hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Gi meg en traver
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Gi meg en traver
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 23/06/2005 :  21:37:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jo noen som har ridd inn ridehestene også. De kommer ikke i fiks ferdig utgave nei Det ligger mange timer og hardt arbeid bak slike hester også.

Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 23/06/2005 :  22:15:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det jeg mente med DEN hesten er litt eldre hester som kan sine saker og har vært i "gamet" i mange år! Så "alt" rytteren har å gjøre er å styre og sitte på! En hest som mange vil kalle læremester(ser det i annonsene)-LÆREMESTER selges.....
Ja alle hestene har jo lært sine ting en plass og selvfølgelig tar det mange år å lære diverse ting MEN traverene må jo også lære SINE ting en plass og det tar også år å lære

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

C.R. Lady

» VIP

Skrevet - 29/06/2005 :  17:42:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har også en traver. Har selv rid på en konkurranse stall i 9-10 år nå. Kjøpte meg en traver, da jeg så denne hesten for første gang ble jeg måløs, han så virkelig ikke ut! Men di hadde sagt hvis ikke jeg tok henne vile hun gå til slakt. Så jeg sa så lenge hun ikke hadde noen skader som vra kroniske så vile jeh ha henne. Tross for at det var en traver klarte hun ikke å galoppere med det var pgr av at hun ikke hadde muskler...Hun haddde hvert hobby hest i ca 5 år. da var det ikke noe at hesten skulle søke ned å komme opp med ryggen og alt det. Så etter ca 2 uker da jeg hadde byggt henne en del kom galoppen fram, men jeg måtte rett og slett fresse med henne. For hun klarte ikke å galoppere verken roligt el samlet.

Hvis du går på vipen min av bilder der hun blir ridd, kan IKKE jeg se at dette likner på noen traver.. Er forsatt mange som for sjokk, traver??? Har ikke komt så langt i galopp enda med å søke ned, for dette "lerte" hun rett før beite. Så vi får ta det når hun kommer hjem.

For et par år siden var det en annen traver som kom til stallen. Kan ikke beskrive hvor snill han var.. Noen år senere hadde han blit så mye bedre. Men da en jente kjøpte ham så ridde hun ham som en vanlig hest å brude seg ikke at dette var en x-traver som jeg syns er helt feil.. Joda hesten fikk store rygg problemer å var halt konstant.... Hun hadde rett og slett ikke tenkt før hun gjor noe. Bare freset der rundt å rundt.

Senere gad hun ikke ha ham mer å begynte å si at hesten hadde tat ut for han blei skremt av noe, å hun styrtet ham på et tre, da hesten stejlet sa hun at hesten var gal å skulle slaktes.. Jeg vile kjøpe denne hesten men fikk ikke hest da dessverre.. Hun påsto at hun hadde lagt ut annonser på ham på alle kjente hestesidene bla bla. Men dette viste seg var ikke sant, hun vile slakte ham. Fins mennesker som ikke klarer å gi vekk hesten til andre for di vil ikke at andre skal ha hesten, joda hun sente hesten til slakt... Gjett om ingen i stallen vile se trynet hennes der! Hun hadde slaktet å ikke mist ødelagt hesten, som var så snill som du kan tenkte deg. Han lærte i grei tempo, men forsatt var det ikke nok at hesten ikke kunne vel hoppe 1.40

Syns også at folk som skal kjøpe hest burde kjøpt en traver, gi dem en ny sjanse, for det er dessverre lat for mange hester som går til døden, men som kunne faktisk blitt noe mer enn andre tror.. Syns uansett om hesten ikke kan noe så er det ikke rett å drepe dem... Di ble trent til å trave for INGETING annet..

Å det er alt for mange som skaffer seg en traver, løpshest, å etter en måned vil di ikke ha den mer for den ikke kan noe.. Det krever god trening for å gjør en sån hest til en liknende traver vis det er det som er målet, å masse tolmodighet. Mens andre er bare glade for å omgås sin kjære traver uansett om hva den ikke kan
Gå til toppen av siden

C.R. Lady

» VIP

Skrevet - 29/06/2005 :  17:46:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det krever god trening for å gjør en sån hest til en liknende RIDEHEST vis det er det som er målet. Mente jeg Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2005 :  23:25:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Som C.R. Lady sier spørs det veldig på kjøper om en travhest kan utvikle seg til å fungere som ridehest. Slik som tilfelle hvor det går fremover med Sabina og Lady og hvordan stakkars Mister endte opp...
Gå til toppen av siden

C.R. Lady

» VIP

Skrevet - 30/06/2005 :  01:08:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk takk. Ja du fant ut hvem jeg mente ja! stakkar Gå til toppen av siden

Brun best
» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2005 :  13:54:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrun best  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrun best  Svar med kopi av melding
veldig enig i at travhester e gode allround hester som kan brukes til alt...fikk selv kjøpt min varmblods for 2000,- og han er en ustartet 7 åring.perfekt!kjempeflink å hoppe,ri i skogen,dressur-jah alt mulig...rolig å grei også..
mange travere som ikke går så bra blir slaktet om ikke de får solgt dem-da er det vel bedre at en som vil ha en hest som kan brukes til alt kjøper den for en billig penge istedefor å leite etter en annen som sikkert er dobbel så dyr men kan like mye:)

Hvil i fred Pacific! Takk for alt.

www.karo-jenten.piczo.com
Gå til toppen av siden

Kjazza

Skrevet - 09/08/2005 :  04:41:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en 6 års gammel varmblods ex-traver som er min førstegangs hest. Klart han kan være litt heit, men det kan vel alle hester. Men han er topp han! Men selv med lite erfaring med hest er det ingen som kan si at ex travere ikke egner seg til førstegangs hest. Det er vel det samme som folk kjøper dyre hester som har vært galopp hester, eller sprang hester som er heite i hodet. Ex- travere er ikke verre enn andre hester. Alle hester er forskjellige! Traverene er jo lært opp på andre måter, men det er ingenting som sier at de ikke kan trenes om! Og det er flere som rir trav hestene sine utenom!

Er fullt klar over at folk har forskjellige meninger om hester og raser, og det er fullt akseltabelt. Men hest er hest!
Gå til toppen av siden

~Christina89~

Skrevet - 21/08/2005 :  21:56:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har lest igjennom innleggene her nå, og må smile litt av hvordan ett enkelt, vennlig ment innlegg kan provosere enkelte

Jeg har ridd flere travere opp igjennom årene, og opplevd både stressede typer og rolige veldresserte travere. To av dem har gått travløp og vært ridehester samtidig! En av dem, AG Friggen, går travløp rett som det er, og går ellers i rideskole. Han er en populær spranghest, og går ned på tøylen og tramper beina godt innunder seg uten at man trenger å be om det nesten. Traveren er en allsidig hest som mange andre hesteraser

Men det man også må tenke på, er at noen travere rett og slett ikke egner seg som ridehester! Ridehesten skal ha en kort sterk rygg, fordi det er slik den er avlet frem. Og travhesten skal helst ha en lang rygg, nettopp fordi den skal være en travhest.

Men med dette innlegget mener jeg hverken å rakke ned på noen raser, og heller ikke sette noen høyest! Så jeg beklager hvis noen blir provosert

Gå til toppen av siden

misstrivial

» VIP

Skrevet - 22/08/2005 :  17:31:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jett om jeg er lei av disse debattene, men klarer ikke å holde meg unna heller. Det er mange med travhester her, nesten alle faktisk. Og travhestene blir ridd ofte på timeslange rideturer, og travhester er raske. Arrangerte galloppløp for varmblodstravhester og araberhester her. Det var vel sirka 5-6 hester i løpet. 1 araber og resten varmblodser. Travhestene galloperte fra araberen på et blunk, den kom sist i mål langt etter. Tror den ble for oppmerksom på publikum eller noe.

Og i det andre løpet var det kaldblodstravere og fjordinger og dølhester. Der knipet en fjording og en kaldblods teten lenge, men de styrtet ut av banen så vinneren ble en annen kaldblods.

Jeg må si begge disse løpene gikk sinnsykt fort, har aldri sett en varmblodsridehest eller halvblods i den farta. Ser det når traverene blir trent i galloppintervaller også de kan virklig frese unna.

Ja mange travere er småstresset, men jeg har ridd minst like mange pågående islandshester. En hest er ikke nødvendigvis stresset når den går fort. En stresset hest vimser mye mer å kaster på hodet, skvetter for småting tripper ol.

Den eneste grunnen til at jeg ikke kjøpte traver er at jeg liker ponnier på 140 tallet best og at de har mer behaglige gangarter. Den ene traveren fikk jeg seriøst vondt i ræva av å ri på. Hun gynget hele tiden så du satt å vippet på en måte i salen. Hun var også veldig følsom i munnen, har alsri ridd en hest som er mer følsom i munnen. Det eneste er at hun ikke vil trave, kun galloppere. Og ikke kort gallopp. Så hun gikk for det meste i skritt og gallopp. Men skvetten er hun ikke.
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 22/08/2005 :  21:22:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Den eneste grunnen til at jeg ikke kjøpte traver er at jeg liker ponnier på 140 tallet best og at de har mer behaglige gangarter.

Hadde egentlig bestemt meg for å holde meg unna denne debatten, men måtte bare få med at du finner travere på 140 tallet også.. traveren min er en 142 cm høy ponni.. med behagelige gangarter....syns jeg hvertfall, og de fleste andre som har ridd han. Så du finner dem!

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

misstrivial

» VIP

Skrevet - 23/08/2005 :  19:46:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
du har sikkert en kalsblods :) har sett noen små travere. Den jeg red er en svær varmblods. Men jeg støtter alle som har travere. Skal nok ha meg en traver i fremtiden. Skal kansi begynne å trene en nå. Gå til toppen av siden

Josiva&Camilla

Skrevet - 24/08/2005 :  11:57:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har jeg lest igjennom en del av innleggene her og tenkte jeg skulle komme med min erfaring og mening.

Først vil jeg si at jeg er møkklei av blærete jentunger som slenger med leppa til meg og sier at de hater meg fordi jeg har en traver. Jeg syns det er bedre å ha en traver man er glad i enn en sportsponni man banker opp i skogen på stevnet fordi den ikke kom på 1. plass!

Men når det kommer til traveren min... En liten allsidig kaldblods som jeg kjøpte som 6 åring. Hun ble travtrent til hun var 3 år, men aldri gått løp. Jeg kjente igjen mye hos henne når jeg leste det første innlegget til Tone. Men det viktigste er så klart treninga. Grunntreninga til en traver er en helt annen en enn det en ridehest trenger. Musklene må bygges om og hesten må lære seg å tenke anderledes. Og ja, man må ha tålmodighet! Tenk dere at dere har trent opp de musklene som gir deg fart og så skal du plutselig bli turner. Så klart vil det gjøre vondt for deg i begynnelsen og sånn er det med hester også. De er ikke vrange fordi de er travere, men fordi de faktisk får vondt fordi musklene ikke er der. De må trenes opp, så man kan ikke forvente alt med en gang.

Tilbake til hesten min... Jeg fikk henne stiv som en stokk. Begynte å mykne henne opp og fort lærte hun seg å søke ned i skritt og trav. Galoppen blir stadig bedre og hun har begynte å søke ned der også. Instruktøren vår sier at det absolutt ikke er umulig å få henne til å gå middels dressur.
På sprangbanen måtte hun lære seg teknikk før høydene ble satt opp, men nå hopper hun bane på 90-95, men stor mulighet for mer.
Og som kjørehest er hun super! Første gangen hun ble satt i tospann, så skulle man tro at hun hadde gjort det hele tiden.
Og ellers er hun en trygg og rolig hest med mye personlighet som jeg er super glad i!

Men så var det det å velge rase ut i fra målsetning. Ville jeg blitt en topprytter, hadde jeg selvsagt ikke kjøpt meg en traver (ikke det at jeg hadde hatt penger til å bli en topprytter heller). Og den dagen jeg har penger til to hester og vil ri høyere klasser, kjøper jeg meg nok noe annet. Men en vel omskolert traver fungerer helt fint på klubbstevner og kanskje distriksstevner. Dessuten er det deilig å kunne ha en hest man kan behandle som en hest. La den gå ute hele dagen i stor luftegård og ikke i en bitteliten en for da kan den skade beina som har en verdi på 100 000 hver...

En travhest er like mye hest som alle andre hester og fortjener å bli satt pris på og å ha noen som er glad i den! Slutt å døm folk og hester ut i fra raser!
Gå til toppen av siden

LilleMint

» VIP

Norway

Skrevet - 31/08/2005 :  07:51:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLilleMint  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLilleMint  Svar med kopi av melding
Heei duh!
Det går jo ann å kjøpe en vanelig hest for bare 20-40 tusen!
Du skal ikke tenke på rasen eller TYPEN!!!
Hvorfor skal du absolutt ha en varmblodsridehest?
Det finnes andre raser enn varmblods!!!
Som,men hvis du er så dilla på travhester så bare skaff deg en!
Skulle kansje ikke brydd meg,men måtte ...!

- Jasmine og Ponniene - Gå til toppen av siden

misstrivial

» VIP

Skrevet - 31/08/2005 :  20:44:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
20-40 tusen er ikke bare for mange det. Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.8 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.