hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Det er en helt vanlig dag, og du skal ut på tur:
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 Det er en helt vanlig dag, og du skal ut på tur:
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 05/06/2005 :  22:15:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
- Hvor lenge rir du?
- Evt. hvor langt?
- Hvilke gangarter?
- Jobber du hesten, eller slapper dere av?
- Rir du ut alene, eller må du ha med deg fler?

Er egentlig interessert i å høre fra alle, både hardbarka "ridebaneryttere" og turryttere - hva er en tur for dere?

For å begynne med meg selv, så varierer det veldig, men en helt vanlig turdag er som regel en times lang tur, hvor jeg rir skritt, trav og noe galopp. Jobber hesten dersom den begynner å stresse; hvis ikke slapper vi av og nyter naturen.
Noen ganger er turene selvfølgelig lengre, andre ganger kortere og med variasjoner i tempo/arbeide, men dette var en gjennomsnittsdag. Ri ut alene og med andre; det spiller ingen rolle.

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 05/06/2005 :  22:29:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Jeg rir til jeg kommer hjem igjen for å si det sånn. Vanligvis cirka en time, da har jeg tatt runden. Det er ridestier like ved stallen, men siden det er i byen, kan jeg ikke ri av i skogen sted i timevis, før jeg må vende snuten hjem, derfor blir gjerne ikke turen lenger enn en time med mindre jeg går inn for det.

Rir i alle gangarter, litt galopp og trav der det passer inn. Det er en del turgåere i området, så de skritter jeg alltid forbi. Av og til blir det ren skrittetur, når det passer seg sånn.

Slapper for det meste av, evnt noe jobbing i galopp, men mest kos.

Jeg rir både alene og med andre. Det er gøy å ri alene og være bare deg og hesten. Da kan man bestemme tempo, hvor man vil ri og hvor lenge selv. Når jeg rir med andre blir det mye tatling og ofte roligere tempo ettersom man må ta hensyn til de andre. Hesten er like grei og ri alene som med andre.

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 05/06/2005 :  22:53:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
- Hvor lenge rir du?
Vanligvis 1-2 timer. Av og til mer, og noen ganger mindre. Kommer mye an på været og hvor god tid jeg eller turkameraten har. Jeg er ikke troendes til å legge ut på langtur i pøsregnet

- Evt. hvor langt?
Vil tro det blir rundt ei mil i snitt kanskje? Ingen av hestene går og daffer så vi kommer forholdvis fort frem.

- Hvilke gangarter?
Rir i skritt det meste av tiden, men det blir også en god del trav og galopp på de aller fleste turene.

Tja, siden Ikaros ikke er typen som går sakte og jevnt lenge av gangen så sovner jeg ikke akkurat. Men jeg er nok ofte mer passasjer enn rytter så lenge hesten oppfører seg greit når vi rir fler i lag og er mer opptatt av å prate enn å ri Begge hestene er dessuten mye lettere å jobbe med når de ris alene på tur, for er de sammen på tur, konsentrerer de seg mer om å holde følge med kompisen enn å være "dressurhest".

Det er koselig å ri fler, men jeg rir også en del alene. Rir mindre alene nå som jeg har to hester da, og det blir lettere å få med noen

Redigert av - Asbjørg den 05/06/2005 23:06:12 Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 05/06/2005 :  23:00:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Hvor lenge rir du? 1-2 timer, men hvis jeg rir alene blir det som regel 1 time på en av de vanlige veiene.

Evt. hvor langt? Tja, har ikke målt jeg. Og er elendig på km i ridesammenheng. Kanskje 1 mil ca. på alene turer. Lengre på turer sammen med andre.

Hvilke gangarter? Skritt,trav og galopp. Men kun i skritt akkurat nå. Eikdokka har fått luftveisplager

Jobber du hesten, eller slapper dere av? Til vanlig jobber jeg en del med intervaller, eller mye trav og en del galopp. Det blir mye bakker også, så der får hun jobbet seg Men som sagt, nå er det kun rolige koseturer.

Rir du ut alene, eller må du ha med deg fler? Rir daglig alene, men rir vell på tur sammen med andre ca. 5 ganger i måneden.

En tur for meg er da jeg enten -kan få trimmet dyret med intevaller,lydighet,smidighet og dressurarbeid. -Eller kose seg skikkelig og oppleve naturen,være sammen med hesten alene eller sladre med venninner!

Therese
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 05/06/2005 :  23:02:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Hos meg blir ein vanleg turdag som oftast ein klatre dag. Her i fjell og fjordland blir det oppover og nedover.Vi har lite flate strekker. Rir gjennomsnittleg minst 1,5 time ca. Men også turer på rundt 1 time vist eg har dårleg tid eller lengre turer ved flott vær og god tid.

På turane bruker eg variere med litt jobbing i skritt og trav til tøylen i oppoverbakkane men ikkje for lenge av gangen da det blir tungt for hesten. Og litt skritt til tøylen i nedoverbakkane innimellom. Gir også hesten slakke tøyler innimellom slik at den får strekke godt på seg. Ellers er eg veldig bevist på att hesten heile tida skal skritte godt fram. Eg er ikkje noko glad i somle tempo i skitt sjølv om hesten gjerne kan få lange tøyler og slappe av og kose seg.

I oppoverbakkane bruker eg å stå i lett sete både for å trene meg sjølv og for å skåne hesteryggen litt. Hesten min er ung endå og eg ønsker å bygge godt med ryggmuskler på henne. Merker att turane våre hjelper. Hesten har gått på beite 1 mnd no og da blir det mest turridning da det blir langt til ridebane. Ser det på ryggen hennes. Og merker kor godt det hjelper for dressurridninga. hadde henne ned for å ri dressur no i helga etter 1 mnd dressurfri. Wow kor bra ho var.

Vi rir mest åleine da det er veldig lite ridemiljø her hos meg for tida. Omtrent berre eg igjen av privatryttere. Det går jo fint det også, men hadde vore kjekt med litt selskap innimellom. Får kanskje annledning til å være med på nokre dagsturer og 2 dagsturer i sommer med turister. Vi har ein svært flott natur å ri i i allefall. På mange av turane rir eg på skogsvegar som går langt oppover fjellet og kan sjå fjord og fjell. Sjå bildet til Norsk Fjordhestgard her.

Vi rir som oftast i alle gangarter men blir jo mest skritt, ein god del trav i oppoverbakker for kondistrening. Galopp blir det også litt av men ikkje så mykje pga så mykje bratt terreng att det blir for tungt for hesten endå. Vi må ha meir kondis før vi klarer det. Hesten er stort sett ganske svett når vi kommer på toppen av ein veg eller snur. Men blir tørr og god på vegen nedover igjen.

Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 05/06/2005 :  23:27:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
- Hvor lenge rir du?
Jeg rir en halvtimes tid, noen ganger bortimot en time. Rir så kort fordi jeg har en babyhest som jeg ikke skal "slite ut". Men når han blir stor, hører det nok med til sjeldenhetene at turen blir kortere enn en time!

- Evt. hvor langt?
Har mange runder å ri, både i skogen, langs vannet og på grusveier.
- Hvilke gangarter?
Med hesten min nå: For det meste skritt, men litt trav. Alt etter underlaget og humøret...

Slapper av.. Igjen, pga alderen til hesten. Men jobber i den forstand at vi øver på det han kan...og det er jo ikke så mye ennå. Men hovedhensikten med å ri nå, er kun for at han skal synes det er stas å få salen på ryggen :)

Huff, rir nesten alltid alene. Mange hester rundt meg, men mest travere. Men det kommer litt ann på viljen også, jeg planlegger sjelden at jeg skal ri før jeg sitter i salen. Og da er det litt seint å begynne å avtale..

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 05/06/2005 :  23:50:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
- Hvor lenge rir du?
Siden jeg bor et par km. fra grusveieer så blir turene en liten time lenger pga dette. Men en gjennomsnittstur blir vel på ca.2 timer.

- Evt. hvor langt?
De minste turene er på ca.1 mil. Gjennomsnittsturene pr.uke er også på 1-2 mil.

- Hvilke gangarter?
Jeg starter uken med en skrittetur, og øker forsiktig opp i trav og litt galopp utover i uken. Da hesten min er ung og jeg trenger opptreningen selv så funker dette best for oss. Liker og skritte ham mye. Er veldig opptatt av at han ikke skal bli en liten "stressulf".

For tiden lærer han og gå ned i holdning, så dette er noe jeg jobber litt med på turene (i skritt). Ellers så er det ikke så mange øvelsene vi gjør, litt sjenkelvikninger av og til og forparts/bakpartsvendinger når vi en gang skal snu, that`s it. ( er ordentlig banelei, så derfor benytter jeg anledningen og gjøre bittelitt på tur). Klatrer litt med ham, liker skog og mark.
Når jeg trener ham opp til distanserittene blir det en god del intervalltreninger også i slutten av uken. I helgen blir det som regel en langtur.

Nå for tiden rir jeg alene, men pleier ofte og ri med min veninne. Vi trener likt og har samme oppfatning av turene og treningene. Da er det ikke noe dilling for og prate, det gjør vi etter treningen. Herligt og ha det slik.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 06/06/2005 :  09:30:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
- Hvor lenge rir du?

Det varierer veldig, oftest mellom 3 kvarter og 1 t og 15 min.

- Evt. hvor langt?

Aner ikke...

- Hvilke gangarter?

Som oftest i alle 3 gangartene, hvor mye av hver avhenger av humøret til hesten og hvilken rute jeg rir.

Vi slapper for det meste av. Lolita går ikke i holdning, jeg er ikke dyktig nok til å ri henne slik, så da blir det avslapping. I tillegg så er hun ikek det største fanet av tur for tiden, så da lar jeg henne bestemme tempo, og konsentrerer meg om å faktisk få henne frem. Er hun i godt humør så går hun godt frem uansett.

For tiden rir jeg mest alene, fordi Loli er i så dårlig form. Jeg synes det er helt greit å ri alene, hesten slapper mer av og slipper å stresse etter de andre, og jeg får gjøre akkurat det jeg vil.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Lyngen

Skrevet - 06/06/2005 :  10:26:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
- Hvor lenge rir du?
Rir ca 1 time
- Evt. hvor langt?
Hesten min går ganske fort naturlig, så antall km vet jeg ikke
- Hvilke gangarter?
Stort sett skritt og trav, noen ganger galopp
Stort sett slapper vi av, men jobber litt innimellom
Rir mye på tur alene. Da får vi gjort mer og ridd lengere(slipper å stoppe å vente hele tiden)
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 06/06/2005 :  11:20:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
- Hvor lenge rir du?
For meg er det forskjellig. På hverdagene har jeg ikke tid til å ri mer enn 3 timer, grunnet skole/lekser/diverse, selv om jeg helst vil komme meg på langtur hver dag.. Altså:
Hverdager: Rir 2-3 timer.
Helg/ferie: Ofte ute hele dagen (minst 5 timer). De dagene jeg jobber er det heldigvis ikke før ut på kvelden.

- Evt. hvor langt?
Minst ca 1,2 mil (!)

- Hvilke gangarter?
Mye asfalt rundt her mao mye skritt. Traver og/eller galopperer der det er mulig.
Når jeg er på treningstur på stiene (når det omsider er slutt på asfalten) rir jeg intervaller av ulik hastighet.

Jeg har ikke tilgang til skikkelig bane, så omtrent all trening foregår på tur.
Varierer. Forskjell på daffetur og trening. Mest jobbing, for å prøve å hesten til å bruke seg på riktig måte. Også en del serpentiner/svinging for å mykgjøre hennes høyre side.

Mest alene. Ensom ulv.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 06/06/2005 :  11:30:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
- Hvor lenge rir du? Varierer endel,men minimum tre kvarter,vanligvis1-2 timer.

- Evt. hvor langt? Det vet jeg ikke...varierer her og. Knekten går i bra tempo,så et stykke på vei kommer vi

- Hvilke gangarter? Skritt og trav for det meste,men innimellom blir det en liten gallopp og...

- Jobber du hesten, eller slapper dere av? Begge deler. Kommer an på hva som er hensikten med turen den dagen,om det er langtur for kos,eller treningstur.

- Rir du ut alene, eller må du ha med deg fler? Begge deler. "Må" ikke ha med flere,koser meg like mye på tur sammen med andre,som alene bare meg og hesten.

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 06/06/2005 :  12:51:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
-Hvor lenge rir du?
Det varierer, mellom en og to timer.

-Evt. hvor langt?
Aner ikke, men et stykke.

-Hvilke gangarter?
Som regel alle tre gangartene, men det kommer litt ann på hva hesten har gjort dagene før, om det er en ren skrittetur eller trav og noe galopp. Det kommer også ann på føret.

-Jobber du med hesten, eller slapper dere av?
Begge deler

-Rir du alene eller, må du ha med deg fler?
Rir gjerne alene(syns jeg kommer næremere hesten når det bare er oss to), men også sammen med andre.

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 06/06/2005 :  14:40:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Rir vel også til jeg kommer hjem;) Jeg snur aldri og rir samme vei tilbake (er så kjedelig), rir alltid en runde, så det kan bli alt fra 1 til 4 timer. Rir stort sett i skritt, traver og gallopperer litt dersom hesten er rolig og fin, men turene våre skal være avslappende, så jeg jobber ikke hesten (men dersom hun stresser ber jeg henne gjøre sjenkelvikninger eller versader, så hun får noe annet å tenke på til hun roer seg igjen). Synes det er kjempekoselig å ri sammen med andre, men det er også deilig å ta en tur i skogen helt alene også:)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

trinella

Skrevet - 12/06/2005 :  10:58:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
morgen tur på lør-søndag tar som regel 2-4 timer rir på stier og ut i terrenget
fra gang til galopp- nyter været.
Gå til toppen av siden

inaw

» VIP

Skrevet - 12/06/2005 :  11:26:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseinaw  Svar med kopi av melding
Turene blir som oftest på rundt 2 timer, ofte lenger. Rir både med andre og alene. HVilke gangarter kommer litt an på hvor jeg rir. Er jeg på klatretur i skogen blir det jo mest skritt. Ellers trav og litt galopp. Jobber han som oftest i trav, i skritt er det lange tøyler, og i galopp spørs det litt på underlaget. Trener ofte intervaller i trav. Er en del bratte bakker her, så om jeg skal ri langt nytter det ikke å fise opp bakkene, da blir han sliten... Drar av og til på kombinert ride/leie/gresse-tur, da er vi gjerne ute i opptil 5 timer. Stopper og gresser litt oppe på fjellet da, leier litt og rir litt. Kjekt! Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 13/06/2005 :  13:56:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Rir i mellom 1-2,5 timer.. Mest skritt med litt trav og galopp, men noen ganger tar jeg en tur med ganske mye galopp.. Langt? D blir så langt som d blir d
Mest koseturer=)
Rir sammen med venna...
men like også å ri alein en gang iblant

Ina og Løkken<3

Redigert av - Ina_R den 18/08/2005 10:09:55 Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.