hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Gi meg en traver
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Gi meg en traver
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

GML

» VIP

Norway

Skrevet - 17/06/2005 :  11:43:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGML  Svar med kopi av melding
Kan noen gi meg en I.nett side der man kan se denne omtalte Norne?
Ble så nyskjerrig her etter å ha lest så mye om ham

Har forøvrig sluttet å svare i denne debatten,det blir rett og slett for mye for min del! Har travere selv som jeg bruker"allsidig"og er veldig fornøyd med det

Hva andre mener får være opp til hver enkelt, jeg er like stolt av"havremopedene"mine uansett,jeg

Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 17/06/2005 :  12:09:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
... Jeg har aldri sett noen kommentarer da på disse debattene, om at sånn og sånn hest ikke er egnet for den eller den. ...

Opprinnelig postet av Irriducibili

Jo faktisk.
I mange av debattene som omhandler en spesiell rase her på MIX, er det noen som peker på at den og den rasen ikke egner seg til ditt og datt. Og det er helt riktig:
Nei, en traver egner seg ikke for en fersking som vil satse på dressur.
Nei, en shire egner seg ikke som en spranghest. Når det ble snakket om shire ble det også påpekt at størrelsen ikke egnet seg for "barn".
Nei, man velger ikke en varmblods om man vil konkurrere i gangartsridning.

Du hadde tidligere et innlegg i denne tråden om at de som ikke hadde positive ting å si om traveren kunne la være å skrive innlegg i tråder om hvor allsidig traveren er. (Korrekt sitert ble det ikke, siden jeg skriver dette etter hukommelsen.)
Her må jeg si jeg egentlig ble litt forbauset. Den delen av innlegget ditt henger faktisk ikke på ei greip. Er ikke meningen med et diskusjonsforum faktisk det at man skal dele og diskutere ulike menneskers ulike spørsmål og meninger?

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 17/06/2005 :  12:28:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Du hadde tidligere et innlegg i denne tråden om at de som ikke hadde positive ting å si om traveren kunne la være å skrive innlegg i tråder om hvor allsidig traveren er.

Helt feil tolket! Les innlegget en gang til, les gjerne de andre innleggene også, de utfyller sikkert bedre?
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 17/06/2005 :  12:40:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Renegate: Det er jo ikke ment som noe voldsom kritikk, men mer som en forklaring på hvordan du kan oppfattes noen ganger. Du får gjøre med det hva du vil, men selv liker jeg best å debattere med noen skal kan svare på en skikkelig måte, noe jeg ikke alltid synes at du gjør. Og jeg var visst ikke alene om å mene det heller?

Jeg har selv fått høre at jeg kan virke krass og diverse til tider, og forskjellen på deg og meg her, er at jeg tenker over det og prøver å formulere meg annerledes neste gang. Jeg hadde håpet at du kunne gjøre det samme.
Gå til toppen av siden

Elisabeth_Villemo

» VIP

Skrevet - 20/06/2005 :  00:27:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei dere! Jeg ser det er en HEL HAUG med forskjellige meninger angående disse traverene..
Min mening er at "det kommer an på øyet som ser!" Mange travere er "ubrukelige" ville mange si, men med tolmodighet og kjærlighet kan den værste hest, ble kjempe bra, eller ENDA bedre! Jeg kan jo fortelle fort om meg og min hest. Jeg har da fått meg en varbmblods for ca 2 år siden. Det er visstnok noe blanding med ridehest,men prøvd på travbane. Der gikk hun aldri noe bra, og hadde en tendens til å fly ut i gallopp. Det er klart at noen travere ser ikke ut som travere, mens andre kan man se det på lang avtsand. Jeg har vel en av de hestene man ikke kan se det på!
Uansett..
Jeg skaffet meg henne på helfôr for 2 år siden, og det skulle jeg snart "angre" på. Hun var stresset, livredd og rett og slett i brukanes til no..jeg holdt på å gi opp, men jeg ville ikke..! Den SKULLE bli bra! Jeg og ei venninne satte oss ned, å leita etter steder vi kunne dra på rideskole. Da fant vi ut at Skauen ridesenter var plasse å dra Vi dro dit og jeg fant den HERLIGE hesten Rockette er! Med litt hjelp på veien, fikk jeg det til. Jeg fant en måte å kommunisere med henne på. Slik at vi kunne samarbeide. For det er alltid det dèt kommer ned til. Samarbeid. Det er helt UTROLIG hva man kan få en hest til å gjøre, hvis den har 100 % tillit til deg og man kan inngå et partnerskap med dem! Jeg kjøpte Rockette etter et år på fôr. Og nå har hun vært i mitt eie siden da. Jeg har nå hatt henne tilsammen i to år, og jeg har ikke angret ET SEKUND Etter hun ble min, satte jeg fort på et navn til. DARLING ROCKETTE.(fordi hun er så kjær til meg) Vi har trent å sliti i 2 år. Mange nederlag, og mange oppturer, men nå har jeg rett å slett funnet hesten for meg. Hun har blitt dressur hest(funnet sitt kall!!), som kan mer enn mange ridehester jeg vet om. Alle ser henne, og kan ikke tro at hun har noen gang vært prøvd på travbane. Hun gallopperer rent, og går på tøylen som en GUD!!! Hun er såå vakker! (selvfølgelig mange andre ting også, men det er som regel det disse traverene sliter litt med...) Mange tror at travere er BARE skapt til å trave, og der er jo alle forskjellige. Ja akkuratt som ridehestene er forskjellige, men mange travere tar man for gitt. Noen av dem skulle aldri vært introduksert til travbanen, men sprang, dressus, feltritt, distanse ritt ja kanskje til og med gymkhana!+++ Smaken på oss ryttere og heste intreriserte, er selvfølgelig forskjellig, dermed også på hva slags hest man skal ha. Men det er selvfølgelig ikke enkelt..det skal jeg ikke legge skjul på..men jeg har ikke lært så mye som jeg har lært med D. Rockette! i disse 2 årene, har jeg utvikklet meg noe enormt som rytter, og jeg kjenner jeg blir flinkere og flinkere..Det tror..nei...VET jeg at jeg ikke hadde klart med noen annen hest! Snakket med ei dame som trener travere om til ridehester. Hun sa vi er skapt til hverandre, og det føles slik ut. Da hun var liten ble hun misshandlet, og ingen vet helt hva slags traumer hun har gått imellom. Men at de har lagt sine spor i henne er helt sikkert..men en redd og usikker hest, har blitt gjort om til en sikker og tillitsfull hest, som bil gjerne hjelpe deg hvis hun kan!

Poenget med hele historien min, folkens, er at hva slags slag den er , rase eller kjønn, er jeg sikkert med tolmodighet, og hvis man lytter til hestens behov, og i stede for å si "sånn vil JEG ha det" så spør heller hesten din "hva vil du idag?" den er ikke en ting, et leketøy du kan stue bort hvis man blir lei, men et levende vesen, som trenger kjærlighet og varme..

Så uansett hvordan hest man har, så er det opptil hver enkelt! Men jeg tror at med tolmodighet, kan man få en stygg and unge til en svane! Det er jeg overbevis om

Og til dere som holder på omskolere en traver, IKKE gi opp.. Fordi om noen mener traverene er ubrukelig...tren hestene deres.. så skal vi møte dem på stevne hehe.. LYKKE TIL!! Ja til dere alle, uansett hva slags hest dere har Jeg er strålende fornøyd, og har lyst til å jobbe litt smått med å hjelpe å trene hester som folk vil slakte eller stue vekk fordi de er "ubrukelige." De fortjener en ny sjangs...finne ut hva som passer til hver enkelt hest. Min elsker dressur, det skal hun få lov til !!

LYKKE TIL, TIL ALLE SAMMEN--i alle fall

Klemmer fra en stolt eier Elisabeth og hesten D. Rockette
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2005 :  00:42:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Et innlegg etter mitt hjerte! Ei som trives og ikke ser etter begrensninger, men PERSONLIGHET!
Lykke til med kosejenta di, Elisabeth!
Tipper du får mange gode år med henne!

Hilsen fra Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 20/06/2005 :  15:20:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
En hest er en hest....
http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

Elisabeth_Villemo

» VIP

Skrevet - 21/06/2005 :  00:16:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva mener du "Brum" med : "en hest er en hest?"

Klemsssss
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 21/06/2005 :  02:22:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hest er en hest, de er like bra alle sammen. Uavhengig av hva de brukes til, hvor dyre de er osv :) Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 21/06/2005 :  08:47:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg vet om endel kaldblodser som går 100-120...synes ikke det er dårlig, de fleste som starter her starter vanligvis max 130...så hun ene som har kaldblods kan uten problemer henge med venninnene sine på stevner=)

men denne hesten er ikke travtrent, det har kanskje litt å si?

sånn generelt mener jeg at man skal skaffe seg en hest som er brukande til det man vil bruke den til...ser ingen vits i å kjøpe en spinndyr hest når man kan få en like bra turhest til 10 000...og da tenker jeg ikke bare travere...men samtidig nytter det ikke å kjøpe seg turhest hvis man vil ut å starte....ble litt rot, men det er ferie og tidligt=) =)
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 21/06/2005 :  09:58:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
En hest er en hest, de er like bra alle sammen. Uavhengig av hva de brukes til, hvor dyre de er osv :)

Det avhenger jo av hvilket mål man har med hesten.. Man kjøper ikke en x-traver om man ønsker å nå langt i sprang/dressur - nettopp fordi man da ikke har noe "garanti" for at hesten har denne kapasiteten. Kjøper man en ridehest, vet man som oftest hva man kan forvente seg :)

Men er helt enig - for de aller fleste av oss, er en hest en hest

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 21/06/2005 :  14:45:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Du hadde tidligere et innlegg i denne tråden om at de som ikke hadde positive ting å si om traveren kunne la være å skrive innlegg i tråder om hvor allsidig traveren er.

Helt feil tolket! Les innlegget en gang til, les gjerne de andre innleggene også, de utfyller sikkert bedre?

Eneste er at istedenfor allsidigkan jeg sette inn god/flink.

Jeg har lest både en og to ganger nå, men klarer fortsatt ikke tolke innlegget på noen annen måte.

Kopi av melding:
Hvorfor er det så mange som er imot travere? Det finnes nå flust av debatter her om alle andre raser som er så fantastiske, uten at noen begynner å legge ut i det vide og brede om alle negative siden ved denne rasen og alt den ikke kan brukes til.

Hvis du ikke har noe positivt å si om traveren, eller ikke synes den har noen positive egenskaper, burde du i grunn holde deg borte fra denne debatten her. Jeg poster ikke innlegg på alle andre debatter om hvor dårlig egnet den og den hesten er til ridning eller kjøring.

Her er det folk som er interessert i travehstens og den gode egenskaper. La de få være i fred og snakke om sin favoritt uten innblanding og masse dårlige kommentarer fra alle andre.

Hva er det jeg overser da?

Raving madness suits me fine

Redigert av - Ullsokken den 21/06/2005 14:47:32 Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2005 :  18:32:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Jeg er helt enig med deg elisabeth_skaatan! Ros for innlegget ditt! :)
Nå går jeg litt utenfor tema her, men det ligger noe rundt det samme.. Hoppa mi har lært meg så utrolig mye! Hun er ikke noe slank og lettbygd halvblods eller noe annet smekkert noe! Nei, hun er en gammel fjordhoppe, som jeg fikk vite at "duger ikke til særlig sprang" da jeg kjøpte henne! Vel, på stevner fikk vi plasseringer i hytt og pine(om ikke akkurat førsteplasser), vi slo til og med den raskeste ponnien på stallen det var et stevne på en gang! Dit jeg vil med dette, er at så lenge det fungerer som det skal mellom hest og menneske, kan en nå utrolig langt!
Alle hester har sine begrensninger selvfølgelig, men det er ikke alltid det har så mye å si om hesten har vært ekstraver eller om den ikke akkurat er en rase som er typisk dressur/spranghest..

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 21/06/2005 :  23:04:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Flott historie elisabeth_skaaten Hvorfor bare se begrensninger? Selvfølgelig da stopper ting opp og man kommer ikke lenger! Helt enig Anette,spot&gina- man kjøper jo ikke ridehest hvis man vil holde på med trav og vice versa Har vært i travmiljøet i alle mine hesteår- siden jeg begynte å ri når jeg var ca 3 år- på travere(x)! Og for MEG fins det ingen annen rase en varm- og kaldblodstravere! Skal innrømme at det hadde vært drit kult å få ri en skikkelig velskolert dressurhest noen ganger for å lære meg selv mer og det å gi riktige signaler til rett tid men... Jeg syns at det er en MYE større rytter prestasjon å klare å få en traver til i sprang/dressur klasser og som plukker premier enn en "bortskjemt" jente som har fått DEN hesten av pappa, og alt hun trenger å gjøre er å sitte på hesteryggen og være "passasjer" for å plukke premier USJJJJJJ
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 21/06/2005 :  23:37:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg syns at det er en MYE større rytter prestasjon å klare å få en traver til i sprang/dressur klasser og som plukker premier enn en "bortskjemt" jente som har fått DEN hesten av pappa, og alt hun trenger å gjøre er å sitte på hesteryggen og være "passasjer" for å plukke premier USJJJJJ
J

Såvidt meg bekjent kommer ikke disse hestene( DEN hesten) i "autopilot"- utgaven ennå..

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.97 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.