hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Møtte løs hingst på tur...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 Møtte løs hingst på tur...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  19:40:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Jeg har også opplevd å møte løs hingst på tur (for mange år siden, da jeg hadde vallakk), eller dvs den var i utgangspunktet inne på et beite, men gjerdet var vel rundt 50cm høyt, så han spaserte elegant over da han såg oss, og begynte å løpe etter fjordingvallakken til veninna mi, han hoppa også opp på den. Eieren kom etterhvert, tok hingsten og kjefta på oss (vi var ikke så gamle, så vi ble jo redde for at det var vår feil), ingen ble skadet ihvertfall, men jeg såg aldri hingsten på det beitet mer (heldigvis).
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  20:44:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så vidt jeg vet finnes det vel ingen skrevne regler ang hingstehold med tanke på gjerder ol...men er langt ifra sikker... Letet litt rundt på nettet,og kom over denne diskusjonen... Det er riktignok svensk,så er usikker på om dette også er tillfelle i Norge...

Mulig noen andre vet

Takker for meg. Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  21:58:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja, men hva er så mye som det trengs for å holde en hingst inne? Det blir en litt diffus forklaring, jeg skulle gjerne hatt en litt klarere definisjon på hva som er kravsatt, hvis det er det en lov om det som du sier. Og hvordan kan en være sikker på at kun en enkelt tråd med minimalt strøm på, er forsvarlig? Fordi det ikke er skjedd ulykker til nå? (Ikke for å kritisere, bare spør...)

Som sagt så vet jeg ikke hva som kreves. Og jeg er sikker på at en enkelt tråd er nok fordi det er det han står på nå, og har stått på i løpet av de 4 siste årene. Han står å humrer og gjør seg til når det kommer hopper forbi, men har så stor respekt for gjerdet at ikke engang er nært det. Men, jeg må presisere at dette er nok for han, mens hos en annen hingst så kan det være det trengs mye mer. Men, hadde det kommet en kontrollør, så hadde hingste eier på stallen vår sikkert fått kraftig refs for dette.

Kopi av melding:
Hvis hingsten hadde kommet seg inn i boksen til hesten din, måtte vel også boksbøra til hoppa di, ved et uhell, stått oppe? Da måtte jo hingsteeier også betalt for hoppeeiers glemskhet?

Vi har åpen løsning på stallen vår. Hingsten sin boks er helt lukket med gitter, mens alle andre har åpen vegg mot stallgangen. Hingsten har aldri prøvd å hoppe over veggen selv, men det går an.

Kopi av melding:
Det jeg reagerte litt på, var det du skrev at Mari kunne anmelde eierne av hingsten hun møtte på tur, tross at det gikk bra. (Da tolket jeg anmeldelse som politi anmeldelse).

Ja, hun kunne ha gjort det. Men det er ikke det samme som at hun må gjøre det, eller burde ha gjort det. Jeg ville valgt å ikke gjort det, siden det gikk bra og det ikke har skjedd før eller siden. Hadde hoppen blitt skadet eller bedekt og drektig, så hadde jeg sendt regningen til hingsteeier, men jeg hadde ikke anmeldt. Hadde det skjedd flere ganger og hingsteeier ikke hadde gjort noen forandringer derimot, da hadde jeg anmeldt.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  23:04:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Kopi av melding:
Det jeg reagerte litt på, var det du skrev at Mari kunne anmelde eierne av hingsten hun møtte på tur, tross at det gikk bra. (Da tolket jeg anmeldelse som politi anmeldelse).

Ja, hun kunne ha gjort det. Men det er ikke det samme som at hun må gjøre det, eller burde ha gjort det. Jeg ville valgt å ikke gjort det, siden det gikk bra og det ikke har skjedd før eller siden. Hadde hoppen blitt skadet eller bedekt og drektig, så hadde jeg sendt regningen til hingsteeier, men jeg hadde ikke anmeldt. Hadde det skjedd flere ganger og hingsteeier ikke hadde gjort noen forandringer derimot, da hadde jeg anmeldt.

Opprinnelig postet av kristy

Jeg kommer ikke til å gjøre det - dette skjedde for 3 år siden. Den hingsten var stadig på farten, så hadde det skjedd igjen nå hadde jeg nok snakket med politiet, siden jeg ikke visste om det der for 3 år siden.

Men kommer aldri til å anmelde noen ut av det blå. Om det var en farlig situasjon og det skjedde flere ganger hadde jeg kanskje vurdert det, men først hadde jeg snakket med eieren.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Aina_og_Herjutora

» VIP

Skrevet - 15/01/2006 :  23:39:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
[quote][Vi har åpen løsning på stallen vår. Hingsten sin boks er helt lukket med gitter, mens alle andre har åpen vegg mot stallgangen. Hingsten har aldri prøvd å hoppe over veggen selv, men det går an.

/quote] Skriver Kristy.

Forskrift om velferd for hest Kapittel 4
§24
Boksen skal være utformet slik at hesten ikke kan komme seg ut. Sitat slutt!

Her virker det som om hestene deres med letthet kan komme seg ut av boksene sine og at hingsten kan komme seg inn. Da ville det ikke vært hingste holderen sitt "problem" med deres, da dere ikke har sikret boksene godt nok!

Hentet fra samme forskrift:
§ 16. Luftegårder, beiter, treningsbaner og uteareal

Anlegget skal ha tilgang til egnede og mange nok luftegårder, slik at alle hestene kan slippes ut minst 2 timer hver dag.

Luftegårder, beiter, gjerder og porter, skrittemaskiner, ridebaner, ridehaller, treningsbaner og lignende skal være egnet til formålet og skal ettersees og vedlikeholdes på en slik måte at hestene ikke kan påføres skader og lidelser.

I ridehaller skal støv og annen luftforurensning holdes på lavest mulig nivå.

Det er ikke tillatt å bruke piggtråd som eneste gjerdemateriale til hest.

Står ingenting her om hvordan hinstene skal gjerdes inne, men skal ettersees og vedlikeholdes på en slik måte at hesten ikke kan påføres skade eller lidelser. Dette gjelder alle hester ikke bare hingster.

Jeg oppfordrer folk her inne til å lest forskriftene om velferd for hest før de slenger ut av seg ting de bare tror de vet.

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2006 :  23:53:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
De forskriftene kom etter stallen ble bygget. Og det må til en veldig liten hest til for å klemme seg igjennom det åpne rommet. Hadde ikke ene islendingen på stallen fått panikk og hoppet over, så hadde vi aldri trodd det var mulig. Men, ja, det går an. Hingsten er liten nok til å få det til. Men, det er også stalleiers ansvar at stallen er sikker. Og stalleier og hingsteeier er samme person. Men, nå går jeg way utenfor tema her.

Kopi av melding:
Står ingenting her om hvordan hinstene skal gjerdes inne, men skal ettersees og vedlikeholdes på en slik måte at hesten ikke kan påføres skade eller lidelser. Dette gjelder alle hester ikke bare hingster.

Jeg oppfordrer folk her inne til å lest forskriftene om velferd for hest før de slenger ut av seg ting de bare tror de vet.

Nå har jeg lett i flere dager etter det jeg leste for en stund siden, men finner det ikke. Så jeg må bare trekke meg ydmykt tilbake og si at jeg ikke har noe fakta til å understreke det jeg sier. Jeg var så sikker på at jeg skulle finne det igjen, men desverre. Kan også godt være for de nye forskriftene kom. Men, jeg vet jeg har sikre kilder. Jeg beklager bare så meget over at jeg ikke kan vise til skriftlige fakta.

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.