hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Møtte løs hingst på tur...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 Møtte løs hingst på tur...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2006 :  21:57:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Idag når jeg var ute å red på tur møtte jeg en løs hingst,ikke så gøy når jeg har hoppe,men det gikk heldigvis bra for var bare en unghingst...
Men har opplevd før å truffet på løse hingster på ridetur og da ble det så gale at vi måtte bare slippe hestene vi red for ikke å bli sprunget ned.

Noen andre som har opplevd noe lignende og hva har dere gjort?

Mari^_^

Norway

Skrevet - 13/01/2006 :  22:20:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Har møtt en unghingst en gang, og vi bare hoppa av - jeg kom ihvertfall ikke på noe annet å gjøre der og da..

Gamlehoppa gav han real omgang bank (han prøvde seg på henne, siden hun ikke var brunstig sa hun kraftig ifra..), og vi fikk ringt eierne, men guuri - ganske lenge etter den hendelsen kikket jeg meg stadig over skuldrene for å sjekke om det kom noen gale hingster etter oss. Gudskjelov - ingen av hoppene var brunstige.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2006 :  22:30:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dere kan anmelde det. Det er faktisk ikke lov å gjerde en hingst så dårlig at den stikker av.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 13/01/2006 :  22:39:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dere kan anmelde det. Det er faktisk ikke lov å gjerde en hingst så dårlig at den stikker av.

Opprinnelig postet av kristy

Oi, det visste jeg ikke. Kanskje ikke vits i å gjøre det 3 år etter hendelsen? Skal uansett huske på det...

Bustetrollet

Skrevet - 13/01/2006 :  22:57:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av kristy

Gjelder dette hopper og eller?

Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2006 :  22:58:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
ser ingen grunn til å anmelde slikt så lenge eieren gjør noe med det når man sier fra. alle kan tross alt gjøre en feil. men hvis det er noe som skjer ofte og eieren ikke gjør noe med problemet, da bør man kanskje vurdere å anmelde det.

har heldighvis aldri møtt løs hingst på tur selv, håper jeg slipper det å!

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 13/01/2006 :  23:02:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Har bare møtt på det dyret 1 gang heldigvis, men han rømte nattlig. Kom heldigvis hit bare den ene gangen. Kommer ikke til å gjøre noe med det, han er flyttet fra her nå.

Molly

» VIP

Skrevet - 13/01/2006 :  23:06:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg og ei anna møtte en ca 3års gammel hingst for mange år siden men vi hadde heldigvis 2 valakker og dette var på høsten! Enden på historia ble at jeg tok valakkene og hun andre tok hingsten så begynte vi å gå mot stallen til hingsten. Han hadde slete seg fra bommen og hadde en liten stubbe av et leietau i grima Eieren kom kjørende så vi slapp å gå så langt Denne gangen gikk det bra, men det er ikke alle som skulle hatt hingst Det er et ekstra ansvar
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2006 :  23:12:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Møtte på hingst da jeg var ute på tur med ene shettishoppa,kan tenke meg at jeg var 10-11 år.
Hingsten var døl eller kaldblods og heldigvis ganske så "lugn" i hodet, og hoppa var takk og pris ikke brunstig,men var ikke så veldig ålreit når vi var så små og hingsten stor. Han hylte og hoppet rundt oss,og hoppa ble så gira at jeg sklei av,men holdt tøylene. Liten og ufornuftig som jeg var,holdt jeg fast i den dyrebare vennen min og skulle beskytte henne mot den store brasan. Med liten,rosa pisk og en stemmebruk uten like,fektet jeg etter han alt jeg var god for.
De godt voksne eierne kom heldigvis ganske raskt,de hadde hatt et uhell og mistet han. Hadde ikke hingsten vært så godlynt kunne han nok ha slått meg rett ned,men det gikk heldigvis bra.

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2006 :  23:16:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror ikke det gjelder hopper nei. Men en hingst skal være forsvarlig inngjerdet. Er man så uheldig at en hoppe kommer seg inn til en hingst og blir drektig etterpå, så er det fremdeles hingsteeier som må betale boten, siden hingsten ikke var bra nok inngjerdet til å holde hoppen ute.

Jeg har aldri opplevd å møtt løs hingst heldigvis, siden hingsten på stallen til Lita har kjemperespekt for gjerder. Han kan stå inngjerdet i en enkel strømtråd som er en halvmeter høy, og ikke engang tenke tanken på å stikke ut. Men jeg har hørt historier om folk som har måttet hoppe av for å unngå å få frambeina til hingsten i hodet. Det er skummelt! Man må jo selvsagt se an situasjonen, og om det er et engangstilfelle så hadde ikke jeg heller anmeldt det. Men, om det skjer flere ganger så hadde jeg ikke nølt engang...

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2006 :  23:44:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Men det verste her var at når vi ringte å ga beskjed til dem som eide hingsten,sa di at di visste den var løs men den hadde jo bare holdt seg rundt der hvor di bodde,og der jeg traff den var et godt stykke fra der di bor...
Men di var nå heldigvis raske med å komme å hente den da.

Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  02:52:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
sa di at di visste den var løs

Serriøst?! Hvor dum kan man bli?! Visste de at hingsten var løs?! Hvorfor henta de den ikke inn da? Blir virkelig frustrert! Og appåtil i områder med hopper da! Herregud, hva tenker folk med?!

Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  11:53:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har selv en hingst i trening her hjemme nå,og denne hingsten er en kar med mye hormoner,altså en skikkelig "manne-mann"! Luftegården han står i består av tre-gjerde med tre rader strøm-tråd på innsiden,og dette holder han seg fint innfor.
Når man har hingst,så er man pliktet til å tenke på evt konsekvenser dersom den skulle komme seg løs,og man må ta de hensyn og forholds-regler for å unngå at dette skjer.
Slik holdning Rosita forteller om,at man vet hingsten er løs,men ikke tar det seriøst,vitner kun om liten ansvars-bevisthet og lite vett... En hingst som er vant til å få gå løs,kan fort begynne å vandre,på utkikk etter en flokk,og spesiellt hopper den kan bedekke,og føre sine gener videre... Det er en helt normal adferd for hingsten...
Jeg har ganske så mange hester i nabo-laget,både hopper og hingster,så konsekvensene dersom "min" hingst kom seg løs,kunne blitt store. Derfor har jeg tatt forholdsregler,og hesten får ikke gå på åpen løsning som hestene her vanligvis har kunnet gjøre. Trist,men ettersom denne hingsten har brast igjennom gjerder før,så kan jeg rett og slett ikke ta den sjangsen...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 14/01/2006 :  16:46:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Den var ny for meg.. Hvor står denne loven? Og hva defineres som dårlig gjerding? (Har hingst selv så er litt nysgjerrig på dette...)

Dessuten: En ting å anmelde hvis hingsten skader andre hester eller ryttere. Men her gikk det jo heldigvis bra, så ser ingen grunn til å anmelde- dersom hingsten løp avsted ved et uhell, og det ikke gjentar seg...?

Selvfølgelig, en skal absolutt ta forhåndsregler når en har hingst! Hvis hingsten løper løs og det er noen unger ute og rir tør jeg ikke tenke på hva som kan skje.. og det er nok en del hingster det absolutt hadde vært en fordel om hadde vært vallaker.

Men... uhell kan skje, selv om en er veldig påpasselig, og hingsten i utgangspunktet er veldig snill og grei! Hesten kan bli skremt og løpe ned et i utgangspunktet sikkert gjerde, eller den kan bli skremt og komme seg løs på egenhånd ved uhell. Heldigvis går det somregel bra! Hingsten min ble skremt ved et uhell på en parkert henger på travbanen en gang, og brå-rygget bakover og løp full fart bort til noen hester... gjett om jeg hadde hjertet i halsen...! Den fant seg da ei hoppe som den prøvde å bedekke..han som eide hoppa var heldigvis en voksen mann, som fikk tak i hingsten min. Han var (forståelig nok!) sint! Hoppa hans var jo vettskremt, og hun skulle starte løp den dagen...Gjett om jeg var flau... Jeg trøster meg med at det gikk bra, og at hverken hester eller eiere ble skadet!

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 14/01/2006 16:54:40 Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  17:44:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Den var ny for meg.. Hvor står denne loven? Og hva defineres som dårlig gjerding? (Har hingst selv så er litt nysgjerrig på dette...)

Eh, jeg vet ikke hvor. Men regner kildene mine som veldig sikre, da det er hingste eiere selv. Lene kanskje vet? Forsvarlig inngjerding for meg er så mye som det trengs å holde hingsten inne. Som sagt så kan hingsten på stallen hvor Lita står stå inne med en enkel tråd med minimalt strøm på. Da er dette forsvarlig for han. Andre hingster kanskje trenger 2 meter høyt stålgjerde. Men jeg aner rett og slett ikke, det kan godt være det finnes retningslinjer for dette også.

Kopi av melding:
Dessuten: En ting å anmelde hvis hingsten skader andre hester eller ryttere. Men her gikk det jo heldigvis bra, så ser ingen grunn til å anmelde- dersom hingsten løp avsted ved et uhell, og det ikke gjentar seg...?

Ja, bevares, helt enig. Det skjedde et uhell på stallen hvor Lolita står, noen som glemte å lukke boksdøra til hingsten. Lolita var brunstig... Hun er heldigvis ganske følsom for bråk, og er kjemperedd bråkete hester, så jeg regna med hun hilsa på han og trakk seg tilbake i boksen når han begynte å bråke etterpå. Dette var et hendig uhell, og jeg kunne ikke drømme om å anmelde det. Men, hadde hingsten kommet seg inn i boksen og bedekt, med det resultat at Lita hadde blitt drektig, så hadde hingsteeier fått dyrlegeregningen etterpå.

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 14/01/2006 :  18:55:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Forsvarlig inngjerding for meg er så mye som det trengs å holde hingsten inne. Som sagt så kan hingsten på stallen hvor Lita står stå inne med en enkel tråd med minimalt strøm på. Da er dette forsvarlig for han. Andre hingster kanskje trenger 2 meter høyt stålgjerde.

Ja, men hva er så mye som det trengs for å holde en hingst inne? Det blir en litt diffus forklaring, jeg skulle gjerne hatt en litt klarere definisjon på hva som er kravsatt, hvis det er det en lov om det som du sier. Og hvordan kan en være sikker på at kun en enkelt tråd med minimalt strøm på, er forsvarlig? Fordi det ikke er skjedd ulykker til nå? (Ikke for å kritisere, bare spør...)

Kopi av melding:
Men, hadde hingsten kommet seg inn i boksen og bedekt, med det resultat at Lita hadde blitt drektig, så hadde hingsteeier fått dyrlegeregningen etterpå.

Hvis hingsten hadde kommet seg inn i boksen til hesten din, måtte vel også boksbøra til hoppa di, ved et uhell, stått oppe? Da måtte jo hingsteeier også betalt for hoppeeiers glemskhet?

Det jeg reagerte litt på, var det du skrev at Mari kunne anmelde eierne av hingsten hun møtte på tur, tross at det gikk bra. (Da tolket jeg anmeldelse som politi anmeldelse).

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.