hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Det er en helt vanlig dag, og du skal ut på tur:
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 Det er en helt vanlig dag, og du skal ut på tur:
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Tone_

Skrevet - 19/06/2005 :  23:28:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
- Hvor lenge rir du?
!,5-2 timer, gjennomsnittlig.

- Evt. hvor langt?
Vet ikke helt, noen km...

- Hvilke gangarter?
Somregel skritt. Litt jogg og galopp blir det og, men jobber mest med skritt under sal.

- Jobber du hesten, eller slapper dere av?
Lar aldri hesten slappe av! Lar det bli en treningstur, ikke en "søndagstur". ;o) Når jeg rir tur er ingenting opp til tilfeldighetene, men legger trening i alt jeg gjør. Skritter mye i skogen, klatrer, rir bakkeintervaller,osv. Og skrittingen skal skje aktivt.

- Rir du ut alene, eller må du ha med deg fler?
Mest alene, men av og til med en hest til.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 20/06/2005 :  14:07:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Hvor lenge jeg rir varierer veldig, som oftest i ca 1-2 timer. Noen kortere turer innimellom, og noen 5-timers de dagene jeg har god tid. Rir mest i skritt, da det nesten ikke finnes ridestier rundt her, men traver og galopperer der det er velegnet underlag:) Hesten min blir ridd så masse på banen ellers, at turene er fridag for oss begge. Men rir gjerne i litt bratte bakker o.l. så han får trent ryggmusklene sine allikevel:) Hesten min er ikke glad i å gå alene, så for tiden er jeg nødt til å ri sammen med noen. Men det skal trenes på i sommer;p Syns jo det er kosligere å ri sammen med andre enn alene, men det er greit om han -kan- gå alene..
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 26/06/2005 :  01:10:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
- Hvor lenge rir du?
Det kommer litt ann på. Om jeg rir en oppvarmingstur er jeg ute i ca en halvtime, rir jeg en dag jeg har dårlig tid rir jeg ca en time, men dagene som er satt av til turridning rir jeg gjerne 2-3 timer.
- Evt. hvor langt?
Har mange forskjellige faste ruter, men er ikke sikker på hvor lange hver av dem er. Vet ihvertfall at en av turene er 4-5 km med ganske slakke og noe bratte veier
- Hvilke gangarter?
Som oftest rir jeg alle tre gangarter. Noen ganger er vi ute på en litt mer fartsfylt tur enn andre, men vi liker å kose oss på lange skritteturer også. Kommer ann på dagsform, underlag osv.
Jeg prøver å kombinere litt. Som oftest prøver jeg å få jobbet han litt i oppoverbakker (små perioder av gangen) samt litt sjenkelvikning og versader langs grusveier og lignende. Har også noenlange sletter hvor vi rir tempovekslinger i galopp med mer eller mindre samling. Rir jo også en del ¨slækk¨, men jeg tror Ibrahim trives med hele pakken. Dessuten er det jo veldig muskelbyggende å jobbe hestene i litt ulendt terreng.
Når jeg fikk Ibrahim kastet han seg rundt å løp hjem om han var alene. Nå rir jeg han som oftest sammen med andre hester fordi jeg synes det er koselig både for meg og hesten. Men heldigvis er det ingenting i veien for å ri på tur med han alene nå. Han kan tulle litt, men det er helt udramatisk

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Lukka, Solfari og Greta

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2005 :  09:40:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heihei!
jeg har en islandshest hoppe og rir sånn rundt en time +- nesten hver dag. Da plaier vi å skritte i ca. 5-10 min( flere veier å gå) til vi kommer til en grus vei, som går så å si alle retninger;-) Når vi har kommet ned der traver vi ganske mye, og galloperer litt innimellom...
Jeg pleier å ri sammen med en jente som er ett år eldre enn meg, som har hest på samme sted..

Greta Lind, Lukka og Solfari<3 Gå til toppen av siden

DENNE VIPEN ER IKKKE I BRUK

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2005 :  20:55:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDENNE VIPEN ER IKKKE I BRUK  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDENNE VIPEN ER IKKKE I BRUK  Svar med kopi av melding
- Hvor lenge rir du? Ca. 1 time ++
- Evt. hvor langt? Bort over noen laaange grusbakker og rundt i skogen, ca 2-3km
- Hvilke gangarter? Skritt mest og litt trav og galopp
- Jobber du hesten, eller slapper dere av? Jobber litt og slapper
- Rir du ut alene, eller må du ha med deg fler? Rir alene

Og det mente jeg...

Gå til toppen av siden

Pernille-

Skrevet - 06/08/2005 :  20:23:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg pleier og ri som oftes 1 time/tre kvarter om ikke lengre ! Jeg pleier oftes og ri en runde i skogen. Om jeg har ridd hardt på bana dagen før så bare skritter jeg rolig og slapper av bare for at hesten skal få seg litt lufting i andre omstendigheter enn bana og ikke bli stiv. Men hvis foreksempel hesten ikke er ridd dagen ør så pleier jeg og få hesten til og jobeb litt i skritt og trav!. Av og til litt jobbing i galoppen!. Jeg pleier oftes og ri på tur med noen ; )

Pernille -
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 17/08/2005 :  16:09:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
- Hvor lenge rir du?
En time oftes, kanskje lengre.

- Evt. hvor langt?
En vanlig runde i skogen, et par kilometer.

- Hvilke gangarter?
Skritt, Trav & Galopp.

Slapper av for det meste, men jobber kanskje litt i traven & galoppen.

Vi er mange i stallen og pleier som oftes og ri mange på tur, av og til alene.

- Pernille -

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 17/08/2005 :  16:22:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
- Hvor lenge rir du?
1- 2 timer, avhenger av aktivitetsnivå på turen.

- Evt. hvor langt?
Har aldri fått målt det, men hadde vært interessant å vite.

- Hvilke gangarter?
Skritt, trav og litt galopp.

Avhenger litt av hva han har gjort dagen i forveien, har han jobbet hardt på banen prøver jeg å la han "lange ut" litt på lange tøyler i skritt.

Rir stort sett alene, har jobbet hardt med han for å få til turer alene, nå er det bare kos

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

ingahelene

» VIP

Norway

Skrevet - 17/08/2005 :  16:49:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseingahelene  Svar med kopi av melding
Pleier å ri i ca 45min - 2t. Det varierer en del;)

Har en vanlig rute vi pleier å ri, opp mot et fjell. Er ikke sikker på hvor langt det er..

Rir i både skritt, trav og galopp. Men siden det er mye oppover, og til dels litt bratt, blir det en del skritt.

Varierer også om jeg jobber hesten, eller ikke. For det meste går det vel i "avslappingsturer" på forholdsvis lange tøyler

Rir gjerne med andre om det er noen som skal ut og ri samtidig som meg, men kan fint ri alene også

Ellers skritter jeg gjerne opp og ned på små turer også

Mvh. Inga Helene Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 20/08/2005 :  23:26:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
- Hvor lenge rir du?

rir mellom 30 min og så langt man kan komme seg=P komemr ann på hvor god tid ejg har, været, hestens humør.. osv

- Evt. hvor langt?

så langt jeg rekker på den tiden=)

- Hvilke gangarter?
skritt, trav, kort galopp og litt full galopp=P

jobber i galoppen og traven, men slepper han innimellom når det er strekninger der det passer.. han er så hissig at slepper jeg ham, så går det i full galopp, så må jobbe ham i galoppen=P

jeg liker best å ri sammens med andre=9 kosligere det=) men hesten min slapper MYE mere av når han er alene, så rir mye alene.. vi ljo det beste for ham=)

de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com
Gå til toppen av siden

NinaHildingur&Wendy

» VIP

Skrevet - 26/08/2005 :  10:46:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinaHildingur&Wendy  Svar med kopi av melding
~ Hvor lenge rir du?
Fra 30 min til 2-3 timer, kommer an på været, humøret på hesten (og meg.. ) Og tur terreng. Kjører av og til litt inn i skauen for å finne morsomme grusveier..

~ Evt. hvor langt?
Fra 2-3 km til noen mil. Eller. Mil var vel å ta litt i. Vet hvor sliten jeg er i ræva etter 2 mil på hesteryggen så da er det nok sjelden det blir MER enn en mil

~ Hvilke gangarter?
Skritt, trav og tølt. Galoppen slipper til den også, men ikke så ofte...

~ Jobber du hesten, eller slapper dere av?
Jobber, slapper vi av kan det fort bli en ufrivillig fyketur ( kan være litt var for pip pip'er og andre "skumle" ting langs veien ) Da er det bedre å holde han opptatt med noe der jeg har full kontroll.. Men er vi på fjellet er det bare kosetur, da klarer han å slappe helt av.

~ Rir du ut alene, eller må du ha med deg fler?
Jeg kan godt ri alene jeg.. liker det aller best. Men har ofte med meg selskap også.. Er ikke store plassen her så blir litt teit å ri hver sin hest i hytt å pine.

Gå til toppen av siden

LiseF

Skrevet - 29/08/2005 :  21:04:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor lenge rir du?
Mellom 2 og 4 timer. Et par dager i uka tar vi oss lengre turer på 4-6 timer. Hender så godt som aldri at vi rir under 1 og 1 halv time..

Hvor langt?
Hesten min har ikke akkurat verdens raskeste skritt, men siden vi løper mye, får vi alikevell tilbakelagt en del distanse. Rir vel ca et par mil på en vanlig tur og opp mot 3-4 mil på en lengre tur. Jeg er veeeeeldig dårlig til å beregne...

Hvilke gangarter?
Alle! Jeg elsker fart og klarer ikke skritte en hel tur... Så vi har flere, lange fortfort galopper + en del trav.

Jobber du hesten, eller slapper dere av?
Han må jobbes frem en del i skritt innimellom også hender det vi jobber en del overganger og galoppfatninger. Eller så slapper vi av og koser oss!

Rir du ut alene, eller må du ha med deg fler?
Jeg har en veldig selvstendig hest som bryr seg katta om han er alene eller ikke. Rir mye for meg selv, siden de andre som driver med hest her bor ett stykke unna meg, men prøver å få ridd med andre 3-4 ganger i mnd. For tiden er jeg driiiiiit lei av å ri alene...
Gå til toppen av siden

Leikas

Norway

Skrevet - 24/09/2005 :  22:34:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
- Hvor lenge rir du?
- Evt. hvor langt?
- Hvilke gangarter?

1. Rir vel en times tur kan jeg tneke meg (rir ca. 4 hester for dagen når jeg er i stallen), men rir innimellom på lengre turer/eller er på travparken og trener.. :)

2. Aner ikke hvor langt det er :P Varierer vel egentlig ;)

3. Skritt og trav ;) (Hestene er travhester)

4. både og.. Småtraver vel litt innimellom på tur, men ellers holder vi oss i trav til vi kommer til en bakke vi pleier å trave hurtig opp :)

5. Rir både alene og med andre ;)
Liker best å ri med andre, det er så mye koseligere :)

Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com
Gå til toppen av siden

Pernille-

Skrevet - 04/12/2005 :  09:38:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir ca 1-2 timer , men det kommer helt ann på hvilken hest jeg rir.
Jeg pleier som regel å trave og galloppere, men hvis hesten har gått en hard dag på banen dagen før så skritter jeg som regel. Ellers ta jeg ofte galloppturer! Men jeg rir ikke tur for at det skal være hardt for hesten, or at vi skal kose oss.
Jeg rir alltid med andre på stallen.

Pernille-
Gå til toppen av siden

Linn&Bajazzo

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  18:49:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLinn&Bajazzo  Svar med kopi av melding
- Hvor lenge rir du?
Som oftest 1-2 timer, men det avhenger jo av vær, føre og hvilken hest jeg rir.

- Evt. hvor langt?
Alt fra 2km til godt over en mil.

- Hvilke gangarter?
Ofte tar jeg meg en lang skrittetur, da det er fint for å bygge muskler. Ellers så blir det ganske mye trav, og litt galopp.

Innimellom gjør jeg noen dressurøvelser, men det er egentlig sjelden.Andre ganger slapper vi bare av og nyter naturen
Driver litt kondistrening, så det blir litt intervaller og sånn.

Jeg rir nesten bestandig alene, da jeg ikke har noen å ri sammen med. Eller, jeg har andre hester å ri sammen med, men ingen ryttere som vil..
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.