hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Palomino
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Palomino
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Brum

Skrevet - 21/07/2005 :  22:58:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Dynamitt harry er borket. Det er rett fargebestemmelse når det gjelder Kaldblods og Døl.
http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  10:16:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han lignet veldig på traveren vår.. Oliver. Men Oliver skifter farge 4 ganger i året, men han er innom den fargen der også. Står forresten musegrå i papirene hans!
How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  10:39:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding

Luna, dølahoppe som jeg red når jeg bodde på Otta. Bildet lyver dog litt, for hun var en del lysere og mer gylden i virkeligheten. Vakker iallfall!

Hallgerdur frà Tungu; islandshest jeg prøvered i November. Barbert her.
Gå til toppen av siden

avur

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  12:14:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideavur  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Et viktig kjennetegn hos en Buckskin-farvet hest er at den ikke skal ha ål.Har den det betegnes den som Dun-farvet (i Quarteravl-sammenheng).

En buckskin-farvet hest har sort man, hale & pannelugg, samt en blanding av gule og sorte hår, evt. med dropler, på kroppen.

På norsk/skandinavisk kalles denne farven for grå eller gulblakk.Kjennetegn er sorte bein, kan være helt opp til kneet.

Palominoen er gylden og har mye røde pigmenter - den gyldne farven kan variere sterkt fra helt lys til dirty palomino.
Man, hale og pannelugg er enten hvitt eller veldig lyse.For å godkjennes som Palomino må det ikke være mer enn 15 % sorte hår i man/hale.
Beina er aldrig sorte, men ses ofte litt lysere end kroppens hår.

Håper det kan være til hjelp!

Opprinnelig postet av She-Type

Nei nei. Det er riktig som du sier at buckskin og dun er to forskjellige farger - buckskin er en brun hest med ett gulgen (cream gene), og en blakk hest er en hest som har ett eller to blakkgen(er). En brun hest med både gulgenet og blakkgenet kalles på norsk (dvs hos fjordingen) ulsblakk, på amerikansk som regel dunskin eller white dun (litt avhengig av rase). Buckskin heter borket på norsk, gulbrun på svensk.

Grå brukes strengt tatt bare om hester som er gråskimler, altså avblekbare skimler eller keiserskimler - hester som blir helt hvite med årene. Gulblakk er iallfall ikke det samme som borket/buckskin. En gulblakk hest er en hest som i utgangspunktet er rød, men som også har et gulgen og et blakkgen - palomino + blakk om du vil. Men jeg har sett Atom Vinter beskrevet som gråblakk - han var mørk borket eller smutty buckskin om du vil.

For at en hest skal kunne være palomino, MÅ minst én av foreldrene bære med seg gulgenet, dvs den må være enten palomino, borket, gulsvart eller "halv-albino" - cremello, perlino, smoky cream. Og for at hesten skal kunne registreres som palomino, gjelder det She-Type skrev her :) Men det er eeegentlig genetikken som avgjør om en hest er palomino eller ikke. Se på hesten under, han er en mørk (smutty) palomino som på dette bildet ser ut som en slags fuks:

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  12:28:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
avur/She-Type: Det ser ut som om dere vet mye om genetikk/farger, kan dere si meg hvilken farge denne hesten egentlig har?

Det er kanskje ikke det beste bildet, men hesten har altså svarte ben, gyldenbrun kropp, svart man og hale med "gull" i og ål. Mor er rød med gul man og hale (se VIP-en min under Enja), far er Hvinur fra Vatnsleysu.
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  15:50:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
avur; så dvs. at hvis jeg bedekker en skimmel hoppe som f. eks har en rød mor, med en palomino (som f.eks gir 50 % sjanse for palominofarget avkom hvis den skimle moren har enten en rød far eller mor), vil dette avkommet bli registrert som ¨Palomino¨, selvom fargen på avkommet viste seg å bli f. eks rødskimmel?
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 22/07/2005 :  23:04:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Slik som hoppa mi, hun er sjokoladebrun, men i stammboka står det svart:S Jeg mener det er feil.. Men det kommer vell under svart kanskje

Gå til toppen av siden

RIP ROMEO

Skrevet - 23/07/2005 :  23:25:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
avur/She-Type: Det ser ut som om dere vet mye om genetikk/farger, kan dere si meg hvilken farge denne hesten egentlig har?
http://www.hestemarked.no/vip/4181/Os%20-%20Fr%F8ya%203.JPG

Det er kanskje ikke det beste bildet, men hesten har altså svarte ben, gyldenbrun kropp, svart man og hale med "gull" i og ål. Mor er rød med gul man og hale (se VIP-en min under Enja), far er Hvinur fra Vatnsleysu.

Opprinnelig postet av Formosissima

Brunblakk blir nok den rette betegnelsen på denne hesten. Kunne nesten vært sølvbrun, men mangler lysere man og mer av sølvfargen.
Hvis du går inn på denne linken; http://www.rimfakse.no/text/view/1165.html - og så trykker deg videre inn på Album: Landslaget For Nordlandshest / Lyngshest og så videre inn på Album: Farger på Nordlandshest/Lyngshest får du se mange interessante fargepåhest-bilder! :D
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 23/07/2005 :  23:40:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk Anna

Nåminn:) Hvis man går innpå rimfakse der, på farge greierne, vidre på svart, så får man jo bilde av Moas Ravn:) Broren til Hoppa mi, Rosita:)

Redigert av - Bustetrollet den 23/07/2005 23:46:24 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 24/07/2005 :  11:11:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hei Anna; var brunblakk jeg tenkte ja. Men, resten av manen synes ikke her - den er mer gullfarget enn svart for tiden :-) Gå til toppen av siden

Micki

Norway

Skrevet - 25/07/2005 :  23:24:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMicki  Svar med kopi av melding
Hei :)
Tenkte jeg skulle skrive noen ord her, siden hesten min er palominofarget ;)
Han er kaldblodstraver av rase, blir snart 9 år, vallak og veldig sjarmerende! Jeg kjøpte ham ifjor sommer, bilder av ham kan sees på VIP`en min.
Navnet hans er forøvrig Høiby Wasse, etter Listjærn (Sverige) og under Strandreita. Eller var det motsatt med hensyn til etter/under? Har aldri vært helt sikker :p

Lurte litt på det noen skrev her, at hvis en hest skal være palomino, må minst en av foreldrene ha gulgenet i seg, dvs være borket, palomino eller noe liknende. Jeg har sett på stamtavlen hans på www.travsport.no, og etter det jeg har sett, er ingen av hans nære slekt, av den fargen? Så vidt jeg husker, var alle enten svarte, svartbrune eller brune, kanskje en og annen fuks.
Dette har jeg alltid lurt på, hvorfor han har blitt så lys!

Smil til verden, og verden smiler til deg! Lev livet, for livet er hester! Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 26/07/2005 :  00:04:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Apropos nydelige palominofarvede kaldblods..
Her er min klare favoritt-Isvind! *Sukk*

Bilder:http://web.telia.com/~u45118337/isvind.html
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  01:42:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det sier jeg også ¤ sukk ¤ han var vakker...
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 24/08/2005 :  09:08:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Isvind er en Døl, den eneste kårede dølehesten med denne fargen i Norge.
Han blir brukt i sverige i avl på den nordsvenske brukshesten også.

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

avur

Norway

Skrevet - 25/08/2005 :  14:45:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideavur  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei :)
Tenkte jeg skulle skrive noen ord her, siden hesten min er palominofarget ;)
Han er kaldblodstraver av rase, blir snart 9 år, vallak og veldig sjarmerende! Jeg kjøpte ham ifjor sommer, bilder av ham kan sees på VIP`en min.
Navnet hans er forøvrig Høiby Wasse, etter Listjærn (Sverige) og under Strandreita. Eller var det motsatt med hensyn til etter/under? Har aldri vært helt sikker :p

Lurte litt på det noen skrev her, at hvis en hest skal være palomino, må minst en av foreldrene ha gulgenet i seg, dvs være borket, palomino eller noe liknende. Jeg har sett på stamtavlen hans på www.travsport.no, og etter det jeg har sett, er ingen av hans nære slekt, av den fargen? Så vidt jeg husker, var alle enten svarte, svartbrune eller brune, kanskje en og annen fuks.
Dette har jeg alltid lurt på, hvorfor han har blitt så lys!

Opprinnelig postet av Micki

Hadde visst glemt denne tråden...
Det stemmer at minst én av foreldrene må ha gulgenet for at en hest skal bli palomino. I din hests tilfelle kan det være at den ene forelderen er registrert som svart (og ser slik ut også). En svart hest med gulgenet trenger ikke nødvendigvis se annerledes ut enn en svart hest som ikke har gulgenet. Dermed kan det være at en av foreldrene egentlig er gulsvart, selv om det står at den er svart. Ellers hender det at palominoer feilregistreres som røde, hvis de er veldig mørke i fargen - og en mørk borket hest kan væer vanskelig å skille fra en mørk brun en. Tipper at han har en mørk, mørk borket eller en gulsvart forelder :) Og en av deres foreldre må jo ha det samme genet, så det kan jo bli litt interessant å spore det opp, hehe.
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.