hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bruk av -muldyr- i rideskolen!?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Bruk av -muldyr- i rideskolen!?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 29/06/2005 :  17:55:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dersom jeg hadde et barn som skulle på rideleir, hadde jeg blitt rasende om jeg hadde betalt 4000 kr. og barnet måtte ri på et muldyr.

Opprinnelig postet av Formosissima

Helt enig. Hadde ALDRI godtatt og betale for det nei!

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 29/06/2005 :  18:09:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Dersom jeg hadde et barn som skulle på rideleir, hadde jeg blitt rasende om jeg hadde betalt 4000 kr. og barnet måtte ri på et muldyr.

Opprinnelig postet av Formosissima

Helt enig. Hadde ALDRI godtatt og betale for det nei!

Opprinnelig postet av Bente71

Og for at Spoff ikke skal misforstå/få ideer, så hadde jeg fortsatt blitt rasende dersom barnet hadde valgt dette selv. Det evt. barnet skal på rideleir for å ri hest og lære seg å ri.
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 29/06/2005 :  18:12:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her er en link om muldyr.

http://www.imh.org/imh/bw/mule.html
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 29/06/2005 :  18:25:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enda en:

http://animalscience.ucdavis.edu/HorseBarn/stallion/dressagemule.jpg
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 29/06/2005 :  19:49:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Fint med trente muldyr, dette muldyret her var dog ikke spesielt godt trent (av hva som fremgår av artikkelen). :-) Gå til toppen av siden

The One
» VIP

Skrevet - 29/06/2005 :  21:29:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
På rideleiren: Denne jenta hadde faktisk ikke muldyret opprinnelig, hun fikk først tildelt en ponni, men ble spurt om hun kunne bytte, og ri muldyret, noe hun sa ja til. Den andre jenta var også fornøyd med dette.

Får man tildelt muldyret på leir, så burde man i hvert fall prøve å ri det før man gjør seg noen mening om det. Er man missfornøyd, så sier man i fra, og kan få bytte. Rideskolen dere snakker om har plenty med hester og ponnier, og hvis ingen av rundt 59 deltagere på leir vil ri muldyret, så blir ingen tvunget til dette. Hun jenta som sa det med at "å ta med en pisk kan være smart" svarte det FORDI nettjournalistene som intervjuet henne spurte om hun hadde noen tips til andre som skulle få ri muldyret.
Ikke fordi hun er 10 år ...
Gå til toppen av siden

+Augustina+Zalo+

» VIP

Skrevet - 29/06/2005 :  22:16:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg hvet hvilken rideskole dette dreier seg om. Og den rideskolen KLAGER ikke over muldyret. Hvorfor i ALLVERDEN skulle di skaffet et muldyr hvis muldyret bare var teit? *kremt* Ingen klager over dette muldyret. Hun jenta som skrev dette eller "sa", ble intervjuet og hun OPPLYSTE *lees nøye alle sammen* om hva hun ikke kunne og di som rir hun sikkert må jobbe med. Og hun rådet alle som kommer til å ri hun, om at di BURDE ri med pisk. Altså, det sto ikke "DU MÅ RI MED PISK!" men, du BØR ri med pisk. Hvis man ikke er fornøyd, så er det bare og bytte..For min del kunne jeg godt betalt 4000 for at datteren min skulle dratt på rideleir der hvor det er HESTER også havner hun plutselig på et muldyr..So? Bare datteren min liker det hun sitter på og koser med, så er det grei. Det blir galt av foreldrene og velge ut hester du skal like, eller ikke like. Man må falle for en hest som man selv vil...Synes det er teit at dere lager dette som et tema. Dette er rideskolen sitt problem...Rettelse: Det er ikke noe problem for rideskolen. Du blir jo ikke tvunget til å ri det mudyret heller da
klem

Redigert av - +Augustina+Zalo+ den 29/06/2005 22:21:00 Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 29/06/2005 :  22:34:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Det er ikke snakk om og " velge ut hester du skal like ", men rett og slett hva en skal lære. Ingen kan komme her og si at en lærer like like godt på et muldyr som på en hest! I såfall tror jeg flere hadde kjøpt seg muldyr istedenfor hest.
Nå har ikke jeg lest så nøye i gjennom hele debatten her, men trodde at poenget her var om det er ok og bruke muldyr i skole? Om ryttere vil ha med seg en pisk på rideleir o.l. så får vel det være opp til hver enkelt, troro nok at rideinstruktøren passer på at den ikke blir brukt unødvendig ( om den må brukes i det heletatt da ).

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 30/06/2005 :  02:04:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan man bruke en ku i rideskolen? Såfremt noen har lyst til å ri på den mener jeg. Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 30/06/2005 :  02:21:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Eh? Når man er ti år og drar på rideleir så er det vel ikke for å ri grand prix klasser? Hvorfor bruker man ikke energi på å skrike over alle de hestene som går både i rideskoler og på rideleirer, som faktisk ikke er stabile i galoppen? Som ikke hopper 80 cm? Osv?

Selv om man her er forbi tiden da man kunne pusse hestene i timesvis, og være strålende fornøyd om man bare fikk skritte noen runder i ridehuset - så betyr da ikke dette at alle unger i verden som drar på rideleir er vidunderbarn med enorme talenter og blir "prakket på" et muldyr?

Jeg forstår kjempegodt at muldyret er populært på leir. Jeg ser heller ikke behovet for å skrike over seg om at et muldyr brukes til å lære nybegynner å ri, samt å stelle en hest (eller et muldyr). Om ungene lærer å ri, møter nye venner, og har det supert en uke på leir, hva er problemet?

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 30/06/2005 :  08:03:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
1) Jeg har aldri ment at noen har blitt prakket på dette muldyret. Jeg mener kun at dette muldyret ikke har noe på en rideleir å gjøre. Det kan godt være der som maskot, men ikke som ridedyr.

2) Jeg aner ikke hva slags ridning dere bedrev når dere var nybegynnere, men hos meg, så inngikk det å lære å skritte, trave, stoppe og styre hesten. Jeg hoppet så absolutt ikke 80-baner.
Gå til toppen av siden

The One
» VIP

Skrevet - 30/06/2005 :  09:46:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når man er på rideleir så er det faktisk viktigere å trives og å like hesten/ponnien/muldyret du rir, enn å lære mest mulig. Man kan jo lære samtidig som man rir et muldyr, hvertfall hvis man ikke har ridd så fryktelig lenge! Vil man ikke ri muldyr så bytter man - vil man ri muldyr så kan man det ! Nybegynnere kan jo få mye glede ut av det ... Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2005 :  09:54:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kan man bruke en ku i rideskolen? Såfremt noen har lyst til å ri på den mener jeg.

Ikke sant. Var en link her på en annen tråd hvor man red på struts, hadde det vært noe å tilby til neste sommer? :P

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 30/06/2005 :  11:34:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Når man er på rideleir så er det faktisk viktigere å trives og å like hesten/ponnien/muldyret du rir, enn å lære mest mulig.

Opprinnelig postet av bally sunrise

Da min datter kom hjem etter endt rideleir var kommentaren : " Ok leir, men jeg lærte jo ikke så mye... "
Hun er nok ikke den eneste som opplever dette, så hva er da vitsen med og sette noen på et muldyr og tro at hun/han lærer så mye? Vi har allverdens med hester hvorfor må vi plent bruke et muldyr i tillegg?
Enig med Formosissima her, helt greit som maskot på rideskole/leir.
Noen unger tørr til og med ikke si fra når det er noe de er missfornøyd med, mens andre sier fra men blir ikke " hørt ".

En annen ting jeg leste her, men som jeg ikke har funnet svaret på; hvordan er det med ryggen til muldyret, får det ryggplager da det blir ridd? Eller er det mer likestilt med hesten?

ShyBoy

Skrevet - 30/06/2005 :  12:32:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Di kan bare beholde muldyret sitt. Men de bør ikke forvente at noen vil betale for å lære å "ri" på det.

Hva med å la barna prøve det om kvelden, når de andre hestene har fri. Så får man jo prøve å ri et muldyr også. Jeg har aldri gjort det, og det er det sikkert mange andre også som ikke har gjort...

Eller å bruke det som Maskot. Det var jo en kjempebra ide!

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.