hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bruk av -muldyr- i rideskolen!?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Bruk av -muldyr- i rideskolen!?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Lakris

» VIP

Skrevet - 30/06/2005 :  15:00:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har siitet og lest gjennom innleggene om muldyret.. Må si at jeg måtte trekke litt på smilebåndet. Først og fremst,: hvofor skulle muldyr få noe mer belastningsskader enn en hest...? Så lenge det har riktig tilpasset utstyr er vel ikke det noe mere utsatt enn en hest. På denne rideleieren er det INGEN som har fått utdelt muldyret uten at man hadde store ønsker om og få det. Når det gjelder denne jenta på ti år gav "missi" henne en stor trygghet som hun trengte. En grunnleggende basis for all aktivitet med hest er trygghet. Og ikke minst det og kunne ha det gøy!! Missi er snill, morsom, orginal, søt og flink. Hun skaper trivsel og glede rundt seg.
Når man er ti år, selvfølgelig avhengig av hvor lenge man har ridd, skal man lære og styre hesten, starte, stoppe og sitte i de forskjellige gangarter. Dette kan absolutt et muldyr lære deg. Missi går selvfølgelig ikke i samling, men dette er vel ikke noe man skal lære når man er ti år...
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2005 :  17:25:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Da min datter kom hjem etter endt rideleir var kommentaren : " Ok leir, men jeg lærte jo ikke så mye... "

Den der har jeg også opplevd. Man føler seg rett og slett snytt. Andre får mye bedre utbytte for pengene og det svir litt ja... I hvertfall når man har gått et halvt år med -store- forventninger til høydepunktet i sommerferien. Tror mange hat hatt det sånn...

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

+Augustina+Zalo+

» VIP

Skrevet - 30/06/2005 :  23:24:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man kan lære noe på et muldyr også...Av min erfaring, så lærte jeg meg å være bestemt og vise hvem som er sjefen. Allt på et Muldyr. Det er jo noe man må være når man driver med hester..Bestemt. Og ha tro på seg selv. Man kan lære dette på hester også, men kjenner jeg muldyr rett, så gir di seg ikke lett! Jeg ble veldig selvsikker av å ri et muldyr, jeg fikk vist dette muldyret at jeg var sjefen og ikke muldyret. Det jeg lærte av å ri muldyr, har vært nyttig for meg i alle di årene jeg har ridd frem til nå.

Klem
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 30/06/2005 :  23:41:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Personligt har jeg mer tro på og få til et samarbeid mellom hest og rytter enn og vise hvem som er sjef... Men det er min mening da...
Mulig en kan lære noe på et muldyr også ( ikke vet jeg ), men som ei anner skrev her; heller bruke muldyret til kveldsridning f.eks.på rideleiren for de som ønsker.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 01/07/2005 :  00:08:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
så en artikel om ei jnete som brukte en 11måneders kalv til å ri dressur.. Skal prøve og finne artikelen

Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 01/07/2005 :  02:18:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
www.muleschool.com

Selvfølgelig finnes det uheldige bilder, men antakeligvis (merk dere at jeg sier antakeligvis) er det slik en ekvipasje bestående av et muldyr, vil se ut. Jeg vil ikke karakterisere dette som dressur. Det må nevnes at det også finnes ekvipasjer bestående av en hest, som også vil se/ser slik ut.

(Bildet = SVÆRT, så jeg legger ut link)
http://muleschool.com/db4/00338/muleschool.com/_uimages/hndressagebishop2000.JPG

Kopiert fra muleschool;

Kopi av melding:
A Dressage mule? Of course, a mule can be trained for all of the English events, including Hunter Under Saddle, Hunter Hack, Jumping and Dressage. And mules are included in many hunt clubs and have competed successfully in Three Day Eventing.

Vel, jeg tviler ikke på at et muldyr kan trenes i disse disiplinene, men hvorvidt det går bra eller dårlig er en annen sak. Og slik som det blir nevnt tidligere i debatten så skriver mange at hesten går LA og hopper 1.10. Spesiellt i annonser (som forøvrig også er nevnt tidligere) vil man finne igjen dette og som spoff (tror jeg det var) sa; hesten går som regel ikke det som er oppgitt. Dette gjelder vel muldyr og det; man kan si den hopper og går dressur, men det spørs hva skribenten legger i de to begrepene.

Må vel nevne at jeg har ridd på både muldyr og esel, og jeg kan med stor sikkerhet si at jeg ikke ville betalt flere tusen kroner for å gjenta det, spesiellt ikke hvis det var snakk om å lære noe. Det var en morsom og fartsfylt opplevelse som endte med knall og fall (), men dette er min erfaring og antakeligvis har andre forskjellige versjoner. Hvis noen er intr. i å betale store summer, så go ahead, men jeg vil tro de fleste ville valgt en hest, ihvertfall hvis de ville få noe ut av ridningen, annet enn trygghet og varme holdt jeg på å si .

Jeg fant fort ut av hvilken rideskole det var snakk om, og det overrasket meg ikke et fnugg at tilhørerne her inne ¨beskytter¨ dette. Slik hadde det vel vært uansett hvilken sak som ble tatt opp. Rideskolen tjener antakelig bra med penger på slike ting, men jeg håper virkelig ikke at de som får muldyret forventer å få samme tilbakemelding fra muldyret, rent ridemessig, som andre på kurse(ne)t får av de mer erfarne hestene. Om det hadde vært meg ville jeg nok blitt meget skuffet.

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 01/07/2005 :  02:22:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Poenget er vel mer at et muldyr er annerledes enn en hest. Det går å ri på både ku og esel og struts og kamel og llama også, men når man drar på rideleir drar man for å lære seg å ri på hest. Et muldyr er mer en "kuriositet" som, som nevnt flere ganger før, er mer ideel til å gjerne bruke til "kveldsunderholdning"; maskot, kjerredyr, ol.
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 01/07/2005 :  02:26:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Litt off topic;

MissEva; godt å se at det er flere enn bare meg som sitter oppe til laaangt på natt : )

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''
Redigert av - Kristine & Ibrahim K den 01/07/2005 02:26:39 Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 01/07/2005 :  11:57:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
(Hehe, det er jo ferie! Døgnet har ingen grenser :P)
Gå til toppen av siden

m@thilde

Skrevet - 01/07/2005 :  16:05:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidem@thilde  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Syns det blir litt for dumt å "klage" over at muldyret ikke er så god i dressur som en ridehest. Det er faktisk en forskjell på ridehester og muldyr, som Formosissima skriver. Skal man først bruke et muldyr må man kunne ta hensyn til bruksområde og evner, slik at muldyret og rytteren kan føle at de jobber på samme lag.

Et muldyr burde jo heller være maskot i rideskolen enn rideskolehest.....

Opprinnelig postet av Helle & Bjerge

heiheihiehiheie

Isamonni! My little Baby :'(
ww.rexin.piczo.com
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 01/07/2005 :  16:24:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Syns det blir litt for dumt å "klage" over at muldyret ikke er så god i dressur som en ridehest. Det er faktisk en forskjell på ridehester og muldyr, som Formosissima skriver. Skal man først bruke et muldyr må man kunne ta hensyn til bruksområde og evner, slik at muldyret og rytteren kan føle at de jobber på samme lag.

heiheihiehiheie

Opprinnelig postet av m@thilde

Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 01/07/2005 :  16:58:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

heiheihiehiheie

Opprinnelig postet av m@thilde

akkurat ja....
vet ikke helt om jeg tok poenget med det men...

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 02/07/2005 :  11:10:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Personligt har jeg mer tro på og få til et samarbeid mellom hest og rytter enn og vise hvem som er sjef... Men det er min mening da...

Helt enig!!!
Det verste jeg vet er folk som slår/ sparker/ dytter/ drar i hesten for å "vise hvem som er sjefen".

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

Purreløk

» VIP

Norway

Skrevet - 04/07/2005 :  20:18:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePurreløk  Svar med kopi av melding
WOW, burde ikke sakens kjerne i denne debatten være muldyrets ve og vel???

Hesten var da heller ikke brukbar som noen ridehest for 20 millioner år siden, men vi har utviklet den og avlet frem gode "RIDEHESTER" har dere hørt om folk som avler frem gode RIDEMULDYR?? i tilfelle tviler jeg på at dette dyret kom fra et slikt sted... mener også at dette krever generasjoner for å klare, tror ikke kroppen til et muldyr er bygget for belastingene som sprang krever! spranghester har blitt avlet frem...

ps: skal vi prate om sebraer også? skal vi kaste dem ut på en sprang bane? de ser da ut som en hest, kan de ikke brukes som en hest også da??? hum?
Kopi av melding:
sjekk ut www.hestemarked.no/vip/1710 ;)

Take the time it takes, so it takes less time.. ~ Pat Parelli ~ Gå til toppen av siden

Purreløk

» VIP

Norway

Skrevet - 04/07/2005 :  20:36:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePurreløk  Svar med kopi av melding
forresten, se bildet av "dressurmulldyret" og se bildet av det omdiskuterte mulldyret, ok så finnes det folk som bruker dyrene på denne måten, men dette muldyret og det omdiskuterte klarer jeg ikke trekke paraleller mellom, bortsett fra at begge kalles mulldyr :P
Take the time it takes, so it takes less time.. ~ Pat Parelli ~ Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.59 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.