hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - forskjell på ulike raser,kalblods og døla?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 forskjell på ulike raser,kalblods og døla?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

[anette]

Skrevet - 03/03/2007 :  11:10:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
noen som kan forklare godt hva forskjellen på kalblodshest og dølahest? og forskjellen på tung og lettdøl ? lettdøl og kaldblods ? halvblods, hva er forskjellen ?

føler meg nokså dum som ikke vet svaret, men derfor spør jeg :)

Tonje_

Norway

Skrevet - 03/03/2007 :  11:13:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTonje_  Svar med kopi av melding
Kaldblodshest og lettdøl er det samme. Det er travere.
Lettdøl og tungdøl er noe dølahesten var delt inn i før, men nå er lettdøl blitt kaldblods og tungdøl bare døl.
Håper du forsto noe av forklaringen min, da jeg er elendig til å forklare.

Ikke ri fortere enn skytsengelen din kan fly
-Tonje-
Gå til toppen av siden

[anette]

Skrevet - 03/03/2007 :  11:17:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja, nå ble det klarere, takker ^^

men halvblods da ? forskjellen fra kald og varmblods ? *vet forskjellen fra varm og kald xD*

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 03/03/2007 :  11:49:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Halvblods er varmblods foredlet med fullblod.

Men det som er værd å husle på er at Svensk Halvblods er det samme som Norsk
varmblod (ridehester) De bruker bare "halvblods" for dette.. En svensk varmblods er en svensk varmblodstraver.
Gå til toppen av siden

-karolinegh-

Norway

Skrevet - 03/03/2007 :  12:22:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-karolinegh-  Send %s1% en ICQ melding-karolinegh-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-karolinegh-  Svar med kopi av melding
Svensk varmblods er ikke svensk varmblodstraver.. Svensk varmblods blir også norsk varmblods ridehest når det registreres i Norge.

Generelle varmblodshester er også "heitere" i hodet enn kaldblodshestene (også døl), men ikke alltid.

You got me deeper than deep.. Gå til toppen av siden

[anette]

Skrevet - 03/03/2007 :  14:26:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
takker ^^ Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 03/03/2007 :  15:38:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Svensk varmblods er ikke svensk varmblodstraver.. Svensk varmblods blir også norsk varmblods ridehest når det registreres i Norge.

Opprinnelig postet av Lappmai00

Jeg fikk vite av en svenske som driver salg og import til Norge at halvblodshester i sverige er det samme som varmblodshester i Norge. Og at svensk varmblods er traver.
Gå til toppen av siden

-karolinegh-

Norway

Skrevet - 03/03/2007 :  16:20:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-karolinegh-  Send %s1% en ICQ melding-karolinegh-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-karolinegh-  Svar med kopi av melding
Venninnen min har en svensk varmblods, er ikke traver stamme på den, ingen i familien har vært traver, og ligner en vanlig ridehest.. Siden den nå er importert fra Sverige over til Norge, er den norsk varmblods ridehest;)
Spurte noen på Starum nå, som mente det samme:) At traver er traver, amerikansk eller fransk:) To typer travere:)

Men, jeg aner ikke! :) Bare sier det jeg har hørt, og angående veninnen min sin hest!=) hehe.. kan stemme det du sier der vutt=)

Lopke

Norway

Skrevet - 03/03/2007 :  16:29:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja det er helt sant at det er samme type hest. Men i sverige så SIER eller KALLER de en norsk varmblods for en svensk halvblods.. det er samme type hesten.. og når svenskere omtaler en svensk varmblods så er det tale om en traver. Gå til toppen av siden

-karolinegh-

Norway

Skrevet - 03/03/2007 :  17:09:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-karolinegh-  Send %s1% en ICQ melding-karolinegh-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-karolinegh-  Svar med kopi av melding
oki!;) den er grønn!!:)

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 03/03/2007 :  18:12:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Jeg har også forstått at når det er prat om svensk varmblods, så er dette travere. Gå til toppen av siden

Thai-Silk

Skrevet - 04/03/2007 :  23:33:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Innen travsporten er det ikke noe som heter svensk varmblods. Hvis en traver kommer fra sverige står det i løpsprogramet: navn(se) og (se) står for at hesten er oppdrettet i sverige. En svenks varmlods er ridehest og kommer den til norge og registreres her blir den norsk varmblods.
I travsporten er det noe som heter amerikans og fransk varmblodstraver og blir ofte regnet for egene raser. Mange hester som er oppdrettet i norge er egentlig franske og amerikanske , men fordi at de er oppdrettet i norge er de Norske. Så varmblods er varmblods og svensk varmblods er ridehest.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 05/03/2007 :  00:47:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke det svensken sa til meg men men.. De solgte halvblodser og jeg spurte da hva dette var..
hun forklarte at det var det samme som Norsk Varmblods. Og da sa hun at svensk varmblods er travere..
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 05/03/2007 :  22:11:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
forskjellen på en varmblods og en kaldblods er at varmblodsen er lettere en kaldblodsen som da er tyngere Gå til toppen av siden

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2007 :  04:52:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
mariogmariaka : Øhm,forklar hvorfor både Frieser og Islandshest går under varmblods?
Isis er lette,ja. Men jeg har møtt mange kaldblodshester som er "lettere" enn Frieser!

Vindur4-ever
Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 31/03/2007 :  20:48:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kaldblodshest og lettdøl er det samme. Det er travere.
Lettdøl og tungdøl er noe dølahesten var delt inn i før, men nå er lettdøl blitt kaldblods og tungdøl bare døl.
Håper du forsto noe av forklaringen min, da jeg er elendig til å forklare.

Opprinnelig postet av +Muddy+

ja, eller man kan si det på en annen måte. dølen og kaldblodstraveren har samme opphav, men de to linjene har lenge hatt forskjellige avlsmål, og derfor utviklet seg i hver sin retning. så man kan si at kaldblodstraveren har blitt en egen rase. så det er egentlig 4 norske raser.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.