og napolitansk blod. Engelske halvblodshingster ble introdusert på slutten av 1700-tallet, og rundt 1897 ble det tatt i bruk engelsk fullblod og cleveland bay. Et viktig innslag i avlen var Normann 700, en normanner med røtter i norfolk roadster og engelsk halvblod. Da det seinere ble lagt mer vekt på rideegenskaper fikk en annen normanner, Condor, samt fullblodsen Lupus stor betydning for rasen. Nå blir det brukt engelsk fullblod og av og til hannoveraner i avlen.

Dagens oldenburger er en imponerende hest med et jevnt og godt temperament. Den har fremdeles litt høy kneaksjon, men ellers er bevegelsene korrekte og rytmiske. Oldenburgerne blir tidlig modne, noe som er uvanlig for såpass store hester.

"Fra faktaboka "Hester" av Elwyn Hartley Edwards".

Håper du fikk litt info her om oldenburgeren!:)
De er kjempefine hester, lykke til med hestekjøp!:)
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 02/07/2005 :  22:03:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Også har jeg en litt kortere versjon av rasebeskrivelsen;D

Opprinnelse: Tyskland

Høyde: 166-178cm

Farge: Alle rene farger - svart og brun er mest alminelig.

Karakteriske trekk: En høy hest med litt grovt hode. Rett neserygg, og lang kraftig hals. Kroppen er dyp og bred med en sterk og kraftig bakpart. Beina er relativt korte. Er både dristig og intelligent og har et rolig temperament.

Bruksområde: Ble tidligere mest brukt som kjørehest, men brukes nå også til sprang og dressur.

Oldenburgeren er en varmblodshest!

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 03/07/2005 :  00:31:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå brukes varmblods og halvblods litt om hverandre da, og siden Oldenburgeren har hatt stor innflytelse av kaldblods (Frieser) så vil jeg kalle den en halvblods. Men det er meg, og jeg tar sikkert feil. Den er ihvertfall en nydelig rase, og som en tidligere her synes jeg også den høye kneaksjonen er tøff. Drømmen min er å ha en 'gammel' oldenburger med høy kneaksjon og 'lavt' hode. Gjerne mørk sjokoladebrun med et hvitt avtegn på hodet.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

ennergårdsfreja

» VIP

Norway

Skrevet - 03/07/2005 :  10:24:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ei oldenburger hoppe på 10 år. Det er en herlig hesterase. Det finnes rene 100% oldenburgere og foredlete, da er de blandet med fullblods. Hoppa mi er ca 67% oldenburger, hun er kåret og går inn under gruppen varmblods. Oldenburgere går for å være veldig arbeidsvillige og for å ha godt gemytt. Fargen på min er det som kalles brunsort og hun er 180 cm i mkh og kraftig(hun er høyere enn normalen på en oldenburger). Hun har et utrolig godt lynne, bortsett fra når jeg saler på, da er hun kjempesur...men det har jo ikke noe med rasen å gjøre. (kommer sikkert av dårlige erfaringer med påsaling fra tidligere) Må også si at hun er veldig lærevillig og gjør alltid sitt beste. Bruker henne mest til dressur og turridning, med litt sprang innimellom( Hun elsker å hoppe). Hvis jeg skulle kjøpe hest igjen, hadde jeg på ny valgt en oldenburger uten tvil Jeg vil anbefale denne rasen til alle som ligger litt store kraftige raser og samtidig vil ha en god ridehest med godt gemytt. Mange av de foredlete oldenburgerene er av den lettere typen for de som foretrekker det. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 03/07/2005 :  14:09:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kristy; Jeg kikket i en rasebok og der sto det at det var en Varmblodshest;D Men sefølgelig, så kan man ha forskjellige meninger;)

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 03/07/2005 :  14:22:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Olderburgeren er den tyngste av de tyske halvblodsrasene, så jeg vil definitivt kalle det halvblods. Varmblods brukes mye, feilaktig, som oversettelse for engelske warmblood. På norsk er varmblods lettere hester. Men som sagt, begrepene flyr rundt omhverandre, men å kalle olderburger varmblods slik betegnelsen brukes i Norge blir litt feil.

Jeg også syntes store, "tunge" halvblodshester som Oldenburger er kjempestilige, flotte hester. Irish Draught er en annen favoritt, tunge fine sportshester.

Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 03/07/2005 :  23:24:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Oldenburgere trenger ikke nødvendigvis være tunge. Tyske Oldenburgere er veldig edle, pga fullblodsinnflytelsen. Faren til min venninne er hardbanka Oldenburger fan, og der hvor hesten min sto før drev de med oppdrett av denne rasen. Stalleieren der er også formann i Norsk Oldenburgerforening. Så jeg har sett en del Oldenburgere oppigjennom og jeg vil ikke karakterisere noen av de jeg har sett som tunge. Alt fra fra 25% - 75% Oldenburgeravstamning er jo relativt lite, med tanke at de resterende prosent er fullblods. F.o.m 87,5 til 100 % er jo relativt tungt, men jeg vil tro flere og flere skaffer seg Oldenburger med større fullblodsandel for å få en litt mer ridehest-type! Legger ved noen bilder av hester med forskjellige oldenburgerandeler.

25 %

50 %

75 %

87,5 %

100 %

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''
Redigert av - Kristine & Ibrahim K den 03/07/2005 23:30:17 Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 03/07/2005 :  23:33:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hingster alle de, er de ikke? Uansett så er alle der 'tunge', tyngre enn mange varmblodshester. Derav halvblods, og ikke varmblods, som er mye lettere i bygningen og mer spranghester. Oldenburgere er oftere kjøre- og dressurhester, på grunn av den kraftige bygningen. (Har jeg hørt...) Og nydelige sådan!

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 04/07/2005 :  00:02:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Alle er hingster ja, så de er nok litt grovere enn en hoppe eller vallak med samme prosent. De Tyske Oldenburgerene er veldig edle, og mange av dem er lettere enn andre vamrblods ridehester. Så det kommer ann på prosentandelen, altså om de er tyngre eller lettere enn varmblodshestene
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 04/07/2005 :  00:14:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så at du redigerte etter jeg skrev det siste og la inn en 25%, den ville jeg nok ha latt gått under betegnelsen 'varmblods'. Var mer spinkel med mere bein og mindre kropp.

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 04/07/2005 :  00:18:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Jepp, måtte redigere det for å vise forskjellen mellom 25 og 100 %. Men jeg er helt enig med deg i at Oldenburger en halvblods av type, men flere og flere Oldenburgere får større og større fullblodsandel, og de blir da seenes mer ut som hesten på den første bildet.
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

GML

» VIP

Norway

Skrevet - 04/07/2005 :  01:11:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGML  Svar med kopi av melding
Mmmm...Drømmer meg helt bort når jeg ser alle de flotte bildene her
Jeg red en Oldenburger en periode for ca.15 år siden,det er den eneste erfaringen jeg har med denne rasen. Men han var ett flott eksemplar med topp lynne og nydelig utseènde/bygning Har tenkt masse på ham,aner ikke hvor han befinner seg nå.Han er vel 18-19 år om han fremdeles lever...Var spranghest og het Dan Tybor.Noen som vet noe om ham?

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.89 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.