hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bruk av -muldyr- i rideskolen!?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Bruk av -muldyr- i rideskolen!?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

DENNE VIPEN ER IKKKE I BRUK

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2005 :  22:51:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDENNE VIPEN ER IKKKE I BRUK  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDENNE VIPEN ER IKKKE I BRUK  Svar med kopi av melding
Sikkert mange små som syntes det er kult å ri muldyr
Og det mente jeg...

Gå til toppen av siden

DENNE VIPEN ER IKKKE I BRUK

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2005 :  22:54:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDENNE VIPEN ER IKKKE I BRUK  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDENNE VIPEN ER IKKKE I BRUK  Svar med kopi av melding
For å priker litt: Det står faktiks et tips, lurt å ha med pisk!
Et tips..Det står ikke må du huske pisk

Og det mente jeg...

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2005 :  23:10:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Ja, er enig med deg, jeg ville gjerne prøvd å ridd muldyr jeg også, men da på tur en gang eller no, ikke på sprang og dressurtimer sammen med folk som red på hester i en uke. Vet ikke om det er den samme jeg tror det er, men det står noe sånt som at muldyret "ikke er den raskeske av skolehesten akkurat", det er vel ikke noe rart, det er jo et muldyr, de er ikke akkurat bygget for fart; de er bedre til kløv og trekke lass, så jeg syntes det blir feil å presse dyret opp i fart med pisk for å holde følge med de andre hestene, når det ikke har de samme forutsetningene.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 28/06/2005 :  23:20:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Spoff: Nå kaller jeg ikke å hoppe 80 cm. med en ponni for nybegynnerridning heller jeg da. Du snakker om å tusle rundt i skritt og trav, her snakker vi om at dette muldyret skal brukes i sprangridning på lik linje med enhver hest. Men det er jo opp til deg hva du mener er en nybegynner.

Jeg for min del hadde aldri forlangt 4000 kr. av noen for så å plassere dem på et muldyr, bare for å gjøre rideskolen "litt" mer spesiell. Det er greit som maskot, men ikke som noe annet. Et muldyr er et muldyr, ikke en hest. Som MissEva sier, det er bygget for kløv og kjøring, ikke for å sprette rundt på sprangbanen.
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 29/06/2005 :  00:01:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men er det noe bra for muldyret da? Noen som vet om det kan få belastningsskader av slik bruk? Jeg aner ikke, derfor jeg spør.

Selv om det sikkert er helt ok å skritte og trave rundt på muldyret, så er det fremdeles etter min mening uhørt å ta seg betalt 4000 for dette. Det er nybegynnere som sikkkert kunne hatt 'nytte' av å ri rundt på et esl også, men betyr det er man skal få lov til å prise det like dyrt som en hest? Det er en vesentlig forskjell på disse dyrene, og prisen bør være deretter! Men som vanlig, man tar detm an kan få. Betaler noen 4000 for å ri på et muldyr, så hvorfor ikke liksom
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2005 :  00:02:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Formosissima:
Da får du velge å ikke dra på rideleir dit. Jeg vet ikke om noen rideleir man blir prakket på å ri noe man ikke ønsker. Og på en rideleir som denne, men 60 deltagere, og ennå flere hester, skulle det vel bare mangle om det ikke fantes noen løsning dersom ingen av de 60 deltagerne kunne tenke seg å ri muldyret. Jeg vil klart si at artikkelen du har lest tyder på at jenta som rir muldyret på rideleir er overfornøyd med den løsningen, hun rir på rideskolen til vanlig, og har fått en drømmeuke! La jenta få kose seg med det. Neste uke kommer det kanskje en annen elev med de samme gledene. At de hopper med muldyret er sikkert noe de synes er veldig gøy. Jeg vet at rideskolen drives av folk som kan hest, og jeg tror ikke dette er uansvarlig med hensyn på hestens helse. Muldyret er dessuten lånt ut fra en rideskole som tilo daglig bruker muldyret i rideskolen, og har god erfaring med bruk av det. Det sies også at muldyret er svært populært, noe jeg ikke tviler på.

Virker som om jenta som rir muldyret på første uke er litt mer enn en vanlig rideskoleelev (jeg vil faktisk tippe hestepasser). Hun synes antagelig det er litt sport i det å hoppe med et dyr litt utenom det vanlige. Om muldyret ikke går den ene galoppen deler de antagelig den ut til noen som ikke ønsker å ri så avansert.

Det beste er å ha troen på det verste før det motsatte er bevist.. Jeg velger å tro at dette er kjempe populært, og at ingen prakkes på å ri muldyret dersom de ikke ønsker det. Men jeg tipper det heller er veldig populært blant unger i den alderen, enn upopulært..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2005 :  00:07:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Irriducibili:
Skal det være forskjell i pris på en rideleir dersom du selv rir sånn og sånn, og tilbys en hest i den og den prisklassen? Det finnes hester du får gratis. Det finnes hester som koster 1 million kroner. Sistenevnte typen finner du neppe på så mange rideleirer, men jeg vet om rideskoler som har benyttet salgshester under rideleir som selges for sekssifret beløp. De fleste av disse hestene er faktisk vanskelige å sette inn på en rideleir, rett og slett fordi de er for spreke, humper for mye, er for urutinerte med urutinerte ryttere, til at de kan ris av alle og enhver i rideskolen. Jeg tror at mange vil ha mer nytte av å ri det rolige og snille muldyret av en maskot, fremfor å sitte på en dressurhest som ser spøkelser i hvert hjørne, er overfølsom og umulig å sitte ned på. Som nybegynner ville jeg ganantert ha fortrukket muldyret. Og det uannsett pris.. Jeg hadde fått en ukes rideleir med en trivelig firbentvenn som jeg hadde likt meg sammen med. Det er det viktigste..

En av mine beste rideleiropplevelser fra da jeg var liten var da jeg rei den avdankede varmblodstraveren Supern på rideleir. Den var neppe verdt mer enn 10000kr (jeg vil ikke se bortifra at de hadde fått Supern gratis i sin tid, men det vet jeg lite om), og iallfall mindre verdt enn varmblodsridehesten Max jeg rei de to årene før. Supern hadde en elendig galopp, var veldig lett og følsom i skritt og trav, hoppet veldig bra. Max hoppet også veldig bra, men var rett og slett for stor for meg. Jeg klarte ikke sitte ned på han, og følte at jeg ikke fikk til noen ting. Selv om han var "dyrere". I helhet var jeg vel fornøyd alle årene, men Supern ble til slutt favoritten på den rideleiren.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 29/06/2005 00:12:38 Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2005 :  00:24:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må bare si meg enig med Spoff sine innlegg her... tror hvis jeg hadde vært nybegynner ogg litt yngre at jeg hadde syntes at det hadde vært stas å få ri et muldyr... Kan jo hende at dette er et muldyr som er veldig flink også ;)
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 29/06/2005 :  02:51:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Jeg måtte Google for å finne ut av dette. Tipset om pisken kommer jo fra en ti år gammel jente jo! Hallo? Var vi særlig begavede da vi var ti år gammel? Kanskje noen av oss, men jeg kan garantere for at min hestekunnskap har utviklet seg fra den gang jeg var ti....
Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 29/06/2005 :  07:51:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Dersom jeg hadde et barn som skulle på rideleir, hadde jeg blitt rasende om jeg hadde betalt 4000 kr. og barnet måtte ri på et muldyr. Spoff, du bruker ordet hest om muldyr. Et muldyr er ikke en hest. Det er, overraskende nok, et muldyr. Et muldyr har -ikke- samme muligheter og forutsetninger som en hest.

At denne rideskolen blir drevet av hestekyndige personer, er jeg ikke i tvil om. Jeg har heller ikke tenkt å dra på leir dit, holder vi på å bli usakelige, Spoff? Det virker litt slik, iom. at du begynner å ta inn ting i debatten som jeg overhodet ikke har nevnt.

Jeg snakker om at jeg ikke synes noe om å bruke et muldyr 2 timer om dagen, 5 dager i uken i sprang og dressur, og også at jeg ikke synes noe om at en 10-åring skal få lov til å ha noe mening om at man må bruke pisk. Akkurat den uttalelsen sier kanskje noe om hvor "passende" muldyret er for en rideskole?
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2005 :  08:27:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Formosissima:
Usaklig? Kanskje.. Du konkluderer med det verste uten å vite om det faktisk er tilfelle. Min tolkning er at jenta som rir muldyret er strålende fornøyd med det, og på ingen måte har fått det prakket på seg. Hva er vel ikke bedre enn det? Koste hva det koste vil.. En strålende uke på rideleir er en strålende uke på rideleir. Vet du at muldyret går 2 timer per dag, 5 dager i uka? Vet du at dette faktisk er skadelig for et muldyr?

Jeg fikk beskjed av ridelærern min på første ponnikurs da jeg var liten at jeg måtte gå å kjøpe ridepisk, fordi ponnien jeg skulle ha fast første halvåret måtte ris med pisk. Det var en welshponni. Jeg lærte utrolig mye av å ri denne ponnien. Det var veldig frustrerende når de andre turslet rundt i trav "av seg selv", mens jeg etter et kurs for første gang klarte å holde ponnien i trav en hel runde (det var ganske stort for meg, mens de andre hadde rekord på flere runder, og fikk det til alltid. En runde var så mye som en 20x20-bane ). Det tok ikke lang tid før jeg byttet kurs, begynte å ri på hest, og gikk forbi de fleste jeg gikk på ponnikurs med. Det var ikke snakk om å lære å ri hesten frem i trav med å piske den frem, men å få hesten til å trave med de hjelperne man har tilgjengelig og lære å bruke evnen til å være bestemt når man rir. At 10-åringer lærer å ri med pisk ser jeg ikke noe galt i. Det er trossalt et hjelpemiddel som er enkelt å bruke, og kan brukes for å gi respekt uten at den misbrukes. Pisk kan også misbrukes, men jeg ser ikke for meg at det er snakk om mishandling her. Pisk har en god effekt, og å ri med pisk er noe alle ryttere samt alle hester bør kunne gjøre. Pisken er helt uunnværelig for min del når jeg trener iallfall. Pisken er ikke et tvangsmiddel, men en svært god hjelper.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 29/06/2005 :  08:44:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Litt OT:
Nå vet ikke jeg hvilket muldyr dere omtaler og hvor dette dyret eventuelt skulle befinne seg, men søkte litt på Google, og fant raskt et muldyr som brukes på rideleir. Leste litt mer om dette dyret, og ble svært overrasket over at det står at denne faktisk går til LC i dressur!
Med tanke på retningslinjer og krav til blant annet ettergift og samling og ikke minst schwung kan jeg aldri forestille meg at et muldyr vil kunne oppnå godkjent i ett LC program.

At et muldyr dog kan være greit for nybegynnere som -ønsker- dette, det har jeg ingenting å si på.

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 29/06/2005 :  10:00:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
i forhold til det jeg ønsker å lære ville jeg blitt skikkelig sur hvis noen satte meg på et muldyr...hsr vært på rideleir før, og tviler på jeg hadde lært noe av det de andre lærte/fikk være med på hvis jeg skulle humpet rundt på noe som var halvt esel...og forresten, hvis det muldyret sliter så med gallopp, sprang og hva det nå skulle være i den grad at man må piske den rundt, da synes jeg det grenser til dyremishandling....

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2005 :  10:29:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Christine26:
Det så jeg også.. Men den går vel LC i samme grad som de andre hestene går de klassene som er nevnt, som i samme grad er skrevet på alle rideskoler som skriver slike ting, og i samme grad som enhver LA-hest som er til salgs går LA. En LA-hest går nemlig ikke LA har jeg funnet ut Iallfall om du ser den i en salgsannonse..

Weingi:
Jeg har forståelse for dine behov og at du ikke ville fått noe ut av det. Det ville ikke jeg heller. Vi er voksene begge to, vil ha noe med litt størrelse på, og har kommet over "turslenivå" (antar jeg). Og nettopp derfor hadde vi nok begge fått hver vår hest som passet våre forventninger også. Jeg tipper muldyret er for populært til at noen prakkes på det. Og om de en uke ikke har noen som ønsker det så er vel reservehestene så mange, og påprakking av å skulle ri muldyr såpass forståelig at det ikke skjer. Husk at man på de fleste rideleirer er ute etter fornøyde kunder, og at man finner en hest man passer til. Man blir neppe tvunget til å ri et muldyr.. Det virker som om det er enkelte her som tror det er ren tvang. De fleste rideskoler har noe de kaller "prøveridning" første dag. Det dette betyr er at man finner en hest som passer. Og man har mulighet for å bytte..

Det er overhode ikke mishandling å anbefale at man rir med pisk. Jeg anbefaler forøvrig alle, uannsett hest, å ri med pisk. Det er et unikt og svært nyttig hjelpemiddel for koorigering. Det har ingenting med mishandling å gjøre. At muldyret kun går en galopp har noe med grunnutdannelsenå gjøre, ingenting med at det er et muldyr. Det finnes hester som ikke kan annet enn å galoppere den ene galoppen heller..

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 29/06/2005 10:30:53 Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 29/06/2005 :  17:19:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spoff: Først, jeg har ikke lest de andre innleggene her, bare det du skrev til meg. Beklager om du derfor må gjenta noe

Jeg forventer en viss kvalitet på de hestene som brukes i rideskolen. Beklageligvis vet jeg så alt for godt at kvaliteten på mange hester er veldig dårlig. Jeg hadde ikke betalt 4000 for å ri på en traver som kom rett fra benen heller, bare så det er sagt. Har aldri ridd et muldyr, men jeg kan ikke forestille meg at det skal kunne sammenlignes med en hest, hva kvalitet på bevegelser og utviklingspotensiale angår. Mange nybegynnere rir i skritt og trav, de kan sikkert ri rundt på en hest som ikke kan annet. Men jeg synes fremdeles ikke at det er riktig at de skal betale like mye for å ri på en hest som ligger langt unna de andre i kvalitet.

Vel, her er det snakk om hest og muldyr. Det er ikke snakk om en dårlig hesr vs. en god hest. Det som betyr noe for meg her er om man kan sammenligne en hest og et muldyr, rent ridemessig. Det tror jeg nemlig ikke at man kan. En nybegynner behøver en hest som kan lære denne personen å ri skikkelig, det krever en viss kalitet på hesten det. Og det tviler jeg på at man kan få når man bruker et muldyr. Derav bør man ikke bruke et muldyr i rideskole/rideleir, eller man bør prise dette lavere. Jeg tviler sterkt på at man kan få samme rideopplevelsen med et muldyr, som man kan med hest. Det er alt.

Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.